دانتون ابی Downton Abbey اکران سینمایی خود را به خوبی به انجام می‌رساند

امتیاز دهید post

درام دوست‌داشتنی «دانتون ابی» Downton Abbey، در تمام شش فصل پخش «شاهکار» در پی‌بی‌اس، بیشتر از هر چیزی به آینده‌ی اشرافی‌گری پرداخته است. تمام شکوه و ثروت خانواده‌ی کراولی در تزلزل بود، چرا که با تلاطم انگلیس و صحنه‌ی جنگی که در حال شکل‌گیری بود، همه چیز در خطر قرار می‌گرفت و ممکن بود در چشم به هم زدنی فرو بپاشد. لیدی مری (با بازی میشل داکری) که متمول و با فکر بود، همیشه به این موضوع فکر می‌کرد که آیا خانواده‌ی کراولی و خدمت‌کاران آن‌ها در دنیای آینده جایگاهی خواهند داشت؟

همچنین بخوانید:
بررسی گلدفینچ Goldfinch – اقتباس سینمایی قابل‌قبول از رمان برندهٔ جایزه پولیتزر

در فیلم سینمایی «دانتون ابی» هم همچنان حذف شدن از دور بازی، بزرگ‌ترین دغدغه‌ی شخصیت‌های داستان است. این فیلم که دنباله‌ی دل‌پذیری از داستان سریال است، پس از گذشت حدود چهار سال از آخرین پخش آن در تلویزیون، بر روی پرده‌های سینما می‌آید. انتظار داشتید خانه‌ی بزرگ قدیمی زیر گرد و غبار مدفون شود؟ تا وقتی آقای کارسون (با بازی جیم کارتر) در کنار خانم هیوز مهربان و دل‌سوز (با بازی فیلیس لوگن)؛ آنا و آقای بیتز (با بازی جوان فروگات و برندن کویل)؛ و بقیه‌ی خدمه‌ی وظیفه شناس هنوز مشغول به کار هستند، چنین اتفاقی نخواهد افتاد، و البته بزرگ خانواده‌ی کراولی، ویولت (با بازی مگی اسمیت) که هنوز زنده است و آن‌ها را تنبیه می‌کند و آماده به خدمت نگه می‌دارد.

البته نویسنده‌ی فیلم و خالق سریال، جولین فلوز، توانسته است لایه‌ی جدید و غیرمنتظره‌ای به روی خشم ناشی از تغییرات اضافه کند. همین‌قدر بگوییم که روبرو شدن با موقعیت‌های بی‌ربط که در آن جایگاه خود را نمی‌دانید قطعا می‌تواند بسیار عذاب‌آور باشد.
کدام داستان «دانتون ابی» بود که تنها روی پرده‌ی سینما قابل روایت کردن بود؟ هوادارانی که بی‌وقفه این سوال را می‌پرسیدند از ماه‌ها پیش مطلع شده بودند که این فیلم حاوی دیداری از پادشاه جرج پنجم و ملکه مری خواهد بود. اما این چیزی نبود که کل داستان را لو بدهد.
فلوز و کارگردان مایکل انگلر (که کار را از آخرین قسمت سریال ادامه می‌دهد) به نظر نمی‌رسد علاقه‌ی چندانی به تجملات اشرافی داشته باشند. تمرکز آن‌ها بر انتظارات کلی گروه‌ آشنایشان است، حس غرور انگلیسی که در طول این تجربه در آن‌ها تجلی پیدا می‌کند. البته شاید به استثنای تام برنسن (با بازی الن لیچ)، راننده‌ای که تبدیل به یک فرد متمول شده است. گرایش‌ها و تفکرات سیاسی او، و همچنین روند کنار آمدنش با وضعیت زناشویی جدیدش به دقت این‌جا مورد بررسی و موشکافی قرار می‌گیرد.

دانتون ابی

در حالی‌که «دانتون ابی» به زیبایی تمام طراحی شده است، یک رژه‌ی نظامی که توسط پادشاه جلوداری می‌شود در میان صحنه‌هایی قرار می‌گیرد که بسیار نمایشی و تماشایی هستند. اما مقیاس متوسط هم کارایی خود را دارد. شیرینی لرد گرانتام (با بازی هیو بونه‌ویل ) و همسرش، کورا (با بازی الیزلبت مک‌گاورن) که هیجان خود را به آرامی بروز می‌دهند، به زیبایی به تصویر کشیده شده است. وقتی بخشی از خانه مورد تهدید قرار می‌گیرد و ممکن است در بازدید سلطنتی حضور نداشته باشد، عمق احساسات آن‌ها چنان زیاد است که به واکنش‌های شدیدی وادارشان می‌کند.
ویولت و ایزوبل (با بازی پنلوپه ویلتون)، دخترعمو و دوست او، بازگشته‌اند و یک عضو دیگر به نام لیدی بگشاو (با بازی ایملدا استنتون) با رابطه‌ی موروثی پیچیده‌تری به آن‌ها می‌پیوندد. استنتون (دولورس آمبریج در فیلم‌های «هری پاتر») با حضور خود در جمع بازیگران این فیلم لبخند بر لب مخاطب می‌نشاند.
یکی از صحنه‌های غم‌ناک آن، رویارویی مری که دختری مدرن و جوان است، با مادربزرگش درباره‌ی تمام نقاط مشترکی که دارند است.

جیم کارتر میشل داکری

البته این پایان، آرامش خاطری را برای مخاطب در مورد آن‌چه در آینده ممکن است رقم بخورد، فراهم می‌کند؛ هم برای خانه‌ی دانتون و هم برای این مجموعه فیلم.
این مطلب برگرفته از نوشته‌ی تام روسو در وب‌سایت بوستون گلوب است.

حال به بررسی نظر سایر منتقدین می‌پردازیم:

کارن گوردون Karen Gordon | اوریجینال سین Original CIN

«دانتون ابی» پیش‌زمینه‌ی داستانی به تماشاگر نمی دهد تا وی را با پیشینه‌ی داستان به روز کند. فلوز روایت داستان را بلافاصله شروع می‌کند. بنابراین با وجودی‌که بخشی از ماجرا را نخواهید دانست، اما فلوز هوشمندانه یک داستان مستقل برای شما بازگو می‌کند که می‌توانید از آن لذت تمام و کمال ببرید. حتی اگر پیشینه‌ای برای آن در کار نباشد.

دانتون ابی

اما در نهایت این فیلم برای هواداران قدیمی است. سریال «دانتون ابی» که به مدت شش فصل از تلویزیون پخش می‌شد، طرف‌دارانی پر و پا قرص پیدا کرد، و با نویسندگی بی‌نظیر و بازیگران فوق‌العاده توانست شخصیت‌ها را به خوبی جا بیاندازد، به طوری که فراموش کردن آن‌ها ساده نخواهد بود.
برای آن‌ها این فیلم فرصتی خواهد بود که شخصیت‌های مورد علاقه‌ی خود را ببیند و از آن‌چه در این چند سال بر آن‌ها گذشته است باخبر شوند.

کنت توران Kenneth Turan | لس آنجلس تایمز Los Angeles Times

با وجودی‌که فلوز و کارگردان مایکل انگر سعی کرده‌اند تا داستان فیلم «دانتون ابی» را برای مخاطبان جدید، جذاب کنند. این فیلم هم مانند مجموعه‌ی «هری پاتر» و یا «انتقام‌جویان»، فیلمی است که در آن ارتباط عاطفی با شخصیت‌ها برای کسانی که از ابتدا با داستان آن همراه بوده‌اند به طرز غیر قابل قیاسی محکم‌تر و قوی‌تر خواهد بود.

دانتون ابی

وقتی فلوز پایان داستان سریال را می‌نوشت با خود گفت: “بهتر است این در را زیادی محکم نبندم.” و در مورد داستان فیلم هم چنین رویکردی را در پیش گرفته است. اگر بخت یار باشد، قسمت دوم مجموعه فیلم «دانتون ابی» در آستانه‌ی کلید خوردن است.

دیو وایت Dave White | وارپ The Warp

این فیلم متعلق به هواداران سریال «دانتون ابی» است و به اندازه‌ی ساخت قسمت‌های جدید فیلم‌های مارول برای ساخت آن زحمت کشیده شده است. بهتر است پیش از تماشای آن اطلاعات کاملی از شخصیت‌ها داشته باشید و با آن‌ها ارتباط عاطفی برقرار کرده باشید. «دانتون ابی» هم به عنوان جایزه برای این دسته از هواداران سرسخت خود، فیلمی چشم‌نواز و سرگرم‌کننده را ارائه می‌دهد.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

نوشته دانتون ابی Downton Abbey اکران سینمایی خود را به خوبی به انجام می‌رساند اولین بار در بلاگ نماوا. پدیدار شد.

مطالب مرتبط