۴۴ نکته‌ی جالب درباره‌ی شان پن به بهانه‌ی تولدش

امتیاز دهید post

شان جاستین پن (Sean Justin Penn) متولد ۱۷ آگوست ۱۹۶۰، فعال سیاسی، فیلم‌ساز و بازیگر آمریکایی است. برای بازی در فیلم‌های «رودخانه میستیک» Mystic River و «میلک» Milk برنده جایزه‌ی اسکار شده است. اولین بازی شان پن در قسمت ۱۱۲ «خانه کوچک» Little House on the Prairie به کارگردانی پدرش (لئو پن) در اواخر دهه ۷۰ بوده است. برای بازی در فیلم At Close Range در سال ۱۹۸۶ موردتوجه زیاد منتقدین قرار گرفت و با بازی در فیلم «راه رفتن مرد مرده» Dead Man Walking در سال ۱۹۹۵ استعداد خود را برای بازی کردن نقش اصلی اثبات کرد. او در کارنامه خود جوایزی چون جایزه جشنواره کن (Cannes Film Festival) و جایزه جشنواره ونیز (Venice Film Festival) را هم دارد.

راه رفتن مرد مرده

۴۴ نکته درباره‌ی شان پن:

۱. اسم کامل او شان جاستین پن است.
۲. او در ۱۷ آگوست در لس‌آنجلس کالیفرنیا به دنیا آمده و تولدش هم روز با رابرت دونیرو است.
۳. شان پن در خانواده‌ای پر هنرپیشه به دنیا آمده، پدرش هنرپیشه و کارگردان لئو پن (Leo Penn) است و مادرش الن رایان (Eileen Ryan) هم هنرپیشه بوده است.
۴. پدربزرگ و مادربزرگ پدری‌اش مهاجرانی یهودی از لیتوانی و روسیه بوده‌اند و پدربزرگ و مادربزرگ مادری‌اش کاتولیک‌هایی ایرلندی و ایتالیایی الاصل هستند.
۵. پدربزرگ و مادربزرگش صاحب یک بقالی یهودی بودند.
۶. در سال ۱۹۷۴، زمانی که لئو پن چندقسمتی از سریال «خانه کوچک» Little House on the Prairie را کارگردانی می‌کرد شان نقش کوچکی را در این فیلم بازی گرد.

فیلم میلک شان پن
میلک

۷. شان پن به همراه دوستان بچگی خود به ساخت فیلم کوتاه پرداخته، در میان این افراد می‌توان به امیلیو استوز (Emilio Estevez)‌ و چارلی شین (Charlie Sheen) اشاره کرد که نزدیک به او زندگی می‌کردند.
۸. در سال ۱۹۸۱ در کنار تام کروز (Tom Cruise) و برنده جایزه‌ی اسکار، تیموتی هاتن (Timothy Hutton) برای اولین بار در فیلم «شیپور خاموش» Taps بازی کرد.
۹. با بازی در نقش جف اسپیکولی (Jeff Spicoli) موج‌سوار معتاد در فیلم Fast Times at Ridgemont High در سال ۱۹۸۲ بود که به شهرت دست‌یافت و شناخته شد.
۱۰. در سال ۱۹۸۳ با بازی در نقش مایک اوبراین (Mick O’Brien)، جوانی مشکل‌ساز در درامای «پسران بد» Bad Boys به چشم آمد و نقد‌های خوبی گرفت. از همین‌جا کار حرفه‌ای‌اش حسابی گرفت.
۱۱. در سال ۱۹۹۶ در فیلم At Close Range بازی کرد که برادر و مادرش هم در فیلم همکارش بودند. جالب است بدانید در این فیلم مادر شان پن نقش مادربزرگش را در داستان بر عهده داشته است.

شان پن
At Close Range

۱۲. در اواخر دهه‌ی ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ در کلاس بازیگری همکلاسی میشل فایفر (Michelle Pfeiffer) بود.
۱۳. در سال ۱۹۸۵ شان پن با خواننده معروف پاپ مدونا (Madonna) ازدواج کرد و یکی از مهمانان عروسی ‌آن‌ها اندی وارهول (Andy Warhol) هنرمند معروف بوده است.
۱۴. در سال ۱۹۸۶ با همسر زمانش مدونا در فیلم «سورپرایز شانگهای» نقش‌آفرینی کردند.
۱۵. در سال ۱۹۸۷، ۳۲ روز را به علت زدوخورد با یک سیاهی لشگر در زندان گذراند.
۱۶. در سال ۱۹۸۹ از مدونا جدا شد.
۱۷. در سال ۱۹۸۶ مشکل دیگری هم با قانون داشت، برای سوءقصد به قتل روزنامه‌نگاری که به دنبال جزئیات خصوصی زندگی‌اش بود در دام قانون افتاد. (خبرنگار را از بالکن طبقه ۹ آویزان کرده بوده است)

سورپرایز شانگهای مدونا پن
سورپرایز شانگهای

۱۸. در سال ۱۹۹۱ پس از گرفتن نقدهایی خوب برای چند بازی در فیلم‌های مختلف، اولین تجربه‌ی کارگردانی‌اش را با فیلم The Indian Runner شروع کرد. فیلم نقدهای متوسطی گرفت و در گیشه حدود ۳۴ هزار دلار فروخت.
۱۹. پس‌ازآن با رابین رایت (Robin Wright) آشنا شد -نقش اول زن خانه پوشالی– از او دو فرزند دارد که دیلن فرانسیس (Dylan Francis) در سال ۱۹۹۱ و هاپر جک (Hopper Jack) در سال ۱۹۹۳ به دنیا آمدند.
۲۰. در نوامبر ۱۹۹۳ خانه‌اش در مالیبو آتش می‌گیرد و از بین می‌رود.
۲۱. بااینکه شان پن از هنرپیشگی خداحافظی کرده بود، دوباره به بازی بازمی‌گردد و در فیلم «راه کارلیتو» Carlito’s Way هم‌بازی آل‌پاچینو می‌شود و برای بازی در این فیلم نامزد دریافت جایزه‌ی گلدن گلب هم می‌شود.

راه کارلیتو
راه کارلیتو

۲۲. در سال ۱۹۹۷ کارگردانی ویدیوی موزیکی از جوئل (Jewel) به نام “برای من ساخته شدی ” (You Were Meant For Me) را عهده‌دار می‌شود.
۲۳. در سال ۲۰۰۲ در فیلم «من سم هستم» I Am Sam در مقابل میشل فایفر، در نقش مردی با مشکلات ذهنی و عقب‌ماندگی بازی می‌کند که در تلاش برای گرفتن حضانت دخترش است.
۲۴. در سال ۲۰۰۵ شان پن برای کمک به مجروحین سیل کاترینا عازم نیواورلاند می‌شود و ظاهراً به‌صورت فیزیکی در نجات جان انسان‌ها در این فاجعه نقش داشته است. البته ازآنجایی‌که عکاسی را با خود برده بوده تا از او عکس بیندازد، برخی کار او را دغل‌کاری دانستند. اما او در مقاله‌ای که برای هافینگتن پست نوشت از کار خود دفاع کرد و ماجرا را توضیح داد.
۲۵. در سال ۲۰۰۷ رابین و شان برای گرفتن طلاق اقدام کردند ولی کمی بعد تصمیم گرفتند که شانس خود را برای ادامه زندگی دوباره امتحان کنند.

من سم هستم شان پن
من سم هستم

۲۶. کمی بعد در سال ۲۰۰۹ شان پن اقدام به طلاق می‌کند اما کمی بعد دوباره از طلاق گرفتن منصرف می‌شوند اما کمی بعدازآن رابین رایت دوباره برای طلاق اقدام می‌کند.
۲۷. شان پن به همراه جانی دپ (Johnny Depp) و میک هاکنال (Mick Hucknall) صاحب رستوران فرانسوی به نام “من ری” Man Ray هستند.
۲۸. در سال ۲۰۰۲ با کلینت ایستوود (Clint Eastwood)‌ برای انجام پروژه‌ای وارد مذاکره می‌شود اما موفق به انجام کار نمی‌شود و سرانجام در سال ۲۰۱۳ با این بزرگ‌مرد سینما در فیلم «رودخانه میستیک» Mystic River همکاری می‌کند.
۲۹. در سال ۲۰۰۲ شان پن یک صفحه‌ی کامل از واشنگتن‌پست را به خود اختصاص داد که در آن برای جورج بوش نامه سرگشاده سیاسی درباره‌ی جنگ نوشته بود.

رودخانه میستیک

۳۰. شان پن تنها هنرپیشه‌ایست که برای بازی در فیلم‌های وودی آلن نامزد دریافت اسکار شده و بیشترین زمانی که نامزد اسکار نبوده ۵ سال است.
۳۱. شان پن در سال ۲۰۰۵ به ایران آمد و در نماز جمعه هم حضور پیدا کرد.
۳۲. بیوک کم تیراژش را هم به همراه دو تفنگ از او دزدیدند.
۳۳. به کوبا سفرکرده و با رئیس‌جمهور کاسترو مصاحبه داشته.
۳۴. در سال ۲۰۱۱-۲۰۱۲ کنار چاوز برای مقابله با سوریه حضورداشته است.
۳۵. مخالف سرسخت مخالفان چاوز بوده است.
۳۶. برای فاجعه هائیتی خیریه‌ای بناکرده است.

درخت زندگی
درخت زندگی

۳۷. شان پن ادعا می‌کند که در روز ۴ بسته سیگار می‌کشیده اما در ۴۰ سالگی به علت مشکلات سلامتی سیگار را ترک کرده اما متأسفانه دوباره عادت سیگار کشیدن را از سر گرفته است.
۳۸. از عکاسان و خبرنگاران -کسانی که خبرهای حاشیه‌ای هالیوود را کار می‌کنند- متنفر است و آن‌ها را بی‌مصرف‌ترین موجودات دنیا می‌داند.
۳۹. گروه موسیقی هلندی نام او را برای گروه خود انتخاب کرده‌اند.
۴۰. با ستاره‌ی سینما شارلیز ترون (Charlize Theron) هم معاشر است.
۴۱. شان پن عاشق موج‌سواری است.
۴۲. در لیست کسانی که ۲ اسکار بهترین هنرپیشه مرد را دارند نفر ۹ است.
۴۳. در سال ۲۰۱۴ در ۴ فیلم که نامزدی اسکار را در کارنامه خوددارند ایفای نقش کرده است.
۴۴. ثروتی حدود ۱۵۰ میلیون دلار دارد.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

نوشته ۴۴ نکته‌ی جالب درباره‌ی شان پن به بهانه‌ی تولدش اولین بار در بلاگ نماوا. پدیدار شد.

مطالب مرتبط