بررسی جان ویک ۳ John Wick 3 – حضور دوبارهٔ کیانو ریوز در فیلم اکشن شکوهمند جان ویک

امتیاز دهید post

در دو قسمت قبل، جان ویک را به همراه سگش دیدیم که به دنبال انتقام بوده است. حالا بزرگ‌ترین سوال در سومین قسمت مجموعه جان ویک با نام «جان ویک: بخش ۳ – پارابلوم» John Wick: Chapter 3 – Parabellum این است که «پارابلوم» کی یا چی هست؟ این کلمه از جمله لاتین Si vis pacem, para bellum آمده که ترجمهٔ آن این است: «اگر دنبال صلح هستی، آمادهٔ جنگ باش». به راحتی می‌توان گفت که هیچکس به اندازهٔ جان ویک آمادهٔ جنگ نیست.
جالب است بدانید تاکنون «جان ویک ۳» جزو یکی از خشن‌ترین و دیوانه‌کننده‌ترین فیلم‌های این مجموعه تا به امروز به‌حساب می‌آید.

همچنین بخوانید:
معررفی و نقد Pokémon Detective Pikachu؛ بازگشت دوبارهٔ موجود زرد بانمک

در فیلم «جان ویک ۳» قلچماق‌های اجیرشده با چاقو، مشت، لگد و قطعا اسلحه ناکار می‌شوند. اسلحه‌های بسیار زیاد. در حقیقت فیلم از روی بی‌مسئولیتی یادگارخواهی به سمت تقلید کارتون‌های اغراق‌شدهٔ تکس اوری می‌خزد و قهرمان داستان چند حرکت آکروباتیک سریع را در حالی که سوار اسب است و در خیابان‌های بارانی نیویورک در حال حرکت است انجام می‌دهد.

«جان ویک ۳» از چند دقیقهٔ آخر فیلم قبل آغاز می‌شود؛ جایی که شخصیت کیانو ریوز مورد بی‌انصافی واقع شده است. حالا او به یک فراری بزرگ تبدیل شده و همکاران سابقش به دنبال شکارش هستند. جایزه‌ای که برای جان در نظر گرفته شده ۱۴ میلیون دلار است که او را به فردی تبدیل کرده که هیچ دوستی در اطرافش ندارد. هرچند از ابتدا نیز دوستان زیادی نداشته است. اولین جنجالی که در این فیلم وجود دارد مربوط به تنبیه احمقانهٔ پرهیجانی است که از اینجا به بعد پردردسرتر می‌شود.
چیزی که این جنجال‌ها را معرکه می‌کند، تنها استفاده از نورپردازی یا تصویربرداری‌های نزدیک از دعواهایی که هنر رزمی آسیایی را به تصویر کشیده نیست. هیجان‌انگیز بودن آن به حس تماشاچی باز می‌گردد که هر ضربه را با صدا و جزئیات حس می‌کند.

چیزی که تمام فیلم‌های جان ویک را در مقایسه با دیگر فیلم‌های به‌شدت خشن متمایز می‌کند دنیای بیزانس-طوری است که دریک کولستاد نویسنده در فیلم اول آن را خلق کرده است. شخصیت جدیدی که در «جان ویک ۳» معرفی شده، نقش Adjudicator با بازی آسیا کیت دیلون است. در این فیلم مشخص شد که دنیای آن درحال گسترش و کامل شدن است تا جایی که ریسک تبدیل شدن به دنیایی باروک و عجیب را با خود دارد. با این وجود، هنوز چاشنی درایت و وقار در چنین فیلمی یافت می‌شود.
به عنوان مردی بی‌سرزمین، شخصیت ریوز در «جان ویک ۳» که قهرمانی زخم‌خورده و آسیب‌دیده است، تنها مجبور است از دو فرد بااعتبار که برایش باقی مانده کمک بگیرد. اولین آنها مراجعه به شخصیت مادر روسی در دنیای تبهکاران با بازی آنجلیکا هیوستون است که به جان کمک می‌کند به کازابلانکا فرار کند.

جان ویک ۳

دومین آنها نیز قاتل بدذات در مراکش با بازی هلی بری است (که دو سگ مبارز او نفس‌ها را در میانهٔ فیلم در سینهٔ تماشاچی حبس می‌کند). این دو بازیگر زن با حضورشان د «جان ویک ۳» بار عاطفی داستان را به‌طرز شگفت‌انگیزی متعادل کرده‌اند. این فیلم بسیار خشن که به زیبایی ساخته شده، یک فیلم بسیار پرخشونت است که برخلاف دیگر فیلم‌های این ژانر، یک اثر هنری فرادست محسوب می‌شود.
این مقاله برگرفته از نوشتهٔ کریس ناشاوتی در سایت ew.com است.

نظر سایر منتقدان دربارهٔ این فیلم چیست؟

دام سیناکولا | مجله پیست

همان‌طور که بازی‌های ویدیویی و فیلم‌های اکشن به‌طور سهمی به یکدیگر نزدیک و نزدیک‌تر می‌شوند، «جان ویک ۳» جزو اولین فیلم‌ها در گونهٔ خودش است که در مقام مقایسه قرار نمی‌گیرد.

جیم وجودا | آی‌جی‌ان

فیلمی مملو از مهارت‌های کشنده و مبتکرانه که جنبه‌های جدیدی از دنیای خلافکاران را معرفی می‌کند، شخصیت اصلی را به مرحله‌ای سرکشانه می‌رساند که اطلاعات جدیدی نیز از پیشینهٔ او به بیننده ارائه می‌دهد.

دانته جیمز | فیلم تئاتر

فیلم «جان ویک ۳» تمام ابعادی که از یک فیلم سرگرم‌کننده و اکشن تابستانی در انتظار دارید را برآورده کرده و در عین حال، توهینی به شعور شما نمی‌کند.

جان ویک ۳

پیتر تراورس | رولینگ استون

«جان ویک ۳» با بازی کیانو ریوز که انگار برای بازی در این نقش ساخته شده، به شدت شما را در بعدی از وحشت تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. در دقیقه ۱۳۰ فیلم زمانی که چاد استاهلسکی کارگردان وقفه‌ای ایجاد می‌کند، به جای داشتن حسی از خستگی، بی‌صبرانه منتظر قسمت چهارم خواهید بود.

باربارا ون‌دنبورگ | آریزونا ریپابلیک

«جان ویک ۳» تنها برپایهٔ نیروی حرکتی دو قسمت قبل خودش قرار ندارد، بلکه پیچیدگی احساسی و فیزیکی بیشتری را با خود به همراه دارد. تماشای این فیلم مثل بلعیدن آبنبات به مدت ۲ ساعت است، با این تفاوت که وقتی از سالن سینما بیرون می‌‌آیید، دلدرد نگرفته‌اید.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

نوشته بررسی جان ویک ۳ John Wick 3 – حضور دوبارهٔ کیانو ریوز در فیلم اکشن شکوهمند جان ویک اولین بار در بلاگ نماوا. پدیدار شد.

مطالب مرتبط