نقد فیلم داستان ازدواج Marriage Story

امتیاز دهید post

داستان ازدواج Marriage Story یک فیلم درام کمدی به نویسندگی و کارگردانی نوآ بامباک است. از ستارگان این فیلم می‌توان به آدام درایور، اسکارلت جوهانسون، لورا درن، مریت ویور و ازی رابرتسن اشاره کرد. داستان فیلم در مورد زوجی است که در کشمکش طلاق هستند و این موضوع علاوه بر خودشان، دیگران را نیز درگیر ماجراهایی می‌کند.

همچنین بخوانید:
بررسی فیلم جوکر Joker – فیلمی که تماشاچیانش را متحیر کرده است

آدام درایور نقش چارلی، کارگردان اهل نیویورک را بازی می‌کند، در حالی‌که اسکارلت جوهانسون ایفای نقش نیکول را بر عهده دارد، بازیگری که کار و حرفه‌ی خود در هالیوود را رها کرد تا با چارلی زندگی کند. در ابتدا آن‌ها را از دید عاشقانه می‌بینیم، و هر کدام چیزهایی را که در دیگری هست و عاشقش هستند بر می‌شمارند: شیطنت‌ها، ویژگی‌ها، عادت‌ها، انگیزه‌ها. این راهی شیرین برای آشنا شدن با یک رابطه است، اما شیرینی آن به زودی محو می‌شود، چراکه در می‌یابیم این نامه‌های عاشقانه به دستور یک تسهیل‌گر توسط این زوج که آن‌ها را در روند طلاق پیش می‌برد، نوشته شده‌اند. نیکول که با این روند راحت نیست، جلسه را ترک می‌کند، و این کلمات عاشقانه که در نامه آمده است حتی خوانده نخواهند شد.

او به سمت لس آنجلس می‌رود تا با مادرش زندگی کند، و با تاخیر زندگی حرفه‌ای‌اش را با حضور در قسمت اول یک مجموعه تلویزیونی از سر بگیرد. او هنری (اژی رابرتسن)، پسر هشت‌ساله‌اش را با خود می‌برد. چارلی می‌ماند تا نمایش خود برای برادوی را آماده کند، و هر موقع که بتواند به لس آنجلس پرواز می‌کند تا او را ببیند، و در همین حین پروسه‌ی طلاق خود را شروع می‌کنند. آن‌ها دو دل هستن و می‌خواهند همه‌ی کارها را به درستی، بدون درد، و بدون تلخی انجام بدهند، اما این رویا ناپدید می‌شود، چون وکیل‌ها — با درخشش لارا درن، ری لولیتا، و الن آلدا — وارد ماجرا می‌شوند. همه چیز تشدید می‌شود و ترک‌های رابطه‌ی آن‌ها عمیق‌تر می‌شود.
مانند زندگی واقعی، طلاق به ندرت در سینما مورد توجه و ترمیم قرار می‌گیرد. «کریمر علیه کریمر» نماینده‌ی یک درام سنگ محک برای سایر آثار شبیه خود است، و وودی آلن از مخروبه‌های یک رابطه‌ی عاطفی، یک کمدی هوشمندانه ساخته است. در داستان ازدواج بامباک رویه‌های دادگاهی و حقوقی را در جلسه‌های کیفری نمایش می‌دهد، و هزینه‌های مالی و عاطفی طلاق را بی‌پرده به تصویر می‌کشد. (خطر لو رفتن: هزینه‌های آن بسیار بالا است).

لورا درن و اسکارلت جوهانسون

همچنین کمدی وسیع‌تری در مورد خانواده‌ی نیکول وجود دارد، خواهر او، کسی (با نقش‌آفرینی مریت ویور) و مادرش (جولی هگرتی)، که مدام غر می‌زند با وجود ۶۴ ساله بودن و داشتن “شوهری مرده و هم‌جنس‌گرا” هنوز صبح از خواب بیدار می‌شود. همین‌طور شرکت نمایشی چارلی یک نمایش فوق‌العاده از والاس شاون در دست ساخت دارد. او همیشه وقتی که دوربین در حال گرفتن تصویر او است در میانه‌ی یک داستان بی‌بند و باری است.
داستان ازدواج دو بازی بسیار درخشان از درایور و جوهانسون را به نمایش می‌گذارد. در بازی آن‌ها احساسات، شوخ‌طبعی، و هوشمندی موج می‌زند، و در یکی از صحنه‌ها چنان احساسات خام و برهنگی در هم آمیخته‌اند که به ندرت تماشا کرده‌ایم، چنین صحنه‌هایی هسته‌ی دردآور فیلم است که خنده‌های مخاطبان می‌تواند آن‌ها را کمرنگ کند، اما از بین نمی‌برد. بامباک مراقب است که تعادل دلسوزی‌های ما را حفظ کند، و کاری که کرده است قابل ستایش است. ما هر کدام از دو نفر را که مورد توجه قرار می‌دهیم، می‌بینیم که هم مقصر هستند و هم حق دارند.

داستان ازدواج

پرواز نگاه‌های ما از ساحل شرقی به غربی آمریکا و بالعکس که فاصله‌ی میان این دو نفر است به خوبی با فیلم‌برداری هنرمندانه‌ی رابی رایان، اجرا می‌شود. داستان ازدواج یک اثر پخته و غنی است که عمیقا با آن احساس هم‌دردی می‌کنید، به طرز جذابی هوشمندانه طراحی شده است، و به شکل زیبایی به نمایش درآمده است.
این مطلب برگرفته از نوشته‌ی جان بلیزدیل در وب‌سایت سینه‌وو است.

حال به بررسی نظر سایر منتقدین می‌پردازیم:

جسیکا کیانگ Jessica Kiang | پلی‌لیست The Playlist

داستان ازدواج یک داستان تند و تیز، و گاهی خشن، اما کامل و زنده از فروپاشی یک ازدواج است که به راحتی می‌توانست نام دیگری داشته باشد، مثلا: “آن‌چه تو را نکشد، تو را (در نهایت) قوی‌تر می‌کند”. داستان ازدواج ادای احترامی است به زخم‌هایی که خون‌ریزی زیادی داشته‌اند و تقریبا ما را کشته‌اند، اما توانسته‌ایم از آن‌ها جان سالم به در ببریم.

داستان ازدواج

روی اوکانر Rory O’Connor | فیلم استیج The Film Stage

بازی درخشان زوج هسته‌ی فیلم داستان ازدواج است که آن‌را بسیار جذاب کرده است، مخصوصا جوهانسون در نقش اصلی یک درام — که به ندرت پیش می‌آید — که بازی برجسته‌ای به عنوان نیکول به نمایش می‌گذارد، در زمان‌هایی که نیاز است بسیار خوشحال و شاداب است، و زمانی که نیاز است نا‌امید و تاریک به نظر می‌آید.

اون گلایبرمن Owen Gleiberman | ورایتی Variety

فیلم‌نامه‌ی فوق‌العاده‌ی بامباک هرگز مسیر اشتباه نمی‌رود و جذابیت خود را در طول داستان ازدواج از دست نمی‌دهد. او شخصیت‌هایی باهوش، شوخ‌طبع، ناراحت‌کننده، و در جستجو و در حال ماجراجویی توسعه داده است که توانایی‌شان برای بیان و نمایش احساسات خود، چیزی کمتر از واقعیت ندارد. وقتی نیکول به آپارتمانی که چارلی اجاره کرده است می‌رود، آن دو سعی می‌کنند همه چیز را سر و سامان دهند، اما آرام آرام وارد فضای متهم کردن طرف مقابل می‌شوند. دیالوگ‌ها چنان با خشونت و از روی خشم طراحی و ادا شده‌اند که اشک مخاطب را در می‌آورند.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

نوشته نقد فیلم داستان ازدواج Marriage Story اولین بار در بلاگ نماوا. پدیدار شد.

مطالب مرتبط