۱۰ فیلم برتر ژانر نئو نوآر

امتیاز دهید post

هرگز جنایت یک روز هم تعطیل نمی‌شود. در شمارش معکوس امروز ۱۰ فیلم برتر در ژانر نئو نوآر را معرفی کرده‌ایم.
برای این لیست ما نگاهی انداخته‌ایم به فیلم‌هایی که به لحاظ فنی نمی‌توانند در ژانر نوآر در نظر گرفته شوند و یکی از دلایل، رنگی بودن آن‌ها است. اما قطعاً این فیلم‌های مدرن با استفاده کردن و به روز رساندن همان تم‌ها به نوآرهای کلاسیک آمریکایی دهه‌های ۴۰ و ۵۰ میلادی ادای احترام می‌کنند.

همچنین بخوانید:
برای شناخت ژانر نئونوآر از کجا باید شروع کرد؟

۱۰ – شهر تاریک ۱۹۹۸ Dark City

آیا تا به حال چنین رویایی داشته‌اید؛ متهم به قتلی شده باشید که مرتکب نشده‌اید… و در شهری زندگی می‌کنید که خورشید هرگز در آن طلوع نمی‌کند… و دنیا تنها یک سفینه فضایی است که بیگانگان پالتو نظامی و کلاهی استوانه‌ای پوشیده‌اند و روی شما آزمایش انجام می‌دهند؟ یک کالت کلاسیک که مرهون شاهکارهای فراواقع‌گرایی نظیر «متروپلیس» Metropolis و «نوسفراتو» Nosferatu است. «شهر تاریک» فیلمی پر از جزئیات و تفکربرانگیز است که تم‌های ژانر فیلم نوآر را با افزودن علمی- تخیلی در یک ترکیب به روز رسانی می‌کند و منجر به مدرن شدن این ژانر می‌شود.

۹ – خداحافظی طولانی ۱۹۷۳ The Long Goodbye

خداحافظی طولانی نئو نوآر

الیوت گولد در نقش کارآگاه مشهور سیگاری ریموند چندلر، فیلیپ مارلو است. او یک تجسس‌کننده را به دنیای پلیدی و فریب، یعنی دهه ۱۹۷۰، معرفی می‌کند. گرچه این ژانر آپدیت جدیدی دریافت می‌کند، اما مارلو به خودی خود، با لباس‌ها، سیگارهای همیشه حاضر و وفاداری بی‌بدیلش، در اواسط دوره فیلم نوآر گیر کرده است. برداشت‌های کارگردان افسانه‌ای، رابرت آلتمن، در ژانر کارآگاهی با جهانی از دوستان منفعت‌طلب و خیانت‌کار، اربابان قدرتمند جنایت، همسایگان برهنه، آرنولد شوارتزنگر برهنه و همه آنچه که مارلو برای یافتن گربه‌اش می‌خواست، پیچ و تاب می‌خورد.

۸ – شهر گناه ۲۰۰۵ Sin City

شهر گناه

«شهر گناه»‌ یکی از بی نظیرترین تصاویری که تاکنون روی پرده نقره‌ای رفته است. این اثر فرانک میلر و رابرت رودریگز نقش‌مایه‌های کلاسیک نوآر را با جدیدترین و پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌ها، ترکیب و یک کتاب کمیک سینمایی مجازی خلق می‌کند. سبک بصری این فیلم، به بنیادش به عنوان یک فیلم نوآر تاکید دارد و با استفاده از نورپردازی بر تفاوت بین سیاه و سفید در این جهان سبک‌پردازی شده، تاکید می‌کند. حال آنکه خشونت بی‌توجیه‌اش یا بهتر است بگوییم… توسعه نیافته… باعث شده نقش‌های زنان به یک فیلم جداشده تبدیل شود که در این‌باره شما فقط می‌توانید بگویید حتی یک رابطه نزدیک‌تری با پیشوایان نوآر خودش ایجاد کرده است.

۷ – هفت ۱۹۹۵ Se7en

برد پیت مورگان فریمن هفت نئو نوآر

با هر قتل خونینی که به نمایش می‌گذارد، شما هرگز دوباره گناهان مرگبار را فراموش نخواهید کرد. این فیلم کارآگاهی ۱۹۹۵ دیوید فینچر، برد پیت را در نقش یک جوان زودجوش در کنار مورگان فریمن که احتمالاً حدس زده‌اید روزهای زیادی از بازنشستگی‌اش گذشته است،‌ در یک تیم دو نفره قرار می‌دهد. آن‌ها با هم تلاش می‌کنند تا طرح اصلی کوین اسپیسی برای رهانیدن جهان شیطانی… با خود شیطان بودن… را حل کنند. هسته داستان پلیسی فرمولیک «هفت» مستقیماً از یک رمان کلاسیک پررمز و راز جدا شده است؛ با این وجود این فیلم،‌ با ارائه پایانی که هیچ‌کس انتظارش را نداشت، دست رد به استعاره‌های ژانری می‌زند. برای آخرین بار، برد‌: جعبه را باز نکن!

۶ – مظنونین همیشگی ۱۹۹۵ The Usual Suspects

مظنونین همیشگی نئو نوآر

«مظنونین همیشگی» برایان سینگر یکی از شاهکارهای واقعی دهه ۱۹۹۰ در همه ژانرهاست که به اندازه نوآر های پیشینیان خود، سبک‌گونه و بذله‌گوست؛ اما برخلاف بسیاری از آن‌ها، جایی که یک طرح فوق‌پیچیده اغلب تماشاگران را از مفهوم درست دور می‌کند، هریک از جزییات «مظنونین همیشگی» حتی جایی که تخته اطلاعیه کارآگاهان ساخته می‌شود، اهمیت دارد. به درستی باقی ماندن در ژانر و البته پیچش دادن قراردادهایش برای مجذوب‌کننده بودن یک فیلم، خود به تنهایی کافی است. «مظنونین همیشگی» پر از نوشته‌های عالی، اجراهای قدرتمند و شگفتی‌های بزرگ است.

۵ – آجر ۲۰۰۵ Brick

آجر

از میان تمام فیلم‌ها موجود در فهرست ما، هیچکدام اندازه «آجر»‌ نمی‌توانند تجلیل شسته‌و‌رفته‌تری از کارهای اولیه استاد نوآر داشته باشند. با این وجود صحنه‌پردازی در یک دبیرستان مدرن است، جایی که قلدرها در نقش ماهیچه و بچه‌های دوست‌داشتنی در نقش نخبگان اجتماعی پرداخت می‌شوند و رانده‌شده‌ها نقش کارآگاهان خصوصی را بازی می‌کنند. از الگوهای اصلی کاراکترها تا دیالوگ‌های پرحرارت و سرزنده و بخش‌های محرک بی‌شمار، نخستین فیلم بلند خیره‌کننده ریان جانسون کارگردان، تماشاگران را تا آخرین لحظات مجبور می‌کند به حدس زدن مشغول باشند.

۴ – محرمانه لس‌آنجلس ۱۹۹۷ L.A. Confidential

محرمانه لس‌ آنجلس

هر صحنه تقریباً غرق در سبک است، این شاهکار متعلق به اواخر دهه ۱۹۹۰ کرتیس هنسن، تعدادی از بهترین بازیگران آن نسل را با یک فیلم‌نامه بی‌نقص در کنار هم قرار می‌دهد. در دنیایی پر از فساد و فریب، حتی قهرمانان هم دارای ویژگی‌های خبیثانه‌ای هستند و در پایان، این فیلم به طرز ماهرانه‌ای عناصر به ظاهر ناسازگار را برای ساختن یک داستان منسجم دور هم جمع می‌کند. مانند تمام فیلم‌های لیست ما «محرمانه لس‌آنجلس»، ریشه‌های خود را در ژانر نوآر می‌بیند. اما از این ژانر نیز فراتر می‌رود تا آن را به عنوان یک دستاورد برجسته خود قرار دهد.

۳ – جاده مالهالند ۲۰۰۱ Mulholland Drive

جاده مالهالند اکران 2001

اگر قرار باشد که طرح یک نوآر خوب، مخاطب را گیج کند و حواس او را از نکته اصلی دور کند، آنگاه دیوید لینچ به راستی استاد این ژانر است. اولین تلاش او در ژانر نوآر، «مخمل آبی»‌ Blue Velvet است. چنانچه در حقیقت در این فیلم نکته اصلی جهت بحث کردن باز گذاشته شده است. اما سفر تاریک لینچ به نقطه ضعف‌های لس‌آنجلسِ مدرن، موفق به اجرای نقوش کلاسیک نوآر می‌شود، هرچند که در عین حال، به مانند این است که انگار تماشاگران چیزی تا به حال ندیده باشند.

۲ – بلید رانر ۱۹۸۲ Blade Runner

blade runner 1982 نوآر

«بلید رانر» ریدلی اسکات یکی از بهترین فیلم‌های علمی‌- تخیلی تمام دوران است که اساساً نوعی فیلم نوآر با صحنه‌پردازی در آینده محسوب می‌شود. هریسون فورد در نقش ریک دکارد، عمیق‌ترین اعماق لس‌آنجلس ویران‌شده را برای ربات‌های شبه‌انسان جستجو می‌کند؛ همه استعاره‌های ژانر نوآر، در آن وجود دارند. از زاویه‌های دوربینی که از این سبک پیروی می‌کنند بگیرید تا نورپردازی تاریک و داریل هانا که در نهایت یک زن اغواگر ظاهر شده است. اوه… و مورد باران را هم فراموش نکنید. باران زیاد، خیلی زیاد.

پیش از آن که انتخاب نهایی خود را معرفی کنیم، ذکر چند نام را در این مورد شایسته می‌دانیم.
گرمای بدن ۱۹۸۱ Body Heat
۱۹۹۴ The Last Seduction
دهشت‌زده ۱۹۸۴ Blood Simple
گاتاکا ۱۹۹۷ Gattaca
غریزه اصلی ۱۹۹۲ Basic Instinct

۱- محله چینی‌ها ۱۹۷۴ Chinatown

محله چینی‌ها پولانسکی نئو نوآر

کارگردانانی نظیر هاوارد هاکس و بیلی وایلدر پیشتازان ژانر نوآر آمریکایی بودند اما کارگردان لهستانی، رومن پولانسکی، به کامل کردن آن کمک کرد. شخصیت اصلی فیلم یک قهرمان نوآر معمولی است اما به یکباره یک موجود غیرعادی می‌شود. «محله چینی‌ها» یک داستان تاریک و منفی‌بافانه است که در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و هر جزئیاتی، از درخشش در حوضچه گرفته تا چهره رو به فرمان، کمک می‌کند تا به یکی از هیجان‌انگیزترین و در عین حال آزاردهنده‌ترین پایان‌های تمام ادوار برسد. ولی، خوب، شما خط را می‌دانید.
منبع: watchmojo.com

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

نوشته ۱۰ فیلم برتر ژانر نئو نوآر اولین بار در بلاگ نماوا. پدیدار شد.

مطالب مرتبط