فیلم هایی که بعضی آنها را دوست دارند و بعضی از آنها متنفر می‌شوند

امتیاز دهید post

بعضی از فیلم‌ها شهرتی جهانی دارند و همه‌ی ما بر روی بد بودن تعدادی از فیلم‌ها اتفاق‌نظر داریم؛ اما دسته‌ی سومی هم هست: فیلم‌هایی که عده‌ی اآن را دوست دارند و عده‌ای هم آن را اصلاً نمی‌پسندند. فرقی هم ندارد چه ژانری باشد، از علمی-تخیلی گرفته تا رمانتیک، در دو دسته کردن نظر تماشاگران مشترک هست.
در مورد ۱۰ تا از فیلم‌هایی که نظرات متفاوتی را به خود جلب کرده‌اند برایتان نوشته‌ایم.

Forrest Gump -۱۹۹۴

وقتی «فارست گامپ» در سال ۱۹۹۴ بر روی پرده آمد، در سرتاسر جهان ۶۶۷ میلیون دلار فروش داشت. این ساخته‌ی رابرت زمیکس Robert Zemeckis برنده‌ی شش اسکار Academy Awards، ازجمله اسکار بهترین فیلم best picture شد. این فیلم معجزه‌ا‌ی در فرهنگ پاپ بود که تام هنکس Tom Hanks را نیز به ستاره‌‌ای مشهور تبدیل کرد.
مسلماً با وجود طرفداران «گامپ»، افراد زیادی هم بودند که این فیلم را دوست نداشتند. به‌خصوص وقتی در رقابت اسکار بهترین فیلم، «گامپ» از «عامه‌پسند» Pulp Fiction جلو زد طرفداران تارانتینو Tarantino را در سرتاسر دنیا خشمگین کرد. طبیعتاً اسکار این فیلم به یکی از بحث‌برانگیزترین اسکارهای تاریخ شد. علاوه بر این دعوای سیاسی بزرگی هم بر سر این فیلم درگرفت. یکی از سیاست‌مداران حزب جمهوری‌خواه ادعا کرد این فیلم یکی از فیلم‌های مطابق با ارزش‌های سینما بوده است. بقیه‌ی سیاستمداران اعتراض کرده و گفتند “فارست گامپ در اصل ارزش‌ها را به سخره گرفته است”. اکثر منتقدین این فیلم عقیده ‌دارند «فارست گامپ» ملودرامی احساسی است که پشت آن هیچ پیام خاصی وجود ندارد.

Titanic -۱۹۹۷

فیلم تایتانیک لئوناردو دیکاپریو کیت
تایتانیک

با اکران «تایتانیک» Titanic در ۱۹۹۷، این داستان عاشقانه‌ی دو جوان و غرق شدن این کشتی به پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینما تبدیل شد، رکوردی که تا اکران آواتار Avatar در ۲۰۰۹ پابرجا بود. این فیلم افراد زیادی را تحت تأثیر قرارداد و لئوناردو دی‌کاپریو Leonardo DiCaprio را به موفق‌ترین ستاره‌ی هالیوود در آن زمان تبدیل کرد.
وقتی فیلمی به این‌چنین موفقیتی دست پیدا می‌کند، مسلماً منتقدینی را هم به دنبال خواهد داشت. به ازای هرکسی که این فیلم را دوست داشته است، فرد بدبینی هم وجود داشت که فکر می‌کرد داستان فیلم زیادی ساده است و خود فیلم هم یک کلیشه است. افراد زیادی هم ادعا داشتند جک jack و رز rose هر دو می‌توانستند بر روی تکه‌‌ی در شناور روی آب سوار شوند و نجات پیدا کنند. سخنرانی افتضاح جیمز کمرون James Cameron در هنگام دریافت جایزه‌ی اسکار هم این جمعیت معترض را راضی نکرد؛ اما در اصل بیشتر منتقدین فکر می‌کنند این فیلم یک فیلم رمانتیک سطحی است، درحالی‌که طرفداران «تایتانیک» باور دارند این فیلم داستان یک عاشقانه‌ی فوق‌العاده است.

The Passion of the Christ -۲۰۰۴

مصائب مسیح دوست متنفر

وقتی می‌خواهیم فروش یک فیلم در سطح کشور را نگاه کنیم، «مصائب مسیح» The Passion of the Christ حرف اول را می‌زند. بااینکه فیلم حدوداً دو ساعت طول می‌کشد، توانست فروشی ۳۷۰ میلیون دلاری در آمریکا داشته باشد. فروشی که بیشتر آن به مسیحیان دو‌-آتشه مربوط می‌شود. کارگردان مل گیبسون Mel Gibson می‌دانست چطور این فیلم را تبلیغ کند. او به همراهی رهبران مذهبی جیمز دابسون James Dobson، پت رابرتسون Pat Robertson و جری فل‌ول Jerry Falwell تماشاگران را به سینماها کشاند.
البته این فیلم همه را هم جذب نکرد. بعضی اعتقاد داشتند این فیلم متحدین رومی را خوب جلوه می‌دهد و یهودیان را قاتل به تصویر می‌کشد. به گفته‌ی آن‌ها در این فیلم حاکم روم مکرر از تردیدش برای آسیب زدن به مسیح می‌گفت اما یهودیان به خون مسیح تشنه بودند. درنتیجه بااینکه فیلم طرفداران زیادی را در کلیساها به خود جلب کرد اما یهودیان آن را دوست نداشتند. علاوه بر این خشونت زیاد فیلم افراد زیادی را شوکه کرد. تمرکز زیاد فیلم بر روی روزهای آخر مسیح هم چندان جالب به نظر نمی‌رسید. تماشاگران یا گیبسون را یک قدیس سینمایی می‌‌دانند و یا به خاطر فیلم جنجال‌برانگیزش از او بدشان می‌آید.

No Country for Old Men -۲۰۰۷

جایی برای پیرمردها نیست

«جایی برای پیرمردها نیست» No Country for Old Men در سالی اکران شد که برای سینما دوستان سال فوق‌العاده‌ای به‌حساب می‌آمد. این فیلم موفق به کسب چهار جایزه‌ی اسکار ازجمله اسکار بهترین فیلم شد. از «جایی برای پیرمردها نیست» به‌عنوان یکی از بهترین فیلم‌های برادران کوئن Coen یاد می‌شود.
البته افراد زیادی هستند که نمی‌توانند از پایان فیلم بگذرند. قهرمان فیلم می‌میرد، شخصیت بد فرار می‌کند و بعدازاینکه تامی لی جونز Tommy Lee Jones از رویای مرموزش به ما می‌گوید فیلم تمام می‌شود. اگر انتظار پایانی معمول و یا پر از تیراندازی دارید، این فیلم قطعاً شما را ناامید می‌کند.

The Dark Knight Rises -۲۰۱۲

شوالیه‌ی تاریکی برمی‌خیزد دوست متنفر

وقتی این ساخته‌ی کریستوفر نولان در سال ۲۰۱۲ اکران شد انرژی زیادی را به همراه داشت. طرفداران نولان پیش از اکران فیلم در حال دفاع کردن از آن بودند. به‌طوری‌که وقتی منتقدی اولین نقد منفی این فیلم را نوشت موردحمله‌ی طرفداران آنلاین فیلم قرار گرفت تا حدی که وب‌سایتش از دسترس خارج شد.
علاقه‌ی طرفداران فیلم تا به امروز کم نشده است، البته طرفداران بتمن زیادی هم این فیلم را دوست نداشتند. مردم ضعف‌های داستانی فیلم و ناهم‌خوانی‌های آن را ازنظر منطقی زیر سؤال برده‌اند. پایان خوش فیلم هم تعداد زیادی از این تماشاگران را ناامید کرده است.
بعضی از افراد جریان‌های چپ سیاسی این فیلم را نقدی بر جنبش اشغال وال‌استریت Occupy Wall Street دانستند. از آن‌سو جریان راست سیاسی هم گمان کردند شخصت بین Bane به میت رامنی Mitt Romney اشاره داشته است. اگر اختلاف نظرهای سیاسی را کنار بگذاریم، «شوالیه‌ی تاریکی برمی‌خیزد» The Dark Knight Rises به یکی از پرجنجال‌ترین ساخته‌‌های نولان تبدیل شد.

Man of Steel -۲۰۱۳

مرد پولادین دوست متنفر

«مرد پولادین» Man of Steel بهترین فیلم سوپرمن Superman است یا بدترین آن؟ بسته به کسی که این سؤال را از او می‌رسید جواب‌‌های متفاوتی دریافت خواهید کرد. این فیلم زک اسنایدر Zack Snyder موفق شد در گیشه‌ی جهانی فروشی ۶۶۸ میلیون دلاری داشته باشد.
البته همه‌ی افراد آماده‌ی این دید ترسناک نسبت به کسی که برای حقیقت، عدالت و روش آمریکایی می‌جنگد نبودند. خیلی از طرفداران نسخه‌ی قدیمی شاد و پرانرژی کریستوفر ریو Christopher Reeve را بیشتر دوست داشتند، نسخه‌ای که با دیگر اتفاقات دنیای سینمایی مارول Marvel هم‌خوانی بیشتری داشت. البته بسیاری هم جذب تماشای نبرد سوپرمن با ژنرال زاد General Zod شدند، نبردی که در آن سوپرمن به‌راحتی ساختمان‌ها را یکی بعد از دیگری خراب می‌کرد و به دنبال آن هزاران نفر را می‌کشت. بیشترین اختلاف نظر در آخر فیلم خودش را نشان می‌دهد. سوپرمن به کشتن دشمنش برخلاف قوانین درست و غلط کلارک کنت Clark Kent عمل می‌کند.

La La Land -۲۰۱۶

لالا لند دوست متنفر

وقتی «لالا لند» La La Land راهش را به سینماها پیدا کرد، با رقص و آواز دل منتقدین و مردم را برد. حتی موفق شد برای چند ثانیه اسکار بهترین فیلم را ببرد (در اسکار برای چند لحظه نام «لالا لند» به‌اشتباه اسکار بهترین فیلم اعلام شد). فیلم با ۱۴ نامزدی اسکار یکی از بیشترین تعداد نامزدی اسکار را از آن خود کرد. موسیقی این فیلم هم شماره‌ی ۲ فهرست ۲۰۰ آهنگ برتر بیلبورد Billboard شد.
به ازاری هر طرفدار که این فیلم را دوست داشت، یک نفر وجود دارد که همه‌ی این‌ها به نظرش مسخره می‌آید. عده‌ی زیادی از اینکه سباسیتین Sebastian (با بازی رایان گاسلینگ Ryan Gosling سفیدپوست) نجات‌دهنده‌ی ساز جاز است ناراحت شدند، چرا که این ساز مربوط به موسیقی‌دانان سیاه‌پوست است. بقیه عقیده داشتند شخصیت اما استون Emma Stone، میا Mia، نقش کمتری در فیلم ایفا کرده و نسبت به شخصیت مرد مقابلش پیچیدگی کمتری دارد. بااینکه پایان فیلم مطابق سلیقه‌ی بعضی‌ها بود، اما عده‌ای دیگر را اصلاً جذب نکرد.

mother! -۲۰۱۷

مادر دوست متنفر

دارن آرنوفسکی Darren Aronofsky در پیدا کردن مخاطب خاص خودش کاملاً حرفه‌ای است؛ اما با فیلم «مادر!» mother! آرنوفسکی مخاطبان خود را دو دسته کرد. این فیلم رویایی تب‌دار از یک فیلم ترسناک است که در آن جنیفر لارنس Jennifer Lawrence در یک کابوس پایان‌ناپذیر از زمین خون‌آلود و غریبه‌‌های ترسناکی که هیچ احترامی برای حریم شخصی ندارند، گیر افتاده است.
«مادر!» فیلمی برای همه نیست. در حقیقت فیلمی است که یا دوست دارید و یا از آن بدتان می‌آید. شاید کسانی که به تماشای فیلم رفته بودند انتظار فیلمی ترسناک‌تر داشتند؛ اما کسانی که خودشان را برای جنون این فیلم آماده کرده بودند، از سینما راضی بیرون آمدند.

The Last Jedi -۲۰۱۷

جنگ ستارگان آخرین جدای دوست متنفر

با آمدن «آخرین جدای» The Last Jedi بر روی پرده هیچ‌کس فکرش را نمی‌کرد این فیلم میان طرفداران دو دستگی ایجاد کند. این فیلم به سرعت بهترین نقد‌های ممکن را دریافت کرد و به گفته‌ی منتقدین بعد از «امپراتوری ضربه می‌زند» The Empire Strikes Back به بهترین فیلم این مجموعه فیلم‌ها تبدیل شد و طرفداران فیلم آن را به خاطر بلندپروازی‌اش ستودند. به گفته‌ی آن‌ها این فیلم راه جدیدی را برای ادامه‌ی این مجموعه‌ی فیلم‌ها باز کرد و توانست انتظارات را برآورده کند و رازهای این افسانه را برای همه بشکافد.
با وجود نظر مثبت منتقدین، مردم آن‌چنان فیلم را دوست نداشتند. در حقیقت طرفداران فیلم نسخه‌ی ریان جانسون Rian Johnson را دوست نداشتد. بزرگ‌ترین مشکل با «آخرین جدای» لوک اسکای‌واکر Luke Skywalker بود. مردم از تبدیل‌شدن لوک به شخصیتی تاریک و بدبین با کمترین ارزش برای دستور جدای ناراحت بودند. هم‌چنین ریان جانسون با جواب دادن به معمای پدر و مادر واقعی ری Rey خیلی از طرفداران را ناراحت کرد.
البته زمان اکران «امپراتوری ضربه می‌زند» هم تماشاگران زیادی ناراضی بودند، برای همین ممکن است ۳۰ سال دیگر این فیلم موردتوجه همه قرار بگیرد.

Bright-۲۰۱۷

درخشان دوست متنفر

کارگردان دیوید آیر David Ayer و فیلم‌نامه‌نویس مکس لندیس Max Landis «درخشان» Bright را به تلفیقی از «اربا‌ب حلقه‌ها» Lord of the Rings و «اسلحه مرگبار» Lethal Weapon تبدیل کردند. برخلاف چیزی که به نظر می‌رسد، نتیجه ناامیدکننده بود. ازنظر منتقدین این ساخته‌ی نت‌فلیکس Netflix از هر نظر افتضاح بود. از دیالوگ‌های به‌دردنخور گرفته تا دنیای به‌هم‌ریخته‌ی فیلم، همه‌چیز در مورد «درخشان» ناراضی‌کننده بود و نقد‌‌های منفی روانه‌ی فیلم شدند. حتی حضور ویل اسمیت Will Smith جذاب هم کمکی به این فیلم نکرد.
بااینکه منتقدین در حال کوبیدن فیلم بودند به نظر می‌رسید در نظر نیمی از تماشاگران فیلم جادویی واقعی است. حدود ۱۱ میلیون آمریکایی «درخشان» را در هفته‌ی اول اکران تماشا کردند. البته از افرادی که این فیلم را بر روی نت‌فلیکس تماشا کرند هم نباید بگذریم. رئیس نت‌فلیکس در مصاحبه‌ای از این فیلم به‌عنوان بیشترین بازدید بر روی سایتش خبر داد. به نظر او منتقدین از مردم دور بودند. درنهایت این سرما‌یه‌گذاری ۹۰ میلیون دلاری نت‌فلیکس بر روی این فیلم انتخابی هوشمندانه به نظر می‌رسید. حتی چند روز بعد از اکران این فیلم نت‌فلیکس از تصمیمش برای ساخت دنباله‌های این فیلم خبر داد.

این مطلب برگرفته از نوشته‌ی نولان مور Nolan Moore درسایت www.looper.com است.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

نوشته فیلم هایی که بعضی آنها را دوست دارند و بعضی از آنها متنفر می‌شوند اولین بار در بلاگ نماوا. پدیدار شد.

مطالب مرتبط