۱۵ فیلمی که از شوالیه تاریکی The Dark Knight تأثیر گرفته اند

امتیاز دهید post

«شوالیه تاریکی» The Dark Knight کریستوفر نولان هجدهم ماه جولای سال ۲۰۰۸ در سینماها به اکران درآمد و برای همیشه در نحوه فیلم‌سازی و کارگردانی بلاک‌باسترهای پرمخاطب و پرخرج هالیوودی تحول ایجاد کرد. با گذر ده سال از اکران این فیلم هنوز هم می‌توانیم تأثیر آن را بر روی آثار سینمایی ببینیم.
با آمدن دهمین سالگرد اکران این فیلم، نگاهی به ۱۵ فیلمی که از «شوالیه تاریکی» تأثیر گرفته‌اند داشته‌ایم. شما می‌توانید بسیاری از این فیلم‌ها را در سایت نماوا تماشا کنید.

همچنین بخوانید:
رتبه‌ بندی فیلم‌ های کریستوفر نولان

THE AMAZING SPIDER-MAN- ۲۰۱۲

مارک وب Marc Web انرژی داستان اولیه‌ی «اسپایدرمن» Spider-Man ساخته‌ی سم ‌ریمی Sam Raimi را کنار گذاشته و ریتمی آرام‌تر همانند کارهای نولان را برای ساخت فیلمش انتخاب کرد. اندرو گارفیلد Andrew Garfield برای بازی در نقش پیتر پارکر Peter Parker به‌خوبی استرس و مشکلات نوجوانان را در بازی‌اش نمود داد، اما فیلم‌نامه‌ی فیلم نتوانست تعادل خوبی بین یک فیلم‌نامه‌ی شخصیت- محور همانند کارهای نولان و فیلم‌‌نامه‌ای اکشن‌ همراه با جلوه‌‌های ویژه‌‌ی زیاد،‌ برقرار کند.

X-MEN: FIRST CLASS – ۲۰۱۱

مردان ایکس: کلاس اول  تأثیر گرفته از شوالیه تاریکی

کارگردان «مردان ایکس: کلاس اول» X-Men: First Class متیو وان Matthew Vaughn به‌وضوح اعلام کرده است برای ساخت فیلم شخصیت-محورش سعی کرده بود همانند کاری که نولان برای بتمن Batman کرده بود را پیاده کند. وان با انتخاب بازیگران قوی مانند جنیفر لارنس Jennifer Lawrence، جیمز مک‌آووی James McAvoy و مایکل فاسبندر Michael Fassbender توانست فیلم موفقی را بر روی پرده‌ی سینما ببرد.

FANTASTIC FOUR – ۲۰۱۵

چهار شگفت انگیز  تأثیر گرفته از شوالیه تاریکی

قرار بود «چهار شگفت‌انگیز» Fantastic Four جاش ترانک Josh Trank در مورد چهار دوست باشد که با قدرت‌های ابرقهرمانی و شرایط فیزیکی و ذهنی ناشی از آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند.
تهیه‌کننده‌ی این فیلم سیمون کینبرگ Simon Kinberg گفته بود از دیدی مشابه با کارهای نولان برای ساخت این فیلم استفاده شده بود، اما فاکس Fox فیلم را از ترانک گرفته و در تدوین المان‌‌های نولان آن را حذف کرده و درنتیجه فیلمی معمولی‌تر و فراموش‌شدنی را تحویل داده است.

RISE OF THE PLANET OF THE APES – ۲۰۱۱

سیاره‌ی میمون‌ها  تأثیر گرفته از شوالیه تاریکی

روپرت وایات Rupert Wyatt و فیلم‌نامه‌نویسان ریک جفا Rick Jaffa و آماندا سیلور Amanda Silver هنگام بازسازی «سیاره‌ی میمون‌ها» Planet of the Apes از نولان کمک زیادی گرفتند. این بازسازی سال ۲۰۰۱ همان راه فیلم اصلی را پیش گرفت و برای روایت داستان ریسک کمتری کرد. در این فیلم بر روی اثرات تست‌های شامپانزه‌های بر روی دنیای واقعی تمرکز بیشتری شد. این مجموعه‌ فیلم‌ها با وجود دو فیلم مت ریوز Matt Reeves پیچیده‌تر و تاریک‌تر از قبل شد، حتی باوجوداینکه هسته‌ی هردوی این فیلم‌ها درباره‌ی تلاش انسان‌ها و میمون‌ها برای بقای نسلشان بود.

GODZILLA – ۲۰۱۴

گودزیلا 2014  تأثیر گرفته از شوالیه تاریکی

دید شخصیت‌-محور نولان در فیلم‌سازی اکشن، در بازسازی سال ۲۰۱۴ فیلم «گودزیلا» Godzilla حسابی به کمک گرت ادواردز Gareth Edwards آمد. این فیلم ‌آشوب‌های ناشی از هیولای گنده‌اش را از دید بالا روایت کرد و عموماً با دوربین‌های متحرک و جلو‌های ویژه تصاویر این شلوغی‌ها را ثبت کرد. درنتیجه یکی از بهترین تلاش‌ها درزمینه‌ی فیلم‌‌های هیولایی در تاریخ سینما ساخته شد.

SNOW WHITE AND THE HUNTSMAN – ۲۰۱۲

سفید‌برفی و شکارچی  تأثیر گرفته از شوالیه تاریکی

در سال‌های بعد از «شوالیه تاریکی» یکی از مثال‌های خوب فیلم‌سازی تاریک «سفید‌برفی و شکارچی» Snow White and the Huntsman روپرت سندرز Rupert Sanders است. این فیلم داستان کلاسیک افسانه‌ای را گرفته و تبدیل به رویارویی «شجاع دل» Braveheart و «ارباب حلقه‌ها» Lord of the Rings کرده است.

MAN OF STEEL- ۲۰۱۳

مرد پولادین  تأثیر گرفته از شوالیه تاریکی

تهیه‌کنندگی بازسازی فیلم سوپرمن سال ۲۰۱۳ زگ اسنایدر Zack Snyder بر عهده‌ی نولان بود، به همین جهت تعجبی ندارد که این فیلم رگه‌هایی از «شوالیه تاریکی» را به دنیای سینمایی دی‌سی DC Extended Universe آورد. فیلم اسنایدر به پیامد‌های روانی بزرگ شدن یک بیگانه بر روی زمین پرداخت. امضای نولان را پای این دید به شخصیت اصلی، به‌وضوح می‌توان دید.

BATMAN V SUPERMAN: DAWN OF JUSTICE – ۲۰۱۶

بتمن در برابر سوپرمن: طلوع عدالت  تأثیر گرفته از شوالیه تاریکی

دنیای سینمایی دی‌سی بر روی سایه‌ی «شوالیه تاریکی» ساخته شده است و مثالی واضح‌تر از «بتمن در برابر سوپرمن: طلوع عدالت» Batman v Superman زک اسنایدر نمی‌توان برای این موضوع پیدا کرد. فیلم با فیلم‌برداری تاریک و صحنه‌های اکشنی که در شب اتفاق می‌افتند نمونه‌ی خوبی از یک فیلم تاریک است. فیلم‌نامه نیز بروس وینی Bruce Wayne (با بازی بن افلک Ben Affleck) معرفی می‌کند از نسخه‌ی نولان و کریستین بیل Christian Bale ازنظر روحی بیشتر ترسیده است.

ROBOCOP – ۲۰۱۴

پلیس آهنی  تأثیر گرفته از شوالیه تاریکی

بازتولید «پلیس آهنی» RoboCop توسط ژوره پادیلا José Padilha بزرگ‌ترین اشتباه را در حین الهام‌گرفتن از «شوالیه تاریکی» انجام داده است: پادیلا فضای تاریک فیلم‌سازی نولان را با حذف کامل طنز اشتباه گرفته است. این کارگردان و بازیگرش یوئل کینامان Joel Kinnaman «پلیس آهنی» را به یک سایکودرام psychodrama بسیار جدی تبدیل کردند و ترکیب موفق طنز و خشونت را که در کار اصلی پل ورهوفن Paul Verhoeven وجود داشت به‌کل کنار گذاشتند.

STAR TREK INTO DARKNESS – ۲۰۱۳

پیشتازان فضا  تأثیر گرفته از شوالیه تاریکی

در زمان اکران «شوالیه‌ تاریکی» بازتولید سال ۲۰۰۹ «پیشتازان فضا» Star Trek جی‌. جی آبرامز J.J. Abrams در مراحل پایانی تولید بود؛ بنابراین تا دنباله‌ی سال ۲۰۱۳ این مجموعه فیلم‌ها، تأثیری از کارهای نولان بر روی کاپیتان کرک Captain Kirk، اسپاک Spock و دیگر شخصیت‌‌های این فیلم‌ها دیده نمی‌شد. فیلم‌نامه‌نویسان دیمون لیندلوف Damon Lindelof، روبرتو اورسی Roberto Orci و الکس کورتزمن Alex Kurtzman شخصیت منفی مشهور «پیشتازان فضا» کاهن Kahn را تبدیل به تروریستی الها‌م‌گرفته از جوکر کردند.

TERMINATOR GENISYS – ۲۰۱۵

نابودگر  تأثیر گرفته از شوالیه تاریکی

کارگردان بازتولید سال ۲۰۱۵ «نابودگر» Terminator، آلن تیلور Alan Taylor گفته بود می‌خواسته همان کاری که نولان برای بتمن کرده بود را روی مجموعه فیلم‌های جیمز کامرون James Cameron پیاده کند. به گفته‌ی تیلور اولین بتمن ساخته‌ی تیم برتون Tim Burton بسیار دیدنی بود؛ اما زمانی که او زیادی روی لباس‌ها و چیزهای دیگر وقت گذاشت، مثل قبل نشد. جمله‌ای که نولان در این مورد گفته بود برای تیلور بسیار الهام‌بخش بود: “من آن‌قدر برای این کار احترام قائلم که می‌خواهم آن تبدیل به چیزی بهتر از این کنم و آن را بالاتر ببرم”

ROBIN HOOD – ۲۰۱۰

رابین هود  تأثیر گرفته از شوالیه تاریکی

ریدلی اسکات Ridley Scott و راسل کرو Russell Crowe برای برگرداندن شخصیت رابین هود ROBIN HOOD دوباره شروع به همکاری کردند، آن‌ها در این همکاری به این داستان معروف به چشم یک داستان جنگی بزرگ نگاه کردند. منتقدان این ساخته‌ی سال ۲۰۱۰ را حسابی مورد نقد قرار دادند، اما این موضوع نتوانست هالیوود را برای ساخت یک اثر دیگر از رابین هود به همین نام به کارگردانی اتو باتورست Otto Bathurst منصرف کند.

SKYFALL – 2012

اسکای فال

اگر به دنبال پیدا کردن شخصیت منفی برگرفته از ژوکر Joker با بازی هیث لجر Heath Ledger در فیلم «شوالیه تاریکی» هستید، باید رائول سیلوای Raoul Silva «اسکای فال» Skyfall (به کارگردانی سم مندس)Sam Mendes را به شما معرفی کنم. این سایبرتروریست با بازی خاویر باردم Javier Bardem ترکیبی از جذابیت و آشفتگی لجر را به نمایش می‌گذارد. بااین‌حال مندس هم مثل نولان برای رسیدن به بروس وین، جیمز باند James Bond را مجبور می‌کند با بار روحی کارهای گذشته‌اش مواجه شود.

POWER RANGERS – ۲۰۱۷

پاور رنجر

Power Rangers در سال ۲۰۱۷ بازسازی نسبتاً جدی خود از شر تمام علائم کمپ خلاص شده و در عوض خشم نوجوانان را به نمایش گذاشت. کارگردان آن دین اسرائیلته Dean Israelite تمام تلاشش را کرد بیشتر به جنبه‌‌های احمقانه‌ی داستان بپردازد که نتیجه‌ی آن برای بزرگ‌ترها زیادی لوس و برای بچه‌‌ها هم به‌اندازه‌ی کافی بامزه نبود.

MISSION: IMPOSSIBLE – FALLOUT – ۲۰۱۸

ماموریت غیرممکن

حتی با گذشت ده سال هنوز اثر نولان بر روی داستان‌گویی فیلم‌های بزرگ مشهود است. کارگردان کریستوفر مک‌کوری Christopher McQuarrie هیجان مربوط به ترکیب منحصربه‌فرد نولان از اکشن به‌جا و روان‌شناسی شخصیت‌ها را قرض کرده و در ششمین فیلم «مأموریت غیرممکن» Mission: Impossible به کار می‌گیرد. تام کروز Tom Cruise در نقش ایتن هانت Ethan Hunt شباهت زیادی به بروس وین Bruce Wayne درون‌گرا و فرسوده‌ی نولان دارد و مک‌کوری موفق شده است هنر صحنه‌های اکشن روی زمین نولان را به اثرش منتقل کند.
این مطلب برگرفته از نوشته‌ی زک شارف ZACK SHARF درسایت www.indiewire.com است.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

نوشته ۱۵ فیلمی که از شوالیه تاریکی The Dark Knight تأثیر گرفته اند اولین بار در بلاگ نماوا. پدیدار شد.

مطالب مرتبط