۱۰ مستند با محوریت شهرها و زندگی شهرنشینی

امتیاز دهید post

در شهر های ما که همواره در حال تغییر هستند، جابه‌جا می‌شوند و تکامل پیدا می‌کنند؛ به تصویر کشیدن لحظات زودگذر و داستان‌های کوتاهی که باعث پویایی زندگی شهری می‌شوند، چالش‌برانگیز است.
فیلم به طرق مختلف می‌تواند یک رسانه مناسب برای نمایش نوستالژی شهری باشد و زندگی مردم و مکان‌ها را به شکلی منجمد در زمان در لحظه ثبت کند.
این لیست شامل انواع انتخاب‌های گوناگونی می‌شود که توسط فیلم‌سازان به تصویر کشیده شده‌اند. فیلم‌های مستند، زندگی شهری را به نمایش می‌گذارند.

همچنین بخوانید:
بررسی نحوه به تصویر کشیده شدن شهر های آمریکایی در ۱۲ فیلم سینمایی

فیلم‌های علمی- تخیلی و ویران‌شهرها گاهی آینده زندگی شهری را تیره و تار تصور می‌کنند؛ و همچنین آثار کلاسیک سینمایی را برای مکان‌هایی که زندگی می‌کنیم و دوست‌شان داریم، تماشا می‌کنیم.
زندگی شهری هم می‌تواند به طور دیوانه‌کننده‌ای به چالش‌هایش وابسته باشد و هم می‌تواند در سراسر جهان به واسطه لذت‌هایش تعالی‌بخش باشد. در این مطلب برخی از مستند‌های مورد علاقه‌مان از داستان‌های شهری را که بر پرده سینما نمایش داده شده‌اند، ‌گرد آورده‌ایم.

۱ – Style Wars ۱۹۸۳

Style Wars یک مقدمه اولیه از فرهنگ هیپ‌ هاپ بود که با قدرت یک متروی نقاشی‌شده با اسپری، دنیای فیلم را تکان داد. این فیلم مستند، از گوشه کنارهای فراموش‌شده و سرمایه‌گذاری‌نشده شهر نیویورک، بیدار شدن فرهنگی را که به مانند یک ققنوس برانگیخته‌ شده، به تصویر می‌کشد. در آن زمان گروه‌های تازه تاسیس‌شده میلیارد دلاری، دفاتر خود را با نقاشی‌های دیواری زینت می‌دادند و موسیقی رپ بر دنیای موسیقی حکم‌فرما شده بود؛ بازدید مجدد از داستان اصلی شکل‌گیری این هنر نشان می‌دهد که چگونه خلاقیت محلی به واقع باعث ایجاد یک جنبش جهانی می‌شود.

۲ – Bill Cunningham New York ۲۰۱۰

بیل کانینگهام مستند

همان‌گونه که از عنوان فیلم می‌توان برداشت کرد؛ عکاس فقید، بیل کانینگهام، از نیویورکی‌های اصیل بود: او به این سو و آن سو دوچرخه‌سواری می‌کرد، در تالار کارنگی زندگی می‌کرد، او در نیویورک تایمز کار می‌کرد و با عکاسی از همسایه‌های خود که دارای سبک زندگی گوناگونی بودند عملاً عکاسی خیابانی را اختراع کرد. در عمق این مستند تلخ و گزنده چنین ایده‌ای وجود دارد که شهرها پیرامون مردم هستند، فرقی نمی‌کند آن‌ها در باند فرودگاه‌ها باشند یا در پیاه‌روی خیابان‌ها.

۳ – The Pruitt-Igoe Myth ۲۰۱۱

افسانه پورت آیگو مستند

زمانی که پروژه‌های جاه‌طلبانه و بدنام مجتمع‌های مسکونی عمومی سنت لوئیس در سال ۱۹۷۶ به طرز چشم‌گیری تخریب شدند، مردم شهر ویرانی چیزی را که تبدیل به محلی ناکام و خطرناک شده بود، جشن گرفتند. برخی منتقدان، معماری پروت‌آیگو را در این زوال مقصر دانسته‌اند: برج‌های متراکم و مدرنی که توسط معمار مرکز تجارت جهانی، مینورو یاماساکی، طراحی شده بود، با بلوک‌های اطراف خود به طور کامل متفاوت بود. اما همان‌طور که فیلم نشان می‌دهد، پروت‌آیگو سازه‌ای نبود که این تجربه خانه‌سازی پساجنگ را به مانند توسعه‌های مشابه این منطقه به شکست محکوم کند.

۴ – Los Angeles Plays Itself ۲۰۰۳

لس آنجلس نقش خودش را بازی میکند مستند

این شاهکار تام اندرسن با بیش از ۲۰۰ کلیپ از فیلم‌های دیگر ساخته شده است که هر کدام از آن‌ها به نوعی لس آنجلس را خوب یا بد به نمایش می‌گذارند. بعد از یک دهه طولانی مبارزه با کپی‌رایت، مستند اخیراً بازسازی ‌شده (در حال حاضر یک نمونه قانونی برای استفاده عادلانه وجود دارد) و در دسترس است تا تمام ۱۷۰ دقیقه عظمت و افتخارش را به نمایش گذارد.

۵ – When the Levees Broke ۲۰۰۶

When the Levees Broke مستند

این داستان حماسی، غم‌انگیز و مملو از موسیقی جاز اسپایک لی، درباره چگونگی ترک یک شهر آمریکایی قرن بیست‌ویکمی پس از بلایای طبیعی و انسان‌ساخت است و درباره شکست‌های اراده، سیاست و سیاستمداران بسیار می‌گوید. این مورد همچنین یک اعلام جرم برای ناکامی‌های زیرساختی کشور ایالات متحده آمریکا است؛ هم از نظر فیزیکی و هم به لحاظ موضوعات مدنی که می‌بایست همه مردم را در چنین شرایط حزن‌انگیزی پیوند دهد.

۶ – My Winnipeg ۲۰۰۷

وینیپگ من مستند

گای مدین، فیلم‌ساز کانادایی این مستند فانتزی خیال‌آور را در مورد زادگاه خود ساخته است. در عین حال که مستند در چنگ‌زنی به واقعیت سست عمل می‌کند، داستان‌گویی و ایجاد حس مکان در فیلم لذت‌بخش است. با آمیختن تکنیک‌هایی از دوران سیاه و سفید سینما و استعداد افسانه‌شناسان برای روایت قصه‌های بلند، مدین یک تور شگفت‌انگیز را به وجود آورده است که بیشتر به ذهن خودش تعلق دارد.

۷ – The Land of Many Palaces ۲۰۱۴

The Land of Many Palaces مستند

این مستند درباره روند آشکار مهاجرت شهری در چین است. یکی از ابتکارات دولت که صدها میلیون روستانشین را روانه کلان‌شهرهای جدید و درخشان کرد. مستند به خوبی مقیاس این جابه‌جایی بی‌مانند را نشان می‌دهد. فیلم‌سازان از تلاش‌های دولت برای جابه‌جا کردن کشاورزان به اوردوس، (مدرن‌ترین شهر در نوع خودش) پیروی می‌کنند و صبورانه منتظر رسیدن ساکنان هستند. این کلان‌شهر برتر و برنامه‌ریزی‌شده در نزدیکی مغولستان قرار گرفته است و حتی به عنوان شهر ارواح با جمعیت پراکنده نیز در نظر گرفته می‌شود.

۸ – The Social Life of Small Urban Spaces ۱۹۷۹

The Social Life of Small Urban Spaces

نگاه ویلیام اچ. وایت به فعالیت روزمره فضای عمومی مانند یک مستند اولیه طبیعت بازی می‌کند. وایت و گروهش با فیلم‌برداری از تعاملات در پارک‌های نیویورک و میادین عمومی، داده‌ها و تحلیل‌هایی را ارائه کرده‌اند که نشان می‌دهند برنامه‌ریزان چگونه محیط شهری ما را شکل داده‌اند. شاید اکنون بسیار عجیب به نظر برسد اما این فیلم و تحقیقات شکل‌گرفته برای ساخت آن، انقلابی در نحوه طراحی فضای شهری ایجاد کرده است.

۹ – Notebook on Cities and Clothes ۱۹۸۹

یادداشتی بر شهرها و لباسها مستند

زندگی در شهر به چه معنی است؟ لباس پوشیدن به چه معنی است؟ معنای داشتن هویت چیست؟ منظور از عکس گرفتن چیست؟ وندرس تلاش می‌کند در این مستند که درباره طراح مد ژاپنی، یوجی یاماموتو است، به این سوالات پاسخ دهد.

۱۰ – Human Scale ۲۰۱۲

مقیاس انسانی مستند

Human Scale مجموعه‌ای از مطالعات موردی است که به چالش‌ها و موفقیت‌های طراحی شهری اولین پیاده‌رو می‌پردازد. این مستند یک کلاس پیشرفته از ایده‌ها و ایده‌آل‌های طراح شهری تاثیرگذار، یان گل، و کسانی که به مانند او برای ساخت شهرهای قابل زیستن و انسان محور تلاش می‌کنند، ارائه می‌دهد.
این مطلب برگرفته از نوشته Patrick Sisson و Lauren Ro در سایت curbed.com است.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

نوشته ۱۰ مستند با محوریت شهرها و زندگی شهرنشینی اولین بار در بلاگ نماوا. پدیدار شد.

مطالب مرتبط