۲۵ واقعیت جالب درباره فیلم جوکر Joker که بهتر است بدانید

5/5 - (1 امتیاز)

بدون شک «جوکر» Joker را می‌توان دردناک‌ترین فیلم امسال دانست؛ فیلمی که مخاطب را با تمام وجود درگیر خود می‌کند و در نهایت با یک پایان استثنایی،‌ تصویرش را در اذهان بینندگان جاودانه می‌سازد. این فیلم حرف‌های زیادی برای گفتن داشت و نکات جالب‌توجهی نیز پیرامون ساخت و اکران آن شکل گرفت. در مطلب پیش‌رو نگاهی انداخته‌ایم به ۲۵ نکته جالبی که بهتر است درباره این فیلم بدانید.
۱ – واکین فینیکس کامل کردن خنده جوکر را سخت‌ترین بخش بازیگری این کاراکتر دانسته است.
۲ – واکین فینیکس خنده خود را بر اساس “ویدیو‌هایی از افرادی که از خنده بیمارگونه رنج می‌برند” پی‌ریزی کرد. وی همچنین به دنبال نمایش کاراکتری بود که مخاطبان نتوانند با آن هم‌ذات‌پنداری کنند.
۳ – همه ساعت‌ها در این فیلم، زمان را ۱۱:۱۱ نشان می‌دهند.
۴ – تاد فلیپس پرداخت واکین فینیکس از آرتور فلک را چنین توصیف کرده است: “او در جستجوی هویت است که به طرز اشتباهی تبدیل به یک نماد می‌شود، هدف او خالصانه، خنداندن مردم و به ارمغان آوردن لذت و خوشی برای جهان است.”

۵ – این جمله (جوک) آرتور “وقتی که من یک پسربچه بودم و به مردم می‌گفتم که می‌خواهم کمدین شوم، همه به من خندیدند، اما حالا هیچکس نمی‌خنده!” از حرف‌های کمدین بریتانیایی فقید، باب مونخوس، الهام گرفته شده است: “وقتی می‌گفتم می‌خواهم کمدین شوم، مردم به من می‌خندیدند،‌ خب حالا هیچکس نمی‌خنده”
۶ – واکین فینیکس با مرحوم هیث لجر رفاقت صمیمانه‌ای داشت؛ هیث لجر برای به تصویر کشیدن جوکر در فیلم «شوالیه تاریکی» ۲۰۰۸ The Dark Knight برنده جایزه اسکار شد.
۷ – ترانه‌ای که در تریلر تیزر شنیده می‌شود “لبخند” نام دارد که توسط چارلی چاپلین برای فیلمش «عصر جدید» ۱۹۳۶ Modern Times ساخته شده بود.
۸ – سازندگان «جوکر» این آثار را در ساخت فیلم خود موثر دانسته‌اند:‌ کتاب کمیک آلن مور، «جوک مرگ‌بار» The Killing Joke که در واقع سرآغاز جوکر و فرورفتن او در جنون را روایت می‌کند و همچنین فیلم‌های مارتین اسکورسیزی، «راننده تاکسی» ۱۹۷۶ Taxi Driver، «گاو خشمگین»‌ ۱۹۸۰ Raging Bull و «سلطان کمدی» ۱۹۸۲ The King of Comedy

۹ – بودجه نهایی این فیلم ۵۵ میلیون دلار بود که هالیوود ریپورتر آن را تنها “کسری” از بودجه یک فیلم معمولی که بر اساس کتاب‌های کمیک ساخته می‌شوند، در نظر می‌گیرد.
۱۰ – لگوی دی‌سی کامیکس تا بعد از تیتراژ پایانی فیلم ظاهر نمی‌شود. این یک تلاش واضح از سوی سازندگان فیلم است تا «جوکر» را از فیلم‌های دنیای سینمایی دی‌سی دور نگه دارند.
۱۱ – در یک تلاش عمدی به جهت پایین نگه داشتن بودجه فیلم، تقریباً هیچ‌یک از نماهای این فیلم دارای افکت‌های CGI نیست. یکی از موارد معدود، صحنه‌ای است که آرتور برای دیدن سوابق پزشکی مادرش به سمت ساختمانی به نام تیمارستان آرکهام قدم می‌زند. این صحنه CGI پیشرفته بود اما غیر از این مورد، اکثر افکت‌های این فیلم یا عملی بودند و یا با دوربین خلق شده بودند.
۱۲ – در اکران اولیه «جوکر» در جشنواره فیلم ونیز، تماشاگران ۸ دقیقه ایستاده این فیلم را تشویق کردند.
۱۳ – رابرت دنیرو گفته است که نقش او در «جوکر» ادای احترامی است به کاراکترش در فیلم «سلطان کمدی». روپرت پاپکین، کمدینی بود که با مجری یک برنامه گفتگومحور درگیری ذهنی داشت.

رابرت دنیرو

۱۴ – فیلم‌سازان در زمان فیلم‌برداری با عنوان «رومرو» کار می‌کردند به این جهت که تولید فیلم را در خفا نگه دارند. این نام می‌تواند ادای احترامی باشد به سزار رومرو که زمانی این کاراکتر را نقش‌آفرینی کرده بود.
۱۵ – واکین فینیکس برای ایفای نقش بتمن در فیلم کنسل‌شده «بتمن: سال اول» Batman: Year One دارن آرونوفسکی در نظر گرفته شده بود.
۱۶ – آدرس محل سکونت جوکر:‌ ایالات متحده آمریکا، نیویورک ۱۰۴۵۲، برانکس، خیابان شکسپیر ۱۱۶۵. بعد از اکران عمومی فیلم، این ساختمان تبدیل به یک جاذبه توریستی شد.
۱۷ – در جایی از فیلم آرتور فلک می‌گوید: “من قبلاً فکر می‌کردم زندگی من یک تراژدیه اما حالا می‌فهمم که همش یک کمدی بوده” این بازنویسی یکی از نقل نقل‌قول‌های چارلی چاپلین است که یک‌بار گفته بود: “زندگی زمانی که در کلوزآپ دیده میشه،‌ یک تراژدیه اما در لانگ‌شات،‌ یک کمدیه” چاپلین همچنین در نمایی در این فیلم ظاهر می‌شود؛ زمانی که سیاست‌مداران شهر گاتهام به تماشای فیلم «عصر جدید» نشسته بودند، حال آنکه در خارج از سالن، شهر در آشوب بود.

جوکر

۱۸ – آرتور فلک در انجمن کمدی پوگو استندآپ اجرا کرد. دلقکِ پوگو نام هنری یک دلقک حرفه‌ای واقعی و یک قاتل سریالی به نام جان وین گیسی است.
۱۹ – تا سپتامبر سال ۲۰۱۷، برادران وارنر بازی لئوناردو دی‌کاپریو را برای نقش جوکر در نظر گرفته بودند و امیدوار بودند که از هم‌کاری‌های مکرر او با مارتین اسکورسیزی برای به دام انداختنش استفاده کنند. اما تا فوریه سال ۲۰۱۸، این واکین فینیکس بود که در صدر انتخاب‌های تاد فلیپس برای این نقش قرار گرفته بود. پادرایگ كاتر در یادداشتی در مجله اسکرین‌رنت نوشته است، از آنجا که این فیلم یک داستان مستقل است، فینیکس مجبور به حضور یافتن در دنباله‌های نمایش نخواهد بود چنانکه او پیشنهاد مارول را هم خواهد داشت. فینیکس وقتی از این فیلم آگاهی پیدا کرد، هیجان‌زده شد چون در واقع «جوکر» فیلمی بود که او به دنبالش بود. او آن را منحصر به فرد توصیف کرد و بیان کرد که این فیلم را مانند یک “فیلم استودیویی” معمولی احساس نمی‌کند. با این وجود زمان زیادی سپری شد تا فینیکس این نقش را بپذیرد آن هم به این دلیل که این نقش، او را می‌ترساند.

جوکر

او گفت که “اغلب اوقات در این جور فیلم‌ها، ما نمونه‌های اولیه ساده‌شده و کاهش‌یافته را داریم و این باعث می‌شود که مخاطبان از کاراکتر فاصله بگیرند؛ دقیقاً به مانند آنچه که ما در زندگی واقعی انجام می‌دهیم. جایی که راحت است به دیگران برچسب شیطان بودن بزنیم و بنابراین می‌گوییم: خوب، من این شکلی نیستم.”
۲۰ – در ماه اوت ۲۰۱۸،‌ هیلدور گودنادوتیر برای آهنگ‌سازی موسیقی متن این فیلم استخدام شد. گودنادوتیر پس از خواندن فیلم‌نامه و ملاقات با تاد فلیپس نگارش موسیقی را آغاز کرد. فلیپس “ایده‌های زیاد و قدرتمندی داشت” درباره اینکه موسیقی متن فیلم چگونه باید نواخته شود. گودنادوتیر هم‌زمان در کنار موسیقی متن «جوکر»، بر روی موسیقی مینی‌سریال «چرنوبیل» ۲۰۱۹ Chernobyl کار می‌کرد. او در جایی گفته که تغییر وضعیت بین این دو چالش‌برانگیز بود چراکه موسیقی‌های آن‌ها بسیار متفاوت از یکدیگر بودند.
۲۱ – اگرچه «جوکر» اولین فیلم کمیک بوکی رابرت دنیرو محسوب می‌شود، اما او پیش از این نیز، برای بازی در نقش ریدلر در فیلم «بتمن برای همیشه» ۱۹۹۵ Batman Forever در نظر گرفته شده بود.

واکین فینیکس

۲۲ – نام کاراکتر شارون واشینگتن، دبرا کین است که در واقع ادای احترامی به خالق بتمن،‌ باب کین است.
۲۳ – «جوکر» نخستین فیلم با درجه‌بندی R، در تاریخ است که فروش آن به ۱ میلیارد دلار رسیده است.
۲۴ – در هند، این فیلم در روز دوم اکتبر، روز جهانی نه به خشونت، اکران شد؛ این کار آن‌ها یک عمل نامانوس و طعنه‌آمیز محسوب می‌شد چراکه «جوکر» به فیلمی “بسیار خشن و دردناک” معروف شده است. این تعطیلی عمومی در هند به مناسبت سالگرد تولد مهاتما گاندی در روز دوم اکتبر، به وجود آمده است. موردانتظارترین فیلم‌ها اغلب در تعطیلات عمومی اکران می‌شوند تا درآمد خوبی از افتتاحیه کسب کنند.
۲۵ – از زمان اکران این فیلم، کاراکتر آرتور فلک/ جوکر نماد اعتراض در کشورهایی هم‌چون لبنان، شیلی، عراق و چین برای اعتراض به فساد دولت‌ها شد.

منبع: وب‌سایت IMDB

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

نوشته ۲۵ واقعیت جالب درباره فیلم جوکر Joker که بهتر است بدانید اولین بار در بلاگ نماوا. پدیدار شد.

مطالب مرتبط