۵ فیلم فوق‌العاده در مورد افراد گمشده

امتیاز دهید post

افرادی که در زندگی‌شان عزیزی را دارند که گمشده است و هرگز بازنمی‌گردد، معمولاً از آن به‌عنوان سرنوشتی بدتر از مرگ یاد می‌کنند. پایان زندگی با تمام دردناک بودنش، یک پایان است؛ تغییری است که با گذشت زمان قابل‌درک و تحمل می‌شود و حتی شاید آغازی دیگر باشد، درحالی‌که گم شدن عزیزان عذاب ابدی از مجهولات و ابهامات است. برای داستان‌سرایان‌که به دنبال یافتن درک و مفهوم در زندگی‌های شخصی ما هستند، باز بودن انتها برخلاف تمام ارزش‌های ماست.
از این موضوع در ژانر به خصوصی از فیلم‌ها برای افزودن به جذابیت داستان، استفاده‌ی فراوانی شده که به بررسی برخی از آن‌ها می‌پردازیم.

همچنین بخوانید:
۱۰ فیلم جنایی برتر قرن ۲۱

The Vanishing ۱۹۸۸

یکی از بهترین رویه‌ها این است که شخصیت داستان را ناپدید کنید و معمایی حول این راز اصلی بسازید و در راستای انگیزه‌های فلسفی از پایان دادن به داستان خودداری کنید؛ اما به‌هرحال باید در آخر ماجرا دست‌به‌کار شده و داستان را به سر ببرید؛ و داستان فیلم دلهره‌آور جورج اسلوزر Georges Sluizer یک پایان مشخص و سرراست به مخاطب ارائه می‌دهد.
زوج خوشحال و خوش‌گذران هلندی، رکس Rex و ساسکیا Saskia در یک پمپ‌بنزین توقف می‌کنند تا بنزین بزنند. ساسکیا Saskia هرگز بازنمی‌گردد. سه سال بعد انگیزه‌ی قوی رکس Rex برای پیدا کردن او تبدیل به جنون شده است، زمانی که او نامه‌هایی زجرآور از رباینده‌ی او، ریموند Raymonde که یک مرد ملایم و خانوادگی — و درعین‌حال یک روانی — است، دریافت می‌کند. بازی موش و گربه بین این دو مرد، تنشی غیرقابل‌تحمل را ایجاد می‌کند. برای یافتن حقیقت تا چه سرحدی حاضرید پیش بروید؟ و اگر بدانید مسئولیت آن بر گردن چه کسی است، مطمئنید که توانایی رویارویی با آن را دارید؟ The Vanishing آستانه‌ی تحمل شما را برای پاسخ به تمام سؤالات می‌سنجد: التماس خواهید کرد که نقطه‌ی اوج داستان آن‌که بسیار دلهره‌آور و شوکه کننده است، از کابوس‌هایتان ناپدید شود.

Oldboy ۲۰۰۳

اولدبوی

اکثریت فیلم‌هایی که درباره‌ی افراد گمشده هستند، به تلاش برای جستجوی گمشده می‌پردازند. پارک چان-ووک Park Chan-wook از طرف دیگر، قربانی را به کسی که در حال جستجو است تبدیل می‌کند. تاجر کره‌ای او دای-سو Oh Dae-su (با بازی جذاب چوی مین-سیک Choi Min-sik) ربوده شده و در یک اتاق هتل بدون پنجره زندانی می‌شود که در آن او را با کمترین امکانات لازم برای حیات و یک تلویزیون زنده نگه می‌دارند. او ۱۵ سال در آنجا از دیوارها بالا می‌رود، از تلاش‌های او برای خودکشی — با بی‌هوش کردنش از طریق گاز — جلوگیری می‌شود. سپس به‌طور ناگهانی و بدون آمادگی ناگهان آزاد شده و تنها چند روز فرصت دارد تا بفهمد چه کسی و چرا او را ربوده است.
این فیلم که بر اساس یک مانگای محبوب ژاپنی ساخته شده یک معمای جذاب است که نمی‌توان در برابر آن مقاومت کرد.

The Dead Girl ۲۰۰۶

فیلم درباره افراد گمشده

پنجمین قسمت از داستان‌های جنایی کارن مونکریف Karen Moncrieff درباره‌ی یک قربانی جوان قتل است. تونی کولت Toni Collette که از طرف مادر سو استفاده‌گرش مورد آزار قرار می‌گیرد جسد او را پیدا می‌کند؛ رز برن Rose Byrne می‌خواهد باور کند که این پایانی است بر معمای طولانی مدت خواهر گمشده اش؛ مری بت هرت Mary Beth Hurt افشاگری شوکه‌کننده‌ای درباره‌ی داستان‌های قبل از خواب شوهرش می‌کند؛ مارسیا گی هاردن Marcia Gay Harden یک عضو خانواده از دست می‌دهد و یک عضو خانواده به دست می‌آورد؛ و سرانجام به شخصیت اصلی باز می‌گردیم و ساعت‌های پایانی و سرنوشت‌ساز بریتنی مورفی Brittany Murphy را تماشا می‌کنیم.
این فیلم مستقل پرستاره (که در آن جیمز فرانکو James Franco، جاش برولین Josh Brolin، کری واشینگتن Kerry Washington و دیگران بازی می‌کنند) فوق‌العاده است و مونکریف Moncrieff جسورانه به بررسی زوایای تاریک و آسیب‌های درونی شخصیت‌های اصلی زن فیلمش در دنیای مردسالارشان می‌پردازد.

About Elly ۲۰۰۹

درباره الی

بسیاری از مخاطبان، فیلم‌ساز ایرانی اصغر فرهادی را پس از برنده شدن جایزه‌های اسکار برای «جدایی نادر از سیمین» Separation (در سال ۲۰۱۱) و «فروشنده» The Salesman (در سال ۲۰۱۶) شناختند. بااین‌حال چهارمین فیلم او که در اینجا درباره‌ی‌ آن صحبت می‌کنیم همان‌قدر قوی و پربار است. این فیلم یک اثر موشکافانه‌ی دیگر است از روابط سطح متوسط، فریبکاری و هزینه‌ی تلخ حفظ شرافت در جامعه‌ای است که در آن حفظ ظاهر بسیار مورد تأکید است — حتی اگر به قیمت پنهان کردن گم شدن یک فرد باشد.
«درباره‌ی الی» About Elly نگاه خیره‌ی خود را بر گروهی از دوستان همکلاسی (و بچه‌ها) معطوف می‌کند که در کنار دریا مشغول تفریح‌اند و یک مربی مهدکودک به نام الی را با خود همراه کرده‌اند تا او را با احمد که از همسرش طلاق گرفته و خارج از ایران زندگی می‌کند، آشنا کنند. برای رعایت موازین اجتماعی و قانونی ایران آن‌ها باید وانمود کنند الی و احمد زن و شوهرند، اما وقتی یکی از بچه‌ها تا مرز غرق شدن می‌رود و الی به طرز اسرارآمیزی گم می‌شود، حدس و گمان‌ها و روابط شکننده می‌شوند.
این فیلم یکی دیگر از نمونه‌های بارز و برجسته‌ی استعداد فرهادی در به نمایش گذاشتن فاصله‌ی بین خود ایدئال ما و کارهایی که در زمان‌های تحت‌فشار انجام می‌دهیم، است و توسط بهترین بازیگران کشورش ایفا شده است، ازجمله پیمان معادی از «جدایی نادر از سیمین»، شهاب حسینی از «فروشنده» و بازیگر پرشور و نشاط، گلشیفته فراهانی که آخرین فیلمش «پترسون» Paterson از جیم جارموش Jim Jarmusch (در سال ۲۰۱۶) است.

Gone Girl ۲۰۰۹

دختر گمشده

این یکی از بهترین قسمت‌های اقتباسی اخیر از کتاب «دختر گمشده» Gone Girl است (از آن‌هایی که خال‌کوبی اژدها دارند گرفته تا آن‌هایی که سوار قطارند) که همگی پرزرق‌وبرق‌اند و پر از معماهایی که حول دختران شکل‌گرفته‌اند؛ مانند اقتباس آمریکایی، «دختری با خال‌کوبی اژدها» The Girl with the Dragon Tattoo، این فیلم هم توسط فیلم‌ساز متخصص فیلم‌های دلهره‌آور، دیوید فینچر David Fincher، ساخته شده است و نویسندگی آن را گیلین فلین Gillian Flynn انجام داده و از رمان خود فیلم‌نامه‌ای روان و بدون زهر ساخته است.
این مطلب برگرفته از نوشته‌ی Leigh Singer در وب‌سایت BFI است.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

نوشته ۵ فیلم فوق‌العاده در مورد افراد گمشده اولین بار در بلاگ نماوا. پدیدار شد.

مطالب مرتبط