گاس ون سنت دربارهٔ ۳۰ سال کار، اینستاگرام و جیمین خواننده کره‌ای میگوید

امتیاز دهید post

گاس ون سنت ۳۰ سال گذشته را صرف ساخت جذاب‌ترین فیلم‌های خاص آمریکایی کرده است. او برندهٔ نخل طلای کن و دوبار نامزد دریافت اسکار بهترین کارگردان شده است. او آثار معروفی مثل «ویل هانتینگ خوب»، شوکه‌کننده مثل «فیل»، مهم مثل «آیداهوی اختصاصی خودم» و فیلم مهم سیاسی هم‌چون «میلک» را کارگردانی کرده است. تولیدات سینمایی متنوع و رنگارنگ او دربارهٔ روسپی‌های خیابانی، تیراندازهای مدرسه، ستاره‌های راک، معتادها و اسکیت‌سوارها بوده است. ون سنت به دنبال ماجراهای هیجان‌انگیز دوران جوانی، رویای طردشده‌ها و قدرت خانواده‌های برگزیده بوده که آنها را در آثارش پیدا و کشف کرده است. در طی این سال‌ها، او یک عکاس پرکار نیز بوده است. ون سنت کتابی از عکس‌هایش دارد که با نام «۱۰۸ پرتره» به چاپ رسیده است. این کتاب حاصل ۱۵ سال کار او در زمینهٔ تست بازیگری است که از کسانی که با آنها ملاقات و کار کرده است به ثبت رسانده است. حالا یک ستارهٔ دیگر جلوی لنز او قرار گرفته است: زوئی کراویتز برای جلد یکی از شماره‌های مجله آی-دی. در ادامه توجه شما به مصاحبهٔ اخیری که مجله آی-دی با گاس ون سنت ترتیب داده جلب می‌کنیم.

ویل هانتینگ خوب

امروز حالتان چطوره؟ در حال حاضر مشغول چه کاری هستید؟

امروز حالم خوب است. امروز تولدمه، خب چند تا برنامهٔ مخصوص این روز خواهم داشت.
پرسش پاسخ فارسی

پرسش پاسخ سوالات تفریحی
پرسش پاسخ سوالات هنری و زندگی
پرسش پاسخ سوالات درسی
پاسخ به سوالات کامپیوتری و تکنولوژی

عکاسی از زوئی کراویتز برای این شماره از مجله چطور بود؟

من و زوئی به تازگی در یک مهمانی همدیگر را دیدیم و اوقات خوبی داشتیم. خب، از اینکه قرار بود از او برای جلد آی-دی عکس بگیرم هیجان داشتم. ما چند دوست مشترک داریم و همسر او اهل پورتلند است. از این که توانستم چیزهای بیشتری دربارهٔ او بدانم حس خوبی داشتم. زوئی یک انسان بسیار جادویی است.

چه چیز به‌خصوصی در عکاسی و پرتره‌ها برایتان جالب است؟

من خودم را زیاد عکاس خوبی نمی‌دانم، اما پرتره‌های زیادی از آدم‌ها گرفته‌ام که راهی برای به‌خاطر سپردن آنها بوده است. من رویکردهای متفاوتی در عکاسی داشته‌ام، اما موفق‌ترین عکس‌هایم آنهایی است که تنها روی پرتره متمرکز بوده‌اند.

آیا هنوز هم عکاسی پولاروید انجام می‌دهید؟

من دوربین پولاروید اصلی‌ام را گم کردم. یک دوربین دیگر به‌ جای آن گرفتم که خراب شد و حالا فیلم دوربین دیگر تولید نمی‌شود. بنابراین، اخیرا زیاد عکس‌های پولاروید نگرفته‌ام. عکس‌های زوئی برای این شماره با دوربین دیجیتال هاسلبلاد گرفته شده که تا حدی شبیه عکس‌های پولاروید است.

آیداهوی اختصاصی خودم کیانوریوز
آیداهوی اختصاصی خودم

عکاس موردعلاقه‌‌تان کیست و چرا؟

فکر می‌کنم کلا فِرِد هولاند دی عکاس موردعلاقه‌ام باشد که به عنوان یکی از پیکتوریالست‌ترین‌ها شناخته می‌شود (این جنبش توانست بحث ماهیت زیباشناختی عکاسی را توسعه داده و به تأمل در باب ارتباط آن با دنیای مدرن کمک کند). پیکتوریالست‌‌ها عکاس‌هایی بودند که کمی شبیه به نقاش‌ها کار می‌کردند و به‌جای استفاده از دوربین به شکل مستند، روی ترکیب‌بندی و دستکاری عکس‌ها کار می‌کردند.

چه چیزی یک عکس را خوب می‌کند؟

معمولا برای من فریز کردن یک لحظهٔ فانی مثل نگاه، موقعیت، نوعی نور، مکان یا یک شخص که تنها برای همان لحظهٔ کوچک بوده و تقریبا هرگز دوباره تکرار نمی‌شود، مهم است.

نظرتان دربارهٔ اینستاگرام و تأثیری که روی عکاسی و عکس می‌گذارد چیست؟

صادقانه باید بگویم که زیاد مهارتی در اینستاگرام ندارم. من یک حساب کاربری ساختم اما نگه داشتن آن برایم سخت بود. بنابراین مطمئن نیستم چه بگویم.

یکی از بهترین نصیحت‌هایی که شنیده‌اید چه بوده است؟

یکی از بهترین نصیحت‌ها برای من این بود که به دنبال رویاهای خودم باشم.

نگران نباش، پیاده نمیتونه زیاد دور شه
نگران نباش، پیاده نمیتونه زیاد دور شه

و بهترین نصیحتی که بتوانید به یک نفر که خواستار دنبال کردن راه شماست چه خواهد بود؟

به دنبال رویایت باش.

بسیاری از فیلم‌هایتان ایده‌هایی دربارهٔ جوانی، خانواده و افراد طردشده دارند، چه چیزی شما را به این داستان‌ها باز می‌گرداند؟

فکر می‌کنم این موضوعات انعکاسی از چیزی است که از خودم می‌بینم. من به آنها باز می‌گردم چون اینها چیزهایی هستند که به من مربوط می‌شوند.

با این حال جدیدترین فیلم شما («نگران نباش، پیاده نمیتونه زیاد دور شه») دربارهٔ یک کاریکاتوریست معلول بود. چه چیزی شما را به سمت این داستان کشاند؟

در اصل از من خواسته شده بود فیلمی دربارهٔ جان کالاهان بسازم و پروسهٔ ساخت این پروژه حدود ۲۰ سال طول کشید. در آخر راهی برای ساخت آن پیدا کردم، اما بیش از هر چیز این کار سفارشی بود.

آیا بازیگری وجود دارد که در آرزوی کار کردن با او باشید؟

این شخص در اصل بازیگر نیست، اما گاهی حس آرامشی را در بعضی افراد می‌بینم که برایم دوست‌داشتنی است. در حال حاضر این شخص جیمین از گروه بی‌تی‌اس است. من دوست دارم از او عکس هم بگیرم، اما شاید این کار جزو برنامه‌های آینده‌ام باشد.
این مقاله برگرفته از نوشتهٔ فلیکس پتی در سایت i-d.vice.com است.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

نوشته گاس ون سنت دربارهٔ ۳۰ سال کار، اینستاگرام و جیمین خواننده کره‌ای میگوید اولین بار در بلاگ نماوا. پدیدار شد.

مطالب مرتبط