نگاهی زندگی هنری پیتر فوندا ستاره فیلم Easy Rider

امتیاز دهید post

پیتر فوندا کارگردان، نویسنده و بازیگر فیلم پرسروصدای «ایزی رایدر»، که هالیوود را وارد مرحله جدیدی از فیلم‌سازی در دهه ۷۰ کرد، پنجاه سال پس از اکران این فیلم، در اثر سرطان ریه درگذشت. پسر ستاره هالیوود، هنری فوندا و فعال اجتماعی، فرانسیس سیمور، ۷۹ سال پیش در نیویورک به دنیا آمد. خواهر بزرگ‌تر او جین فوندا و دخترش بریجت فوندا، نیز از بازیگران حال حاضر سینما هستند.
خانواده او در مصاحبه‌ای با مجله پیپل اظهار کردند: “او با آرامش در صبح جمعه در خانه‌ و در کنار اعضای خانواده‌اش از دنیا رفت.” جین فوندا اضافه کرد: “بسیار از این اتفاق ناراحتم. او برادر کوچک من بود. در روزهای آخر زمان خوبی را با هم گذراندیم. او با دلی شاد و لبی خندان از دنیا رفت.”

پیتر فوندا در سال ۱۹۶۱ با اولین بازی حرفه‌ای خود در نمایش Blood, Sweat and Stanley Poole، ساخته ویلیام و جیمز گلدمن، توجه‌ها را به خود جلب کرد. پس از آن با بازی در فیلم عاشقانه «تمی و دکتر» و فیلم جنگی The Victors در سال ۱۹۶۳، نقش‌آفرینی در سینما را آغاز کرد.
پس از این موفقیت فوندا، این فارغ‌التحصیل مدرسه راجر کورمن، مدرسه‌ای که جک نیکلسون و ران هاوارد نیز شاگردان آن بودند، در فیلم گنگستری ساخته کورمن در سال ۱۹۶۶ به نام «فرشته‌های وحشی» در مقابل بروس درن، بازی کرد. آن دو یک سال بعد بار دیگر، در فیلم «مسافرت» ساخته دیگری از کورمن، در کنار هم بازی کردند.
با این‌وجود شهرت اصلی فوندا برای بازی در فیلم دیگری بود: «ایزی رایدر»، فیلمی از دنیس هاپر محصول سال ۱۹۶۹. (هاپر وقتی به پوستر فیلم «فرشته‌های وحشی» نگاه می‌کرد ایده «ایزی رایدر» به ذهنش رسید.)

پیتر فوندا ایزی رایدر
ایزی رایدر

پیتر فوندا در این فیلم در مقابل نیکلسون بازی کرد و فیلم‌نامه آن را همراه با هاپر و تری سوترن نوشت که این همکاری نامزدی جایزه اسکار بهترین فیلم‌نامه را برای آن‌ها به همراه داشت. این فیلم به مهم‌ترین فیلم دهه ۶۰ سینما تبدیل شد و جایزه بهترین فیلم اول یک کارگردان را در همان سال از جشنواره فیلم کن برای آن‌ها به ارمغان آورد. در سال ۱۹۹۸، «ایزی رایدر» به فهرست ملی ثبت فیلم به دلیل “اثر مهم تاریخی، فرهنگی و زیبایی‌شناسی” اضافه شد.
فوندا در فیلم‌های Outlaw Blues، فیلم Lilith ساخته رابرت روسن، «دو آدم» ساخته رابرت وایز، Love and a.45 و Nadja نقش‌آفرینی کرد. او هم‌چنین در دو فیلم Grace of My Heart ساخته آلیسون اندرز و «فرار از لس‌آنجلس» ساخته جان کارپنتر در کنار کرت راسل حضور داشت.

طلای اولی
طلای اولی

پیتر فوندا در ۵۷ سالگی برای اولین‌بار برای بازی در فیلم «طلای اولی»، نامزد جایزه اسکار شد. از موفقیت‌های دیگر او در دهه‌های آخر زندگی حرفه‌ایش می‌توان به بازی در فیلم‌های «۳:۱۰ به یوما» ساخته جیمز من‌گلد، The Limeyساخته استیون سودربرگ، «دوازده یار اوشن»، «افسانه لفتی براون» و بازی او در فیلم «مرزها» ساخته شانا فسته در کنار کریستوفر پلامر، اشاره کرد.
پیتر فوندا در سال ۱۹۹۸، زندگی‌نامه خود را به نام «به پدر نگو» منتشر کرد. او همچنین در چندین فیلم و برنامه تلویزیونی حضور داشت، از جمله «طوفان» محصول شبکه ان‌بی‌سی و فیلم تلویزیونی The Passion of Ayn Rand در کنار هلن میرن، که جایزه گلدن گلاب برای بازی در نقش مکمل را برای او به همراه داشت.

۳:۱۰ به یوما پیتر فوندا
۳:۱۰ به یوما

او همچنین در فیلم The Laramie Project محصول شبکه اچ‌بی‌او، با داستانی در مورد قتل دانشجوی همجنس‌گرایی به نام متیو شپرد، بازی کرد.
پیتر فوندا در طول زندگی هنری خود سه فیلم را نیز کارگردانی کرد، The Hired Hand ساخته سال ۱۹۷۱، که خود نیز در آن نقش‌آفرینی کرد. این فیلم در سال ۲۰۰۳ اکران شد. دو ساخته دیگر او به موفقیت فیلم اول نبود، فیلم علمی تخیلی Idaho Transfer با بازی کیت کارادین و Wanda Nevada در سال ۱۹۷۹.
آخرین نقش‌آفرینی فوندا در فیلم درام جنگی The Last Full Measure، ساخته تد رابینسون بود که این فیلم در ۲۵ اکتبر امسال اکران خواهد شد.
این مطلب از نوشته آن تامپسون در سایت Indiewire گرفته شده است.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

نوشته نگاهی زندگی هنری پیتر فوندا ستاره فیلم Easy Rider اولین بار در بلاگ نماوا. پدیدار شد.

مطالب مرتبط