۹ تا از بهترین فیلم‌های فضایی

امتیاز دهید post

برای اکثر ما، نزدیک‌ترین تجربه‌‌ٔ فضانوردی در کل زندگی‌مان تنها با تماشای فیلم‌های فضایی میسر می‌شود. در این لیست که فیلم‌های متنوعی از جمله فیلم‌های علمی-تخیلی و یا درام‌هایی بر اساس داستان‌های واقعی گنجانده شده، ما می‌توانیم به لطف وجود جلوه‌های بصری فوق‌العاده، وارد دنیای جدیدتری شویم و بُعد دیگری از مسائل انسانی را ببینیم. در این مقاله بهترین فیلم‌های فضایی را به شما معرفی می‌کنیم.

همچنین بخوانید:
۱۰ سریال علمی-تخیلی برتر تلویزیونی قرن بیست و یکم

Apollo 13

این اثر مهم ران هاوارد Ron Howard داستان واقعی مأموریت آپولو ۱۳ را به تصویر کشیده است. در این پروژه، فضانوردان آپولو ۱۳ قصد فرود به ماه را دارند، اما در مسیرشان دچار حادثه و انفجار کپسول‌های اکسیژن می‌شوند که تمام برنامه‌ریزی‌ها را تغییر می‌دهد. شانس زندگی سه فضانورد این سفینه نیز تحت تأثیر این واقعه قرار می‌گیرد. اگر تا به حال از «هیوستون، ما یه مشکل داریم» استفاده کرده‌اید و ریشه‌ٔ آن را نمی‌دانستید، حالا زمان تماشای «آپولو ۱۳» است. (نکته جالب: جمله‌ای که فضانوردان اصلی مخابره کردند این بود: «هیوستون، ما یه مشکل داشتیم».)

Gravity

جاذبه فضایی

بسیاری از کسانی که فیلم «جاذبه» را در سینما تماشا کردند، از ایجاد حس تهوع شدید (motion sickness) شکایت داشتند. احتمالا تماشای این فیلم روی یک نمایشگر کوچک‌تر تحمل‌پذیرتر باشد. اما این اخطار را جدی بگیرید: بدون شک اثر برنده جایزه اسکار آلفونسو کوارون Alfonso Cuarón، این حس را به‌وجود می‌آورد که شما نیز همراه با ساندرا بولاک Sandra Bullock و جرج کلونی George Clooney در فضایی خارج از زمین گرفتار شده‌اید. به هر حال جلوه‌های بصری این فیلم بسیار استادانه اجرا شده و کاملا می‌ارزد که برای تماشای آن کمی ناراحتی را تحمل کنید.

۲۰۰۱: A Space Odyssey

۲۰۰۱: ادیسه فضایی

بی‌شک بدون اغراق یکی از الهام‌بخش‌ترین فیلم‌ها در ژانر علمی-تخیلی در این لیست، فیلم «۲۰۰۱: ادیسه فضایی» است. این حماسه فضایی سال ۱۹۶۸، به کارگردانی استنلی کوبریک، روایت رویارویی بشر و یک مونولیت سیاه اسرارآمیز در سفر به سیاره مشتری است که در تکامل انسان نیز اثرگذار بوده است. دیالوگ‌های مختصر، موسیقی متن شگفت‌انگیز، جلوه‌های ویژه خارق‌العاده و منفورترین موجودات شیطانی فیلم، همه و همه این فیلم را نه تنها به یکی از مهم‌ترین فیلم‌های فضایی، بلکه به مهم‌ترین فیلم تاریخ سینما تبدیل کرده‌اند.

Moon

ماه فضایی

تم «گشت‌وگذار تنهایی در فضا خطرناک است» که در اکثر فیلم‌های این لیست مورد استفاده بوده، در این فیلم نیز تکرار شده است. «ماه» داستان سام بل Sam Bell است. سام که به مدت سه سال در یک ایستگاه فضایی تحقیقاتی در کره ماه مشغول بوده، در اواخر دوران مأموریتش دچار حادثه‌ای می‌شود که ممکن است شانس او برای بازگشت به زمین را به خطر بیندازد.

Solaris

سولاریس فضایی

درام ۲۰۰۲ استیون سودربرگ Stephen Soderbergh که بر اساس رمان استانیسلاو لم Stanisław Lem ساخته شده، از نظر پرداختن به موضوع فضا برای پیش کشیدن موضوعات وابسته به ماهیت بشر، شبیه به فیلم «ماه» است. داستان درباره‌‌ یک روانشناس با بازی جرج کلونی است که وقتی از طرف دوستش در ایستگاه فضایی در سیاره سولاریس پیغامی عجیب دریافت می‌کند، تصمیم می‌‌گیرد به سفری دور برود تا ببیند اوضاع از چه قرار است. تا همین‌جا بسنده کنید و آگاه باشید که جریان‌های بسیار جالبی در این فیلم به تصویر کشیده شده است. تماشای «سولاریس» را از دست ندهید.

Contact

تماس فضایی

«تماس» نیز بر اساس رمانی با همین نام به قلم کارل ساگان Carl Sagan ساخته شده است. ماجرا دربارهٔ دکتر الی آرووی Ellie Arroway است که پس از کشف نشانه‌هایی از حیات ماورای عالم خاکی در منظومه خورشیدی، تصمیم به انجام سفری فضایی می‌گیرد. جودی فاستر Jodie Foster ستاره‌‌ٔ فیلم در کنار متیو مک‌کانهی Matthew McConaughey بازی می‌کند. کسانی که طرفدار فیلم‌های فضایی مک‌کانهی هستند، انتخاب مناسبی برای تماشا خواهند داشت.

The Martian

مریخی فضایی

می‌دانید بدترین اتفاقی که ممکن است رخ بدهد چیست؟ این‌که هم‌تیمی‌هایتان فکر کنند شما مرده‌اید و شما را در مریخ رها کنند. خوشبختانه مارک واتنی Mark Watney فضانورد (با بازی مت دیمون Matt Damon) موفق می‌شود با تهیه غذا بر سیاره سرخ به بقای خود در مریخ ادامه دهد و با مرکز کنترل پرواز در کره زمین تماس بگیرد. ریدلی اسکات کارگردانی «مریخی» را بر عهده داشته و علاوه بر دیمون بازیگران دیگری از جمله جف دانیلز Jeff Daniels، جسیکا چستین Jessica Chastain و شان بین Sean Bean در این فیلم پُر بازیگر حضور دارند.

The Right Stuff

مردان واقعی فضایی

کتاب پرفروش «مردان واقعی» به قلم تام وولف Tom Wolfe دست‌مایه ساخت این درام تاریخی در سال ۱۹۸۳ شد. این فیلم ماجرای واقعی سه خلبان آزمایشی را روایت می‌کند که با انجام تمرینات سخت فضایی، قصد شرکت در یکی از پروژه‌های فضایی ناسا به نام مرکوری در برابر روس‌ها را دارند که آنها را به عنوان نخستین فضانوردان آمریکایی رهسپار مدار زمین خواهد کرد.

Interstellar

میان‌سیاره‌ای کریستوفر نولان

در این ساختهٔ کریستوفر نولان، جوزف کوپر Joseph Cooper کشاورز-فضانورد داستان به امید نجات بشریت و بقای زندگی در زمین، مجبور به سفر به کرم‌چاله‌ای می‌شود. جدا از پیچیدگی‌های علمی و جلوه‌های بصری سنگین، باز هم متیو مک‌کانهی و جسیکا چستین را در یک فیلم فضایی فوق‌العاده در کنار یکدیگر می‌بینیم. جالب است بدانید نیل دگراس تایسون Neil deGrasse Tyson اخترفیزیکدان آمریکایی شخصا تماشای این فیلم را برای تجربه مفهوم اتساع زمان (یکی از مفاهیم فیزیکی مربوط به نظریه نسبیت خاص اینشتین) توصیه کرده و فیلم «میان‌ستاره‌ای» را از این بابت قبول دارد.این مقاله برگرفته از نوشتهٔ آلیزا پولکس Aliza Polkes در سایت theportalist.com است.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

نوشته ۹ تا از بهترین فیلم‌های فضایی اولین بار در بلاگ نماوا. پدیدار شد.

مطالب مرتبط