فیلم‌هایی که برای نمایش در سینماها به همراه متن اخطاریه اکران شدند

امتیاز دهید post

دلایل زیادی وجود دارد که یک سینما برای نمایش یک فیلم خاص مجبور به استفاده از هشدارهای لازم شود. معمولاً، این کار به دلیل حفظ مسئولیت در برابر سلامت و امنیت تماشاگران و گاهی نیز برای مسائل بازاریابی است.
در این مقاله به فیلم‌های قدیمی و جدیدی می‌پردازیم که باعث شدند صاحبان سینما آنها را با اخطاریه اکران کنند و برای نمایش آن‌ها به تماشاچیان اخطار دهد.

همچنین بخوانید:
فیلم‌های نام آشنایی که در بعضی کشورها ممنوع‌ الپخش شدند

Tree of Life
اخطار: فیلم ترنس مالیک

می‌توان گفت ترنس مالیک Terrence Malick یک فیلم‌ساز تفرقه‌انداز است. ممکن است فکر کنید که پس از ۴۰ سال فیلم‌سازی، مخاطبان با مالیک و عادت‌های عجیبش آشنا هستند؛ اما برخی از کسانی که سال ۲۰۱۱ به تماشای «درخت زندگی» در سینما آوون Avon در استمفورد رفتند کمی شگفت‌زده شدند. به نظر می‌رسد این خانه هنر که یک موسسه سینمای غیرانتفاعی است بهترین گزینه برای نمایش ژرف‌اندیشی‌های مالیک درباره معنی زندگی از نگاه یک خانواده تگزاسی در دهه ۵۰ میلادی بوده است. بااین‌حال، مدیریت این مجموعه تصمیم به انتشار این اعلامیه برای مخاطبان گرفت: «در پاسخ به دریافت بازخوردهای عده‌ای از تماشاچیان هفته گذشته، باید به شما اعلام کنیم که فیلم «درخت زندگی» یک فیلم خاص با معانی عمیق فلسفی ساخته ترنس مالیک است. خط روایت داستان رویکردی سنتی و مستقیم ندارد. توصیه ما این است که پیش از تماشای فیلم، درباره آن مطالعه کنید و با ذهنی باز به دیدن فیلم بیایید. این نکته را در نظر داشته باشید که این سینما هزینه بلیت را بازنمی‌گرداند.»

The Blair Witch Project
اخطار: زن جادوگر طلسم‌های تهوع‌آور می‌سازد

پروژه جادوگر بلر اخطار اخطاریه

به دست آوردن تأثیری که «پروژه جادوگر بلر» داشت کمی سخت است. این فیلم به‌نوعی حالت برنامه‌های سرگرمی واقع‌نمای اولیه را داشت: بازیگران صحنه‌هایی را بر اساس دستورالعمل‌هایی که تیم تولید برای آن‌ها در نظر گرفته بودند اجرا و فیلم‌برداری می‌کردند.
فیلم به موفقیت بزرگی در اکران دست پیدا کرد. بودجه ساخت فیلم چیزی حدود ۲۵ هزار دلار بود و فروش آن تقریباً به ۲۵۰ میلیون دلار رسید؛ اما صاحبان سینما قیمت گزافی را برای بلیت‌های فروخته‌شده متقبل شدند. تکان‌های شدید دوربین و صحنه‌هایی که خود بازیگران فیلم‌برداری کرده بودند، باعث بالا آوردن عده‌ای از تماشاچیان در سینما شد.
این اتفاق باعث شد صاحبان سینما اخطاریه هایی پیش از شروع فیلم پخش کنند. یکی از اطلاعیه‌ها ازاین‌قرار بود: «هفته گذشته به مشتری‌ها خاطرنشان کردیم که ممکن است نوع فیلم‌برداری که «پروژه جادوگر بلر» دارد باعث ایجاد تهوع در اثر حرکت (motion sickness) شود. اگر شما مستعد این بیماری هستید، احتمالاً باید در تصمیمتان برای تماشای این فیلم تجدیدنظر کنید.»

Cloverfield
اخطار: حس سوارشدن در ترن هوایی از تهاجم بیگانگان

کلاورفیلد هیولایی

دوران فیلم‌های ضبط‌شده (found-footage) از ۱۹۹۹ و با فیلم «پروژه جادوگر بلر» آغاز شد، اما «کلاورفیلد» در سال ۲۰۰۸ به تهیه‌کنندگی جی. جی آبرامز J.J. Abrams نیز با شدت دنباله‌رو این روند بود. این فیلم خط روایت فیلم‌های کلاسیک هیولایی از نگاه ۶ جوان نیویورکی است. تلاش آن‌ها برای گریز از خرابی‌ها که توسط یک هیولای دیده نشده به وجود آمده، در دوربینی که منتسب به وزارت دفاع آمریکا است ضبط‌ شده است.
در تبلیغات «کلاورفیلد» از المان‌هایی مثل تصاویر ترکیبی مخفی در وب‌سایت‌ها یا ساختن صفحه‌ در Myspace.com برای شخصیت‌های اصلی داستان بر پایه «پروژه جادوگر بلر» استفاده شد. این شیوه به‌خوبی جواب داد و فروش ۴۰ میلیون دلار و گیشه جهانی ۱۷۰ میلیون دلاری برای فیلم به همراه داشت.
اما پیتر دابسن Peter Dobson مدیرعامل مجموعه سینمایی Mann Theatres متوجه چهار مورد ناخوشی در طول افتتاحیه این فیلم در سالن‌هایش در لس‌آنجلس شد. AMC theaters دست‌به‌کار شد و در اعلامیه‌ای اخطار داد: «عوارض تماشای این فیلم با علائم تهوع در اثر حرکت همراه است و عوارض آن به سوارشدن ترن هوایی شباهت دارد.»

۱۲۷ Hours
اخطار: ممکن است یک ساعت از فیلم ۱۲۷ Hours هم برای شما طولانی باشد

127 ساعت اخطار اخطاریه

دنی بویل Danny Boyle کارگردان هیچ‌وقت از ایجاد حس ناراحتی در مخاطبانش نترسیده است. در فیلم «۱۲۷ ساعت» با واقعیت تلخ و بی‌پرده‌ای روبرو می‌شویم که شرح یک داستان واقعی درباره قطع عضو است. تصور اینکه تمام داستان فیلم در یک اعلامیه ساده می‌تواند لوث شود، خبر از اعتمادبه‌نفس بالای تولیدکنندگانش می‌دهد.
حتی پیش از اکران فیلم، شایعه‌ای پیرامون ناخوشایند بودن تماشای «۱۲۷ ساعت» وجود داشت. پس از نمایش فیلم در جشنواره فیلم دنور Denver، گزارش‌هایی مبنی بر چند مورد غش کردن، حمله عصبی و تهوع وجود داشت.
اخطاریه یکی از سینماها چنین بود: «برای کسانی که به جزئیات بیشتری درباره این اخطاریه احتیاج دارند، Vulture مطلبی با عنوان «راهنمای افراد حساس» برای تماشای فیلم منتشر کرده که شامل زمان‌های حساس فیلم و صحنه‌هایی که ممکن است ایجاد ناراحتی کنند می‌شود.»

Psycho
اخطار: حتی ملکه هم نمی‌تواند دیر برسد

روانی آلفرد هیچکاک

اواخر دهه ۵۰، «روانی» تنها یک رمان به قلم رابرت بلاک Robert Bloch به‌حساب می‌آمد که در ژانر علمی- تخیلی محبوبیت زیادی پیدا کرد. زمانی که هیچکاک حق کپی رمان تخیلی بلاک که در مورد یک قاتل که جنایت‌هایش را مخفی کرده است را خریداری کرد، نویسنده باوجوداینکه حدس می‌زد داستان اولیه تغییر کند، به کار هیچکاک ایمان داشت.
هیچکاک می‌خواست داستان فیلمش به حالت سورپرایز بماند و از دستیارش خواست تمام نسخه‌های کتاب را از ناشران و کتاب‌فروشی‌ها بخرد. این علاقه وسواس گونه برای کنترل شگفتی‌های داستان باعث شد در سینماها و برای اکران محدود فیلم نیز قانون خاصی شکل بگیرد. اخطاریه این فیلم ازاین‌قرار بود: «ما به شما اجازه نمی‌دهیم که خود را گول بزنید. شما باید «روانی» را از آغاز نمایش ببینید؛ بنابراین انتظار نداشته باشید که پس از شروع نمایش به شما اجازه ورود به سالن داده شود. این قانون شامل همه می‌شود؛ برادر مدیر، رئیس‌جمهور آمریکا یا حتی ملکه انگلیس نیز نمی‌توانند از این قانون سرپیچی کنند.»

The Last Jedi
اخطار: شیوه خلاقانه‌ای خواهید دید

جنگ ستارگان آخرین جدای دوست متنفر

اشتیاق مردم برای اکران «آخرین جدای» در اواخر سال ۲۰۱۷ برای دنباله سه‌گانه «جنگ ستارگان» در اوج خود بود. برخی از طرفداران فیلم دست به مسدود کردن اطلاعات فیلم و جلوگیری از خطر لو رفتن داستان در اینترنت زدند. برخی تا پیش از تماشای فیلم از شبکه‌های اجتماعی خارج شدند. بااین‌وجود، دو سالن سینما تصمیم به نشر اطلاعیه‌ای برای اخطار در مورد صحنه حساس فیلم گرفتند: «توجه کنید: این فیلم ۱ ساعت و ۵۲ دقیقه است و در ۱۰ ثانیه از فیلم هیچ صدایی شنیده نمی‌شود. اگرچه فیلم در حال پخش است، اما شما هیچ صدایی نخواهید شنید. این اتفاق با نیت قبلی از طرف کارگردان برای شکل‌دهی تأثیر خلاق صورت گرفته است.»

Blazing Saddles
اخطار: مدیریت سینما مسئولیتی در قبال اهانت‌ها ندار

زین‌های شعله‌ور اخطار اخطاریه

دسؤالی که در جلسه پرسش و پاسخ فیلم «زین‌های شعله‌ور» در سال ۱۹۷۴ به‌وفور پرسیده می‌شد این بود که آیا این فیلم امروز هم می‌توانست ساخته شود یا خیر. این فیلم پر از فحش و حرف‌های رکیک است، مل بروکس Mel Brooks کارگردان فیلم درجایی نقل کرد که به تیم نویسنده‌اش گفته بود تا جایی که می‌توانند آزادانه هر چیزی که به ‌ذهن‌شان می‌رسد بنویسند. چون یا این فیلم هرگز ساخت نمی‌شود، یا اگر ساخته شود همه آن‌ها دستگیر می‌شوند. بااین‌حال کمپانی برادران وارنر با ساخت آن موافقت کرد.
برخی از صاحبان سینما درباره محتوای فیلم کمی نگران بودند. یکی از اخطاریه‌ها چنین بود: «لطفاً توجه داشته باشید که «زین‌های شعله‌ور» حاوی محتوایی است که ممکن است برای برخی تماشاچیان زننده باشد. مدیریت سینما هیچ‌گونه مسئولیتی در این رابطه ندارد.»

The Room
اخطار: ممکن است قاشق‌های پلاستیکی پرتاب شوند

تامی ویزو

فیلم «اتاق» محصول ۲۰۰۳ با عنوان «یکی از مهم‌ترین فیلم‌های دهه گذشته که ماهیت هالیوود را آشکار می‌کند» توصیف می‌شود. تامی ویزو Tommy Wiseau تهیه‌کننده، کارگردان و بازیگر این فیلم است. «اتاق» به ندرت اکران می‌شد و تنها دو هفته و در دو سینما به نمایش گذاشته شد.
این کمدی سیاه موجب ساخت «هنرمند فاجعه» The Disaster Artist به کارگردانی و بازیگری جیمز فرانکو James Franco در سال ۲۰۱۷ شد.
ساخت «هنرمند فاجعه» که بر اساس «اتاق» بود، موجب شکل‌گیری تمایل برخی بیننده‌ها به دیدن فیلم اصلی شد. هنوز برخی از سالن‌ها «اتاق» را در برنامه نمایش خود و با این اخطاریه دارند: «رفع مسئولیت؛ اکران این فیلم موجب شنیده شدن صدای بلند و ناراضی جمعیت است که قاشق‌های پلاستیکی را به سمت پرده پرتاب می‌کنند.»

The Twilight Saga: Breaking Dawn – Part 1
اخطار: ممکن است دهان شما کف کند

گرگ‌ومیش: سپیده‌دم - قسمت اول

فرقی نمی‌کند طرفدار «گرگ‌ومیش: سپیده‌دم – قسمت اول» بوده باشید یا نه اما اکران جهانی این فیلم فروشی بالغ‌بر ۷۱۲ میلیون دلار داشت. قسمت ازدواج بلا و عشق خون‌آشامش ادوارد، عشق یاکوب به بلا و بچه‌دار شدن بلا و ادوارد برای هواداران شوروشوق زیادی به راه انداخته بود.
صحنه زایمان بلا بسیار خشن بود، اما این صحنه باعث غش کردن عده‌ای از تماشاچیان نبود. ظاهراً تأثیر نور سفید چشمک‌زن باعث ایجاد تشنج در بعضی از تماشاچیان شده بود.
این بحران باعث شد بنیاد بیماری صرع در وب‌سایتش اعلامیه‌ای منتشر کند: «کسانی که بیماری صرع از نوع حساس به نور دارند و کسانی که از وجود این بیماری در خود مطلع نیستند، هنگام تماشای این فیلم در معرض خطر تشنج قرار می‌گیرند.»
سینما رگال Regal در کالیفرنیا نیز اخطاریه ای با مضمون بالا برای نمایش این فیلم منتشر کرد.

Fifty Shades Darker
اخطار: مردان مجرد این فیلم را نبینند

پنجاه طیف تاریک‌تر  اخطار اخطاریه

علاوه بر آگهی‌های هشداردهنده جدی برای جلوگیری از آسیب به مشتری‌ها یا وا‌داشتن آن‌ها به پس گرفتن پول بلیت، موارد احمقانه‌تری ازاین‌گونه اخطارها نیز برای برخی فیلم‌ها به وجود آمد. سینما دیاموند در ایرلند پس از نمایش «پنجاه طیف تاریک‌تر» که فیلمی بر اساس سری رمان‌های شهوانی مشهور به قلم ای. ال. جیمز E.L. James است، پیغام‌هایی دریافت کرد و در نتیجه این اخطاریه را صادر کرد:
«اگر برای تماشای «پنجاه طیف تاریک‌تر» با دوست‌پسرتان به سینما می‌آیید، بهتر است فاصله‌تان را تا جایی که می‌شود حفظ کنید. این فیلم برای مخاطبان بالای ۱۸ سال است و باید تأکید کنیم که مردان مجرد و تنها اجازه ورود به سالن سینما را ندارند.» هرچند این اخطاریه بیشتر جنبه طنز داشت، اما سروصدای زیادی به پا کرد.

The Conjuring
اخطار: ممکن است به یک کشیش احتیاج داشته باشید

احضار

اکران فیلم ماورائی و ترسناک «احضار» اثر جیمز وان James Wan با اخطاریه‌ای از طرف خود کمپانی فیلم‌سازی اکران شد. فیلم ادعا دارد که داستان فیلم که درباره خانواده‌ای در محاصره نیروهای ناشناخته است، بر اساس واقعیت ساخته شده. متن هشداری که در شیکاگو منتشر شد ازاین‌قرار است: «اخطار ! فیلمی که قرار است تماشا کنید ازنظر روانی و احساسی مخرب است. کسانی که این فیلم را دیده‌اند مدعی هستند که پس از تماشای فیلم اتفاقات غیرمعمولی برایشان رخ داده است. چون سلامت شما برای ما مهم است، از پدر مالاو Malave دعوت کرده‌ایم که اینجا حضور داشته باشد. اگر پس از پایان فیلم به کمک معنوی احتیاج داشتید به ما اطلاع دهید. می‌توانید برای ملاقات با کشیش با مسئول باجه هماهنگ کنید.»

این مقاله برگرفته از متن ادی نوگینت Edie Nugent در سایت looper.com است.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

نوشته فیلم‌هایی که برای نمایش در سینماها به همراه متن اخطاریه اکران شدند اولین بار در بلاگ نماوا. پدیدار شد.

مطالب مرتبط