فیلم های که باید پیش از رفتن به مدرسه فیلم تماشا کرد

امتیاز دهید post

اگر قصد ورود به مدرسه فیلم را دارید، خواندن این مقاله بسیار ضروری خواهد بود. در زیر لیستی از فیلم‌های کلاسیک و مدرن قرار دارد که هر کدام از آنها برای یک هنرجوی رشتهٔ فیلم‌سازی دارای نکات ارزنده‌ای است. اگر این فیلم‌ها را تماشا نکرده‌اید، آنها را از منظر کارگردانی، فیلم‌برداری، بازیگری، جلوه‌های ویژه و یا به عنوان انیمیشن‌های پیشگام، بررسی کنید.

The Godfather I & II و Citizen Kane

در ابتدا به این دو شاهکار سینمایی که تماشای آن برای هر انسانی خارج از مدرسهٔ فیلم نیز ضروری است، می‌پردازیم. «پدرخوانده» ۱ و۲ به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های جنایی تمام دوران شناخته می‌شوند. اثر حماسی فرانسیس فورد کوپولا Francis Ford Coppola یک مجموعهٔ تمام‌عیار از بهترین بازی‌ها، کارگردانی، موسیقی، فیلم‌برداری و داستان را در خود دارد.
اگر فرصت کافی ندارید، می‌توانید از تماشای قسمت سوم «پدرخواند» بگذرید. در این مقاله پیشنهادهای زیادی برای شما وجود دارد.
اورسن ولز Orson Welles کارگردان زمانی که در سال ۱۹۴۱ انقلابی در فیلم‌سازی به‌وجود آورد، تنها ۲۵ سال داشت. به فیلم‌برداری، موزیک و ساختار روایتی «همشهری کین» توجه ویژه‌ای داشته باشید؛ چراکه در زمان خودش کاملا نوآورانه بود و هنوز هم قدیمی نشده است.

۸ ½

هشت و نیم مدرسه فیلم

با تماشای «هشت‌ونیم» به دنیایی وارد می‌شوید که مثل دنیای ماجراجویانهٔ انتزاعی و رویاگونهٔ فدریکو فلینی Federico Fellini کارگردان ایتالیایی نمونه‌ی دیگری نداشته است. او فیلم‌سازی است که خود را میان نقطه عطف فیلم بعدی و زندگی‌ شخصی‌اش پیدا کرد.

Annie Hall

آنی هال وودی آلن کارگردانی مدرسه فیلم

وودی آلن Woody Allen سبک کمدی رمانتیک را با ساخت این فیلم در سال ۱۹۷۷ وارد مرحلهٔ جدیدی کرد. این فیلم موفق به دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم نیز شد. «آنی هال» فیلم بااصالت و پرنشاطی است که می‌توان با انتظارات واقعی در روابط داستان آن همزادپنداری کرد. Duck Soupبرادران مارکس (The Marx Bros) در اوج شهرت و موفقیت‌ بودند. این شاهکار کمدی مجموعه‌ای از مونولوگ‌های شوخ‌طبعانه و نمایش‌های خنده‌داری است که هیچ‌گاه تکراری نمی‌شود.

Back to the Future

بازگشت به آینده - سفر در زمان مدرسه فیلم

رابرت زمیکس Robert Zemeckis و باب گیل Bob Gale پایهٔ فیلم‌سازی بسیاری از آثار دهه ۸۰ میلادی را با فیلم «بازگشت به آینده» بنا نهادند. داستان دربارهٔ نوجوانی است که به صورت تصادفی در زمان سفر می‌کند و باعث می‌شود وجود خودش در آینده زیر سؤال برود.

The Bicycle Thief

دزد دوچرخه مدرسه فیلم

بی‌شک «دزد دوچرخه» یکی از بهترین فیلم‌های دوران نئورئالیسم ایتالیایی است. این فیلم درعین سادگی، داستان تأثیرگذار یک پدر فقیر در دوران پس از جنگ جهانی دوم در رم را روایت می‌کند که به دنبال دوچرخهٔ گم‌شده‌اش می‌گردد.

Ghostbusters

شکارچیان روح 1984 مدرسه فیلم

گروهی از دانشمندان که برای بخش خصوصی ناکارآمد هستند، وارد بیزینس شکار روح می‌شوند. جزئیات کلی موقعیت‌های طنز و سرخوشی حاکم در فیلم «شکارچیان روح»، این اثر دهه ۸۰ را دیدنی‌تر می‌کند.

Goodfellas

رفقای خوب مارتین اسکورسیزی

«رفقای خوب» یکی از بهترین ساخته‌های مارتین اسکورسیزی Martin Scorsese به حساب می‌آید. این درام جنایی محصول ۱۹۹۰ با بازی‌ها، موسیقی، کارگردانی و شخصیت‌های فراموش‌ندشنی فوق‌العاده‌اش، سرآغازی برای فیلم های «wise-guy» (اصطلاح عامیانه برای نامیدن اعضای مافیا) است.

Raging Bull

گاو خشمگین مدرسه فیلم

احتمالا هیچ گزینهٔ بهتری به جز رابرت دنیرو Robert De Niro و جو پشی Joe Pesci برای بازی در «گاو خشمگین» وجود نداشت. بار دیگر اسکورسیزی با ساخت فیلم اقتباسی از خاطرات جیک لاموتا Jake LaMotta مشت‌زن، شاهکار دیگری را به دنیای سینما اضافه کرد.

Rocky

راکی 1976 مدرسه فیلم

زندگی حرفه‌ای سیلوستر استالونه Sylvester Stallone با نویسندگی و بازی در فیلم «راکی» که دربارهٔ مشت‌زن ایتالیایی با همین نام است، به کلی تغییر کرد.

Taxi Driver

راننده تاکسی مدرسه فیلم

مارتین اسکورسیزی و پل شریدر Paul Schrader ما را وارد دنیای یک بازمانده از جنگ ویتنام می‌کنند که به دنبال معنی زندگی در نیویورک دهه ۷۰ میلادی می‌گردد.

Forrest Gump

فیلم سینمایی فارست گامپ دوست متنفر

با وجود هوش پایین شخصیت فارست گامپ، هیچ کاری وجود ندارد که او نتوانسته یا نخواسته باشد انجام دهد.

Shawshank Redemption

تیم رابینز

«مشغول زندگی شو یا مشغول مردن». کلمات عمیقی از فیلم حماسی «رستگاری در شاوشنک»‌ است که داستان مرد بی‌گناهی را روایت می‌کند که به اتهام قتل همسرش به اشتباه زندانی شده و قصد نجات خود را دارد.

The Third Man

مرد سوم مدرسه فیلم

تماشای این فیلم به خصوص برای کسانی که قصد تحقیق دربارهٔ فیلم نوآر را دارند ضروری است. اورسن ولز بازی بی‌نظیری در این فیلم بریتانیایی محصول ۱۹۴۹ از خود نشان می‌دهد. موسیقی، فیلم‌برداری و دیگر بازی‌های «مرد سوم»‌ نیز مورد تحسین قرار گرفته است.

Vertigo

سرگیجه آلفر هیچکاک

«سرگیجه» پیشگام تکنیک دالی زوم بوده و آلفرد هیچکاک ثابت کرد که استاد مسلم ساخت فیلم های مهیج روان‌شناسانه است.

Pulp Fiction

داستان عامه پسند

کوئنتین تارانتینو به طرز استادانه‌ای دنیایی از چند داستان ساده را به صورت پیچیده به تصویر کشیده که به یکی از فراموش‌نشدنی‌‌ترین فیلم های تاریخ تبدیل شده است.

Groundhog Day

روز گراندهاگ مدرسه فیلم

تابه‌حال این حس را داشته‌اید که بارها و بارها در یک روز گیر افتاده‌ باشید؟ این وضعیتی است که در فیلم کمدی درام «روز گراندهاگ» اثر هارولد رامیس Harold Ramis می‌بینیم.

The Shining

درخشش

هرگاه خواستید به درک درستی از تأثیر «تب کابین» برسید، پیش از هر چیز به تماشای «درخشش» فیلم مهیج استنلی کوبریک Stanley Kubrick با بازی بی‌نظیر جک نیکلسون Jack Nicholson بنشینید.

Star Wars

جنگ ستارگان

قطعا «جنگ ستارگان» یکی از مشهورترین فیلم های دارای امتیاز ساخت است. جرج لوکاس George Lucas با استفاده از خلاقیت ژانر علمی تخیلی، امپراتوری بزرگی ساخته که مملو از استعاره و شخصیت‌های نمادین است.

Casablanca

کازابلانکا اینگرید برگمن

داستان‌گویی در بهترین حالت. هامفری بوگارت Humphrey Bogart باید میان عشق به زن موردعلاقه‌اش (اینگرید برگمن Ingrid Bergman) و کمک به فرار همسر او که یک مبارز چکی در جنگ جهانی است، یکی را انتخاب کند.

این لیست در اینجا به پایان نمی‌رسد. بهتر است تماشای این فیلم ها را نیز فراموش نکنید:

Seven Samurai

Gone with the Wind

On the Waterfront

Jaws

Wild Strawberries

The 400 Blows

Psycho

Toy Story

Monty Python and the Holy Grail

Die Hard

Chinatown

Rear Window

North by Northwest

۱۲ Angry Men

Jurassic Park

Alien

Amélie

Fantasia

Fight Club

One Flew Over the Cuckoo’s Nest

The Matrix

Life is Beautiful

Amadeus

Full Metal Jacket

La Dolce Vita

Bowling for Columbine

Lawrence of Arabia

۲۰۰۱: A Space Odyssey

Memento

Dr. Strangelove

A Clockwork Orange

Apocalypse Now

Blade Runner

L’Avventura

City of God
این مقاله برگرفته از نوشتهٔ فرانک پسکوئین Frank Pasquine در سایت nyfa.edu است.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

نوشته فیلم های که باید پیش از رفتن به مدرسه فیلم تماشا کرد اولین بار در بلاگ نماوا. پدیدار شد.

مطالب مرتبط