۱۳ تا از بهترین فیلم هایی که بر اساس داستان زندگی هنرمندان ساخته‌ شده‌اند

امتیاز دهید post

بسیاری از هنرمندان زندگی سختی را گذرانده‌اند و همین مسئله می‌تواند جرقه ساخت یک فیلم خوب باشد. در اینجا به فیلم‌هایی که درباره نقاشان و مجسمه‌سازان رنج‌کشیده در راه هنرشان ساخته شده می‌پردازیم.

همچنین بخوانید:
۱۰ فیلم مهم رومن پولانسکی که باید تماشا کنید

شور زندگی Lust For Life ۱۹۵۶

کرک داگلاس Kirk Douglas در نقش هنرمند بااستعداد وینسنت ونگوگ بازی می‌کند. فیلم بر اساس رمانی با همین نام اثر ایروینگ استون Irving Stone ساخته شده است و داستان زندگی ونگوگ در دوران مختلف زندگی‌اش، چگونگی تبدیل‌شدنش به یک نقاش و در آخر مرگش را روایت می‌کند. این نقاش هلندی غرق در هنر و نقاشی بود و این حقیقت به زیبایی در فیلم به نمایش در آمده است. فیلم در فرانسه، بلژیک و هلند فیلم‌برداری شده است. «شور زندگی» فروش چندان موفقی در گیشه نداشت اما در چهار رشته نامزد دریافت جایزه اسکار شد و آنتونی کوئین Anthony Quinn برای بازی در نقش پل گوگن موفق به کسب جایزه شد.

رنج و سرمستی The Agony and the Ecstasy ۱۹۶۵

رنج و سرمستی فیلم زندگی

چارلتون هستون Charlton Heston نقش میکل‌آنژ را در فیلم دارد. داستان فیلم مربوط به زمانی می‌شود که میکل‌آنژ مشغول نقاشی کلیسای سیستین بود و با پاپ ژولیوس دوم (رکس هریسون Rex Harrison) نیز درگیری پیدا کرد. این فیلم هم بر اساس رمان دیگری به قلم ایروینگ استون است و به مشکلات و نزاع‌هایی که این هنرمند دوران رنسانس با سفارش‌دهنده‌ها و مقامات مذهبی داشت می‌پردازد. فیلم در پنج رشته نامزد دریافت جایزه اسکار و دو جایزه گلدن گلوب شد.

باسکیت Basquiat ۱۹۹۶

باسکیت

«باسکیت» درباره زندگی ژان میشل باسکیت Jean-Michel Basquiat (با بازی جفری رایت Jeffrey Wright) است که موضوع بیشتر آثارش درباره مشکلات اجتماعی بود. داستان فیلم شرح زندگی او به‌عنوان یک هنرمند دیوار نگار خیابانی (که درواقع در خیابان‌ها نیز زندگی می‌کرد) است. او توسط اندی وارهول Andy Warhol (دیوید بویی David Bowie) کشف و به هنرمند محبوبی تبدیل شد. باسکیت براثر مصرف بیش‌ازحد هروئین و در ۲۷ سالگی درگذشت. بنیسیو دل تورو Benicio del Toro، گری اولدمن Gary Oldman، کورتنی لاو Courtney Love و کریستوفر واکن Christopher Walken از دیگر بازیگران این فیلم هستند.

پولاک Pollock ۲۰۰۰

پولاک  فیلم زندگی

«پولاک» روایت زندگی جکسون پولاک Jackson Pollock نقاش آمریکایی که در سبک هیجان‌نمای انتزاعی کار می‌کرد است. اد هریس Ed Harris کارگردانی و بازی در نقش پولاک را بر عهده داشت و برنده جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد نیز شد. پولاک به خاطر «نقاشی‌های قطره‌ای» در سبک خودش که به گران‌ترین آثار در طول تاریخ تبدیل شدند، شهرت داشت. فیلم زندگی او را به‌عنوان یک هنرمند در تقلا و سپس موفقیتش در عرصه بین‌الملل و غرق شدن او در مصرف الکل و مرگش براثر تصادف ماشین نشان می‌دهد. مارسیا گی هاردن Marcia Gay Harden نقش همسر او لی کرزنر Lee Krasner که خود نیز یکی از نقاشان بانفوذ این سبک است را دارد و برنده جایزه اسکار نیز شد. جنیفر کانلی Jennifer Connelly در این فیلم نقش معشوقه پولاک را ایفا کرده است.

فریدا Frida ۲۰۰۲

فریدا

فریدا هنرمند نقاشی بود که داستان‌های زندگی و تجربه‌های شخصی‌اش را بر بوم نقاشی می‌آورد. تصادف وحشتناکی که در سن ۱۸ سالگی برای او رخ داد و تا آخر عمر بر زندگی‌اش تأثیر گذاشت و ازدواج تلخ و درعین‌حال شیرینش با دیه‌گو ریورا Diego Rivera نقاش، دست‌مایه نقاشی‌های فریدا بود. «فریدا» داستان‌های زندگی شخصی و زندگی حرفه‌ای این نقاش را به تصویر کشیده است. سلما هایک Salma Hayek به زیبایی تصویر فریدا را به نمایش گذاشت و آلفرد مولینا Alfred Molina در نقش مقابل او ظاهر شد.

سرافین Séraphine ۲۰۰۸

سرافین فیلم زندگی

سرافین لوئی Séraphine Louis مشهور به «سرافین اهل سانلیس» یک هنرمند خودآموخته میان‌سال فراسوی بود که در کارهایش از طبیعت الهام می‌گرفت. او تا پیش از ۴۱ سالگی‌ از قلم‌مو استفاده نکرده بود. شهرت سرافین به استفاده او از موادی مثل خاک و خون حیوانات مرده (که در پیاده‌روی‌های روزانه‌اش پیدا می‌کرد) در نقاشی‌هایش است. در این فیلم به کشف شدن این هنرمند توسط منتقد آلمانی ویلهلم اوده Wilhelm Uhde نیز پرداخته شده است. «سرافین» به فیلم محبوب منتقدان تبدیل شد و جوایز زیادی نیز دریافت کرد.

آندری روبلوف Andrei Rublev ۱۹۶۶

آندری روبلوف

آندری روبلوف یک نقاش مشهور روسی در قرن ۱۵ میلادی بود. شاهکار کارگردانی آندری تارکوفسکی Andrei Tarkovsky در هشت قسمت به بخش‌هایی از زندگی ملتهب روبلوف و روسیه قرن پانزدهم پرداخته است. این فیلم در جشنواره‌های معتبر زیادی ازجمله جشنواره فیلم کن به نمایش درآمد و جوایز متعددی کسب کرد. «آندری روبلوف» در چندین لیست درباره فیلم‌هایی که باید تماشایشان کرد قرار دارد.

کامیل کلودل Camille Claudel ۱۹۸۸

کامیل کلودل فیلم زندگی

ممکن است نام کامیل کلودل همیشه زیر سایه نام آگوست رودن Auguste Rodin مجسمه‌ساز بیاید، اما او خودش نیز هنرمند بی‌نظیری بود. این فیلم زندگینامه‌ای درباره زندگی کلودل، ملاقات رودن و شکل‌گیری رابطه‌شان، اوج و فرود کلودل در کار و از بین رفتن سلامت روحی‌اش است. بازی ایزابل آجانی Isabelle Adjani در نقش اصلی فیلم برای او جایزه سزار بهترین بازیگر زن و نامزدی اسکار را به ارمغان آورد.

چشمان بزرگ Big Eyes ۲۰۱۴

چشمان بزرگ

این فیلم روایت زندگی مارگارت کین Margaret Keane نقاش است. همسر او والتر برای چندین سال کارهای کین را به اسم خودش می‌فروخت و به همین دلیل کین تا چند سال ناشناس ماند. «چشمان بزرگ» ساخته تیم برتون و با بازی ایمی آدامز Amy Adams و کریستف والتس Christoph Waltz در نقش‌های اصلی است و به ماجرای درگیری این دو در دادگاه و ثابت شدن ادعای کین در نقاشی چهره‌هایی با چشمان بزرگ است. آدامز در بخش موزیکال یا کمدی گلدن گلوب برنده جایزه بهترین بازیگر زن شد.

ادوارد مونک Edvard Munch ۱۹۷۴

ادوارد مونک فیلم زندگی

پیتر واتکینز Peter Watkins کارگردان این فیلم زندگینامه‌ای درباره نقاش برجسته نروژی است. فیلم به دوره‌ای ده‌ساله از زندگی مونک بین سال‌های ۱۸۸۴ تا ۱۸۹۴ و چند فلش‌بک از دوران کودکی او می‌پردازد. کارهای او ازجمله تابلو «جیغ» در زمره کارهای اکسپرسیونیست قرار می‌گیرد.

پای چپ من My Left Foot ۱۹۸۹

 پای چپ من

این فیلم روایت زندگی کریستی براون Christy Brown، نویسنده و نقاش ایرلندی است که مبتلا به فلج مغزی بود و تنها می‌توانست از پای چپش برای خلق آثارش استفاده کند. دانیل دی-لوئیس Daniel Day-Lewis نقش اصلی فیلم که بر پایه زندگینامه براون ساخته شده را بر عهده داشت و جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد را از آن خود کرد. «پای چپ من» بر اساس زندگی‌نامه براون به قلم خودش است که مورد استقبال منتقدان و سینماروها قرار گرفت. هرچند برخی از پایان خوش فیلم که با واقعیت زندگی براون در تضاد بود ناراضی بودند.

معمای پیکاسو The Mystery of Picasso ۱۹۵۶

 معمای پیکاسو فیلم زندگی

این فیلم مستند اثر آنری-ژرژ کلوزو Henri-Georges Clouzot است که خلق طراحی‌ها، کلاژها و نقاشی‌های رنگ‌روغن توسط پیکاسو را نمایش می‌دهد. اکثر این آثار به دست خود پیکاسو نابود شدند. هدف پیکاسو از این کار این بود که آثارش تنها در فیلم وجود داشته باشند که نمایانگر برداشت ذهنی خاص این هنرمند بزرگ است.

آقای ترنر Mr. Turner ۲۰۱۴

آقای ترنر

ویلیام ترنر نقاش بریتانیایی که یک منظره‌پرداز سبک رمانتیک بود، اغلب به‌عنوان یک هنرمند عجیب توصیف می‌شد. فیلم مایک لی Mike Leigh با نقش‌آفرینی تیموتی اسپال Timothy Spall به رابطه ترنر با پدرش می‌پردازد که مرگ او تأثیر بسزایی بر ترنر گذاشت. این فیلم موفق به کسب جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد و بهترین فیلم‌برداری از جشنواره فیلم کن شد.
این مطلب برگرفته از نوشته مارسلینا مورفین Marcelina Morfin در سایت theculturetrip است.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

نوشته ۱۳ تا از بهترین فیلم هایی که بر اساس داستان زندگی هنرمندان ساخته‌ شده‌اند اولین بار در بلاگ نماوا. پدیدار شد.

مطالب مرتبط