۱۵ فیلم که برای ورود به دنیای فیلمهای ترسناک کره‌ای باید ببینید

3.7/5 - (4 امتیاز)

تا به حال ۳۰ فیلم از کره‌ی جنوبی برای دریافت جایزه‌ی اسکار بهترین فیلم خارجی نامزد شده‌اند اما ۲۹ تای آن‌ها موفق به دریافت این جایزه نشده‌اند. نامزد امسال، فیلم زیبای لی چانگ دونگ Lee Chang-dong به نام «سوختن» Burning ممکن است بالاخره سرنوشت کره‌ی جنوبی در مراسم اسکار را تغییر دهد.
به همین مناسبت نگاهی به ۱۵ فیلم ترسناک برجسته‌ی کره‌ای می‌اندازیم که تماشای آن‌ها می‌تواند شروعی برای تجربه‌ای ترسناک در فیلم‌های کره‌ی جنوبی در این سبک باشد.
گوشی شیائومی
همچنین بخوانید:
۲۲ فیلم برتر سینمای کره

۱۵. (Whispering Corridors (1998

«کوریدورهای نجواگر» Whispering Corridors عنوان مهمی در ژانر وحشت مدرن کره محسوب می‌شود، چون بخشی از موج اول فیلم‌های پرفروش و موفقی بود که در آغاز قرن بیست و یکم سینمای کره را به حرکت واداشت. داستان این فیلم درباره‌ی یک مدرسه‌ی دخترانه است که توسط روح دانش‌آموزی تسخیر شده است. این روح سرگردان هر سه سال یک‌بار باز می‌گردد تا لرزه بر اندام کارکنان و دانش‌آموزان مدرسه بیاندازد.

۱۴. (Tell Me Something (1999

به من چیزی بگو

فیلم پیشتاز دیگری که در موج فیلم‌های کره‌ای درخشید، «به من چیزی بگو» Tell Me Something از چانگ یون-هیون Chang Yoon-hyun بود که بر یکی از قوی‌ترین عناصر ژانر سینمایی این کشور تکیه دارد: جنایت! کره‌ی جنوبی سابقه‌ای درخشان از فیلم‌های جنایی ترسناک دارد و «به من چیزی بگو» Tell Me Something داستان یک کارآگاه بدنام را روایت می‌کند که موظف می‌شود پرونده‌ی قتل‌های زنجیره‌ای وحشتناکی را حل کند. یک قاتل سئول را به وحشت انداخته است، او با ابزار جراحی قربانی‌هایش را تکه تکه کرده و اعضای بدنشان را در جای جای شهر پخش می‌کند.

۱۳. (Sorum (2001

Sorum

این فیلم ترسناک ماورا طبیعی به کارگردانی یون جانگ-چان Yoon Jong-chan درباره‌ی یک راننده تاکسی جوان است که به آپارتمانی جدید نقل مکان می‌کند و در خانه‌ای ساکن می‌شود که صاحب قبلی آن به طرز اسرارآمیزی مرده است. رابطه‌ی پیچیده‌ی او با یک صاحب‌خانه‌ی دیگر باعث می‌شود یانگ-هیون Yong-hyun — کسی که در خانه‌ی طلسم‌شده ساکن شده است — پرده از جنایتی بزرگ بردارد، و هرچه این مرد جوان در این راه تاریک پیش می‌رود، باید تصمیم بگیرد که آیا اتفاقات پلیدی که در این ساختمان در حال رخ دادن است با یک روح در ارتباط است — و یا با افرادی که در همسایگی او زندگی می‌کنند.

۱۲. (Into the Mirror (2003

Into the Mirror

برای قتل‌های اسرارآمیز بیشتر آماده شوید! پس از آن‌که یک افسر پلیس درگیر مرگ تصادفی همسرش می‌شود، از نیروی پلیس استعفا داده و رئیس نگهبانان یک مجتمع تجاری بزرگ می‌شود. یک آتش‌سوزی بزرگ سال‌ها پیش باعث تعطیلی پاساژ برای بازسازی آن شده بود، و اندکی پس از بازگشایی آن، کارمندان پاساژ به شکل عجیب و دلخراشی می‌میرند. او که از درون خود را همچنان پلیس می‌داند پس از دیدن رسیدگی ضعیف پلیس به این موضوع خود وارد عمل می‌شود. اما هرچه پیش می‌رود، با واقعیت‌های غیرقابل باوری روبرو می‌شود.

۱۱. (Save the Green Planet! (2003

نجات سیاره‌ی سبز!

تبلیغات «نجات سیاره‌ی سبز!» Save the Green Planet! می‌خواهند بدانید که این یک فیلم کمدی، یا یک فیلم ترسناک، یا علمی-تخیلی نیست — بلکه هر سه آن‌هاست (و بسیار بیشتر). این فیلم که اولین تجربه‌ی فیلم‌نامه‌نویسی-کارگردانی جانگ جون-هوآن Jang Joon-hwan است به یک کتاب‌دار عجیب و غریب به نام بیون-گو Byun-gu می‌پردازد که تاجری پرقدرت را پس از آن‌که متقاعد شد یکی از موجودات فضایی است که آمده تا دنیا را نابود کند، گروگان می‌گیرد. بیون-گو Byun-gu مطمئن است که زندانی او اطلاعات کافی برای جلوگیری از وقوع آخرالزمان را دارد، و شکنجه‌هایی طولانی را با توجیه تلاش برای نجات زمین، شروع می‌کند.

۱۰. (Oldboy (2003

اولدبوی کره‌ای

حتی اگر هیچ اسمی در سینمای کره‌ی جنوبی به گوشتان نخورده است، احتمالا نام پارک چان-ووک Park Chan-wook را شنیده‌اید. او سه‌گانه‌ی «انتقام» Vengeance را برای ما به ارمغان آورده است: همچنین فیلم فوق‌العاده‌ی «کنیز» The Handmaiden که لیاقت گرفتن جایزه‌ی اسکار را داشت؛ و حتی فیلم انگلیسی‌زبان «سوخت‌رسان» Stoker در سال ۲۰۱۳. اما در اینجا بر فیلم «اولدبوی» Oldboy او تمرکز داریم. مانند بسیاری از کارهای پارک Park داستان این فیلم در مورد عشق ممنوعه و انتقام است. چوی مین-سیک Choi Min-sik در نقش او دای-سو Oh Dae-su بازی می‌کند، مردی که برای ۱۵ سال در یک هتل زندانی بود و تمام مدت را صرف کشیدن نقشه‌ی انتقام کرده است. وقتی که بالاخره موفق به فرار می‌شود ثابت می‌کند که هیچ چیز جلودار او نیست تا عدالت را در حق خودش برقرار کند، اما پی بردن به حقیقتی سخت او و اراده‌اش را به چالش می‌کشد و یکی از پرهیجان‌ترین صحنه‌های فیلم را رقم می‌زند.

۹. (A Tale of Two Sisters (2003

افسانه دو خواهر کره‌ای

این اولین فیلم کارگردان کیم جی-وون Kim Jee-woon در این لیست است و از داستان محلی “جانگا و هونگریون” Jangha and Hongryun الهام گرفته شده است. در این فیلم دو دختر با پدر و نامادری سنگ‌دل‌شان زندگی می‌کنند. این دو خواهر پس از مرگ مادرشان مدتی در بیمارستان بستری می‌شوند و وقتی به خانه باز می‌گردند می‌بینند که پدرشان ازدواج کرده است، زمان زیادی نمی‌گذرد که یکی از خواهرها مسخ شده و تصاویر عجیب و دلخراشی می‌بیند، آن‌ها در نهایت متقاعد می‌شوند که نامادری‌شان راز پلیدی را از خانواده مخفی می‌کند.

۸. (Spider Forest (2004

Spider Forest کره‌ای

«جنگل عنکبوت‌ها» Spider Forest از سونگ ایل-گون Song Il-gon با یک مرد شروع می‌شود که در وسط جنگل از خواب بیدار شده و صحنه‌ی جنایتی را پیدا می‌کند که در آن یک زوج کشته شده و اعضای بدن‌شان تکه تکه شده است. کانگ مین Kang Min به خاطر یک تصادف به بیمارستان می‌رود و در آن‌جا به عنوان مظنون قتل متهم می‌شود. از اینجا به بعد در زندگی او فلش‌بک می‌زنیم و تراژدی‌هایی که با آن‌ها درگیر بوده‌ است را می‌بینیم تا آن‌که به جنگل عنکبوت‌ها می‌رسد — مکانی طلسم‌شده که ممکن است ارتباط اسرارآمیزی با او داشته باشد.

۷. (R-Point (2004

R-Point کره‌ای

R-Point وحشت ماورا طبیعی را با جنگ ترکیب می‌کند و درباره‌ی گروهی از سربازان است که ماموریت دارند یک واحد گردان گمشده را پیدا کنند. در بحبوحه‌ی جنگ ویتنام، قرارگاه ارتش کره‌ی جنوبی سیگنال‌هایی از گردان گمشده دریافت می‌کند، و گروهی از سربازان که روحیه‌ی خود را باخته‌اند و به لحاظ فیزیکی در شرایط مناسبی نیستند به ردیابی و دنبال کردن سیگنال می‌پردازند. در واقع، در پایان این فیلم زندگی باقی می‌ماند، اما انسانی نیست، افرادی که در ماموریت نجات هستند برای بقای خود با یک نیروی اهریمنی می‌جنگند.

۶. (The Host (2006

میزبان کره‌ای

«میزبان» The Host با نقش آفرینی سانگ کانگ-هو Song Kang-ho درباره‌ی اتفاقاتی است که پس از پیدا شدن سر و کله‌ی یک هیولا از رودخانه‌ی هان و ایجاد رعب و وحشت در مردم اطراف آن، می‌افتد. کارگردان بانگ Bong در این فیلم بروکراسی دولت کره، سوء استفاده از محیط زیست و حضور منافع آمریکایی در کشورش را مورد نقد قرار می‌دهد.

۵. (Living Death (2009

Living Death کره‌ای

این فیلم درباره‌ی یک دانش‌آموز به نام هی-جین Hee-jin است که وقتی خواهرش در یک تصادف شدید رانندگی آسیب می‌بیند و سپس ناپدید می‌شود، از مدرسه به خانه برمی‌گردد. مادر کله‌شق هی-جین Hee-jin به جای همکاری با پلیس به دعا و راز و نیاز روی می‌آورد. اما گم‌شدن خواهرش تنها اتفاق اسرارآمیزی نیست که او باید با آن کنار بیاید. همسایه‌هایشان شروع به خودکشی می‌کنند و هی-جین Hee-jin به این فکر می‌افتد که آیا این اتفاقات با خواهرش در ارتباط است یا نه.

۴. (Bedevilled (2010

Bedevilled کره‌ای

داستان این فیلم کره‌ای درباره‌ی دو زن است که با همدیگر در یک جزیره بزرگ شده‌اند. و وقتی یکی از آن‌ها شهر را ترک می‌کند تا به زادگاهش بازگردد، دوباره همدیگر را ملاقات می‌کنند. زنی که در جزیره مانده بود به خاطر جامعه‌ی عقب‌مانده‌ای که در آن بود و سو استفاده‌های شوهرش از او تصمیم به انتقامی خونین می‌گیرد. خشونت مردان عموما توسط زنان جزیره نادیده گرفته می‌شود، که مردسالاری عمیقی را در این جامعه ایجاد کرده است. و وقتی صبر این زن تمام می‌شود، حتی زندگی دوستش هم ممکن است در خطر باشد.

۳. (I Saw the Devil (2010

I Saw the Devil کره‌ای

این فیلم به کارگردانی کیم جی-وون Kim Jee-woon شروع ساده‌ای دارد: یک مامور مخفی آموزش‌دیده به نام کیم سو-هیون Kim Soo-hyeon پی می‌برد که نامزدش به طرز وحشیانه‌ای به قتل رسیده است و در یک رودخانه رها شده است، و مصمم می‌شود تا قاتل را پیدا کند. کیم جی-وون Kim Jee-woon یکی از استادان سینمای مدرن کره است، و مین-سیک چوی Min-sik Choi نقش‌آفرینی وحشت‌آوری در این فیلم او به نمایش می‌گذارد.

۲. (The Wailing (2016

شیون کره‌ای

«شیون» The Wailing تجربه‌ی زیبای دو ساعت و نیمی است که با تماشای آن احساس می‌کنید در یک کابوس ادامه‌دار ذوب می‌شوید. کارگردان نا هانگ-جین Na Hong-jin در این فیلم آهسته آهسته به بررسی یک قتل اسرارآمیز در یک روستا می‌پردازد، و نمونه‌ی خوبی از هنر کارگردان‌های کره‌ای است که فیلم‌های ترسناک بلند می‌سازند بدون اینکه احساس کش‌دار بودن فیلم به مخاطب دست بدهد.

۱. (Train to Busan (2016

قطار به بوسان کره‌ای

یک کلام، «قطار به بوسان» Train to Busan بهترین فیلم زامبی است که تا به حال ساخته شده است، و یکی از بهترین فیلم‌هایی است که در سال ۲۰۱۶ اکران شد. چیزی که باعث برتری با اختلاف فیلم‌های ترسناک کره‌ای از سایر رقبا در این ژانر می‌شود، وزن ارتباط‌های مرکزی فیلم است، و فارغ از این‌که سرعت اتفاقات چقدر در «بوسان» Busan بالا می‌رود — تقریبا کل فیلم در داخل قطاری در حال حرکت اتفاق می‌افتد — شخصیت‌ها به محض ورود به صحنه به طور کامل شکل می‌گیرند. «قطار به بوسان» Train to Busan فیلمی پر از هیجان و احساس و آدرنالین است.

این مطلب برگرفته از نوشته‌ی Jordan Crucchiola در وب‌سایت Vulture است.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

نوشته ۱۵ فیلم که برای ورود به دنیای فیلمهای ترسناک کره‌ای باید ببینید اولین بار در بلاگ نماوا. پدیدار شد.

مطالب مرتبط