شیرشاه The Lion King؛ داستانی آشنا با تصاویری خیره‌کننده

امتیاز دهید post

احتمال موفقیت هیچ فیلمی به اندازه بازتولید انیمیشن معروف «شیرشاه» The Lion King بالا نبوده است. انیمیشن اصلی که در سال ۱۹۹۴ تولید شد، یک موفقیت جهانی بود، نمایش موزیکال آن در سال ۱۹۹۷، سومین تاتر در تاریخ برادوی است که مدت زمان زیادی بر روی صحنه نمایش بود. ۲۰ فیلم جانبی دیگر که براساس داستان «شیرشاه» در طی این سال‌ها ساخته شده‌ است، توانست به فروشی بیش از ۸ بیلیون دلار در سرتاسر جهان برسد.

همچنین بخوانید:
نقد میدسامر Midsommar؛ کابوسی که در روشنایی روز هویدا می‌شود

داستان «شیرشاه» برای کمپانی دیزنی حکم یک گاو شیرده ارزشمند را دارد. اما در نهایت، این ساخته جدید کمپانی دیزنی، که با تکنولوژی تصویرسازی کامپیوتری به یک فیلم واقعی شباهت دارد را می‌توان محافظه‌کارانه‌ترین، یکنواخت‌ترین و بدون ریسک‌ترین فیلم این قرن دانست.
این فیلم که تقریبا بازسازی صحنه به صحنه انیمیشن اولیه آن است، همان‌طور که پیش‌بینی می‌شود مورد توجه طرفدارانش در همه جای دنیا قرار خواهد گرفت. البته با وجود داستانی که برای نسل‌های مختلف ارزشمند است و با آن خاطره دارند، ریسک کردن خیلی منطقی نیست.

پس از تحسین اولیه و ذوق از دیدن انیمیشنی که حیوانات آن بسیار واقعی به نظر می‌رسند و مانند انسان‌ها با هم صحبت می‌کنند، کم‌کم توجهتان به داستان فیلم که کاملا تکراری است، جلب می‌شود و حس صمیمیت و آشنایی را تجربه می‌کنید. محتاطانه و قابل پیش‌بینی بودن داستان در نیمه دوم آن باعث خسته‌کننده شدن روند فیلم می‌شود. انیمیشن اصلی «شیرشاه» ۸۸ دقیقه و نسخه جدید آن دو ساعت است و این تفاوت کاملا حس می‌شود.
در بین بیننده‌هایی که همیشه از ساخته‌های آشنا و نوستالژیک استقبال می‌کنند، «شیرشاه» مثل همیشه بسیار موفق خواهد بود.
یکی از دلایل مشخص ساخت دوباره این انیمیشن، استفاده از تکنولوژی پیشرفته کامپیوتری برای ساخت آن است که باعث شده است تصاویر این انیمیشن به حدی واقعی به نظر برسند که به آن “فیلم‌برداری مجازی” بگویند. “فیلم‌برداری مجازی” به این معناست که تمام حیوانات و مناظر آفریقایی انیمیشن، کاملا شبیه به واقعیت هستند، انگار واقعا این فیلم در آن‌جا فیلم‌برداری شده است.

فیلم‌بردار «شیرشاه»، کیلب دشانل و سرپرست جلوه‌های ویژه، رابرت لگاتو و آدام والدز هستند که در فیلم قبلی کمپانی دیزنی، «کتاب جنگل» با هم همکاری کردند. بزرگترین تعریفی که می‌شود از تلاش‌های آن‌ها در این ساخته جان فاورو کرد، واقعی بودن تصاویر آن است. حتی در یکی از صحنه‌ها نور ساختگی بازتابیده شده از روی دوربین را می‌توان دید.
تصویرسازی شخصیت‌ها فوق‌العاده است، اما کمی بعد، بیننده به تماشای این شخصیت‌های واقعی عادت می‌کند. موفاسا (با صداگذاری فوق‌العاده جیمز ارل جونز ۸۸ ساله) تا الان موفق شده برادر سرکش خود اسکار را از رسیدن به سلطنت دور نگه دارد تا پسرش سیمبا (با صدای دونالد گلاور) پس از او به این مقام برسد.
بیشتر مواقع شخصیت‌ شرور، جالب‌ترین شخصیت داستان است. البته بخشی از این جذابیت به خاطر صداگذاری جالب چیوتل اجیوفور در نقش اسکار است. اسکار لاغرتر و ژولیده‌تر از برادر قدرتمندش است. او شیری است که مدت زیادی را در تنهایی و دور از همه گذرانده است و امید زیادی به زندگی ندارد. با این‌حال آنقدر کینه و بدخواهی در دل خود نگه داشته است که از فرصت مناسب برای رسیدن به قدرت استفاده کند.

پومبا سیمبا تیمون

اما شخصیت‌های داستان جنبه‌های دیگری نیز دارند. صحنه‌های شاد و بانشاط بین سیمبا و مادرش، سارابی جوان (با صدای الفری وودارد) و صحنه‌های طنز با حضور دوستان سیمبا، پومبا (با صدای ست روگن) و زازو (با صدای جان الیور). با این‌ وجود کاملا مشخص است که فیلم‌نامه جدید نوشته جف نیثنسن به طور کلی همان فیلم‌نامه «شیرشاه» اولیه را دنبال کرده است، و باعث شده است که این نسخه بازسازی شده فقط روایت دوباره همان داستان، با تصاویری بهتر باشد.
صحنه‌ قبرستان فیل‌ها و مواجهه سیمبا با دسته‌ای از کفتارها، بسیار واقعی و تاثیرگذار به تصویر کشیده شده است. ترانه زیبای Can You Feel the Love Tonight? از بیانسه (که شخصیت نالا، دوست دوران کودکی سیمبا را نیز صداگذاری کرده است) به همراهی گلاور، و ترانه جدید دیگری از او، به نام Spirit، زیبایی صحنه‌های فیلم را بیشتر کرده است. تاثیرگذارترین جلوه ویژه این فیلم را می‌توان حرکت خیره‌کننده مو و یال شیرها دانست.

اسکار با صدا پیشگی چیوتل اجیوفور

با این‌حال در کل، تعداد کمی از بازتولید‌ها، به غیر از بازتولید صحنه به صحنه گاس ون سنت از فیلم «روانی»، این‌قدر به فیلم اصلی خود شباهت دارند. همه چیز این «شیرشاه» جدید آرام، آشنا و بدون هیجان است. در طول دو ساعت فیلم به سختی می‌توان نکته هیجان‌انگیز و غافل‌گیرکننده‌ای پیدا کرد.
فاورو با گذاشتن تمام توجهش بر روی به‌ روز کردن تصاویر انیمیشن اصلی، و وفادار ماندن به فیلم‌نامه آن، توانسته جادوی این انیمیشن کلاسیک قدرتمند را بار دیگر زنده کند. اگر قبل از این طرفدار «شیرشاه» نبوده‌اید، فیلم «شیرشاه» نکته جدیدی برای ارائه ندارد.
اما از طرفی، برای کسانی که در آن زمان کوچک‌تر از آن بوده‌اند که از «شیرشاه» اصلی لذت ببرند، این انیمیشن جدید فوق‌العاده جذاب و دیدنی خواهد بود و همان حس نزدیکی با قلمروی حیوانات و درک آن‌ها، هدفی که دیزنی از ابتدا در تلاش برای رسیدن به آن بود، را ایجاد خواهد کرد. با این‌که «شیرشاه» جدید تکرار همان داستان قبلی است، اما می‌توان گفت به آن‌چه بوده احترام گذاشته و با استفاده از تکنولوژی مدرن تصویر‌سازی تجربه‌ای فوق‌العاده برای بیننده رقم زده است.
این مطلب از نوشته تاد مک‌کارتی در سایت هالیوود ریپورتر گرفته شده است.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

نوشته شیرشاه The Lion King؛ داستانی آشنا با تصاویری خیره‌کننده اولین بار در بلاگ نماوا. پدیدار شد.

مطالب مرتبط