سوغات The Souvenir – برداشتی از زندگی کارگردان جوآنا هاگ

امتیاز دهید post

کارگردان بریتانیایی جوآنا هاگ که در ۳۰ سال گذشته یکی از استعداد‌های سینمای بریتانیا بوده است، همیشه بیشتر از ‌آن که به فیلم‌نامه توجه داشته باشد شیفته‌ی حال و هوا و شرایط قصه‌ای که روایت می‌کند است. برای همین جای تعجب ندارد که پشت فیلم احساسی و صادقانه‌ی جدید او، سوغات The Souvenir داستان خاصی وجود ندارد. در حقیقت می‌توان داستان این درام عاشقانه که در مورد عشق اول زن جوانی است را در شعری از مری اولیور خلاصه کرد:
کسی که دوستش داشتم به من جعبه‌ای پر از تاریکی داد
سال‌‌ها طول کشید تا فهمیدم که آن جعبه، یک هدیه بوده است.

همچنین بخوانید:
به سوی ستارگان Ad Astra – برد پیت با وجود روابط پیچیده‌ای که با پدرش دارد، راهی فضا می‌شود

داستان سوغات در اوایل دهه‌‌ی ۸۰ میلادی روایت می‌شود و نام آن روی یک نقاشی قرن هجدهم ژان اونوره فراگونار گرفته شده است. هاگ تلاش می‌کند گذشته‌ی خودش را کاوش کرده و آن را به عنوان داستان این فیلم به تصویر بکشد: این فیلم در اصل پرتره‌ای از زندگی خود او است که بعد از ۴۰ سال از این هنرمند کشیده شده است، و این زمان به هاگ اجازه داده است تا بتواند بفهمد چگونه دختری که بر روی تصویر می‌بینیم به فیلم‌ساز توانایی که پشت دوربین است، تبدیل شده است. و به نظر می‌رسد این ماجرا سفری بسیار عجیب بوده است.

البته باید قبول کنیم که تبدیل شدن به آدمی که امروز هستیم سخت‌ترین کاری بوده است که هرکدام از ما تا به حال انجام داده‌ایم و البته ضمانتی هم وجود نداشته است که هرکدام از ما در نهایت به جایی که می‌خواستیم برسیم. سوغاتدر اصل در مورد آن زمانی در زندگی انسان است که همه‌چیز زندگی، مولکول‌ به مولکول، در سر جای خود می‌لرزند و مواجه‌ی کوتاهی با کسی که قدرت تغییری در اساس و بنیان شخصیت شما دارد چه تاثیری می‌تواند بر روی فرد داشته باشد: زمای که برای تبدیل شدن به خود واقعی‌تان آن‌قدر مستاصل هستید که به راحتی هرکسی را که سر راه شما قرار بگیرد باور می‌کنید.
فیلم با یک دختر ۲۵ ساله‌ی خجالتی دانشجوی رشته‌ی فیلم‌سازی به نام جولی شروع شده و تمام می‌شود. این دختر در تمام زمینه‌های شباهت زیادی به هاگ دارد: با این که نمی‌توان گفت که نماینده‌ی واقعی هاگ جوان است، اما شباهت‌ آن‌‌ها آن‌قدر زیاد است که خانه‌ی او در لندن کاملا مطابق با خانه‌ای است که هاگ در آن سن در آن زندگی می‌کرده است. جولی که با بازی بی‌نظیر بازیگر جدید آنر سوئینتن بیرنه به تصویر کشیده شده است، به دنبال ساخت فیلمی استعاری در مورد مردی وابسته به خانواده از طبقه‌ی کارگر شهر ساندرلند است، موضوعی که به نظر می‌رسد جاذبه‌اش برای او به این خاطر باشد که تا به حال این داستان در زندگی خودش جایی نداشته است.

 آنر سوئینتن بیرنه تام برک

او در مهمانی‌ای پسری را می‌بیند که جواب سوال‌های ایجاد شده در ذهنش است. او به جولی می‌گوید که “همه‌ی ما به یک اندازه واقعی هستیم” و به نظر می‌رسد این کلمات تنها چیزهایی هستند که او می‌خواهد بشنود. جودی خیلی سریع عاشق او می‌‌شود. آنتونی (با بازی بی‌نظیر تام برک) چیزی بین هیو گرنت و پیتر لوره است. آنتونی جولی را به نمایشگاه والاس که نقاشی فراگونار در آن به نمایش گذاشته شده است می‌برد و او را به ناهار مهمان می‌کند. آنتونی به او می‌گوید که او به نظرش جولی شده است و همیشه هم گم خواهد ماند و جولی فکر می‌کند خوب است که لااقل آنتونی او را پیدا کرده است. جولی هیچ‌وقت حدس نمی‌زند که آنتونی معتاد به هروئین باشد. درست به همین راحتی جولی خودش را درمیان ماجرایی پیدا می‌کند که خارج از تجربه‌های قبلی‌اش است.
سوغات ۱۷ می امسال بر روی پرده رفت.

و حالا نظر سایر منتقدین درباره‌‌ی این فیلم:

سوغات

دیوید ارلیچ منتقد ایندی‌وایر نوشته است:

“جولی به آنتونی به عنوان پلی که می‌تواند او را به سمت تجربه‌ای عمیق‌تر برساند نگاه می‌کند، اما آنتونی بیش از ‌آنکه بر روی جولی تکیه کند بر روی هروئین تکیه می‌کند. جولی نیازهای آنتونی را در اولویت گذاشته و عاشق رها بودن آنتونی می‌شود، و به هیچ وجه تلاشی برای تغییر او نمی‌کند. او فکر می‌کند که تمام این‌‌ها یک روز می‌تواند در ساخت فیلمی موفق به او کمک کند. نه تنها فیلم در مورد هنرمندی است که دارد یاد می‌گیرد دردش را به چیزی کاربردی تبدیل کند، بلکه تجربه‌ای که خود هاگ نیز پشت سر گذاشته است را نیز به تصویر می‌کشد، «سوغات» روایتی از سرگذشت هاگ است. “

لوسی پوپسکو منتقد سینه‌ویو در نقد خود آورده است:

“سرعت آرام «سوغات» و حال‌ و هوای آن مخاطبانش را به دو دسته تقسیم می‌کند. فیلم لایه‌های زیادی داشته و به زیبایی به تصویر کشیده شده است. «سوغات» نشان می‌دهد تجربه، پایه و اساس کار یک هنرمند است. با اینکه مطمئن هستیم جولی در نهایت آنتونی را فراموش کرده و از او می‌گذرد و به یک فیلم‌ساز موفق تبدیل می‌شود، اما دوست داریم بدانیم این اتفاق چطور می‌افتد.”

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

نوشته سوغات The Souvenir – برداشتی از زندگی کارگردان جوآنا هاگ اولین بار در بلاگ نماوا. پدیدار شد.

مطالب مرتبط