۱۰ تا از بهترین نقش‌آفرینی‌های ویل اسمیت

امتیاز دهید post

ویل اسمیت Will Smith که به‌تازگی ۵۰ ساله شده است، یکی از موفق‌ترین ستارگان سینمایی در ۲۰ سال اخیر به‌حساب می‌آید. او به‌سرعت پله‌های ترقی و محبوبیت را بین مخاطبان سینما در سراسر دنیا پیمود. اسمیت نقش‌های متنوعی را در کارنامه‌ی بازیگری‌اش به ثبت رسانده است؛ شاید بیشتر نقش‌های طنز و کمیک او در ذهن‌ها مانده باشد، اما بازی در فیلمی مثل «علی» Ali یکی از نقش جدی برای اسمیت محسوب می‌شود. در این مقاله به معرفی ۱۰ فیلم با نقش‌آفرینی‌های برتر ویل اسمیت می‌پردازیم.

۱۰. Men in Black 3 ۲۰۱۲

«مردان سیاه‌پوش ۳» اولین کار اسمیت پس از «هنکاک» Hancock و «هفت زندگی» Seven Pounds در سال ۲۰۰۸ بود. این فیلم توانست خاطرات بدی که از نسخه‌ی دوم این فیلم در سال ۲۰۰۲ در ذهن‌ها مانده بود را پاک کند. این بار جاش برولین Josh Brolin در کنار اسمیت در نقش مأمور کی Agent K که پیش‌ازاین تامی لی جونز Tommy Lee Jones آن را بازی کرده بود، حضور داشت. سرعت داستان‌گویی بالای فیلم و حضور برولین از نکات مثبت فیلم بود که باعث شد اسمیت دوباره‌ به ستاره‌ی فیلم تبدیل شود.

۹. I, Robot ۲۰۰۴

من ربات ویل اسمیت

این فیلم بر اساس رمان ایزاک آسیموف Isaac Asimov با همین نام ساخته شده است و فیلم متوسطی به‌حساب می‌آید. اسمیت نقش یک پلیس را بازی می‌کند که اعتقادی به زندگی ماشینی ندارد، اما ناگهان در محیط اطرافش اغتشاشی به وجود می‌آید و او به مبارزه با ربات‌ها می‌پردازد. اسمیت به‌خوبی در این نقش اکشن ظاهر شده و درعین‌حال آسیب‌پذیر و سرتق نیز هست. اسمیت کاری کرده که همه‌چیز خیلی راحت به نظر بیاید.

۸. Enemy of the State ۱۹۹۸

دشمن ملت ویل اسمیت

فیلم اکشن-تریلر ساخته‌ی تونی اسکات Tony Scott زمانی اکران شد که اسمیت در دورانی به سر می‌برد که نمی‌توانست هیچ کار اشتباهی را در کارنامه‌اش به ثبت برساند. اسمیت نقش یک وکیل میانه‌رو را داشت که در یک دسیسه‌ی دولتی گرفتار شده بود و تنها یک مأمور مرموز (جین هکمن Gene Hackman) می‌توانست او را نجات دهد. «دشمن ملت» شروع کار اسمیت در نقش‌های دراماتیک بود که پس‌ازاین فیلم به سراغ آن‌ها رفت.

۷. Hancock ۲۰۰۸

هنکاک ویل اسمیت

این بار اسمیت نقش یک ابرقهرمان لاابالی را بازی کرده است. به نظر می‌رسد او نسبت به نقش‌های مثبتی که پیش‌ازاین بازی کرده بود نیز کمی معذب است. «هنکاک» اشتیاقی برای سیاه نشان دادن این کمیک طنز با سرنگون کردن شخصیت‌های منفی داستان، ندارد؛ اما اسمیت به درد و رنجی که این شخصیت قوی که دنیا را نجات می‌دهد اما نمی‌تواند شیوه‌ی خودش را عوض کند، دست پیدا کرده است.

۶. The Pursuit of Happyness 2006

در جستجوی خوشبختی ویل اسمیت

یکی از سخت‌ترین کارها برای سوپراستارهای سینما این است که نقش یک انسان «معمولی» را بازی کنند. هیچ نکته‌ی خاصی در بازی اسمیت در نقش شخصیتی که زندگی با او خوب تا نکرده اما او هنوز مثبت اندیش است، وجود ندارد. بااین‌حال، او موفق شد برای بازی در نقش پدر بی‌خانمانی که باید از فرزند کوچکش نگهداری کند (با بازی پسرش جیدن اسمیت Jaden Smith) دومین نامزدی اسکار بهترین بازیگر مرد را برای «در جستجوی خوشبختی» دریافت کند.

۵. Six Degrees of Separation ۱۹۹۳

شش درجه جدایی ویل اسمیت

این اقتباس سینمایی از نمایشنامه‌ی موفق جان گوئیر John Guare موقعیت بسیار خوبی را برای بازیگر جوانش فراهم کرد. نکته قابل‌توجه بازی اسمیت حرارت و اشتیاقی است که او در بازی‌اش در «شش درجه جدایی» به نمایش می‌گذارد. حتی اگر پیش‌ازاین فیلم، اسمیت ازنظر شما بازیگر جذابی بوده، بازی او در این فیلم که توانایی‌هایش را به چالش کشیده، بسیار جالب‌توجه خواهد بود.

۴. Independence Day ۱۹۹۶

روز استقلال ویل اسمیت

در قسمت دوم «روز استقلال» («روز استقلال: بازخیز» Independence Day: Resurgence)، ویل اسمیت حضور ندارد و جای خالی‌اش به‌شدت به چشم می‌آید. هرچند شیوه‌ی کارگردانی رونالد امریش Roland Emmerich زیاد حرفه‌ای نیست، اما فیلم از استانداردهای مناسبی برخوردار است. در هر صحنه‌ای که او حضور دارد، روح زندگی جریان می‌یابد. تعجبی ندارد که اسمیت به ستاره‌ی این فیلم پرفروش تبدیل شده است.

۳. I Am Legend ۲۰۰۷

من افسانه‌ام

پایان فیلم به‌درستی مشخص نیست، اما بازی اسمیت در نقش مردی که تمام عزیزانش را ازدست‌داده اما هنوز با گام‌هایی سنگین روبه‌جلو حرکت می‌کند، بسیار تأثیرگذار است. اجرای او یک اجرای دغل کارانه است؛ این مسئله، توانایی اسمیت در بیزاری‌اش از قبول کارهای آسان را نشان می‌دهد. می‌توان گفت که اسمیت نمونه‌ی بارز مردی است که در چنین موقعیتی قرار گرفته و کاملاً آسیب دیده است. در کل این فیلم زیاد موفق نبود، اما بازی او در «من افسانه‌ام» یکی از کارهایی است که آن‌طور که لایقش بود دیده نشد.

۲. Ali 2001

علی ویل اسمیت

احتمالاً مرگ محمدعلی توجهات زیادی را به این فیلم زندگی‌نامه‌ای جلب کرده است، اما اجرای بی‌نظیر اسمیت زیاد به چشم نیامد. «علی» هر دو بخش وجود این بازیگر پرانرژی را به‌صورت یکجا و کامل به نمایش گذاشته است؛ یک مرد سرگرم‌کننده‌ی پرانرژی و یک انسان احساساتی پرشور. ما زندگی یک بوکسور معروف را می‌بینیم که در کنار ورزش و افتخارآفرینی‌هایش، نسبت به مسائل سیاسی و تبعیض نژادی که در اطرافش می‌گذرد نیز حساس است. او با استفاده از جذابیت خاص خودش، به‌خوبی از پس اجرای نقش محمدعلی بر آمد و توانست اولین نامزدی اسکارش را برای این فیلم به دست آورد.

۱. Men in Black ۱۹۹۷

مردان سیاه پوش ویل اسمیت

شکی نیست که این مرد یک بازیگر فوق‌العاده است؛ اما بیایید صادق باشیم: این فیلم و این نقش چیزی است که هرکسی آن را با ویل اسمیت به یاد می‌آورد. «مردان سیاه‌پوش» یک فیلم علمی تخیلی، خنده‌دار، جالب و جذاب است و اسمیت مثل پایه‌ی اصلی آن است. هیچ بازیگر دیگری نمی‌توانست این‌قدر بی‌تفاوت باشد، همان‌طور که هیچ بازیگر دیگری نمی‌توانست اتفاقات فیلم را آن‌قدر باحال جلوه دهد. می‌دانید قضیه چیه؟ او باعث شد این فیلم خوب به نظر برسد.

این مقاله برگرفته از نوشته‌ی ویل لیچ و تیم گریرسون در سایت vulture.com است.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

نوشته ۱۰ تا از بهترین نقش‌آفرینی‌های ویل اسمیت اولین بار در بلاگ نماوا. پدیدار شد.

مطالب مرتبط