نقد فیلم The Vigil – داستانی با ریشه‌هایی در مذهب یهود به ترسناکی فیلم احضار

امتیاز دهید post

داستان‌های خرافی یهودی قرن‌هاست پر از روح‌های تسخیرکننده و موجودات شیطانی بوده است، اما فیلم‌های ترسناک به اندازه کافی به آن نپرداخته‌اند. The Vigil شاهدی بر این مدعی است که برای ساخت فیلمی ترسناک به جز یک کشیش تسخیر‌شده و یا صومعه‌ای نفرین‌شده، راه‌های دیگری هم وجود دارد. در این اولین ساخته ترسناک کیت توماس، مرد جوانی که از جامعه یهودهای ارتدوکس ساکن بروکلین فاصله گرفته است، قبول می‌کند تا وظایف یک شومر shomer را ایفا کند، او وظیفه دارد برای یک شب از جنازه‌ای مراقبت کند و مراسم آیینی پس از مرگ را بر روی این جنازه طلسم شده، اجرا کند.

همچنین بخوانید:
بازی فوق‌العاده هیو جکمن در آموزش بد Bad Education

بیشتر هیجان فیلم از همان غافل‌گیری‌های معمول است، اما توماس این صحنه‌ها را با هیجان و عمقی جدید به نمایش گذاشته است. The Vigil که داستان آن تقریبا تماما در یک خانه تاریک اتفاق می‌افتد، با نشان دادن احساس گناه یهودها از فاجعه هولوکاست و آسیب‌های روانی پس از آن، جنبه دیگری از دنیای «احضار» را به نمایش می‌گذارد. حتی اگر کمپانی سازنده «احضار»، وارنر برادرز، متوجه قابلیت‌های این خط داستانی نشود، خود توماس می‌تواند این داستانش را به مجموعه فیلمی تبدیل کند.

تمام ماجراهای The Vigil در شب اتفاق می‌افتد. یاکو (با بازی دیو دیویس) گروه پشتیبانی برای یهودیان حسیدی جوانی که از دین خود برگشته‌اند، تشکیل داده است. یاکو که در دنیایی پر از قوانین و باید و نباید بزرگ شده بود، در حال وفق دادن خود با دنیای سکولار امروزی است.
پس از تلاش نه چندان موفق او برای درخواست دوستی به یکی از دختران گروه (با بازی مالکی گلدمن)، پیشنهادی به یاکو می‌شود که نمی‌تواند از آن صرف‌نظر کند. شومر قبلی به دلایلی که بعدا مشخص می‌شود از این کار استعفا داده است و حالا نوبت یاکوست که این سمت را بپذیرد. یاکو به خانه خانم بیوه پیر و عجیبی به نام خانم لیتواک می‌رود و در کنار جنازه مردی می‌نشیند.
جنازه که با ملافه‌ سفیدی پوشانده شده است، ساده‌ترین عنصر برای خلق صحنه‌های دلهره‌آور است. داستان توماس هیچ درنگی برای شروع ماجراهای ترسناک خود نمی‌کند، با نمایش چراغ‌هایی که روشن و خاموش می‌شوند، حرکت‌های ناگهانی و سایه‌های عجیب و در کنار آن موسیقی که در صحنه‌های حساس اوج می‌گیرد. با این وجود حتی The Vigil نیز وارد روند معمول داستان‌های ترسناک می‌شود، البته این‌کار را با روشی جدید و ظریف‌تری نسبت به داستان‌های خانه‌های طلسم شده معمول، انجام می‌دهد.

دیو دیویس

فیلم‌بردار زک کوپرستین، فیلم‌بردار فیلم «چشم‌های مادرم»، گوشه گوشه خانه لیتواک را با نورپردازی و سایه‌پردازی دقیق، به نمایش گذاشته است. برخی صحنه‌ها انقدر تاریک هستند که تشخیص زمان و مکان مشکل است، که این نیز نشان‌دهنده حالت‌های ذهنی یاکو در طول آن شب است. اتفاقات عجیبی می‌افتد، تلفن‌های معمول حالتی شیطانی پیدا می‌کنند و او ارواحی را در گوشه خانه حس می‌کند. همان‌طور که یاکو متوجه ذات طلسم‌ شده این خانه می‌شود، The Vigil اشاره‌ای نیز به موجودات اساطیری یهودی دارد.
خانه پر از جزییاتی مربوط به فردی ضد یهود و با تفکرات سکولار است. The Vigil با ظرافت و به آرامی ما را در جریان اتفاقی که باعث شده یاکو ایمان خود را از دست بدهد، می‌گذارد. با این‌حال آموزش‌های معنوی اوست که بار دیگر در این شرایط وهم‌آمیز به کمکش می‌آید.
جزییات و نکات جالبی در مورد دین یهودیت در The Vigil‌ به نمایش گذاشته می‌شود، از آیات ییدیش تا مراسم‌های آیینی، و بازی زیبای بازیگران آن است که داستان را باورپذیر کرده است.

the vigil 2019

مانند فیلم Menashe، در The Vigil نیز به تضادهای دین یهودیت بدون بی‌احترامی به کسانی که به آن باور دارند، پرداخته شده است. موضوعی که پتانسیل ادامه‌دار شدن را دارد.
از همه مهم‌تر، بازی فوق‌العاده دیویس، که تصویری باورپذیر و تاثیرگذار از مردی به نمایش گذاشته است که در حال تلاش برای غلبه به ترسش و کنار آمدن با افکار متناقض درون خود است، افکاری که از اتفاقات عجیب دوروبرش غیر‌قابل هضم‌‌تر است. حتی فیلم‌های ترسناک نیز نیازمند ایده‌های واقعی برای ایجاد حس همدلی با شخصیت‌های آن است، مخصوصا به این دلیل که معمولا پایان خوش برای این ژانر معنا ندارد. The Vigil نیز از این قاعده مستثنی نیست، با صحنه فوق‌العاده پایانی که نمایش دهنده چالش‌های درونی یاکو است. همان‌طور که برای درک پیام آیات کتاب مقدس الزاما نباید یک عالم دینی بود، برای لذت بردن از این ساخته توماس نیز لازم نیست حتما با این دین آشنا بود.
این مطلب از نوشته اریک کوهن در سایت Indiewire گرفته شده است.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

نوشته نقد فیلم The Vigil – داستانی با ریشه‌هایی در مذهب یهود به ترسناکی فیلم احضار اولین بار در بلاگ نماوا. پدیدار شد.

مطالب مرتبط