ده کارگردان برتر ژانر ترسناک قرن بیست و یکم

امتیاز دهید post

شاید قرن حاضر را بتوان مهمترین نقطه برای ژانر وحشت دانست. کارگردانان جوان و نوپا موفق شدند که دو دهه گذشته را به سال‌هایی طلایی برای این ژانر تبدیل کنند. در این مقاله کارگردان‌هایی را مورد بررسی قرار دادیم که در این سال‌ها ما را با المان‌های خونین، ترسناک و ناخوشایند ترسانده‌اند و هنوز هم راه درخشانی را پیش رو دارند.

۱۰-تی وست Ti West

خانه‌ی شیطان The House of the Devil

هیچ شباهتی بین فیلم‌های تی وست Ti West وجود ندارد. The Roost فیلمی پر از خفاش‌های قاتل مضحک است، فیلمی که به‌هیچ‌وجه شما را برای The Shootist آماده نمی‌کند. در The Innkeepers وست کمدی ماورا طبیعی احساسی‌ را به چیزی آزاردهنده‌تر تبدیل کرده است و در وسترن کلاسیکش به نام «در دره خشونت» In the Valley of Violence آن ژانر را با استفاده از روش فیلم‌نامه نویسی سه‌پرده‌ای‌ که در آن تبحر دارد، به قلمروی ترسناک غیرمنتظره‌ای تبدیل کرده است. وست شاید به یک آدم کمال‌گرا شهرت داشته باشد، اما هر چه باشد نتیجه‌ی کارهایش خوب درآمده است.

۹-تاکاشی میکه Takashi Miike

ایچی قاتل Ichi the Killer

ایچی قاتل کارگردان تاکاشی میکه

دوتا از تأثیرگذارترین کارهای میکه- «ویزیتور کیو» Visitor Q و «ایچی قاتل» Ichi the Killer- در سال ۲۰۰۱ اکران شدند و آمریکایی‌هایی که این ژانر کم طرفدار را به‌شدت دوست دارند، نام او را بر سر زبان‌ها انداختند. «ویزیتور کیو» خانواده و شهوت را در غالب مستندی با بودجه کم، با داستان و روایتی شگفت‌آور ترکیب می‌کند. «قاتل ایچی» بااینکه در ژانر وحشت نیست اما طرفداران وحشت آن را به چشم یک حماسه اکشن فوق‌العاده با چندین لیتر خون که در این داستان جهان زیرزمینی همه‌جا پخش می‌شود، نگاه می‌کنند.

۸-گور وربینسکی Gore Verbinski

حلقه The Ring

ژانر وحشت فیلم حلقه ترسناک
حلقه ۲۰۰۲

با اینکه نام گور وربینسکی شما را به یاد وحشت می‌اندازد (Gore در انگلیسی به معنای خون و خونریزی است) اما کارهای وربینسکی لزوماً با وحشت همراه نیست. بااین‌وجود «حلقه» ثابت کرده است که او یکی از معدود کارگردانانی است که می‌تواند اتفاقات ترسناک معمول هالیوود- مانند شوک‌های ترسناک، حال و هوای ترسناک و فضاهای مذهبی– را به‌اندازه‌ای ترسناک جلوه دهد که به یک‌ هنر عمیقاً آزاردهنده تبدیل شود. این بازسازی در هر زمینه از فیلم اصلی‌اش جلو زده است، «حلقه» تنها استفاده‌ای حرفه‌ای از ترسی غیرقابل‌اجتناب از موجودات شیطانی نیست، بلکه فیلمی آن‌چنان ترسناک است که موفق شد آمریکایی‌ها را از تنها تلویزیون تماشا کردن بترساند.

۷-کارین کوساما Karyn Kusama

دعوت The Invitation

دعوت کارگردان کارین کوساما

کوساما علاقه‌اش به داستان‌های زن-محور را بعد از فیلم‌های Girlfight و «ایان فلاکس» Aeon Flux، با فیلم «بدن جنیفر» Jennifer’s Body ، که بسیار خنده‌دار و به‌طور لذت‌بخشی خونین بود، در مسیر جدیدی هدایت کرد. ترکیب جذابی از علاقه زیادش به ژانر ترسناک و اطلاعش از ترس زن بودن. «دعوت» او هم ‍‍‍‍ حال و هوای اجتماعی نامتعادلی دارد. همکاری او در فیلم XX که تمام فیلم‌سازان آن زن هستند، توانایی او را در ترکیب داستان‌های ترسناک کلاسیک با گره‌های خلاقانه نشان داد.

۶-الکساندر آژا Alexandre Aja

High Tension

فیلم ترسناک کارگردان الکساندر آژا

نهایت گرایی نوین فرانسه New French Extremity دنیای فیلم را با صداهایی سینمایی‌ آشنا کرد که مخاطب را با خشونت شوکه می‌کردند و کمی بعدازآن بود که پای این حرکت به ژانر ترسناک هم کشیده شد. این تفسیر اجتماعی، با خشونت و صحنه‌های پر از بدن‌های غرق خون آمیخته شد. High Tension الکساندر آژا یکی از بهترین‌های نمونه‌ای این ژانر است. آژا موفق شد بعد از فروکش کردن موفقیت این سبک، بازهم به‌درستی از آن استفاده کند و نهایت گرایی نوین فرانسه را با وحشت آمریکایی در بازسازی‌هایی مانند «تپه‌های چشم دارند» The Hills Have Eyes و Maniac تلفیق کرد. آژا هنوز هم همه ما را به‌عنوان یک کارگردان و یک تهیه‌کننده شگفت‌زده می‌کند و هیچ‌وقت اجازه نمی‌دهد مانعی بین تماشاگر و یک ترس و وحشت حسابی قرار گیرد.

۵- راب زامبی Rob Zombie

هالووین Halloween

هالووین فیلم ترسناک

او «خانه ۱۰۰۰ جسد» House of 1000 Corpses را بر اساس «کشتار با اره‌برقی در تگزاس» The Texas Chain Saw Massacre ساخت اما آن‌چنان طنز تاریک و گره هوشمندانه‌ای را به آخر آن اضافه کرد که پس از پایان فیلم تماشاگر می‌فهمید زامبی داستان خودش را روایت کرده است. با دیدگاه سفید‌پوستانه کثیفش در «هالووین» و جادوگران فیلم The Lords of Salem که با لذت زندگی‌ می‌کنند و انتقام می‌گیرند، زامبی دیدگاه خودش را در ژانر ترسناک اثبات کرد، دیدگاهی که المان‌های ترسناک آن در موسیقی‌ فیلم، که زامبی از رهبران ارکستر سینما مشتاقانه یاد گرفته است، گنجانده‌شده است.

۴-ام.نایت شیامالان M. Night Shyamalan

ملاقات The Visit

ام.نایت شیامالان ملاقات

برخلاف کارهای قبلی‌ شیامالان، کارهای اخیر او، «ملاقات» The Visit و «شکافته» Split – قسمت دوم از مجموعه‌ای که با فیلم «نشکن» Unbreakable شروع شد- شروع تازه‌ای برای او هستند. (تفکرات او در مورد دین و از دست دادن کنترل بدن با حضور آدم‌خوارها ترسناک‌تر از قبل به نظر می‌رسند). شیامالان امضای کارش را این‌طور توصیف کرده است: من یک داستان معمولی را انتخاب می‌کنم، با موضوعات معمولی سروکله می‌زنم و برخوردم، تیمم، بازیگرانم، اعتقاداتم را منطبق با این فرض که این فیلم یک فیلم فوق‌العاده است تنظیم می‌کنم.

۳-بن ویتلی Ben Wheatley

A Field in England

مزرعه‌ای در انگلیس ترسناک

جای تعجبی ندارد که ترسناک‌ترین کار ویتلی، بهترین اثر او هم هست. او با Down Terrace تأثیر اولیه خوبی از خودش به‌جا گذاشت، اما Kill List فیلمی بود که این نویسنده انگلیسی را از سقوطی دوباره نجات داد و او را به خود آورد. او بااینکه هیچ‌گاه خود را به ژانر ترسناک – و یا هر ژانر دیگری- محدود نمی‌کند، ولی بارها نشان داده است که این ژانری است که در آن می‌درخشد. حتی وقتی‌که در حالت‌های مختلفی کار می‌کند، مانند A Field in England و «برج» High-Rise، علاقه او بسیار متغیر است- کاری که امروزه فیلم‌سازان کمی در آن بهتر از او ظاهر می‌شوند.

۲-گیرمو دل تورو Guillermo del Toro

هزارتوی پن Pan’s Labyrinth

هزارتوی پن گیرمو دل تورو

دل تورو در تمام آثارش، داستان‌هایش را با رمز و رازی در خلق ترس‌های تکان‌دهنده در مورد جنبه تاریک نهفته در هر تخیل زیبا، ترکیب می‌کند. این نزدیکی روشن و تاریک را به‌وضوح در معروف‌ترین فیلمش «هزارتوی پن» می‌توانیم ببینیم. دل تورو دنیایی افسانه‌ای خلق می‌کند که در آن تخیل یک کودک از او در برابر آسیب‌های زندگی واقعی محافظت می‌کند، تخیلی خارق‌العاده که درنهایت او را به خطر می‌اندازد. با سبک با‌شکوه و استعدادش در روایت داستان‌های فوق‌العاده، دل‌ تورو کار را برای فیلم‌سازان همه ژانرها با شکستن قانون‌ها و گذشتن از حد‌ومرزها، سخت کرده است.

۱-جیمز وان James Wan

احضار The Conjuring

احضار ترسناک

«اره»Saw، «توطئه آمیز» Insidious و «احضار» The Conjuring. غیرممکن است بخواهیم از بهترین فیلم‌های ترسناک قرن صحبت کنیم ولی از جیمز وان James Wan حرفی به میان نیاوریم. اغراق نیست اگر بگوییم وان، وس کریون Wes Craven فیلم‌های ترسناک قرن بیست‌ویک است، زیرا خالق چندین اثر ترسناک مثال زدنی بوده است. دنیای «احضار» او هرروز گسترده‌تر می‌شود و گیشه‌ها را از آن خود می‌کند. از راهبه‌های عجیب گرفته تا عروسک‌های ترسناک، چراغ‌ها چه روشن باشند و چه تاریک، وان دقیقا می‌داند که چه چیزی ما را می‌ترساند.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

نوشته ده کارگردان برتر ژانر ترسناک قرن بیست و یکم اولین بار در بلاگ نماوا. پدیدار شد.

مطالب مرتبط