خنده دارترین فیلم های مارول

4/5 - (2 امتیاز)

طنز المانی است که زمانی کتاب‌های کمیک مارول Marvel را از رقبایش متمایز کرد و در دهه‌ی گذشته نیز فیلم‌های مارول را از رقبایش جلو انداخته است. همه‌ی ما می‌دانیم فیلم‌های مارول خنده‌دار هستند، زمانی که بلیت این فیلم‌ها را می‌خریم، کمدی بخشی از چیزی است که در انتظار ما قرار دارد. همزمان با اکران تازه‌‌ی «کاپیتان مارول» Captain Marvel تصمیم گرفتیم پنج تا از خنده‌دارترین فیلم‌های مارول را انتخاب کنیم. از خنده‌دارترین فیلم‌های مارول در آمریکا، کهکشان راه‌شیری و بقیه‌ی هفت اقلیم برای شما نوشته‌ایم.

نکته‌ی قابل توجه: Iron Man 2

اینکه بعضی از افراد تصور می‌کنند، اولین فیلم «آیرون‌من» Iron Man فیلم خنده‌داری بوده است واقعا جالب است. «آیرون‌من ۲» Iron Man 2 در مقایسه با آن فیلم خنده‌دارتری بود. اگر در «آیرون‌من» کارگردان جان فاورو Jon Favreau ببری را به ما نشان داد، در «آیرون‌من۲» او را از قفس خارج کرد. منظورمان از ببر چیزی به همان خطرناکی است: کمدی بداهه. یکی از کارهایی که این فیلم انجام داد این بود که به دنیای مارول ثابت کرد می‌توان بدون این که جلوی اتفاقات اکشن فیلم را گرفت، بداهه را نیز به اثر اضافه کرد. البته که باید به پاسخ‌های این بداهه‌ها نیز توجه کرد، اصلا به همین دلیل است که گاها «آیرون‌من ۲» همانند فیلم‌‌های سطح پایین با بودجه‌ی کم به نظر می‌رسد.

۵- Avengers: Age of Ultron

عصر التران مارول

مثال دیگری از قسمت دوم یک فیلم که با اینکه از قسمت اول ضعیف‌تر بوده است اما از نظر کمدی بهتر عمل کرده است. این به این دلیل است که انتقام‌جویان دیگر تا اینجای کار یکدیگر را شناخته‌اند و می‌دانند چطور یکدیگر را عصبانی کنند. این‌که این افراد قوی‌هیکل همانند بچه‌‌‌ها رفتار می‌کنند، واقعا جالب است. این موضوع به جرئت یکی از پایدارترین منابع طنز در دنیای سینمایی مارول است: وقتی غرور این قهرمانان آن‌ها را مقابل یکدیگر قرار می‌دهد. باید موضوعی را راجع به ابرقهرمان‌ها بدانید. بله درست است که آن‌ها همه‌ی مشکلات را حل می‌کنند، اما می‌دانید چرا؟ البته که نمی‌خواهند مردم بی‌گناه از دنیا بروند. با این‌حال این آرزوها هستند که به افراد انگیزه می‌دهند ابرقهرمان‌‌ها مردم را نجات می‌دهند چرا که این کار احساس خوبی به آن‌ها می‌دهد. آن‌ها فکر می‌کنند که لایق قدرتی که به آن‌‌ها برای نجات دیگران قرار داده شده است، هستند. پس وقتی با یک نفر قوی‌هیکل‌تر از خودشان معاشرت کنند چه می‌شود؟ چیزی شبیه به صحنه‌ی مهمانی این فیلم رخ می‌دهد.

۴- Ant-Man

مرد مورچه ای مارول

دو فیلم «آیرون‌من» راهی را پیش گرفتند که پس از آن‌ها بیشتر فیلم‌های مارول آن را دنبال کردند. اکثر فیلم‌ها به جای اینکه به شکل‌دادن ساختار یک داستان و یا جلوه‌ها‌ی بصری آن بپردازند به تنظیم پارامترهایی که ما از دنیا انتظار داریم می‌پرداختند، به طور مثال ابرقهرمان‌های خوش‌چهره‌ای که با ابرقهرمان بودنشان کنار می‌آیند و طنز را هم چاشنی آن می‌کنند و یا قهرمان‌هایی که به خاطر خاص بودنشان مسخره می‌شوند. شوخی‌های دنیای مارول طوری هستند که در حین فیلم‌برداری به‌ راحتی توسط کارگردان و یا بازیگر می‌توانند عوض ‌شوند. این نوع کمدی اگر بازیگران خوبی را به همراه داشته باشد، بد از آب درنمیاید. «انت‌من» بامزه‌ترین نسخه‌ی موجود این نوع کمدی است. البته بامزه بودن پل راد Paul Rudd در موفقیت این فیلم بی‌تاثیر نبوده است.

۳- Spider-Man: Homecoming

هیچ‌وقت فیلم ابرقهرمانی نداشتیم که مردی در لباسی بامزه، تا این‌حد بگوید که چقدر همه‌چیز “بی‌نظیر” است. با این که این موضوع نکته‌ی کوچکی است اما نشان می‌دهد که «بازگشت به خانه» در اکرانش در اوایل امسال، چقدر برای همه تازه و جدید به نظر ‌آمد. اگر از قسمت‌های تکراری ماجرا مثل نیش عنکبوت و این‌ها بگذاریم، اسپایدرمنی داریم که از تبدیل شدن به یک مرد عنکبوتی هیجان‌زده است. با اینکه در «بازگشت به خانه» نشانه‌های آشنای دنیای مارول را می‌بینیم، اما فیلم حال و هوای خاص و منحصربفرد خودش را دارد.

۲- Guardians of the Galaxy

نگهبانان کهکشان مارول

«نگهبانان کهکشان» Guardians of the Galaxy درست موقعی آمد که دنیای سینمایی مارول بیشتر از همیشه به آن نیاز داشت. با اینکه همه‌ی فیلم‌های قبلی آن فیلم‌های خوبی بودند اما با آمدن اولین «انتقام‌جویان» Avengers و یک ثور Thor جدید، یک کاپیتان آمریکای Captain America جدید و یک آیرون‌من جدید، دنیای مارول از آثار قبلی خودش فاصله گرفت. بعد از آن «نگهبانان کهکشان» همراه با طنزی که تا پیش از آن در این مجموعه فیلم‌ها دیده نشده بود، به سینماها آمد.
موضوع این نیست که فیلم‌های دیگر مارول در خلق کمدی به کمک شخصیت‌ها ضعیف بودند، بلکه آن‌ها با تبدیل آیرون‌من به شخصیت بامزه‌ی فیلم یک‌جورهایی در این کار تقلب می‌کردند. اما شخصیت هر کدام از نگهبانان کهکشان طوری طراحی شده است که بقیه را اذیت کند، در نتیجه تمام تعاملات آن‌ها با یکدیگر بار طنز فیلم را بالا می‌برد. در حقیقت به‌خاطر هم‌خوانی اکشن و کمدی، «نگهبانان کهکشان» در این لیست تقریبا در جایگاه اول قرار دارد. از میان تمام فیلم‌های مارول، این فیلم کامل‌ترین کمدی-اکشن است.

۱- Thor: Ragnarok

برخلاف بیشتر فیلم‌های مارول «ثور:رگنراک» یک فیلم اکشن کمدی نیست. حتی یک فیلم کمدی اکشن هم نیست. این فیلم یک کمدی بی‌وقفه است که فقط در اواخر آن یک صحنه جنگ عظیم دارد. تایکا وایتیتی Taika Waititi کارگردان گفته است کریس همسورث Chris Hemsworth از ثوری تا این‌حد کسل‌کننده خسته بوده است، در نتیجه ماموریت وایتیتی این بود که ثور را تا حد ممکن بامزه‌ کند.
این فیلم در اصل نباید ساخته می‌شد. فیلم هر چیزی که در هسته‌ی یک فیلم ابرقهرمانی بزرگ است را زیر سوال می‌برد- سرعت دیالوگ‌ها پایین است، همه‌ی شخصیت‌ها آرام هستند و در مورد احساسات به‌طور آزادانه صحبت می‌شود. «ثور:رگنراک» یک فیلم احمقانه و پر از شوخیی است.
وایتیتی این اثر را با تمرکز بر ایجاد حال و هوایی که در نظر داشته است، خلق کرده است و بررسی آینده‌ی این شخصیت را به فیلم‌های بعدی واگذار کرده است. این به این معنی است که شاید همه این فیلم را دوست نداشته باشند، اما بقیه آن‌قدر غرق خندیدن هستند که به چیزی اهمیت نمی‌دهند. خیلی چیزها می‌توانست خوب پیش نرود، اما مارول به وایتیتی اعتماد کرد و وایتیتی نیز با اعتماد کردن به خودش کار درستی انجام داد.

این مطلب برگرفته از نوشته‌ای از جسی دیوید فاکس Jesse David Fox در سایت www.vulture.com می‌باشد.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

نوشته خنده دارترین فیلم های مارول اولین بار در بلاگ نماوا. پدیدار شد.

مطالب مرتبط