۲۰ فیلم سینمایی برتر درباره سفر در زمان

امتیاز دهید post

همه‌ی افراد عاشق سفر در زمان هستند. هالیوود نیز از این علاقه خبر دارد و فیلم‌هایی مانند «ماشین زمان» The Time Machine و «بازگشت به آینده» Back to the Future را عرضه کرده است. بهترین سفرهای زمان هالیوود را برای شما نوشته‌ایم:

۲۰- Interstellar ۲۰۱۴

بااینکه این فیلم از جنبه‌ی روایت داستانی مشکلات زیادی داشت، اما صحنه‌های ناراحت‌کننده‌ی قوی و جلوه‌های ویژه‌ی فوق‌العاده‌ای دارد. این فیلم روایت کریستوفر نولان Christopher Nolan از یک فضانورد با بازی متیو مک‌کانهی Matthew McConaughey است که در فضا و زمان (به کمک خاصیت اسرارآمیز سیاه‌چاله) سفر می‌کند.

۱۹- Harry Potter and the Prisoner of Azkaban ۲۰۰۳

هری پاتر و زندانی آزکابان - سفر در زمان

اگر هرمیون گردن‌آویزی داشت که به کمک آن در زمان به عقب برمی‌گشت –که برای نجات یک هیوگریف محکوم‌به اعدام و حل چندین مسئله‌ی خطرناک دیگر از ان استفاده کرد- چرا در قسمت‌های دیگر این مجموعه فیلم از آن استفاده نکرد؟ نمی‌توانست برای از بین بردن ولدمورت و نجات جان‌های زیادی از آن استفاده کند؟

۱۸-X-Men: Days of Future Past ۲۰۱۴

مردان ایکس: روزهای گذشته آینده - سفر در زمان

کیتی پراید Kitty Pride جهش‌یافته این قدرت را دارد که ذهن ولورین Wolverine را به ۵۰ سال قبل برگرداند. او این کار برای جلوگیری از یک جنگ هولناک که می‌تواند زندگی بشر و جهش‌یافته‌ها را نابود کند انجام می‌دهد. بازگشت برایان سینگر Bryan Singer به این مجموعه فیلم (این فیلم اولین فیلم ایکس‌-من او بعد از «ایکس ۲: مردان متحد» X2: X-Men United به شمار می‌رود) هم به مذاق طرفداران بازیگران اصلی این فیلم‌ها و هم طرفداران بازیگران فیلم‌های بازسازی‌شده‌ی مجموعه‌ی First Class خوش آمد.

۱۷-About Time ۲۰۱۳

درباره زمان

ریچارد کرتیس Richard Curtis کارگردان و نویسنده-که علاقه‌ی زیادی به ساخت داستان‌های عاشقانه‌ای در مورد عشق‌‌های غیرممکن مثل «ناتینگ هیل» Notting Hill و «در واقع عشق» Love Actually دارد- این بار فیلمی جالب از ملاقات مردی جوانی (با بازی دامنل گیلسون Domhnall Gleeson) که از پس از مسافرت‌های زیادی در زمان دختر رؤیاهایش (با بازی ریچل مک‌آدامز Rachel McAdams) را ملاقات می‌کند، ساخته است. فیلم همان‌قدر که انتظار دارید ناراحت‌کننده و بامزه است.

۱۶- Timecrimes ۲۰۰۷

timecrimes - سفر در زمان

داستان این فیلم اسپانیایی با بودجه کم بسیار پیچیده است. بر اساس این فیلم کمتر دیده‌شده تنها راه جبران آشوب‌های ناشی از سفر در زمان این است که اتفاقات هولناکی به رخ بدهند. امضای بصری این فیلم را، موجودی با سر خونی و باندپیچی‌شده در میان جنگل تا مدت‌‌ها نمی‌توانید از سر بیرون کنید.

۱۵- Army of Darkness ۱۹۹۲

ارتش تاریکی

در سومین فیلم «مرده شریر» Evil Dead به کارگردانی سم ریلی Sam Raimi، قهرمان فیلم اش Ash به اروپای قرن ۱۴ میلادی فرستاده می‌شود. اش در این دنیا با اره‌برقی‌اش به جنگ با ارتشی از زامبی‌‌ها Deadite می‌رود.
این فیلم بامزه بر اساس رمان “یک یانکی اهل کنتیکت در دربار شاه آرتور ” Connecticut Yankee in King Arthur’s Court ساخته شده است. کمپبل در این فیلم یکی از فراموش‌نشدنی‌ترین بازی‌هایش را به نمایش گذاشته است.

۱۴- Back to the Future II ۱۹۸۹

بازگشت به آینده 2 - سفر در زمان

داستان این فیلم در سال ۲۰۱۵ روایت می‌شود. مارتی Marty و دکتر سوار بر یک دلورین Delorean به آینده‌ای پر از ماشین‌های پرنده می‌روند. در فیلم‌نامه‌ی پیچیده‌ی این فیلم کمبود یک «بازگشت به آینده» Back to the Future مشهود است. با این حال فیلم پر از لحظات بامزه و ابداعات جدید است که به معروف‌ترین علائم این مجموعه فیلم‌ها تبدیل شده است. این فیلم در اصل نگاهی دیگر به اتفاقات اولین فیلم این مجموعه است.

۱۳- Back to the Future III ۱۹۹۰

بازگشت به آینده 3 - سفر در زمان

سومین و آخرین فیلم از مجموعه فیلم ساخته‌ی رابرت زمیکس Robert Zemeckis، مارتی را به غرب قدیم Old West برمی‌گرداند. این آخرین و خلاقانه‌ترین ماجراجویی مارتی و دکتر براون Doc Brown است. این فیلم یکی از معدود‌ سه‌گانه‌هایی است که از خط اصلی داستان تخطی نکرده است.

۱۲- Source Code ۲۰۱۱

کد منبع

بار دیگر جیک جیلنهال Jake Gyllenhaal، ستاره‌ی «دانی دارکو» Donnie Darko، باید برای جلوگیری از وقوع فاجعه زمان را جابه‌جا کند. در این فیلم یک برنامه‌ی کامپیوتری به ذهن او اجازه می‌دهد هشت دقیقه قبل از حادثه‌ای در قطار به بدن یکی از مسافرین وارد شود. او سعی دارد جلوی وقوع یک حمله‌ی تروریستی را بگیرد. او چندین بار دیگر مجبور می‌شود سفر کند و هر بار با مشکلات بیشتری روبه‌رو می‌شود. دنباله‌ی «ماه» Moon به کارگردانی دانکن جونز Duncan Jones یک فیلم هیجان‌انگیز جنایی، یک داستان علمی‌ تخیلی و یک فیلم رمانتیک غم‌انگیز است.

۱۱- Safety Not Guaranteed ۲۰۱۲

فیلم درباره سفر در زمان

این فیلم موفق جشنواره فیلم ساندس Sundance به کارگردانی کالین ترورو Colin Trevorrow (کارگردانی که «دنیای ژوراسیک» Jurassic World را هم در کارنامه دارد) بیشتر از اینکه در مورد سفر در زمان باشد، در مورد آن صحبت می‌شود، البته که این کار به خوبی انجام می‌شود. مارک دوپلاس Mark Duplass نقش فروشنده خواربارفروشی بازی می‌کند که به دنبال کسی برای همراهی در سفری با یک ماشین زمان به زمانی نه آن‌چنان دور می‌گردد. ابری پلازا Aubrey Plaza گزارشگری بدبین است که دعوت او را قبول می‌کند. یکی از پیام‌های این فیلم این است که شاید بیست‌سالگی تا سی‌سالگی برای پشیمان شدن از تصمیم‌هایتان آن‌قدرها هم زود نیست.

۱۰- Run Lola Run۱۹۹۸

بدو لولا بدو

قهرمان زن مو قرمز این فیلم تأثیرگذار فیلم‌ساز آلمانی تام تیکور Tom Tykwer مجبور می‌شود برای نجات عشقش در ۲۰ دقیقه از این سمت شهر به سمت دیگر برود. اگر موفق نشود –درست مانند یک بازی- فیلم از اول شروع می‌شود و او مجبور است سناریو‌ی مشابه را تکرار کند؛ اما در فیلم صحنه‌ای در آینده وجود دارد که در آن سرنوشت افرادی که لولا Lola با آن‌ها آشنا شده است، نشان داده می‌شود. این خود یادآوری تمام‌نشدنی و واضح است که نشان می‌دهد سینما در اصل یک ماشین زمان است.

۹- Donnie Darko ۲۰۰۱

دانی دارکو

در این فیلم ساخته‌ی ریچارد کلی Richard Kelly صحبت از سفر در زمان زیاد است، اما تا آخر فیلم ارتباط آن واضح نیست. جیک جیلنهال با بازی در نقش اصلی این فیلم به شهرت رسید. فیلم به کمک دید‌های آخرالزمانی و دیدارهایی این نوجوان با فردی در یک لباس خرگوش منزجرکننده به دنیای غنی و غمناکی تبدیل می‌شود. این دنیا نشان‌دهنده‌ی دلهره‌‌های نوجوانانه شخصیت اصلی است.

۸- Looper ۲۰۰۱

لوپر - سفر در زمان

در فیلم هیجان‌انگیز هوشمندانه‌ی ریان جانسون Rian Johnson، آدم‌‌های بد داستان از سفر در زمان برای فرستادن قربانیان مورد نظر به گذشته استفاده می‌کنند. در گذشته، قاتلانی منتظر کشتن این قربانیان و سر به نیست کردن آن‌ها هستند؛ اما وقتی جوزف گوردون لویت Joseph Gordon-Levitt می‌فهمد که هدف بعدی در حقیقت خودش در آینده (بروس ویلیس Bruce Willis) است، همه‌چیز به هم می‌ریزد. فیلم بامزه و عمیق است.

۷- ۱۲Monkeys

12 میمون

این فیلم دومین اثر تری گیلیام Terry Gilliam بعد از «سارقان زمان» Time Bandits با موضوع سفر در زمان است. این فیلم در اصل برداشتی از «اسکله» La Jetee و یکی از فراموش‌نشدنی‌ترین فیلم‌های سفر در زمان است. در یک آینده‌ی پس از آخر‌الزمانی، مجرم کول Cole (بروس ویلیس) به دهه‌ی ۱۹۹۰ برای جلوگیری از شیوع یک طاعون کشنده فرستاده می‌شود.
او در آنجا با یک روان‌پزشک (مادلین استو Madeleine Stowe) زیبا آشنا می‌شود که اعتقاد دارد کول دیوانه است. او هم‌چنین با یک شورشی سیاسی (با بازی برد پیت Brad Pitt که برای این نقش نامزد دریافت جایزه‌ی اسکار Oscar شد) ملاقات می‌کند که در اصل دیوانه است و مشکل روانی دارد. پایان فیلم به طرز عجیبی تکان‌دهنده و ناراحت‌کننده است.

۶- Edge of Tomorrow ۲۰۱۴

لبه فردا - سفر در زمان

«لبه‌ی فردا» Edge of Tomorrow تلفیقی از دو فیلم «روز دوم ماه فوریه» Groundhog Day و Halo است. این فیلم در زمان اکرانش به‌شدت دست‌کم گرفته شد و مورد استقبال واقع نشد. در این فیلم تام کروز Tom Cruise نقش یک سرباز را بازی می‌کند که به خاطر حیله‌ی موجودات فضایی مجبور است بارها و بارها در یک مرگ دل‌خراش بمیرد. هر بار رابطه‌ای شخصیت کروز با قهرمان جنگ امیلی بلانت Emily Blunt بیشتر شکل می‌گیرد. این رابطه به این فیلم اکشن خلاق، شور و حال می‌بخشد.

۵-Groundhog Day ۱۹۹۳

روز گراندهاگ

هواشناس مغرور و بداخلاق بیل موری weatherman در یک حلقه‌ی زمانی گیر می‌افتد و مجبور می‌شود یک روز را بارها و بارها تکرار کند. درنهایت “ بیشترین استفاده از هرروز ” و “کمک کردن به بقیه ” چیزی است که او را از حلقه نجات می‌دهد.

۴- Planet of the Apes ۱۹۶۸

سیاره میمون ها - سفر در زمان

هنوز بعد از گذشت بیش از ۵۰ سال، فیلم کلاسیک علمی-تخیلی نوشته‌ی راد سرلینگ Rod Serling دیدنی است. پایان این فیلم پیچش داستانی فوق‌العاده‌ای را به نمایش می‌گذارد، چارلتون هستون Charlton Heston متوجه می‌شود نه‌تنها در مکان، بلکه در زمان هم سفر کرده است.

۳-Terminator 2: Judgment Day ۱۹۹۱

نابودگر 2: روز داوری جیمز کامرون

شهرت «نابودگر ۲» Terminator 2 به خاطر جلوه‌های ویژه‌ی کامپیوتری شخصیت بد اصلی‌اش T-100 (با بازی رابرت پارتیک Robert Patrick) است. این فیلم یکی از بهترین دنباله‌های یک مجموعه به‌حساب می‌آید. قسمت دوم شاهکار جیمز کامرون با صحنه‌‌های اکشن کاملاً باورپذیر از نظر المان‌های سفر در زمان، از ساخته‌ی قبلی او در سال ۱۹۸۴ سبقت می‌گیرد. این بار دو دستگاه قاتل در زمان به عقب فرستاده می‌شود.
آرنولد شوارتزنگر Arnold Schwarzenegger بار دیگر در نقش T-800 بازی می‌کند. او به کمک نوجوانی جان کانر (ادوارد فرلانگ Edward Furlong) و سارا کانر (لیندا همیلتون Linda Hamilton) یاد می‌گیرد بیشتر از اینکه یک ماشین باشد، انسان باشد.

۲-The Terminator ۱۹۴۸

نابودگر - سفر در زمان

حرفه‌ی کاری جیمز کامرون James Cameron با این کلاسیک علمی-تخیلی شروع شد. این شاهکار با جلوه‌‌های ویژه‌ی با بودجه‌ی کم و روایت‌گویی شخصیت محور به‌شدت تأثیرگذار، به یکی از بهترین‌‌های این ژانر تبدیل شده است. سفر در زمان در تمام فیلم‌های مجموعه‌ی «نابودگر» Terminator به چشم می‌خورد، اما اولین فیلم این مجموعه با این پدیده بیشترین سروکار را دارد. در این فیلم جان کانر John Connor پدرش کایل ریس Kyle Reese (مایکل بین Michael Biehn) را در زمان به عقب می‌فرستد تا مراقب مادرش (لیندا همیلتون) باشد. این در حالی است که هردوی آن‌ها می‌دانند که کایل هیچ‌وقت به زمان خودش برنمی‌گردد. این فیلم بی‌نهایت رمانتیک و احساسی است.

۱-Back to the Future ۱۹۸۵

بازگشت به آینده - سفر در زمان

این مجموعه کمدی خنده‌داری هستند که از نظر سفر در زمان نیز فیلم‌های فوق‌العاده‌ای به شمار می‌روند. بهترین ماشین زمان، جالب‌ترین قهرمان‌ (مارتی مک‌فلای Marty McFly با بازی مایکل جی فاکس Michael J. Fox) و عجیب‌ترین دانشمند (دکتر براون Doc Brown با بازی کریستوفر لوید Christopher Lloyd) را در این مجموعه فیلم‌ها می‌توانید پیدا کنید.
این مطلب برگرفته از نوشته‌ی گری سوسمن و فیل پیرلو Gary Susman and Phil Pirrello در سایت www.moviefone.com است.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

نوشته ۲۰ فیلم سینمایی برتر درباره سفر در زمان اولین بار در بلاگ نماوا. پدیدار شد.

مطالب مرتبط