فیلم‌ های نام آشنایی که در بعضی کشورها ممنوع الپخش شدند

1/5 - (1 امتیاز)

نگرش‌ها و فرهنگ‌ها به‌طور مداوم تغییر می‌کند و آنچه در دهه گذشته بد و شوکه ‌کننده به نظر می‌رسیده می‌تواند در دهه‌ی بعدی کاملاً معمولی و بی‌ضرر تلقی شود. در این مطلب به معرفی فیلم‌هایی می‌پردازیم که به طرز شگفت‌آوری در برخی نقاط دنیا ممنوع شده‌اند بااینکه تقریباً تاکنون همه آن‌ها را دیده‌اند. این لیست جالب شامل ژانرهای متعددی می‌شود از فیلم‌های کلاسیک کودکان گرفته تا برندگان اسکار… با ما همراه باشید:

همچنین بخوانید:
فیلم‌های ترسناکِ آزاردهنده‌ای که برای بار دوم تماشایشان نخواهید کرد

ـ کشتار با اره‌برقی در تگزاس ۱۹۷۴ The Texas Chainsaw Massacre

این فیلم که یکی از آیکونیک‌ترین فیلم‌های ترسناک سبک اسلشری است در همان بدو اکران در چندین کشور ممنوع اعلام شد و در برخی کشورها نیز پس از اکران به دلیل شکایات تماشاگران از روی پرده پایین آمد. اکنون این فیلم به چنان محبوبیتی رسیده که چندین دنباله برای آن ساخته شده و بر روی فیلم‌های زیادی که با الهام از این فیلم در این سبک ساخته شده تأثیرگذار بوده است.

ـ ئی. تی. ۱۹۸۲ .E.T

ئی. تی.

فیلم‌های زیادی وجود ندارند که دوستانه‌تر و خانوادگی‌تر از فیلم «ئی. تی.» ساخته استیون اسپیلبرگ Steven Spielberg باشند؛ اما این مسئله جلوی کشورهای سوئد، فنلاند و نروژ را نگرفت که نمایش فیلم را برای کودکان زیر ۱۲ سال ممنوع کند. چرا؟ مقامات اسکاندیناوی احساس کردند که فیلم بزرگ‌سالان را به عنوان دشمنان کودکان نشان می‌دهد و این موضوعی نبود که آن‌ها بخواهند ذهن بچه‌ها را تحت تأثیر قرار بدهد.

ـ قاتلین بالفطره ۱۹۹۴ Natural Born Killers

قاتلین بالفطره

داستان مصالحه ناپذیر و قاطع الیور استون Oliver Stone درباره دو قاتل دیوانه مطمئنا فیلمی افراطی و غیرمعمولی است؛ اما هیچ‌گاه به اندازه زمانی که برای بار اول اکران شد بحث‌برانگیز نبوده است. این فیلم برای یک سری از جنایت‌های مشابه با فیلم در اواسط دهه ۹۰ مقصر شناخته شده. نمایش فیلم «قاتلین بالفطره» از همان ابتدا به‌طور کامل در ایرلند ممنوع شد و در بخش‌های از بریتانیا نیز با تأخیر اکران شد. در آمریکا نیز فیلم بعد سانسور با درجه (R (+17 پخش شد.

ـ زندگی برایان به روایت مانتی پایتان ۱۹۷۹ Monty Python’s Life Of Brian

زندگی برایان به روایت مانتی پایتان

«زندگی برایان» که اکنون عموماً به عنوان یک کمدی کلاسیک شناخته می‌شود، در زمان اکرانش مورد بحث و مجادلات فراوانی قرار گرفت و بیش از هر چیز به دلیل محتوای غیرمتعارف و نگاه طنزآمیز به مذهب مسیحیت بود. این فیلم در چندین منطقه از بریتانیا ممنوع شد و حتی در جاهای که اکران شد هم توسط مذهبیان افراطی محکوم شد. ایرلند و نروژ دو کشوری دیگری بودند که نمایش این فیلم را کاملاً ممنوع کردند.

ـ بن هور ۱۹۵۹ Ben Hur

بن هور ممنوع الپخش

احتمالاً فکر می‌کنید که هیچ‌چیز بحث‌برانگیزی درباره فیلم «بن هور» وجود ندارد؛ اما چینی‌ها با شما موافق نیستند و دلیل آن‌ها ادعای وجود تبلیغات مسیحی است. این فیلم هرگز در چین اجازه پخش پیدا نکرد. این تنها فیلمی نیست تحت سانسور کشور چین ممنوع شده است؛ «دزدان دریایی کارائیب» Pirates of the Caribbean، «توم رایدر» Tomb Raider و «رفتگان» The Departed نیز از جمله فیلم‌هایی هستند که به دلایل مختلف در این کشور ممنوع شده‌اند.

ـ منطقه ۹ ۲۰۰۹ District 9

منطقه 9 ممنوع الپخش

فیلم علمی تخیلی «منطقه ۹» درست پس از اکرانش در سال ۲۰۰۹، در کشور نیجریه ممنوع شد چون مقامات معتقد بودند که فیلم لحنی نژادپرستانه دارد. نیجریه‌ای‌ها مطمئنا در فیلم به عنوان شخصیت‌های خوب به نمایش درنیامده‌اند؛ آن‌ها به بیگانگان در برابر پول پیشنهاد غذا، اسلحه و زن می‌کنند. کمپانی سونی پیکچرز گفته است که این فقط یک داستان تخیلی است و قصد توهین به هیچ کسی چه عمدی و چه ضمنی در فیلم وجود ندارد.

ـ تصادف ۱۹۹۶ Crash

تصادف ممنوع الپخش

ما درباره فیلم برنده اسکار «تصادف» ساخته سال ۲۰۰۴ صحبت نمی‌کنیم. ما درباره اقتباس سینمایی دیوید کراننبرگ David Cronenberg بر اساس رمانی از جِی جی بالارد JG Ballard صحبت می‌کنیم که درباره تصادفات بزرگراهی و ارتباط آن به مسئله‌ای جنسی است. به دلیل صحنه‌های بسیار خشن و جنسی آن‌که با جزئیات و بسیار صریح به نمایش درآمده‌اند، شورای وستمینستر در انگلستان دستور توقف پخش آن را صادر کردند.

ـ ۲۰۱۲ ۲۰۰۹

2012  ممنوع الپخش

بیشتر خوره‌های فیلم احتمالاً فیلم «۲۰۱۲» را یک فیلم تفریحی و پاپکورنیِ آخرالزمانی می‌دانند؛ اما دیدگاه کره شمالی درباره این فیلم با بقیه فرق می‌کند. دلیل آن این است که سال ۲۰۱۲ هم‌زمان با سالگرد ۱۰۰ سالگی بنیان‌گذار کره شمالی، کیم ایل سونگ بود و آن‌ها نمی‌خواستند اجازه دهند هیچ سناریوی آخرالزمانی به ذهن شهروندانشان راه پیدا کند و فیلم را ممنوع الپخش کردند.

ـ پرتغال کوکی ۱۹۷۱ A Clockwork Orange

پرتغال کوکی ممنوع الپخش

دیدگاه آزاردهنده‌ی استنلی کوبریک Stanley Kubrick از آینده (که اقتباسی از رمان آنتونی برگز Anthony Burgess است) در ابتدا بدون هیچ سانسوری بر روی پرده‌های سینمای انگلستان رفت. با این حال پس از وقوع چند جنایت با الهام از فیلم، استنلی کوبریک خودش فیلم را از اکران خارج کرد. دیدن این فیلم در انگلستان نزدیک به ۳۰ سال تا زمان مرگ کوبریک در سال ۱۹۹۹ تقریباً امکان پذیر نبود.

ـ یاسمن پژمرده ۲۰۱۳ Blue Jasmine

یاسمن پژمرده ممنوع الپخش

کیت بلانشت ممکن است به خاطر به تصویر کشیدن یک شخص طراز اول اجتماعی با زندگی از هم پاشیده برنده اسکار شده باشد اما همه این فیلم او را نپسندیدند. نمایش این فیلم در هند ممنوع شد چون مقامات دولتی از دیدن اینکه کاراکترهای فیلم سیگار بکشند خوششان نیامده بود. این کشور اصرار داشت که این صحنه‌های فیلم همراه با هشدار سلامتی به نمایش درآیند اما وودی آلن، کارگردان فیلم، موافقت نمی‌کند و درنتیجه فیلم ممنوع الپخش می‌شود.

ـ ددپول ۲۰۱۶ Deadpool

ددپول ممنوع الپخش

در سال ۲۰۱۶ «ددپول» از اکران برنامه‌ریزی شده خود در چین ممنوع شد. این مسئله حدود یک ماه قبل از اکران اولیه جهانی فیلم رخ داد. به این دلیل که چین مانند کشورهای دیگر سیستم رتبه‌بندی ندارد، فیلم‌ها قبل از نمایش در سینماها باید تأییدیه مناسب بودن برای تمام مخاطبان را بگیرد. به دلیل این سیاست فیلم‌ها با تدوین و سانسور ویژه در چین اکران می‌شوند. با این حال به دلیل خشونت بیش از حد، برهنگی و نابهنجاری‌های کلی «ددپول» حتی با سانسور ویژه هم قابل پخش نبود تصمیم گرفته شد که عطای آن را به لقایش ببخشند و به‌طور کلی فیلم را در سراسر چین ممنوع الپخش کنند.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

نوشته فیلم‌ های نام آشنایی که در بعضی کشورها ممنوع الپخش شدند اولین بار در بلاگ نماوا. پدیدار شد.

مطالب مرتبط