بیست شخصیت به‌ یادماندنی برادران کوئن

امتیاز دهید post

هیچ‌کس نمی‌تواند مانند برادران کوئن شخصیت‌های سینمایی خلق کند. آن‌ها از اولین فیلم خود در سال ۱۹۸۴، به نام «دهشت‌زده» Blood Simple تا به امروز شخصیت‌هایی به‌یادماندنی و چهره‌هایی فراموش‌نشدنی را در فیلم‌های مختلف، یکی پس از دیگری، به تصویر کشیده‌اند.
بسیار سخت است که تنها بیست شخصیت برتر آن‌ها را لیست کنیم، بااین‌حال به معرفی آن‌ها می‌پردازیم:

۲۰. لری گاپنیک در A Serious Man

در ابتدا شاید به نظر برسد واضح‌ترین شخصیتی که از میان فیلم‌های برادران کوئن باید انتخاب کنیم، سای ایبلمن Sy Ableman است؛ اما داستان و فیلم کاملاً متعلق به مایکل استولبارگ Michael Stuhlbarg در نقش لری گاپنیک Larry Gopnik است. لری نماینده‌ی ما در دنیای ناعادلانه‌ای است که در مواجهه با چالش‌ها، یکی پس از دیگری، سعی می‌کند عزت خود را حفظ کند.

۱۹. هابی دویل در Hail, Caesar!

درود بر سزار

این فیلم طرفداران کوئن را دو دسته کرده است، اما همگی بر سر بازی استثنایی آلدن ارنرایک Alden Ehrenreich در فیلم «درود بر سزار!» Hail, Caesar! توافق دارند. بسیاری از شخصیت‌های فیلم‌های کوئن مسافران بی‌تجربه‌ای در دنیای خشن هستند و هابی حس این تیپ شخصیتی را در این فیلم که هزلی در مورد عصر طلایی هالیوود است، منتقل می‌کند.

۱۸. باستر اسکروگز در The Ballad of Buster Scruggs

تصنیف باستر اسکراگز

این فیلم ترکیب ماهرانه‌ی کوئن از شش داستان کوتاه هست که هرکدام شخصیت‌ها و بازی‌های بی‌بدیلی را به نمایش می‌گذارند و می‌توانستند به این لیست راه یابند، اما برجسته‌ترین چهره در میان آن‌ها تیم بلیک نلسون Tim Blake Nelson است. باستر Buster با هماهنگی کامل با ریتم یورتمه‌ی اسبش آواز می‌خواند و مخالف فرهنگی است که برچسب ضد انسان به او چسبانده است؛ اما این خشونت نهفته در وجود باستر است که تم کلی فیلم را تشکیل می‌دهد.

۱۷. متی راس در True Grit

شجاعت واقعی

ربودن توجه مخاطبان یک فیلم از بازی جف بریجز Jeff Bridges و مت دمون Matt Damon راحت نیست، اما این دقیقاً کاری است که هیلی استاینفلد Hailee Steinfeld در فیلم بازآفرینی داستان کلاسیک روستر کاگبرن Rooster Cogburn و متی راس Mattie Ross انجام داد. استاینفلد نقش خود را بدون ذره‌ای خودآگاهی مدرن یا هزل‌گرایی که امروزه بسیاری از بازیگران در بازی‌های خود وارد می‌کنند، ایفا می‌کند. نتیجه‌ی آن یک شخصیت فراموش‌نشدنی و تأثیرگذار است.

۱۶. ایمی آرچر در The Hudsucker Proxy

وکیل هادساکر برادران کوئن

بازی‌های اغراق‌آمیز زیادی در این فیلم به چشم می‌خورد و بازی جنیفر جیسون لی Jennifer Jason Leigh به‌عنوان نقش مکمل بسیار برجسته است و جلب‌توجه می‌کند. تقلید آشکار او از کاترین هپبورن Katharine Hepburn و بازیگران دهه‌ی ۴۰ که بسیار سریع صحبت می‌کردند این کمدی مسخره را به وجود می‌آورند؛ اما او هر چه بیشتر در نقش خود فرو می‌رود، حضورش در فیلم پر از جلوه‌های بصری دلنواز، به‌یادماندنی‌تر می‌شود.

۱۵. اولیس اورت مک‌گیل در O Brother, Where Art Thou

ای برادر، کجایی؟

انتخاب تنها یک نقش از میان نقش‌های فیلم «ای برادر، کجا هستی؟» O Brother, Where Art Thou برادران کوئن که برداشتی از ادیسه The Odyssey است، بسیار سخت به نظر می‌رسد. بااین‌حال منصفانه نیست اگر حداقل یکی از شخصیت‌های جرج کلونی George Clooney را در این لیست نیاوریم، مخصوصاً با توجه به این‌که او در فیلم‌های زیادی با برادران کوئن همکاری داشته و اورت Everett همچنان یکی از بهترین آن‌هاست.

۱۴. بارتون فینک در Barton Fink

بارتون فینک برادران کوئن

جان تورتورو John Turturro در این نقش تنها نظاره‌گر نیست بلکه سعی می‌کند تا نماینده‌ی طیف وسیعی از مخاطبان و شخصیت‌های مختلف باشد. او در دنیایی زندگی می‌کند که در ابتدا تنش‌زا است، اما به‌مرور غیرقابل‌تحمل می‌شود. تنها نگاه خیره‌ی بارتون Barton نیست که به یاد ما می‌ماند، بلکه تمام چیزهایی که در پس آن با ما بازگو می‌کند اهمیت دارد.

۱۳. چد فلدمایر Burn After Reading

بخوان و بسوزان

برد پیت Brad Pitt به خاطر خوش‌تیپ بودنش معمولاً نقش شخصیت‌های باحال را بازی می‌کند و نقش‌ شخصیت‌های خنگی مانند چاد فلدمایر معمولاً از او نمی‌بینیم. این یکی از جذاب‌ترین و خنده‌دارترین نقش‌آفرینی‌های زندگی کاری او است. برد پیت در این نقش از تیپ شخصیتی غالب فیلم‌های کوئن، کودنی که با چشم‌های دریده به همه‌چیز نگاه می‌کند، تقلید کرده و به‌خوبی از صورت و بدنش در انتقال آن کمک گرفته است.

۱۲. فردی ریدنشنایدر در The Man Who Wasn’t There

مردی که آنجا نبود

ما سعی کردیم از آوردن نقش‌های کوتاه در این لیست خودداری کنیم، اما باید برای شخصیت‌ فردی ریدنشنایدر Freddy Riedenschneider با بازی تونی شالوب Tony Shalhoub استثنا قائل شویم. سخنرانی شالوب در مورد نظریه‌ی عدم قطعیت اولین چیزی است که با فکر کردن در مورد آثار سیاه‌وسفید کوئن به ذهن خطور می‌کند. این صحنه به‌خوبی، نوشته شده، کارگردانی شده و بازی شده است.

۱۱. لئو اوبنن در Miller’s Crossing

تقاطع میلر برادران کوئن

این فیلم پر است از شخصیت‌های جذاب، اما آلبرت فینی Albert Finney با بازی لئو اوبنن Leo O’Bannon است که تمام فیلم را تسخیر می‌کند، چه یک سیگار برگ در دست داشته باشد چه یک مسلسل. لئو و برادران کوئن می‌دانند که اوبنن باید در تمام صحنه‌های فیلم سایه بیندازد، حتی صحنه‌هایی که در آن‌ها حضور ندارد.
این مطلب برگرفته از نوشته‌ی Brian Tallerico در وب‌سایت Vulture است.

۱۰. چارلی میدوز در Barton Fink

بارتون فینک

اگر روزی لیستی از بازیگرانی که بیشتر از همه در فیلم‌های کوئن بازی کرده‌اند تهیه کنیم، جان گودمن John Goodman در صدر آن خواهد بود. او تنها بازیگری است که نامش در لیست حاضر دو بار تکرار شده است. چارلی یک نماد بی‌نقص از تم‌های تکرارشونده‌ی کوئن است — غریبه‌ای که ظاهراً مهربان به نظر می‌رسد اما به طرز غیرمنتظره‌ای خطرناک می‌شود.

۹. ادوینا مک‌دانو در Raising Arizona

بزرگ کردن آریزونا برادران کوئن

گاهی اوقات فیلم‌ها، بازیگران خود را در بهترین زمان و بهترین مکان پیدا می‌کنند، و همین اتفاق در مورد این فیلم افتاد و برادران کوئن، هالی هانتر Holly Hunter و نیکلاس کیج Nicolas Cage را برای ایفای نقش یک زوج فراموش‌نشدنی به فیلم خود دعوت کردند. قلب نقش‌آفرینی هانتر — نیاز صادقانه در عشق به کودک ربوده‌شده‌اش — شخصیت او را برجسته می‌کند.

۸. لوین دیویس در Inside Llewyn Davis

درون لوین دیویس

یکی از بهترین نقش‌آفرینی‌های فیلم‌های برادران کوئن، متعلق به اسکار آیزاک Oscar Isaac در فیلم فوق‌العاده‌ای در سال ۲۰۱۳ در مورد زندگی رقت‌انگیز یک خواننده‌ است. لوین دیویس کسی است که معمولاً از وجدان و صداقت خود به‌عنوان عصای دستش استفاده می‌کند و اشتباهات خود را برای بار چندم تکرار می‌کند. و بااین‌وجود در نظر مخاطب او یک بازنده نیست. او تنها کسی است که از بازی روزگار جا مانده است، درحالی‌که آینده با سرعت تمام به جلو حرکت می‌کند.

۷. والتر سابچک در The Big Lebowski

لبوفسکی بزرگ برادران کوئن

والتر سابچک Walter Sobchak تجسم کاملی از احمق مدرن و با اعتمادبه‌نفس است. همه‌ی ما دوستی داریم که مخالفت‌ها را تحمل نمی‌کند و گاهی مانند پلیسی می‌شود که باید اصول اخلاقی خاصی را در همه‌جا برقرار کند. والتر ممکن است به روی اسموکی Smokey اسلحه بکشد، اما این فقط به خاطر آن است که اسموکی از قوانین پیروی نمی‌کند.

۶. جری لوندگارد در Fargo

فارگو

نقش‌آفرینی ویلیام اچ. میسی William H. Macy در این فیلم که نامزدی اسکار را برای او به ارمغان آورد، یکی از تیپ‌های شخصیتی فیلم‌های کوئن محسوب می‌شود — مردی که خود را در چاله‌ای عمیق می‌اندازد و در آن فرو می‌رود. چیزی که آن را فراتر ازآنچه می‌توانست باشد می‌برد، این است که مخاطب می‌تواند با جری هم ذات پنداری کند و حتی برایش خنده‌دار و جالب باشد، برخلاف خشونت بی‌رحمانه‌ای که او مسئولیت مستقیم آن را به عهده دارد.

۵. لورن ویسر در Blood Simple

دهشت‌زده برادران کوئن

«دهشت‌زده» Blood Simple اولین فیلم برادران کوئن است و پس از گذشت سه دهه یکی از بهترین فیلم‌های آن‌ها باقی مانده است. آن‌ها در این فیلم در تم‌های خشونت و طمع ماجراجویی می‌کنند و در تمام فیلم‌های خود پس‌ازآن به همین روال ادامه می‌دهند. آن‌ها نقش لورن ویسل Loren Visser در این فیلم را برای ام. امت والش M. Emmet Walsh نوشتند. ردپای ژن سنگدلی ویسر در تمام فیلم‌های کوئن قابل مشاهده است.

۴. جفری لبوفسکی در The Big Lebowski

لبوفسکی بزرگ

برخی معتقدند جفری لبوفسکی Jeffrey Lebowski مردی برای زمان و مکان خودش بود. البته که این‌طور بود. اما او درعین‌حال نمادی برای زمان‌ها و مکان‌های آینده‌ هم بود. لبوفسکی خود یکی از شخصیت‌هایی در فیلم‌های کوئن شده است که عده‌ی زیادی از او تقلید کرده‌اند. از علاقه‌اش به نوشیدنی‌ها گرفته تا سلیقه‌ی موسیقی‌اش، تأثیر زیادی بر زندگی هزاران نفر بر جا گذاشته است.

۳. آنتون چیگور در No Country for Old Men

جایی برای پیرمردها نیست  برادران کوئن

در یکی از دو نقش‌آفرینی برنده‌ی جایزه‌ی اسکار در فیلم‌های کوئن، خاویر باردم Javier Bardem در نقش چیگور Chigurh تصویر وحشت‌آور بی‌تفاوتی بی‌رحمانه را ترسیم می‌کند. او در این نقش سرنوشت قربانیان خود را با انداختن سکه تعیین می‌کند. یک بار دیگر برادران کوئن به بررسی این موضوع می‌پردازند که چطور کسی می‌تواند همه‌ی کارهای درست را انجام دهد اما سرنوشت شومی داشته باشد، تنها به یک دلیل ساده — شانس.

۲. اچ. آی. مک‌دانو در Raising Arizona

بزرگ کردن آریزونا

حدس می‌زدید که شخصیت مقابل اد Ed هم باید در این لیست باشد؟ بهترین نقش‌آفرینی کمدی در فیلم‌های کوئن متعلق به نیکلاس کیج Nicolas Cage در دومین فیلم فوق‌العاده‌ی آن‌هاست، ترکیب کاملی از کمدی فیزیکی و حقیقت احساسی. ما عاشق این خلاف‌کار سابق هستیم، چه زمانی که یک لباس‌زیر بر روی سرش کشیده است، و چه زمانی که درباره‌ی ازدواج ناموفق خود درد دل می‌کند. ما باور کرده‌ایم که اچ. آی. H.I. و اد Ed هم می‌توانند خوب باشند، چه در آریزونا و یوتا، و چه درجایی دیگر.

۱. مارج گاندرسون در Fargo

فارگو برادران کوئن

ما در این لیست بسیاری از تیپ‌های شخصیتی فیلم‌های کوئن را بررسی کرده‌ایم، از احمق‌های دوست‌داشتنی گرفته تا قاتل‌های بی‌رحم، اما مارج گاندرسون Marge Gunderson برجسته‌تر از همه است، چراکه او تکه‌هایی از تمام تم‌هایی که جوئل Joel و ایتان کوئن Ethan Coen در طول ۳۴ سال و در ۱۸ فیلم خود به آن پرداخته‌اند را دارد. از یک زاویه، او مانند یک ناظر است، کسی که وارد چنان موقعیت خشنی می‌شود که فکرش را هم نمی‌کرد. اما برخلاف سایر شخصیت‌های ناظر، او منفعل باقی نمی‌ماند. او تاریکی در جهان را می‌بیند و در مقابلش عکس‌العمل نشان می‌دهد. تا زمانی که مارج Marge هست برای همه‌ی ما جای امیدواری هست.

این مطلب برگرفته از نوشته‌ی Brian Tallerico در وب‌سایت Vulture است.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

نوشته بیست شخصیت به‌ یادماندنی برادران کوئن اولین بار در بلاگ نماوا. پدیدار شد.

مطالب مرتبط