چطور مارتین اسکورسیزی راه را برای ساخته شدن فیلم Joker هموار کرد

امتیاز دهید post

مارتین اسکورسیزی جدیدا با گفتن حرفایی در مصاحبه‌ای با مجله امپایر، عصبانیت طرفداران داستان‌های مارول را برانگیخت. او در این مصاحبه گفته بود:” آیا هدف از سینما چیزی غیر از منتقل کردن احساسات انسانی و تجربه‌های روان‌شناسی است؟” اما آن‌طور که مشخص شده است او قبلا پتانسیل ساخت فیلمی موفق را در داستان‌های دنیای سینمایی دی‌سی دیده بود.
وقتی برای اولین‌بار در سال ۲۰۱۷ ساخت فیلم «جوکر»، به کارگردانی تاد فلیپس، توسط کمپانی وارنر برادرز اعلام شد، قرار بود اسکورسیزی به عنوان تهیه‌کننده با این پروژه مشارکت داشته باشد. با این‌که او در نهایت از تصمیم خود منصرف شد اما خبر این مشارکت او برای مدت زیادی پنهان مانده بود. منبعی نزدیک به اسکورسیزی به مجله هالیوود ریپورتر گفت که اسکورسیزی قبل از انتخاب شدن فلیپس برای کارگردانی، علاقه‌ای به کارگردانی این فیلم داشته است.
کمپانی وارنر برادرز نظری در مورد این حرف نداد، نماینده اسکورسیزی این ادعا را تکذیب کرد و گفت او فقط قصد تهیه‌کنندگی این فیلم را داشته است.

در سال ۲۰۱۶، فلیپس ایده ساخت فیلمی مستقل از داستان ابرقهرمان‌های محبوب، سوپرمن، بتمن و واندر‌وومن را با رییس سابق کمپانی وارنر برادرز، کوین تسوجیهارا و مدیر تهیه‌کنندگان سابق، گرگ سیلورمن، در میان گذاشت. تونی امریچ، که اکنون مدیر کمپانی وارنر برادرز است از این فیلم‌نامه نوشته فلیپس و اسکات سیلور، بسیار استقبال کرد، اما مطمئن نبود که داستان آن باید در دنیای دی‌سی روایت شود یا نه، چرا که ممکن بود باعث ایجاد جو تیره و تلخی بر فیلم‌های آن شود.
در نهایت تسوجیهارا و امریچ با ساخت «جوکر» موافقت کردند و بودجه‌ای کمتر از ۷۰ میلیون دلار به آن اختصاص پیدا کرد. جرد لتو که در فیلم «جوخه انتحار» نقش این شخصیت را بازی می‌کرد، کنار گذاشته شد که البته از این تصمیم اصلا راضی نبود.
تقریبا همزمان با شروع همکاری فلیپس با وارنر برادرز، اسکورسیزی مشغول ساخت «مرد ایرلندی»، با بازی رابرت دنیرو و آل پاچینو شد.
منبعی نزدیک به کمپانی وارنر برادرز گفته بود که تنها دلیلی که اسکورسیزی برای تهیه‌کنندگی «جوکر» انتخاب نشد، این است که وارنر برادرز به دنبال تهیه‌کننده‌ای بودند که در نیویورک، لوکیشن فیلم‌برداری فیلم، اقامت داشته باشد.

جوکر تاد فلیپس واکین فینیکس

اما این توضیح با روند کار اسکورسیزی همخوانی ندارد، چرا که او معمولا تهیه‌کنندگی فیلم‌هایی را به عهده می‌گیرد که خودش کارگردان آن است و یا برای حمایت از فیلم‌های مستقل (مانند فیلم Uncut Gems ساخته برادران سفدی)، تهیه‌کنندگی آن را به عهده می‌گیرد. «جوکر» در هیچ کدام از این دو دسته قرار نمی‌گیرد.
در عوض اسکورسیزی بدون جنجال و به آٰرامی این پروژه و تهیه‌کننده همکار خود، اما تیلینگر کاسکوف، را رها کرد. با این‌که بسیاری تصور می‌کردند اسکورسیزی به این دلیل مشتاق تهیه‌کنندگی این فیلم بوده است که همراه همیشگی خود، لئوناردو دی‌کاپریو را وارد این پروژه کند، اما اصلا هدف او این نبود، چرا که واکین فینیکس تنها بازیگری بود که فلیپس برای فیلم خود در نظر داشت.
فیلیپس در گذشته کارگردانی فیلم‌های دیگری براساس داستان‌های مصور را رد کرده بود، چرا که از نظر او زیادی پرسروصدا و شلوغ بودند. اما این داستان در مورد این قاتل جنایتکار هم برای فیلیپس و هم برای اسکورسیزی جذاب بود. (از نظر بسیاری از منتقدین «جوکر» از فیلم‌های «راننده تاکسی» و «سلطان کمدی» الهام گرفته است.)
نکته جالب این است که احتمالا فیلیپس و اسکورسیزی در این فصل جوایز رقیب اصلی هم خواهند بود، چرا که هر دو فیلم «جوکر» و «مرد ایرلندی» تا امروز بسیار مورد توجه منتقدین واقع شده‌ است.
این مطلب از نوشته تاتیانا سیگل در سایت هالیوود ریپورتر گرفته شده است.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

نوشته چطور مارتین اسکورسیزی راه را برای ساخته شدن فیلم Joker هموار کرد اولین بار در بلاگ نماوا. پدیدار شد.

مطالب مرتبط