۱۰ تا از ناموفق‌ترین اکران‌های گیشه سال ۲۰۱۹ تاکنون

امتیاز دهید post

در سال ۲۰۱۹ فیلم‌هایی مثل «انتقام‌جویان: پایان بازی» اکران شد که توانست رکورد گیشه‌ٔ «آواتار» را از آن خود کند. متأسفانه، تمام فیلم‌ها موفق به فروش بالا در گیشه نمی‌شوند. از فیلم‌های موردتوجه منتقدان مثل «پسری که شاه خواهد شد» و «لینک گمشده» که فروش خوبی نداشتند گرفته، تا فیلم‌های کاملا ناموفق مثل «کپی‌ها»، «پسر جهنمی» و «آرامش» همه و همه در این لیست جای دارند. این فیلم‌ها ثابت کردند که حتی کیانو ریوز هم از شکست در گیشه در امان نیست.

همچنین بخوانید:
۱۰ فیلم مهم که در جشنواره ونیز ۲۰۱۹ اکران می‌شوند

در ادامهٔ این مطلب، به فیلم‌هایی که در نیمهٔ اول سال ۲۰۱۹ اکران شدند و فروش مناسبی در گیشه به دست نیاوردند نگاهی می‌اندازیم. جالب است که برخی از این فیلم‌ها نقدهای مثبتی دریافت کردند، اما در کنار فیلم‌های نه چندان خوب دیگر، موفق به ارتباط با مخاطب و فروش بالا نشدند.

Shaft

جان شفت نماد فرهنگ عامه است. این شخصیت در دههٔ ۷۰ با بازی ریچارد راوندتری شکل گرفت. شفت در سال ۲۰۰۰ با ساموئل ال. جکسون در نقش جان شفت دو که برادرزادهٔ شخصیت اصلی بود، زندگی جدیدی پیدا کرد. موفقیت این فیلم، ظاهر بی‌زمانی به شفت بخشید (یا حداقل ما چنین فکر کردیم). در سال ۲۰۱۹ این شخصیت با بازی جکسون دوباره ظاهر شد تا شفت اصلی پسری داشته باشد و نسل سوم خانوادهٔ شفت با بازی جسی آشر معرفی شد. متأسفانه، شفت‌های بیشتر همیشه بهتر نیست. هر سه شخصیت حسی از ناقص بودن داشتند. این در حالی‌ست که فیلم به صورت کلی ایده‌ای از چیزی که می‌خواهد ارائه دهد ندارد. فیلم نتوانست بودجهٔ ساختش را تأمین کند و تنها ۲۱.۳ میلیون دلار فروش داشت.

Captive State

ایالت محبوس

در نگاه اول، به نظر می‌رسید «ایالت محبوس» قابلیت تبدیل شدن به «منطقه ۹» بعدی را دارد. باعث تأسف است که هرچه عدهٔ بیشتری به تماشای «ایالت محبوس» رفتند، این گمانه‌زنی بیشتر به‌ وجود آمد که این فیلم به زودی وارد نمایش مستقیم از شبکه‌های اینترنتی خواهد شد. شاید به همین دلیل، کمتر کسی به سالن سینما برای تماشای این فیلم رفت. همه فکر می‌کردند «ایالت محبوس» به زودی در نت‌فلیکس در دسترس قرار خواهد گرفت. تاریخ اکران ۷ ماه به عقب و بعد دو هفته جلو افتاد (که هرگز نشانهٔ خوبی نیست). یک فیلم مهیج علمی-تخیلی که روی نسخه‌ای از زمین پیاده شده و توسط مهاجمان بیگانه تسخیر شده است، نه مهیج بود و نه تسخیرکننده. فروش ناچیز ۸.۸ میلیون دلار در برابر بودجهٔ ساخت ۲۵ میلیون دلار یک شکست بزرگ بود.

UglyDolls

عروسک‌های زشت

ما نمی‌گوییم که حضور کلی کلارکسون توانسته موجب عدم موفقیت فیلم در فروش گیشه شود، اما «از جاستین به کلی» از آن دسته فیلم‌هایی بود که اثر بدی به جا گذاشته است. زمانی که صداپیشگان «عروسک‌های زشت» از میان ستارگانی انتخاب شدند که بیشتر به عنوان خواننده شناخته می‌شوند تا بازیگر، دیگر هیچ چیز مهم نیست. این روزها سینماها پر از انیمیشن‌های کامپیوتری کودکان است. مشکل بدتر این بود که این فیلم از نظر بصری بسیار به «فیلم پرندگان خشمگین» و «فیلم شکلک» شبیه بود که با وجود فروش خوب، نقدهای کوبنده‌ای دریافت کردند. آیا تعجب‌آور است که مردم تمایلی به تماشای فیلم اقتباسی از یک خط تولید اسباب‌بازی نداشتند؟ «عروسک‌های زشت» حتی نتوانست نصف بودجهٔ ساختش را در اکران به دست آورد.

Tolkien

تالکین گیشه

می‌خواهیم با شما صادق باشیم. فیلم «تالکین» هم باعث شگفتی و هم نارضایتی ما شد. جی. آر. آر تالکین یکی از مشهورترین و تأثیرگذارترین نویسندگان تاریخ است و «ارباب حلقه‌ها» همچنان جایگاه مهمی را در فرهنگ عامه از آن خود کرده است. تنها با اتکا به همین واقعیت‌ها، به‌نظر می‌رسید یک فیلم زندگی‌نامه‌ای دربارهٔ این نویسنده می‌تواند مخاطبان زیادی را به خود جذب کند. با نگاهی اجمالی به ساخته‌های خارق‌العادهٔ تالکین که در آنونس فیلم دیده شد و بودجه ساخت ۲۰ میلیون دلار برای فیلم، باز هم موفقیت فیلم تضمین می‌شد. متأسفانه، منتقدان فیلم تحت‌تأثیر قرار نگرفتند و فیلم را به دلیل کمبود خیالپردازی (که مخصوصا خطای فاحشی در به تصویر کشیدن زندگی یک فرد بااستعداد خلاق به‌حساب می‌آید) مورد انتقاد قرار دادند. این فیلم تنها توانست ۷.۸ میلیون دلار فروش داشته باشد.

The Kid Who Would Be King

حالا که به فیلم‌هایی با موضوع فانتزی پرداختیم، بیایید نگاهی به دومین اثر جو کرنیش به عنوان نویسنده و کارگردان بیندازیم که به طرز باورنکردنی نادیده گرفته شد. او در سال ۲۰۱۱ فیلم موردتحسین «حمله به محله» را ساخته بود. کرنیش در دومین ساخته‌اش، باز هم سراغ ژانر علمی-تخیلی رفت و با نگاهی فانتزی، داستان پسر جوانی که شمشیر شاهزاده آرتور را در دوران مدرن پیدا می‌کند رفت. مثل فیلم قبلی کرنیش، فیلم «پسری که شاه خواهد شد» هم با واکنش‌های مثبتی از طرف منتقدان همراه بود. متأسفانه (باز هم مثل فیلم قبل)، این فیلم هم به بمب گیشه تبدیل شد و با وجود بودجهٔ ساخت ۶۰ میلیون دلاری‌اش، تنها ۳۲.۱ میلیون دلار فروش داشت. بدون توجه به سودآوری این فیلم، دفعهٔ بعد که دنبال یک فیلم خانوادگی و سرگرم‌کننده بودید، حتما این فیلم را انتخاب کنید.

Replicas

کپی‌ها گیشه

این دنیای کیانو ریوز است… ما تنها در آن زندگی می‌کنیم. میان مجموعه فیلم‌های «جان ویک»، نقش شکوهمند او در نقش خودش در «همیشه شاید من باش» و دوک کابوم «داستان اسباب‌بازی ۴»، ما در حال مشاهدهٔ رنسانس کیانو (Keanussance) هستیم. سال ۲۰۱۹ سال بسیار خوبی برای این بازیگر بوده است. تا حدی که وقتی او در این فیلم بسیار ناموفق حضور یافت، هیچکس راجع به آن چیزی نگفت. برخلاف بودجهٔ به‌نسبت پایین ساخت «کپی‌ها» به مبلغ ۳۰ میلیون دلار، این فیلم مهیج علمی-تخیلی تنها ۸.۲ میلیون دلار فروش داشت؛ حتی با وجود ستارهٔ بسیار معروفش. پس مشکل چه بود؟ خودِ فیلم. آنونس فیلم نتوانست تأثیر عمیقی بگذارد، که البته همان بهتر که تعداد کمتری تماشاچی به تماشای این فیلم فراموش‌شده نشستند.

Missing Link

اگر قرار است فیلم ناموفقی بسازید، حداقل با ظاهری زیبا این کار را انجام دهید! بودجهٔ ساخت «لینک گمشده» چیزی حدود ۱۰۰ میلیون دلار تخمین زده شده و فروش گیشه چیزی حدود ۲۴.۷ میلیون دلار بوده است. جای تأسف دارد که تعداد کمی تماشاچی به تماشای این فیلم رفته‌اند، زیرا «لینک گمشده» واقعا یک فیلم عالی است. لایکا همان استودیویی است که فیلم‌های زیبا و خاصی مثل «کورالاین»، «پارانورمن» و «کوبو و دو تار» را عرضه کرده است. از نظر بازیگر نیز، نام‌هایی مثل هیو جکمن، زک گالیفیناکیس، زویی سالدانا و استیون فرای در این فیلم به چشم می‌خورد. حتی نقدهای فیلم نیز مثبت بود. بنابراین بازاریابی ضعیف، زمان‌بندی نامناسب و تغییر ذائقهٔ فیلم‌بین‌های مدرن می‌تواند دلیل شکست «لینک گمشده» در گیشه باشد.

Hellboy

قبلا گفته‌ایم و باز هم می‌گوییم: «پسر جهنمی» سوم را به کارگردانی گی‌یرمو دل تورو عرضه کنید! زمانی که خبر ساخت این فیلم منتشر شد، واکنش‌های متفاوتی به‌ وجود آمد، اما بسیاری از طرفداران آن سعی کردند با ذهنی باز نسبت به فیلمی با درجه R و مشارکت مایک میگنولا روبرو شوند. زمانی که آنونس آن پخش شد، انبوهی از طرفداران ترجیح دادند اصلا به تماشای فیلم نروند. با تمام احترام و تلاش‌هایی که وجود داشته، یک فیلم خوب خودبه‌خود ساخته نمی‌شود. فیلم حسی از فیلم‌های درجه ب (فیلم‌های تجاری با بودجه ساخت پایین) را داشت و هیچ حسی از فیلم‌های قبلی را با خود نداشت. با وجود بودجهٔ ساخت ۵۰ میلیون دلاری، «پسر جهنمی» تنها ۴۰.۸ میلیون دلار فروش داشت.

Serenity

آرامش گیشه

فیلم‌های مهیج دراماتیک و فراواقع‌گرای این چنینی هرگز فروش بالایی را در گیشه تجربه نمی‌کنند. با این حال، چنین فیلمی باید قادر باشد تا بودجهٔ ۲۵ میلیون دلار ساخت فیلم را به تهیه‌کننده بازگرداند؛ به‌خصوص با وجود بازیگران مطرح و تأثیرگذاری مثل متیو مک‌کانهی، ان هتوی، داین لین، جیسون کلارک و جایمن هانسو. ظاهرا، پخش‌کننده‌های فیلم می‌دانستند که مورد خوبی در دست دارند؛ بنابراین بودجهٔ بازاریابی را به حداقل رسانده و باعث شدند «آرامش» تنها ۱۱.۴ میلیون دلار فروش داشته باشد. تماشای این فیلم کمی دشوار است؛ تنها امید «آرامش» این است که این فیلم به یک فیلم کالت موفق تبدیل شود.

Dark Phoenix

خب این راهی بود که دنیای مجموعه «مردان ایکس» فاکس به پایان رسید… نه با یک اکران جنجالی، بلکه در خاموشی و خفا. با «لوگان» در سال ۲۰۱۷ و «ددپول ۲» در سال ۲۰۱۸، این مجموعه ثابت کرد که هنوز برای فیلم جدیدش می‌تواند چیزی برای عرضه داشته باشد. بنابراین آخرین فیلم «مردان ایکس» از فاکس قرن بیستم باعث شرمساری است که تصمیم گرفتند به بدترین شکست مجموعه، «سرگذشت‌نامه دارک فینکس» رجوع کنند و باز هم یک خرابکاری را تکرار کنند. حتی پیش از اکران «دارک فنیکس»، فیلم‌برداری‌های مجدد اصلاحی و مسائلی که حین تولید به وجود آمد، این موضوع را واضح کرد که ققنوس قرار است کاملا در آتش بسوزد. این یک پایان نامناسب بود که اگرچه بودجهٔ پایهٔ آن تأمین شد، اما هزینه‌های میلیونی فرعی به بار آورد.
این مقاله برگرفته از نوشتهٔ مایکل وایناندز در سایت watchmojo.com است.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

نوشته ۱۰ تا از ناموفق‌ترین اکران‌های گیشه سال ۲۰۱۹ تاکنون اولین بار در بلاگ نماوا. پدیدار شد.

مطالب مرتبط