بهترین فیلم‌ های دهه ۸۰ میلادی

امتیاز دهید post

از هرکسی که بپرسید دهه ۸۰ میلادی، آن‌ها را به یاد اپل سرشانه و مدل موهای حجیم می‌اندازد؛ اما علاوه بر این‌ها، دهه ۸۰ دوره‌ی طلایی فیلم‌های کلاسیک و موردعلاقه‌ی همه‌ی ماست. در این دهه شاهد فیلم‌نامه‌هایی غیر اقتباسی و روایت‌گویی‌هایی بی‌نظیر هستیم. برای شما از بهترین فیلم‌های این دهه نوشته‌ایم:

همچنین بخوانید:
۱۵ فیلم برتر دهه ۹۰ میلادی

Fast Times At Ridgemont High ۱۹۸۲

در این فیلم نوجوانانه شان پن Sean Penn در اولین ایفای نقشش در نقش جف اسپیکولی Jeff Spicoli و جنیفر جیسن لی Jeff Spicoli در نقش یک سال دومی ناشی به نام استیسی همیلتون Stacy Hamilton جلوی دوربین رفته است. فیلم‌نامه‌نویس کامرون کرو Cameron Crowe در سال ۱۹۸۱ خودش را به‌جای یک دانش‌آموز جا زد و به دبیرستان سن‌دیگو San Diego high school رفت. او بر اساس این تجربه فیلم‌نامه‌ی این فیلم را نوشت.
این کمدی نوجوانانه به کارگردانی امی هکرلینگ Amy Heckerling (کارگردان «بی‌سرنخ» Clueless) داستان ماجراجویی‌ها و مثلث‌های عشقی گروهی از بچه‌های دبیرستانی در کالیفرنیای جنوبی Southern California را دنبال می‌کند.
در سال ۲۰۰۵ کتابخانه‌ی کنگره Library of Congress این فیلم را به خاطر جنبه‌های فرهنگی آن، برای نگه‌داری در فهرست ثبت فیلم ایالت متحده‌ی آمریکا United States Film Registry انتخاب کرد.

E.T.: The Extra Terrestrial ۱۹۸۲

ئی. تی. دهه هشتاد

در این فیلم علمی-تخیلی کلاسیک به کارگردانی استیون اسپیلبرگ Steven Spielberg، هنری توماس Henry Thomas در نقش الیوت Elliott ظاهر شده است. الیوت پسربچه‌ی دبستانی است که با یک موجود فضایی که در زمین رها شده است، دوست می‌شود. فیلم داستان الیوت و خواهر و برادرانش را در حین کمک به این موجود برای بازگشت به سرزمینش دنبال می‌کند. آن‌ها در همین حین مجبورند این موجود را از دید پدر و مادرشان مخفی کنند و نگذرانند مقامات از وجود او بویی ببرند.
این موجود فضایی زرنگ به همراه خواهر کوچک الیوت گرتی Gertie (درو بریمور Drew Barrymore) به تماشای سسمی استریت Sesame Street می‌نشیند و از همین طریق انگلیسی را یاد می‌گیرد. آن‌ها اسم ای‌.‌تی E.T را برای او انتخاب می‌کنند.
«ئی. تی موجود فرازمینی» E.T.: The Extra Terrestrial داستان غیرمعمول یک موجود فضایی مهربان است. فیلمی که از حال و هوای ترسناک اغلب فیلم‌های در ارتباط با موجودات فرازمینی، فاصله گرفته و قلب همه‌ی ما را به درد می‌آورد.

Ghostbusters ۱۹۸۴

شکارچیان روح 1984

بعدازاینکه گروهی از دانشمندان منهتن Manhattan شغلشان را در دانشگاه کلمبیا Colombia University از دست می‌دهند، تصمیم می‌گیرند یک کسب‌وکار گرفتن ارواح راه بیندازند. در این کمدی کلاسیک ماوراء طبیعی، دن اکروید Dan Aykroyd (که فیلم‌نامه‌ی فیلم هم به قلم او است)، بیل مری Bill Murray و هارولد رامیس Harold Ramis به ایفای نقش پرداخته‌اند. خیلی زود کسب‌وکار شکارچیان روح مشتریان زیادی ازجمله دانا بارت Dana Barrett (سیگورنی ویور Sigourney Weaver) پیدا می‌کند. بارت نوازنده‌ی ویولن سل است که توسط ارواح شیطانی تسخیر شده است. وقتی دروازه‌ای به بعد دیگری پیدا می‌شود که می‌تواند به دست شیطان‌ها بیفتد و نیویورک را به خطر بیندازد، شکارچیان روح آزاد می‌شوند تا با این بحران غیرعادی مبارزه کنند.

Sixteen Candles ۱۹۸۴

شانزده شمع

مالی رینگوالد Molly Ringwald در یکی از مهم‌ترین فیلم‌های نوجوانانه «شانزده شمع» Sixteen Candles، در نقش سم بیکر Sam Baker جلوی دوربین رفته است. سم یک دانش‌آموز سال دوم دبیرستان است که شیفته‌ی دانش‌آموز محبوب سال سوم جیک رایان Jake Ryan است.
بعدازاینکه خانواده‌ی سم شانزدهمین تولد او را فراموش می‌کنند، او به دبیرستان می‌رود و آنجا هم به خاطر سادگی‌اش دست انداخته می‌شود. در همین حین، دوست دوران کودکی‌اش تد Ted به‌شدت به او ابراز علاقه می‌کند. درنتیجه وقتی‌که جیک هم به مالی توجه نشان می‌دهد، مثلثی عشقی به وجود می‌آید.

The Goonies ۱۹۸۵

گونیز

این کمدی ماجراجویانه دهه ۸۰ داستان پسرهایی را دنبال می‌کند که خودشان را The Goonies می‌نامند. آن‌ها وقتی با خطر اجرائیه‌ی سند رهنی مواجه می‌شوند، سعی می‌کنند جلوی خراب شدن خانه‌شان را بگیرند. پسرها پس از یافتن یک نقشه‌ی اسپانیایی، به دنبال ماجراجویی غیرمنتظره‌ای می‌روند. آن‌‌ها در این ماجراجویی، گنج‌های گمشده‌ی یک دزد دریایی قرن هفدهم میلادی به نام ویلی یک چشم One Eyed Willy را پیدا می‌کنند.
در میان راه برای پیدا کردن گنج گمشده (و پیدا کردن سرمایه‌ی موردنیاز برای نجات دادن خانه‌شان) آن‌ها با رقبای سرسخت دیگری هم مواجه می‌شوند.

Back To The Future Trilogy ۱۹۸۵

بازگشت به آینده 2 - سفر در زمان

در اولین قسمت این سه‌گانه‌ی معروف علمی‌-تخیلی، داستان مارتی مک‌فلای Marty McFly ۱۷ ساله (مایکل جی فلاکس Michael J. Fox) که تصادفی در زمان به عقب و به سال ۱۹۵۵ برگشته را می‌بینیم. او این کار به کمک ماشین زمان دوست دانشمندش انجام می‌دهد. مارتی که سوخت کافی برای بازگشت به سال ۱۹۸۵ ندارد، در گذشته گیر می‌کند. او با پدر و مادرش در زمانی که دبیرستانی بودند ملاقات می‌کند و حتی مادرش، لورین Lorraine، به او علاقه‌مند می‌شود.

The Breakfast Club ۱۹۸۵

کلوب صبحانه دهه هشتاد

فیلم‌های دهه ۸۰ میلادی در حقیقت تصویر درستی از این نسل را به مخاطب نشان می‌دهند، چیزی که درنهایت به شکل‌گیری brat pack منجر شد.
فیلم ماجرای یک روز یکشنبه که پنج دانش‌آموز دبیرستان که تنبیه شده‌ و مجبورند به مدرسه بیایند را تعریف می‌کند. هرکدام از این پنج دانش‌آموز با دیگری فرق دارد: جان John یاغی (جاد نلسون Judd Nelson)، پرنسس کلر Claire(مالی رینگوالد Molly Ringwald)، آلیسون Allison منزوی (الای شیدی Ally Sheedy)، برایان Brian عجیب (آنتونی مایکل هال Anthony Michael Hall) و اندرو Andrew ورزشکار (امیلیو استوس Emilio Estevez).
همان‌طور که زمان می‌گذرد، این پنج نوجوان داستان‌هایی را از دیدگاه خودشان تعریف می‌کنند و از آن چیزی که فکر می‌کردند هم به یکدیگر نزدیک‌تر می‌شوند. در آخر روز معلوم نیست مدرسه برای آن‌ها مثل قبل خواهد بود یا نه.

Ferris Bueller’s Day Off ۱۹۸۶

مرخصی فریس بولر

با نزدیک شدن زمان فارغ‌التحصیلی، دانش‌آموز سال آخر دبیرستان فریس بیوئلر Ferris Bueller (متیو برودریک Matthew Broderick) تصمیم می‌گیرد برای آخرین بار شیطنت کند.
او دوست صمیمی‌اش کمرون Cameron را هم متقاعد می‌کند کلاس را بپیچاند –حتی او را متقاعد می‌کند ماشین فراری Ferrari پدرش را هم بردارند- این دو نقشه‌ای می‌ریزند تا مدیر بداخلاقشان رونی Rooney را سرکار بگذارند و دوست بیوئلر، اسلون Sloane را نیز از کلاس بیرون بکشند.
با وجود چندین مشکل، این سه نفر یک روز پر از ماجرا را پشت سر گذاشته و در شیکاگو می‌گردند. آن‌ها در آخر موفق می‌شوند مدیر عصبانی و پدر و مادر بیوئلر را هم متقاعد ‌کنند.

Top Gun ۱۹۸۶

تاپ گان دهه 80

در «تاپ گان» Top Gun ، تام کروز Tom Cruise در نقش یک خلبان درجه اول نیروی دریایی، میچل تک‌رو Maverick Mitchell، جلوی دوربین می‌رود. میچل به کمک‌خلبانش که عصبی شده است و بنزین محدودی دارد کمک کرده و هواپیمای او را فرود ‌می‌آورد. به دنبال این اتفاق تک‌رو درجه‌اش بالا رفته و به یک آکادمی نیرو دریایی مهم فرستاده می‌شود. آن‌هم جایی که علاوه بر خطرات بیشتری افراد را تهدید می‌کند.
میچل در کلاس موردتوجه یکی از مربی‌ها، شارلوت بلک‌وود Charlotte Blackwood (کلی مک‌گیلیس Kelly McGillis) قرار می‌گیرد. همین‌که رابطه‌ی این دو جدی‌تر می‌شود، نگرانی‌ها در مورد مدل پرواز کردن میچل هم زیاد می‌شود. «تاپ‌گان: تک‌رو»Top Gun: Maverick دنباله‌ی این فیلم در حال حاضر در دست ساخت است.

Pretty In Pink ۱۹۸۶

Pretty In Pink دهه 80

در این فیلم دهه ۸۰ هم مالی رینگوالد به نقش‌آفرینی پرداخته و در این نوجوانانه‌ی کلاسیک در نقش اندی والش Andie Walsh جلوی دوربین رفته است. Pretty In Pink هم مشکلات زندگی دبیرستانی و چالش‌‌های همراه با عاشق شدن را روایت می‌کند. بلین Blane (اندرو مک‌کارتی Andrew McCarthy) محبوب و ثروتمند درست قبل از اینکه دوست صمیمی‌ اندی، داکی Duckie از علاقه‌اش نسبت به او بگوید، اندی را به بیرون دعوت می‌کند. درنتیجه مثلث عشقی به وجود می‌آید. آهنگ‌های این فیلم که کار نیو اردر New Order و Psychedelic Furs بودند هم به موفقیت زیادی دست پیدا کردند. Pretty in Pin به کمدی درام‌های نوجوانانه‌ی معمول، حال و هوایی شاد اضافه می‌کند.

Full Metal Jacket ۱۹۸۷

غلاف تمام فلزی

«غلاف تمام فلزی» Full Metal Jacket ترسیم بی‌نظیر استنلی کوبریک Stanley Kubrick از جنگ ویتنام، داستان نیروهای دریایی آمریکا و سرباز دیوید جوکر David Joker (متیو موداین Matthew Modine) و سرباز لارنس پایل Lawrence Pyle (وینسنت دن آفریو Vincent D’Onofrio) است. این فیلم‌ این دو سرباز را از تمرینات به‌شدت سخت گرفته تا تجربیاتشان در حمله‌ی عید تت Tet Offensive، دنبال می‌کند.
داستان فیلم بر اساس رمان نیمه-اتوبیوگرافی سال ۱۹۷۹ گوستاو هثفورد Gustav Hasford، The Short-Timers، در دو بخش تقسیم شده است. در بخش دوم فیلم زمانی که جوکر مأموریت پیدا می‌کند از دید یک خبرنگار داستان‌های جنگ را دنبال کند، برای بازگشت به انسانیت‌ تلاش می‌کند.
این فیلم آزاردهنده علاوه بر اینکه اسکار بهترین فیلم‌نامه‌ی اقتباسی Best Adapted Screen play را برای کوبریک به همراه داشت، به یکی از بهترین فیلم‌های جنگی تاریخ سینما تبدیل شده است.

Die Hard ۱۹۸۸

جان سخت دهه 80

«جان سخت» Die Hard فیلم اکشنی است که بروس ویلیس Bruce Willis را از یک بازیگر کمدی ناشناخته به یک ستاره‌ی واقعی تبدیل کرد. او در «جان سخت» در نقش جان مک‌کلین John McClane یک مأمور پلیس نیویورک شجاع ظاهر شد. مک‌کلین در راستای بهبود روابط با همسرش، به لس‌آنجلس سفر می‌کند تا در مهمانی کریسمسی که در دفتر اصلی کمپانی او برگزار می‌شود شرکت کند. بعدازاینکه سرقتی به رهبری گروهی تروریست مهمانی را متوقف می‌کند، مک‌کلین به‌تنهایی با یک تفنگ دستی سعی می‌کند مقابل آن‌ها بایستد و گروگان‌ها ازجمله همسرش را آزاد کند.

Who Framed Roger Rabbit? ۱۹۸۸

چه کسی برای راجر رابیت پاپوش دوخت؟ دهه 80

این فیلم دهه ۸۰ بر اساس کتاب Who Censored Roger Rabbit? از گری کی.ولف Gary K. Wolf ساخته شده است. این ساخته‌ی سال ۱۹۸۸، همراه با اشاره‌ای به فیلم نوآر noir لایو-اکشن live action را با انیمیشن‌های قدیمی تلفیق می‌کند.
این فیلم در دهه‌ی ۱۹۴۰ در هالیوود روایت می‌شود، زمانی که کارتون‌ها واقعی هستند و در محله‌ای به نام شهر تون Toon Town در کنار هم زندگی می‌کنند. کارتونیست فوق‌العاده آر.کی. مارون R.K. Maroon کارآگاه ادی ویلانت Eddie Valiant را استخدام می‌کند تا در مورد شایعاتی در مورد خیانت یکی از مشهورترین ستاره‌هایش، راجر رابیت Roger Rabbit تحقیق کند. وقتی ادی مجذوب جسیکا رابیت Jessica Rabbit شده و صاحب یک کلاب شبانه در حالی کشته می‌شود که راجر رابیت مظنون اصلی ماجراست، اوضاع حسابی خراب می‌شود.
این مطلب برگرفته از نوشته‌ای در سایت www.spy.com است.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

نوشته بهترین فیلم‌ های دهه ۸۰ میلادی اولین بار در بلاگ نماوا. پدیدار شد.

مطالب مرتبط