۱۰ کارگردان بزرگ که همیشه با بازیگران ثابت کار می‌کنند

امتیاز دهید post

برخی کارگردان‌ها می‌دانند که چه رویه‌ای برای کار آن‌ها مناسب است؛ شاید یک سبک خاص، ژانر مشخص، یا حتی ادامه همکاری با یک بازیگر خاص. فهم قابلیت‌ها و ظرفیت‌های بازیگر برای ایفای نقش‌های خاص دلیل چنین تصمیمی برای کارگردان‌ها است. آن‌ها رابطه‌ای صمیمی با بازیگران بااستعدادشان برقرار می‌کنند و از انتخاب دوباره آن‌ها احساس خطر نمی‌کنند.
در این مقاله به معرفی ۱۰ کارگردان بزرگ که پیوسته از یک بازیگر در آثارشان استفاده کرده‌اند می‌پردازیم.

۱. برادران کوئن

جوئل Joel و ایتن کوئن Ethan Coen در ژانرهای متفاوتی فیلم‌ ساخته‌اند و جزو غیرقابل‌پیش‌بینی‌ترین فیلم‌سازها به‌حساب می‌آیند. برخلاف طبیعت تنوع‌طلب آن‌ها، یک قضیه در فیلم‌هایشان تکرار می‌شود: دیدن چهره‌های آشنا. آن‌ها بازیگران محبوبشان را در مجموعه‌ای جمع کرده‌اند که در هر پروژه سراغشان می‌روند. فرانسس مک‌دورمند Frances McDormand که همسر جوئل هم هست، در ۸ فیلم برادران کوئن حضور داشته است. جان گودمن John Goodman، استیو بوشمی Steve Buscemi و جاون پالیتو Jon Polito از دیگر چهره‌های ثابت هستند.

۲. وس اندرسن

وس اندرسن کارگردان بازیگران

یکی از اجزای ثابت کارهای وس اندرسن Wes Anderson در کنار میزانسن‌های متقارن یا استفاده از حرکت آهسته، شخصیت‌های خاص فیلم‌هایش است. آن‌ها کاملاً ابتکاری، عجیب هستند و صادق هستند که گاهی از افسردگی درونی رنج می‌برند. این شخصیت‌ها آن‌قدر خاص هستند که به بازیگران خاصی نیز نیاز دارند. بیل مری Bill Murray با بازی در «‌‌راشمور» Rushmore و ادامه همکاری با اندرسن به چهره ثابت فیلم‌های او (۸ فیلم) تبدیل شد. اوون ویلسون Owen Wilson، جیسون شوارتزمن Jason Schwartzman و کومار پالانا Kumar Pallana دیگر بازیگران موردعلاقه اندرسون هستند.

۳. کریستوفر نولان

کریستوفر نولان کارگردان بازیگران

موفقیت کریستوفر نولان در ساخت آثارش او را به جایگاهی رسانده که می‌تواند با هر بازیگری که می‌خواهد کار کند. معمولاً در فیلم‌های نولان چهره‌های ثابتی را می‌بینیم که آثار فوق‌العاده‌ای را شکل داده است. مایکل کین Michael Caine یکی از پرسابقه‌ترین بازیگران در آثار نولان است که پس از ساخت «بتمن آغاز می‌کند» Batman Begins در ۷ فیلم‌ دیگر نیز حضور داشته است. کیلین مورفی Cillian Murphy با ۵ فیلم، کریستین بیل Christian Bale با ۴ فیلم و تام هاردی Tom Hardy با ۳ فیلم بیشترین سابقه حضور در فیلم‌های نولان را دارند.

۴. کوئنتین تارانتینو

کوئنتین تارانتینو کارگردان بازیگران

کوئنتین تارانتینو بیشتر برای سینمای پست‌مدرن و روایتگرش شناخته می‌شود. او سینمای مستقل را رواج داد و شیوه ساخت فیلم‌ را نیز دگرگون کرد.
بخشی از موفقیت تارانتینو نتیجه انتخاب بازیگرانش است. ساموئل ال. جکسون Samuel L. Jackson به یک شخص محبوب تبدیل شد و تعبیر قهرمان زن با حضور اوما تورمن Uma Thurman در فیلم‌های تارانتینو شکل گرفت. جکسون با بازی در ۶ فیلم یکی از چهره‌های ثابت آثار تارانتینو به‌حساب می‌آید. سپس جیمز James و مایکل پارکس Michael Parks، تیم راث Tim Roth و مایکل مدسن Michael Madsen هرکدام با ۴ فیلم جزو بازیگران محبوب تارانتینو هستند.

۵. وونگ کار وای

وونگ کار-وای کارگردان بازیگران

یکی از کارگردان‌های کمتر شناخته‌شده در این لیست وونگ کار-وای Wong Kar-wai کارگردان آسیایی است که در دهه ۸۰ میلادی به رشد موج نو سینمای هنگ‌کنگ کمک کرد. او تحت تأثیر سینمای غرب، سینمای هنگ‌کنگ را برای همیشه تغییر داد.
او معمولاً با دو بازیگر بااستعداد کشورش یعنی تونی لیانگ Tony Leung Chiu-wai (در ۷ فیلم) و مگی چانگ Maggie Cheung (در ۵ فیلم) کار کرده که فیلم‌هایشان جزو بهترین اجراهای آن‌ها نیز محسوب می‌شود. از دیگر بازیگران محبوب کار-وای می‌توان به لسلی چونگ Leslie Cheung و جک چیانگ Jack Cheung اشاره کرد.

۶. پدرو آلمودوار

پدرو آلمودوار

پدرو آلمودوار Pedro Almodóvar کارگردان مشهور اسپانیایی است که در فیلم‌هایش به تابوهای اجتماعی مثل آزادی جنسی، نقش جنسیت، مذهب و مواد مخدر پرداخته است. آلمودوار پس از پایان دوران دیکتاتوری فرانسیسکو فرانکو Francisco Franco بازتاب تغییرات ایدئولوژیک اسپانیا را در فیلم‌هایش نشان داده است.
چوش لمپراوه Chus Lampreave فقید در بیشتر فیلم‌های آلمودوار بازی کرده است (۸ فیلم). آنتونیو باندراس Antonio Banderas، کارمن مائورا Carmen Maura، روسی د پالما Rossy de Palma، ماریسا پاردس Marisa Paredes و سیسیلیا روت Cecilia Roth در ۷ فیلم با او همکاری داشته‌اند. پنه‌لوپه کروز نیز در ۵ فیلم آلمودوار نقش‌آفرینی کرده است.

۷. اینگمار برگمان

برگمان لیو المان بیبی اندرسون

اینگمار برگمان Ingmar Bergman به‌عنوان پادشاه فیلم‌های هنری شناخته می‌شود. او در آثارش به بیان زوایای تاریک ذهن انسان پرداخت. برگمان به گرفتن بازی‌های خیره‌کننده از بازیگرانش نیز شناخته می‌شود. بازیگر ثابتی که در ۱۹ فیلم برگمان بازی کرده کسی نیست جز گونار بیورنستراند Gunnar Björnstrand. ارلاند جوزفسون Erland Josephson با ۱۵ فیلم، بیبی اندرسون Bibi Andersson در ۱۳ فیلم و مکس فون سیدو Max Von Sydow با ۱۱ فیلم از دیگر بازیگران وفادار در آثار برگمان بودند.

۸. یاسوجیرو اوزو

یاسوجیرو اوزو

شهرت این کارگردان ژاپنی به دوران پس از جنگ ژاپن برمی‌گردد. یاسوجیرو اوزو Yasujirō Ozu از سال ۱۹۵۷ فیلم‌سازی را دوباره شروع کرد. او به یکی از کارگردان‌های مطرح ژاپن تبدیل شد که فیلم‌های تأثیرگذار و عاشقانه می‌ساخت.
چیشو ریو Chishū Ryū به‌جز ۲ فیلم، چهره ثابت ۵۲ فیلم‌ اوزو بوده است. هاروکو سوگیمورا Haruko Sugimura هم از اصلی‌ترین شخصیت‌های زن در فیلم‌های اوزو بود.

۹. جان کاساوتیس

جان کاساوتیس

جان کاساوتیس John Cassavetes در ابتدا به‌عنوان بازیگر شروع به فعالیت کرد و با دستمزدی که می‌گرفت توانست فیلم‌های مستقل بسازد.
او ترجیح می‌داد از بازیگران ناآشنا استفاده کند و می‌دانست چطور یک بازی فوق‌العاده از آن‌ها بگیرد. کاساوتیس. جنا رولندز Gena Rowlands، همسر کاساوتیس، بیشترین تعداد همکاری (۹ فیلم) با این کارگردان را دارد. پس از رولندز، جان پی. فینگان John P. Finnegan، سیمور کاسل Seymour Cassel و وال آوری Val Avery از چهره‌های ثابت آثار کاساوتیس بودند. کاساوتیس در ۸ تا از فیلم‌های خودش نیز جلوی دوربین رفته است.

۱۰. آکی کوریسماکی

آکی کوریسماکی

دنیای آکی کوریسماکی Aki Kaurismäki به بزرگ‌ترین بازده فرهنگی فنلاند تبدیل شده است. او را به‌خاطر سبک خشک و جدی‌اش می‌شناسند. حساسیت‌های خاص او در فیلم‌سازی باعث شده که از بازیگرانی که قبلاً با آن‌ها همکاری داشته در فیلم‌های جدیدش نیز استفاده کند. کاتی اوتینن Kati Outinen و متی پلونپا Matti Pellonpää فقید با ۹ فیلم در اکثر فیلم‌های کوریسماکی بازی کرده‌اند. الینا سالو Elina Salo با ۷ فیلم چهره آشنای دیگر در فیلم‌های این کارگردان فنلاندی بوده است.
این مقاله برگرفته از نوشته لوک بروکمن Luke Brookman در سایت tasteofcinema است.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

نوشته ۱۰ کارگردان بزرگ که همیشه با بازیگران ثابت کار می‌کنند اولین بار در بلاگ نماوا. پدیدار شد.

مطالب مرتبط