۱۱ کارگردانی که با مایکل جکسون همکاری داشته‌اند

5/5 - (1 امتیاز)

بدون شک، مایکل جکسون Michael Jackson یکی از تأثیرگذارترین هنرمندان درزمینه‌ی موسیقی پاپ بود. رکورد فروش جهانی آلبوم‌ها و تک آهنگ‌هایش به او قدرتی می‌داد تا موزیک ویدیوهایش را به چیزی فراتر ازآنچه از سایر خواننده‌ها می‌دیدیم پیش ببرد. او در طی سال‌های فعالیتش با ۱۱ کارگردان نامدار برای ساخت موزیک ویدیو همکاری کرد. با ما همراه باشید تا به معرفی آن‌ها بپردازیم.

همچنین بخوانید:
پخش مستند جنجال‌برانگیز Leaving Neverland، علی‌رغم خشم زیاد طرفداران مایکل جکسون

۱. باب گیرالدی Bob Giraldi

وقتی شبکه سی‌بی‌اس CBS از تأمین هزینه ویدیو «بزن به چاک» Beat It جکسون سر باز زد، خود مایکل جکسون با هزینه شخصی ۱۵۰ هزار دلاری ساخت پروژه را آغاز کرد. او پس از دیدن تبلیغ تلویزیونی اثر باب گیرالدی، از او خواست تا سناریو و ساخت ویدیوی این آهنگ را برعهده بگیرد.

۲. جان لندیس John Landis

جان لندیس

جان لندیس سازنده‌ی «گرگ نمای آمریکایی در لندن» An American Werewolf in London، موزیک ویدیوی ۱۴ دقیقه‌ای مایکل جکسون به نام «تریلر» Thriller را نیز کارگردانی کرده است. جکسون پس از تماشای این فیلم از ترکیب وحشت و کمدی آن بسیار لذت برد و تصمیم گرفت با لندیس تماس بگیرد. تمام صحنه‌های ویدیو در اردوگاه جکسون ضبط و در نسخه ویدیویی منتشر شد.

۳ و ۴. جرج لوکاس George Lucas و فرانسیس فورد کاپولا Francis Ford Coppola

جورج لوکاس و فرانسیس فورد کاپولا

در سال ۱۹۸۶، جرج لوکاس وقفه‌ای بین ساخت سه‌گانه «جنگ ستارگان» انداخت تا به همراه فرانسیس فورد کاپولا کارگردان «پدرخوانده» و «اینک آخرالزمان» Apocalypse Now با مایکل جکسون روی ساخت موزیک ویدیوی بلند سه‌بعدی و علمی تخیلی به نام «کاپیتان ئی‌او» Captain EO برای دیزنی‌لند کار کند. داستان این ویدیو درباره کاپیتان ئی‌او است که سعی دارد با پخش کردن عشق و موسیقی، جهان را به‌جای بهتری تبدیل کند. نقش رهبر شیطانی داستان را آنجلیکا هیوستون Anjelica Huston با گریمی متفاوت برعهده داشت. به دلیل استفاده‌ از جلوه‌های سه‌بعدی و جلوه‌های هنگام اکران (مثل دود، لیزر و هوای فشرده)، «کاپیتان ئی‌او» به اولین فیلم چهاربعدی در پارک‌های تِم‌دار تبدیل شد. دیزنی‌لند این فیلم را بین سال‌های ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۴ در پارک‌هایش پخش می‌کرد. پس از فوت جکسون در سال ۲۰۰۹، دوباره تقاضا برای پخش این فیلم شدت گرفت.

۵. مارتین اسکورسیزی Martin Scorsese

مارتین اسکورسیزی و مایکل جکسون

بیشتر مردم ویدیوی «بد» BAD مایکل جکسون که او را در حال رقص در یک ایستگاه مترو متروکه به همراه گروهش که شبیه به «داستان وست ساید» West Side Story هستند را می‌شناسند. این نسخه‌ی کوتاه شده بارها از شبکه ام‌تی‌وی MTV پخش شده است. نسخه کامل «بد» را مارتین اسکورسیزی با معرفی وسلی اسناپیس Wesley Snipes کارگردانی کرده است.

۶. دیوید فینچر David Fincher

فینچر و مایکل جکسون

ویدیوی «او کیست» Who Is It از آلبوم «خطرناک» Dangerous در سال ۱۹۹۲ ساخت دیوید فینچر است. او در آن زمان زیاد معروف نبود اما سبک کارهای معروفش در این ویدیو وجود دارد. صحنه آغازین آن، رگه‌هایی از «اتاق پناهگاه» Panic Room، «شبکه اجتماعی» The Social Network و «خانه پوشالی» House of Cards دارد. نسخه کامل ویدیو زندگی مخفی دوست‌دختر جکسون را رو می‌کند و در آخر به خودکشی او منجر می‌شود. این ویدیو آن‌قدر شوکه کننده بود که هنگام پخش بخش‌هایی از آن حذف شد.

۷. اسپایک لی Spike Lee

اسپایک لی

ارتباط جکسون و اسپایک لی به مسائل اجتماعی آهنگ «اهمیتی به ما نمی‌دهند» They Don’t Care About Us از آلبوم «هیستوری: کتاب اول» HIStory: Book 1 باز می‌گردد. در ابتدا قرار بود ضبط موزیک ویدیو در محله فقیرنشینی در ریو دو ژانیرو صورت گیرد، اما مقامات برزیلی مانع تولید پروژه شدند. آن‌ها معتقد بودند فقری که در این محله وجود دارد توجه رسانه‌ها را جلب می‌کند و به جذب توریست لطمه خواهد زد. یک قاضی دستور توقف کل پروژه را صادر کرد اما حکم او لغو شد و جکسون و لی موفق به اتمام پروژه شدند. پس از بروز یک جنجال، جکسون یک ویدیوی جایگزین هم برای آمریکا ساخت که او را در زندان نشان می‌دهد و به نقض حقوق بشر اشاره دارد.

۸. استن وینستون Stan Winston

استن وینستون ومایکل جکسون

استن وینستون فقید، متخصص جلوه‌های ویژه و کارگردان «کله کدو تنبلی» Pumpkinhead، ساخت فیلم کوتاه و موزیک ویدیوی «ارواح» Ghosts را در سال ۱۹۹۶ بر عهده داشت. استفن کینگ Stephen King به‌عنوان دستیار نویسنده در این پروژه عظیم که شامل صحنه‌های رقص، جلوه‌های ویژه‌ی روح و جکسون با لباس مبدل چاق‌کننده می‌شد، حضور داشت. مدت‌زمان فیلم ۳۹ دقیقه بود و در جشنواره فیلم کن سال ۱۹۹۷ خارج از بخش مسابقه نیز به نمایش درآمد.

۹. مارک رومنک Mark Romanek

مارک رومنک و مایکل جکسون

پس از متهم کردن جکسون به کودک‌آزاری و رفتار بد رسانه‌ها در سال ‍۱۹۹۳، او آهنگ «جیغ» Scream را در مذمت رسانه‌ها نوشت. جکسون معمولاً کلیتی برای موزیک ویدیوهایش در نظر می‌گرفت، اما این بار همه‌چیز را به مارک رومنک سپرد. رومنک در آن زمان موزیک ویدیوی «نزدیک‌تر» Closer ناین اینچ نیلز Nine Inch Nails و «باران» Rain مدونا Madonna را کارگردانی کرده بود. رومنک مایکل و خواهرش جنت Janet را در یک سفینه فضایی با اتاق‌های که نوعی بازآفرینی از آینده بود قرار داد. آن‌ها درحالی‌که سفینه‌شان از زمین دور می‌شود، به اجرا می‌پردازند.

۱۰. کنی اورتگا Kenny Ortega

 کنی اورتگا

کارگردان «Hocus Pocus» و سه‌گانه «دبیرستان موزیکال» High School Musical، ساخت فیلم «این آخرش است» This Is It را برعهده داشته است. قرار بود این فیلم، مجموعه ۵۰ کنسرت مایکل جکسون در ورزشگاه او ۲ آرنا O2 Arena لندن باشد که به علت فوت ناگهانی او، هرگز اجرا نشدند. بااین‌حال، کنی اورتگا پشت‌صحنه‌ی شوها را مستندسازی کرده بود و با ادیت نهایی آن‌ها یک فیلم دلگرم‌کننده را شکل داد که مناسب وداع با این هنرمند بزرگ بود.

۱۱. بری ساننفلد Barry Sonnenfeld

بری ساننفلد و مایکل جکسون

ویل اسمیت Will Smith، تامی لی جونز Tommy Lee Jones و بری ساننفلد کارگردان با ساخت «مردان سیاه‌پوش» Men In Black در سال ۱۹۹۷ به موفقیت بزرگی دست یافتند. به نقل از اسمیت، جکسون پس از تماشای فیلم با او تماس گرفته و گفته بود که این فیلم یکی از خلاقانه‌ترین فیلم‌هایی است که تابه‌حال تماشا کرده است. او همچنین گفته بود اگر برنامه‌ای برای ساخت قسمت دوم فیلم باشد، او نیز مایل به حضور در هر نقشی در آن است. ساننفلد نقش یک مأمور فضائی را در قسمت دوم برای جکسون نوشت.
این مقاله برگرفته از نوشته دیو گنزالس Dave Gonzales در سایت mentalfloss.com است.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

نوشته ۱۱ کارگردانی که با مایکل جکسون همکاری داشته‌اند اولین بار در بلاگ نماوا. پدیدار شد.

مطالب مرتبط