۱۰ فیلم مهم که در جشنواره ونیز ۲۰۱۹ اکران می‌شوند

امتیاز دهید post

از «جاذبه» گرفته تا «انسان نخستین»، «رم» و «ستاره‌ای متولد شده است»، جشنواره فیلم ونیز همیشه با فیلم‌های قوی فصل پاییز سینما را آغاز کرده است. اما جشنواره امسال حال و هوای دیگری دارد. یک دلیل آن را می‌توان فیلم‌های هالیوودی و حتی ابرقهرمانی حاضر در آن دانست. مهم‌ترین مدعی اسکار، «داستان ازدواج» ساخته کمپانی نت‌فلیکس و به کارگردانی نوآ بامباک، نیز در این جشنواره حضور دارد.

همچنین بخوانید:
به خاطر یک مجسمه لعنتی – نگاهی به نمایندگان سینمای ایران در اسکار طی ده سال گذشته

البته جشنواره فیلم ونیز، قدیمی‌ترین جشنواره فیلم جهان، فقط به فیلم‌های برگزیده اسکار و جوایز دیگر اهمیت نمی‌دهد، بلکه همیشه پر از کارهای جدید و هیجان‌انگیز از هنرمندانی از سرتاسر دنیا بوده است. جشنواره امسال نیز از این قاعده مستثنا نیست: در جشنواره امسال آثار جدیدی از روی اندرسون، اولیور آسایاس، هیروکازو کورئیدا و مردان معروف دیگری نیز اکران خواهد شد. البته جشنواره ونیز سابقه خوبی در زمینه اکران فیلم‌هایی ساخته زنان کارگردان ندارد.
جشنواره فیلم ونیز فرصت خوبی برای تماشای دست اول فیلم‌های جدیدی است که در شش ماه آینده در سینماهای جهان و جشنواره‌های دیگر از جمله جشنواره فیلم تورنتو، تلیوراید، اکران خواهد شد.
در لیست زیر، ده فیلمی که در جشنواره امسال نباید از دست داد، را آورده‌ایم.

About Endlessness ساخته روی اندرسون

اندرسون، این فیلمساز سوئدی که در گذشته فیلم‌های فوق‌العاده «آوازهایی از طبقه دوم»، «شما، زنده‌ها» و A Pigeon Sat in a Branch Contemplating Existence را ساخته است، مسلما در فیلمی ۷۳ دقیقه‌ای به نام «درباره پایان‌ناپذیری» درباره مرگ و زندگی، توانسته بار دیگر داستانی تاثیرگذار خلق کند. اندرسون در جدیدترین ساخته خود، از ساختار داستان‌سرایی شهرزاد قصه‌گو در «هزار و یک شب» استفاده کرده است و بیننده را در این داستان در حاشیه جنگ، از اتفاقی به اتفاق دیگر می‌برد. یکی از صحنه‌های فیلم شباهت زیادی به صحنه‌ای از فیلم قبلی او، Pigeon، دارد. طرفداران فیلم‌های اندرسون همیشه امیدوارند سبک همیشگی او را در فیلم‌هایش ببینند، اما شاید شجاعت و ابتکاری که در ساخته جدید خود به کار برده است، مخاطبان جدیدی را به طرفداران همیشگیش اضافه کند.

Ad Astra ساخته جیمز گری

Ad Astra

با وجود خبر به تاخیر افتادن اکران فیلم ۸۵ میلیون دلاری جیمز گری و جا ماندن آن از جشنواره فیلم کن، باز هم عجیب بود که کسی بودجه‌ای ۸۵ میلیون دلاری در اختیار کارگردان «شهر گمشده زی» بگذارد تا فیلمی پرسروصدا بسازد. درست است که در این فیلم برد پیت و تامی لی جونز در کنار هم بازی می‌کنند، اما با این وجود، حضور فیلمی با این موضوع در این جشنواره عجیب به نظر می‌رسد.
فیلم‌های گری، که برخلاف فروش نه چندان زیادشان در سینما، بین منتقدین سینما محبوب است، به جز فیلم «دو عاشق» که استثنایی برای این گفته است، معمولا حال و هوای خاصی دارد. باید دید این حال و هوای سرد و حساس مناسب روایت داستانی در مورد پدر و پسری در فضا است یا نه. در این فیلم که داستان آن شباهت‌هایی به «میان ستاره‌ای» دارد، برد پیت در نقش روی مک‌براید بازی می‌کند، افسری که در جستجوی تنها کسی که ممکن است راه‌حلی برای بحران زمین داشته باشد، به فضا می‌رود. او کسی نیست جز پدرش. مک‌براید جایی در مسیر خود به شخصیتی با بازی جیمی کندی برمی‌خورد. امید است که «به سوی ستارگان» بتواند انتظارات بالایی که از آن می‌رود را پاسخ دهد و ناامیدی دیگری از سینمای هالیوود، و اثباتی بر ناتوانی آن، نباشد.

Babyteeth ساخته شانون مورفی

Babyteeth جشنواره ونیز

داستان این ساخته فیلم‌ساز استرالیایی، شانون مورفی، در مورد دختر نوجوان بیماری (با بازی بازیگر مجموعه تلویزیونی «چیزهای تیز»، الیزا اسکانلن) است که عاشق دلال مواد مخدری (با بازی توبی والانس) می‌شود. این ساخته مورفی در بخش مسابقه جشنواره در کنار فیلم‌هایی از کارگردانان سرشناس و همچنین تاد فیلیپس، رقابت خواهد کرد. Babyteeth که چیزی بین داستان درام نوجوانانه و فیلم کمدی خانوادگی است، به اندازه‌ای جذاب بوده است که بن مندلسون را به برگشتن به صحنه سینما راضی کند. شاید این بازیگر فیلم «کاپیتان مارول»، از فیلم‌نامه نوشته ریتا کلنجاس خوشش آمده باشد و یا شاید می‌خواسته در کارنامه هنری خود یک پروژه مشترک با ایزی دیویس، که در این فیلم در نقش مادر نگران جوان معتاد بازی می‌کند، داشته باشد.

Giants Being Lonely ساخته گریر پترسون

Giants Being Lonely

وقتی هنرمندی از عرصه دیگر هنری وارد حوزه سینما می‌شود، معمولا آثار با‌ارزشی خلق می‌کند. برای مثال، استیو مک‌کویین که قبل از ساخت فیلم «گرسنگی» جایزه ترنر را برده بود و یا جولین اشنابل که حتی قبل از ساخت «باسکیت» شناخته شده بود و یا راشید جانسون که قبل از نوشتن فیلم‌نامه اقتباسی Native Son در بین اهالی هنر معروف بود. امسال نقاش با‌استعداد، گریر پترسون، که طرفداران زیادی از جمله جیا کوپولا و لاری سیمونز دارد، برای اولین‌بار فیلمی سینمایی ساخته است.
Giants Being Lonely، داستانی تخیلی در مورد سه بچه دبیرستانی است که آماده وارد شدن به دنیای واقعی و رویارویی با چالش‌های آن، می‌شوند. این فیلم که بازیگران آن همه تقریبا ناشناخته هستند، بیش‌تر از هر فیلم درام معاصر دیگری به معضل تنهایی و مورد بی‌توجهی واقع شدن، پرداخته است. اگر این ساخته پترسون مورد توجه واقع شود، می‌تواند اثر خوبی در ژانری باشد که توسط نت‌فلیکس تقریبا اشباع شده است.

Marriage Story ساخته نوآ بامباک

Marriage Story جشنواره ونیز

این ساخته نوآ بامباک که گفته می‌شود بهترین ساخته او تا امروز است، در مورد زوج هنرمندی با بازی آدام درایور و اسکارلت جوهانسون است که زندگی عاطفی آن‌ها در حال فروپاشی است. این ساخته شبکه نت‌فلیکس، در کنار «مرد ایرلندی»، یکی از مهم‌ترین مدعیان جایزه اسکار امسال است. اسکارلت در این فیلم در نقش یک بازیگر و درایور همسر او، در نقش یک کارگردان تئاتر بازی می‌کنند. با توجه به شخصیت‌های قبلی بامباک که همگی در مقابل کسانی که دوست دارند بی‌رحم هستند، می‌توان تصور کرد که این دو در مسیر جدایی و در مدت ۱۳۶ دقیقه فیلم، تا چه در حد در برابر هم خشمگین و مخرب خواهند بود.
بامباک پس از موفقیت «داستان‌های مایژوویتز»، در جدیدترین ساخته خود نیز از بازیگران خوبی استفاده کرده است، در این فیلم در کنار جوهانسون، لارا درن، الن آلدا، میکی سامر و ری لیوتا نقش‌آفرینی کرده‌اند. «داستان ازدواج» با داستانی زیرکانه، تند و تیز و تاثیرگذار، بدون شک یکی از قوی‌ترین فیلم‌های آمریکایی امسال خواهد بود.

Joker ساخته تاد فیلیپس

این حقیقت که فیلمی “ابرقهرمانی” ساخته کارگردان سه‌گانه «خماری»، در بخش رقابتی جشنواره فیلم ونیز اکران خواهد شد، مانند یکی از همان شوخی‌هایی است که از شخصیت جوکر برای ایجاد آشوب و سردرگمی، برمی‌آید.
«جوکر» جواب عجیب و غریبی به میلیون‌ها سوالی است که کسی نپرسیده است. آیا فیلیپس قصد ساخت داستانی مشابه با «سلطان کمدی» را داشته است؟ آیا این فیلم همان چیزی است که طرفداران بتمن همیشه خواستار ساخت آن بوده‌اند؟ آیا واکین فینیکس می‌تواند پا جای پای جک نیکلسون و هیث لجر بگذارد؟ به زودی جوابی برای سوالاتمان پیدا خواهیم کرد.

The King ساخته دیوید میشد

The King جشنواره ونیز

نت‌فلیکس، برخلاف سابقه نسبتا بدی که در زمینه فیلم‌های قرون وسطایی (مانند فیلم Outlaw King) و ساخته‌های دیوید میشد («ماشین جنگ») دارد، شانس خود را بار دیگر با فیلم قرون وسطایی به کارگردانی دیوید میشد امتحان کرده است. اما این‌بار به این امید که تیموتی شالامی همان عنصری است که باعث نجات آن می‌شود. شالامی با مدل موی عجیبی که اتفاقا به او می‌آید، در نقش شاه هنری پنجم جوان بازی می‌کند و تاج پادشاهی از پدرش (با بازی بن مندلسون) به او می‌رسد.
پیش‌بینی این‌که در کدام قسمت فیلم این انتقال قدرت اتفاق می‌افتد، آسان نیست. «پادشاه»، نوشته میشد و جوئل ادگرتون، اقتباسی از سه نمایش‌نامه متفاوت شکسپیر است. چیزی که مشخص است این است که هنری پنجم وارد محیط سیاسی خصمانه‌ای می‌شود که مجبور است در آن با ستاره‌های سینما (رابرت پتینسون، لیلی رز- دپ و تام گلین- کارنی نیز در این فیلم حضور دارند) و ارتش فرانسه، رقابت کند. این فیلم که خارج از بخش رقابت اکران خواهد شد، تا الان به عنوان فیلمی مملو از بازیگران معروف، شناخته شده است، اما موفقیت آن در آینده می‌تواند تاثیر به سزایی بر مسیر نت‌‌فلیکس در ساخت فیلم‌های حماسی داشته باشد.

Seberg ساخته اندرو بندیکت

Seberg

جین سیبرگ، که در فیلم‌های عاشقانه‌ای از جمله «سلام بر غم» و Breathless بازی کرده بود، فعالیت‌ هنری زیادی قبل از خودکشیش در سال ۱۹۷۹ انجام داده بود. او در ۴۰ سال زندگی خود، سه بار ازدواج کرد و از ازدواج‌های خود صاحب دو فرزند شد. یکی از دیگر اتفاقات مهم زندگی او، تحقیقاتی در برنامه حفاظت اف‌بی‌آی، کوینتلپرو (برنامه نظارت مخفی اف‌بی‌آی در سازمان‌های سیاسی داخلی)، بود که به خاطر حساسیتی ایجاد شده در سیاست‌مداران به خاطر کمک‌های مالی بود که این بازیگر به گروه‌های غیرسفید‌پوست می‌کرد. او که به دلیل خرج کردن ۵۰۰ دلار از ثروت خود برای خرید لباس بسکتبال برای بچه‌های مدرسه مجرم شناخته شده بود، از هالیوود رانده شد و کم‌کم‌ به سمت ویرانی رفت.
«سیبرگ» که نگاهی عمیق و ناراحت‌کننده به زندگی این بازیگر دارد، بیشتر یک فیلم درام جنایی است تا فیلمی زندگی‌نامه‌ای. داستانی جنایی که به ابعاد مختلف رابطه سیبرگ با فعال مدنی حکیم جمال (با بازی آنتونی مکی) پرداخته است. کارگردان «اونا»، بندیکت اندروز، این داستان با بازی کریستن استوارت در نقش اصلی، نگاهی تراژیک و جدی به یکی از غمگین‌ترین داستان‌های سینما دارد. مارگارت کوآلی، جک اوکانل و وینس وگن نیز در این فیلم نقش‌آفرینی می‌کنند، اما موفقیت و شکست این فیلم تماما بستگی به توانایی‌های استوارت دارد.

The Truth ساخته هیروکازو کورئیدا

The Truth جشنواره ونیز

هیروکازو کورئیدا پس از بردن جایزه نخل طلایی برای فیلم «دزدان فروشگاه»، بلافاصله سوار هواپیما شد و به نیویورک رفت و فیلم‌نامه جدید خود را برای ایتن هاوک برد و از او خواست در نقش اصلی فیلمش بازی کند. هاوک نیز از این پیشنهاد بسیار استقبال کرد و به این ترتیب با‌استعدادترین فیلمساز ژاپنی نسل خود، بازیگرانی از کشورهای مختلف را برای بازی در فیلم خود جمع کرد. فیلمی که می‌تواند او را در سرتاسر دنیا به شهرت برساند.
در «حقیقت»، که براساس فیلم‌نامه‌ای که کورئیدا ۱۵ سال پیش نوشته بود، ساخته شده است، ژولیت بینوش در نقش زنی بازی می‌کند که وقتی متوجه می‌شود، مادرش، بازیگر معروفی در پاریس، نوشته‌ بحث‌برانگیزی از خاطراتش را منتشر کرده است، نزد او می‌رود. (هاوک نقش همسر بینوش را بازی می‌کند.) «حقیقت» که به رابطه‌های شخصی پرداخته است می‌تواند مسیر جدیدی برای این کارگردان باز کند، اما اساس این فیلم، همان درام خانوادگی است که در آثار او معروف است. ساخت فیلمی به زبانی غیر از زبان مادری خود چالش بزرگی است، اما باید به هیروکازو کورئیدا ایمان داشت. این فیلم که در ابتدا قرار بود آغازکننده جشنواره کن باشد، آغازکننده جشنواره ونیز امسال خواهد بود.

Wasp Network ساخته الیویه آسایاس

Wasp Network

آسایاس اهل وقت تلف کردن نیست، کمتر از یک سال پس از ساخته او، «غیرداستانی»، او بار دیگر با فیلمی فرانسوی در جشنواره دیگری برگشته است. آسایاس در «شبکه زنبور» با فیلم‌نامه تند و تیز، به خشونت سیاسی که قبلا در سال ۲۰۱۰ در فیلم «کارلوس» به نمایش گذاشته بود، پرداخته است. «شبکه زنبور» با الهام از داستانی واقعی در مورد جاسوس‌های کوبایی که در دهه ۹۰ با رضایت دولت آمریکا در فلوریدا فعالیت می‌کردند، ساخته شده است. ستاره فیلم «کارلوس»، ادگار رامیرز در نقش اصلی این فیلم حضور دارد و مشخص است که آسایاس در نظر داشته است که به جای ساخت فیلم عمیق دیگری با هنرنمایی کریستن استوارت («ابرهای سیلس ماریا» و «مامور خرید شخصی») انرژی ساخته سال ۲۰۱۰ خود را بار دیگر زنده کند.
ممکن است این‌دو یکدیگر را در جشنواره ونیز ببینند و قرار همکاری دیگری را با هم بگذارند، اما حتی بدون وجود استوارت، این ساخته آسایاس پر از بازیگران سرشناس دیگری است، هنرمندانی چون پنه‌لوپه کروز، گايل گارسیا برنال و آنا دل آرماس. این ترکیب هیجان‌انگیز خبر از فیلمی موفق و خلاق در سینمای معاصر می‌دهد. جشنواره فیلم ونیز از ۲۸ آگوست آغاز، و تا ۷ سپتامبر ادامه خواهد داشت.
این مطلب از نوشته دیوید ارلیچ در سایت Indiewire برگرفته شده است.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

نوشته ۱۰ فیلم مهم که در جشنواره ونیز ۲۰۱۹ اکران می‌شوند اولین بار در بلاگ نماوا. پدیدار شد.

مطالب مرتبط