اسکار ۲۰۲۰- پیشبینی ها برای بهترین فیلم‌نامه‌ی غیراقتباسی

امتیاز دهید post

ممکن است با توجه به استقبالی که از «روزی روزگاری در هالیوود» شده است، کوئنتین تارانتینو در رقابت برای بهترین فیلم‌نامه‌ی غیراقتباسی دست بالا را داشته باشد. با این حال امسال شاهد فیلم‌نامه‌‌های غیراقتباسی بسیار خوبی در جشنواره‌‌ی فیلم ساندنس و قبل از پخش اثر تارانتینو در کن، بودیم.
درام واقعی خانوادگی نویسنده-کارگردان لولو ونگ «وداع» با بازی آکوافینا، که ای ۲۴ در نهایت حق پخش آن را از آن خود کرد، نقدهای بی‌نظیری را دریافت کرد و در تابستان به فروش بسیار زیادی دست یافت و تا پاییز نیز بر روی پرده باقی ماند.

همچنین بخوانید:
بهترین فیلم های قرن به انتخاب فیلمسازان

به طرز عجیبی کارگردان اسکات زد. برنز یک گزارش ۶۷۰۰ صفحه‌ای تیم منتخب سی‌آی‌ای را به فیلم «گزارش» تبدیل کرده است. این فیلم با فیلم‌نامه‌ی شاهکار و دراماتیک خودش اطلاعاتی در مورد روش‌های بازجویی سی‌آی‌‌ای را برای مخاطبانش افشا می‌کند. این فیلم شباهت زیادی به درام خبرنگاری ماجراهای پس از رسوایی واترگیت «همه‌ی مردان رئیس جمهور» که برنده‌ی چهار اسکار شد، دارد.

این بهار جوردن پیل بعد از فیلم مدعی اسکارش «برو بیرون»، با یک فیلم ترسناک موفق دیگر «ما» با فیلم‌نامه‌ای غیراقتباسی (با فروش جهانی ۲۵۵ میلیون دلار) با ایفای نقش بی‌نظیر لوپیتا نیونگو در یک نقش دو‌گانه در نقش یک زن جوان و همزادش بازگشت. حتی با وجود انتظارات بالایی که از این فیلم می‌رفت، در نهایت «ما» موفق شد منتقدین و مخاطبانش را شگفت‌زده کند. یونیورسال از همین حالا هم برای این فیلم یک کمپین راه انداخته است.
در مراسم کن، تارانتینو از نهمین اثرش «روزی روزگاری در هالیوود»، داستانی تاثیر گرفته از چارلز منسن در سال ۱۹۶۹ لس‌‌آنجلس با بازی لئوناردو دی‌کاپریو و برد پیت رونمایی کرد. این کارگردان بار دیگر توانست یک اثر بدیع را جلوی دوربین ببرد، اثری که هم نقدهای خوبی را دریافت کرده و هم فروش خوبی در گیشه ثبت کرد (۳۲۹.۴ میلیون دلار). این فیلم می‌تواند ششمین نامزدی اسکار و سومین برد فیلم‌نامه‌ی غیراقتباسی (بعد از «داستان عامه‌پسند» و «جنگوی زنجیرگسسته») این کارگردان باشد.

انگل فیلم‌نامه‌ی غیراقتباسی

معمولا اما بخش نویسندگان بیشتر جایزه‌ها را به کارگردانانی بین‌المللی که فیلم‌نامه‌ی آثارشان را نیز خودشان می‌نویسند مثل پدرو آلمودوار می‌‌دهد. آلمودوار این بار با «درد و شکوه» به کن برگشته است. داستان این فیلم در مورد یک فیلم‌ساز (آنتونیو باندراس) در حال پیر شدن است که با عشاق و خاطره‌های قدیمی (پنه‌لوپه کروز در نقش مادر او ظاهر شده است) مواجه می‌شود. ‌آلمودوار تا به حال دو نامزدی اسکار و یک جایزه بهترین فیلم‌نامه‌ی غیراقتباسی را برای «با او حرف بزن» از آن خود کرده است.
بونگ جون-هو نیز می‌تواند اولین نامزدی اسکارش را برای «انگل» که برنده‌ی نخل طلای جشنواره‌ی کن شده است، به دست بیاورد. این فیلم نگاه هوشمندانه و کمدی به یک خانواده از قشر پایین اجتماع می‌اندازد که اعضای آن یک به یک وارد خانه‌ی مدرن و چشم‌نواز یک خانواده‌ی ثروتمند می‌شوند. در نهایت اما همه چیز به هم می‌ریزد. نه تنها این فیلم می‌تواند اولین فیلم کره‌ای که نامزد دریافت جایزه‌ی اسکار می‌شود باشد، بلکه می‌تواند نامزد بخش‌های دیگری از جمله بهترین فیلم‌نامه‌ی غیراقتباسی نیز شود.

بوک اسمارت دبیرستان
بوک اسمارت

کمدی دبیرستانی خنده‌دار و در عین حال ناراحت‌کننده‌ی «بوک‌اسمارت» اولیویا وایلد توسط تیمی از نویسندگان با استعداد نوشته شده است: امیلی هالپرن، سارا هاسکینز، سوزانا فوگل و کیتی سیلبرمن. این تیم سزاوار جایزه است.
و البته جک بارث و ریچارد کرتیس. ایده‌ی فیلم «دیروز» اولین بار به ذهن نویسنده‌ی تلویزیونی بریتانیایی بارث رسید. یک آهنگ‌ساز (همیش پتل) بعد از اینکه ضربه‌ای به سرش می‌خورد متوجه می‌شود دنیا گروه بیتلز را فراموش کرده است: در حالی که او آهنگ‌های معروف این گروه را دوباره می‌سازد، تبدیل به یک ستار‌ه‌ی پاپ جهانی می‌شود. کرتیس که پیش از این برای فیلم «چهار عروسی و یک تشییع جنازه» نامزد دریافت جایزه‌ی اسکار شده بود، بر اساس این ایده فیلم‌نامه‌ای را نوشت که دنی بویل آن را کارگردانی کرد. این فیلم به طور جهانی ۱۴۲ میلیون دلار فروش داشت و به محبوبیت رسید.

داستان ازدواج
داستان ازدواج

نوآ بامباک که برای فیلم‌نامه‌ی «ماهی مرکب و نهنگ» نامزد دریافت جایزه‌ی اسکار شده بود، حالا با یک شبه-خودبیوگرافی به نام «داستان ازدواج» که در جشنواره‌های پاییزی توجه‌ها را خودش جلب کرده بود، برگشته است. این فیلم او که نسبت به فیلم‌‌های قبلی این کارگردان بیش از همه قابل ارتباط برقرار کردن است، زوج آدام درایور و اسکارلت جوهانسون را در نقش یک کارگردان و بازیگر در حال جدایی را به تصویر کشیده است. این فیلم که صنعت سینما را به تصویر کشیده است، تاثیر گذار و خنده‌دار است. ترکیبی که می‌تواند یک ترکیب برنده باشد.
علاوه بر این «فورد در برابر فراری» نویسنده-کارگردان جیمز منگولد نیز در جشنواره‌های پاییزی مورد تحسین قرار گرفت. فیلمی متقاعد‌کننده، احساسی و سرگرم‌کننده که مخاطب را به غرق داستانی در مورد کرول شلبی (مت دیمون) می‌کند. شلبی راننده‌ی مسابقات ماشین سواری بوده که بعدا حرفه‌ی کاری‌اش را به یک طراح تغییر می‌دهد و همراه با یک راننده‌ی با استعداد به نام کن مایلز (کریستین بیل) یک ماشین مسابقه‌ی سریع و محکم (GT40) برای هنری فورد دوم درست می‌کنند.

فورد در برابر فراری فیلم‌نامه‌ی غیراقتباسی
فورد در برابر فراری

آن‌‌ها این کار را به هدف شکست دادن ماشین‌های انزو فراری در مسابقه‌ی خشن ۲۴ ساعته‌ی لمانز سال ۱۹۶۶ انجام می‌دهند. منگولد که به طور مشترک با اسکات فرانک و مایکل گرین نامزد دریافت جایزه‌ی اسکار بهترین فیلم‌نامه‌ی اقتباسی برای آخرین فیلم ولورین ایکس‌من، «لوگان» شده بود، این بار بر روی فیلم‌نامه‌ی غیراقتباسی از جز باترورث، جان-هنری باترورث و جیسون کلر کار کرده است.
بازیگر شایا لباف در دوره‌‌ای که در مرکز ترک اعتیاد حضور داشت، درون زندگی خودش به عنوان فرزند یک والد معتاد دقیق شده و فیلم‌‌نامه‌ای‌ بر اساس زندگی خودش نوشته است. Honey Boy زندگی او را به عنوان یک کودک بازیگر با مشکلاتش در بزرگسالی گره می‌زند. کارگردان مستندساز اسرائیلی آلما هارئل، لباف را در نقش پدر خودش، نوا جوپ را در نقش کودکی‌های این بازیگر و لوکاس هجز را در نقش خود لباف انتخاب کرده است.

Honey Boy
Honey Boy

فیلم «راکت‌من» پارامونت نیز در مورد ترک اعتیاد است. این زندگی‌نامه‌ی موزیکال التون جان به کارگردانی دکستر فلچر، توسط لی‌ هال که تا به حال نامزدی جایزه اسکار را در کارنامه داشته است («بیلی الیوت») نوشته شده است. تارون اجرتون در نقش این خواننده‌ی جهانی پاپ بازی کرده است و جیمی بل نیز در نقش شریک ترانه‌نویس او برنی تاپین جلوی دوربین رفته است.
نویسنده-کارگردان ریان جانسون علاقه‌ی زیادی به بازی با ژانرهای مختلف دارد. از «آجر» نوآر گرفته تا «جنگ ستارگان: آخرین جدای» و حالا نیز داستان جنایی آگاتا کریستی که آن را به زیبایی در Knives Out در قالب یک کمدی به تصویر کشیده است. احتمالا این فیلم نیز مورد توجه قرار بگیرد.
هم‌چنین جدیدترین همکاری فیلم‌‌نامه‌نویسان کهنه‌کار اسکات الکساندر و لری کارازوسکی در مورد فرهنگ‌ قدیمی آمریکایی را می‌توانیم در کمدی Dolemite Is My Name نت‌فلیکس ببینیم. این فیلم در مورد یک کارگردان آثار کمدی/ موزیکال و سینمای سیاه‌پوستان دهه‌ی ۷۰ میلادی به نام رودی ری مور (ادی مورفی) است.

امواج فیلم‌نامه‌ی غیراقتباسی
امواج

به طرز عجیبی این زوج تا به حال نامزد دریافت جایزه‌ی اسکار نشده‌اند، گرچه دوتا از فیلم‌های آن‌‌ها نامزد دریافت این جایزه شده‌اند: «مردم علیه لری فلینت» و «اد وود».
درام خانوادگی فیلم‌ساز آینده‌دار تری ادوارد شولتز، «امواج» (ای۲۴)، در جشنواره‌های فیلم پاییزی اکران شد. این فیلم درباره‌ی تاثیرات یک تصمیم تراژیک یک ورزشکار با استعداد دبیرستانی (کلوین هریسون جونیور) و برخورد سختگیرانه‌ی پدرش (استرلینگ کیو براون) با آن است.
«منصفانه و متعادل» جی روچ نیز کریسمس امسال بیرون می‌آید. فیلم‌نامه‌ی غیراقتباسی این فیلم توسط برنده‌ی جایزه‌ی اسکار چارلز راندولف («رکود بزرگ») نوشته است. «منصفانه و متعادل» بر روی داستان زنی که با فرهنگ مردسالار فاکس نیوز مقابله می‌کند، تمرکز کرده است. میگن کلی (شارلیز ترون)، گرچن کارلسون (نیکول کیدمن) و کایلا پاپسیل (مارگو رابی)، یک تهیه‌کننده‌ی خیالی شبکه‌ی فاکس نیوز، در برابر رئیس فاکس‌نیوز راجر ایلز (جان لیسگو) متحد می‌شوند.

1917
۱۹۱۷

داستان فیلم جنگ جهانی اول «۱۹۱۷» نیز که توسط کارگردان سم مندس و کریستی ویلسون-کایرنز نوشته شده است، تا حدودی بر اساس ماجرایی است که مندس از پدربزرگش شنیده و هیچ‌وقت آن را از یاد نبرده است. خط داستانی سریع فیلم دو سرباز جوان بریتانیایی (جرج مکای و دین-چارلز چپمن) را در خط مقدم نبرد برای رساندن پیامی حیاتی که می‌توانست یک گردان ۱۶۰۰ نفره را از یک حمله‌ی قریب‌الوفوع باخبر کند، دنبال می‌‌کند.
بخت‌های بردن اسکار بهترین فیلم‌نامه‌ی غیراقتباسی را به ترتیب حروف الفبا آورده‌ایم.

کاندیدای اصلی:

The Farewell
Ford v Ferrari
Marriage Story
Once Upon a Time in Hollywood
Parasite

رقبا:

۱۹۱۷
Bombshell
Booksmart
Dolemite Is My Name
Honey Boy
Knives Out
Pain & Glory
The Report
Us
Waves
Yesterday

این مطلب برگرفته از نوشته‌ی آن تامپسون در سایت www.indiewire.com است.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

نوشته اسکار ۲۰۲۰- پیشبینی ها برای بهترین فیلم‌نامه‌ی غیراقتباسی اولین بار در بلاگ نماوا. پدیدار شد.

مطالب مرتبط