مرد ایرلندی The Irishman – بازگشت پر غرور مارتین اسکورسیزی به همراه رابرت دنیرو آل پاچینو و جو پشی

امتیاز دهید post

شما حتی اگر فیلم مرد ایرلندی The Irishman را هنوز ندیده‌اید هم می‌توانید این مقاله را بدون ترس از اسپویل و لو رفتن انتها یا جزئیات تایین کننده داستان مطالعه کنید.

سرعت آرام و جذاب فیلم مرد ایرلندی

در برنامه‌های رادیویی یک قانون نانوشته دارند؛ اینکه شما اصلا نباید زمان مرده داشته باشید و نباید هیچ زمان سکوتی داشته باشید. این باور به سینما هم رسید، کارکترها همیشه جملات آماده دارند، همیشه نقشه ها از قبل کشیده شده و هیچ نیازی به تفکر ندارند. اسکورسیزی در The Irishman 2019 تمام این باورها را به خاک و خون کشید، به شیک‌ترین و فاخرترین حالت ممکن.
یکی از لحظات دل‌نشین در ذهن خیلی از انسان‌ها این است که بنشینند روبروی دریا و هیچ کاری نکند و صرفا از آرامشی ناب لذت ببرد. فیلم مرد ایرلندی همچون انسانی لب دریا بارها و بارها نشسته و دارد از خودش لذت می‌برد، بدون هیچ فشاری برای زودتر جمع و جور کردن سکانس‌ها. وقتی رابرت دنیرو و جو پشی در حال صحبت‌اند هیچ نشانه‌ای از یک فیلم‌نامه نیست، انگار ۲ نفر نشسته‌اند برای اولین بار فکر می‌کنند، نقشه می‌کشند، تعجب می‌کنند.

و چقدر رابرت دنیرو زیبا بازی می‌کند نقشی که برای آن زاده شده است. دنیرو نقش فرانک شرین یک سرباز قدیمی که الآن راننده کامیون است، راننده کامیونی که حتی از کامیون هم سر در نمی‌آورد. مردی که فقط هدفش زندگی بهتری برای خانواده‌اش بود و در خانواده مافیا به دنبال جایگاه خود می‌گردد.
آل‌ پاچینو بهترین انتخاب برای نقش جیمی هافا است. مرد ایرلندی یک سوال بزرگ ایجاد می‌کند؛ چرا آل‌ پاچینو و اسکورسیزی تا به امروز همکاری دیگری نداشتند. چرا باید ما تا به امروز برای همچین اثری صبر کرده باشیم.

مرد ایرلندی

جیمی هافا و مسیر قدرت

«جیمز ریدل» معروف به «جیمی هافا» کارکتر محوری داستان فیلم مرد ایرلندی وقتی ۷ ساله بود پدرش از دنیا رفت و او و خانواده‌اش وقتی ۱۱ سال داشت به دیترویت نقل مکان کرد و هافا تا آخر عمر در دیترویت زندگی کرد. ۱۴ سال بیشتر نداشت که برای کمک به خانواده مجبور شد ترک ‌تحصیل کرده و به کارگری مشغول شود.
کارگران به خاطر وضعیت کارشان ناراضی بودند، بنابراین اتحادیه‌ای تشکیل دادند تا وضعیتشان بهتر شود. هافا بااینکه خیلی جوان بود اما کارگران دیگر را تحت تأثیر شهامتش قرار داده بود و او توانست رهبری این گروه را به دست بگیرد، سال ۱۹۳۲ او از سمت خود استعفا داد و رئیس گروه کامیون داران محلی دیترویت شد.
آنها در سطح ملی کار می‌کردند و زیاد طول نکشید که کار آنها بسیار رونق پیدا کرد تا آنجا که اعضای شرکت او در سال ۱۹۵۱ به بیش از ۴۲۰ هزار نفر رسید، وظیفه هافا سروسامان دادن به این سازمان بود. این سازمان به یکی از قوی‌ترین اتحادیه‌های کامیون دارها تبدیل شد و هافا از اتحادیه‌اش در برابر اتحادیه‌های دیگر محافظت می‌کرد و روز به روز قدرتمندتر می‌شد. در سال ۱۹۵۷ هافا متهم به ارتکاب جنایت شد اما کسی نتوانست اتهاماتش را ثابت کند.

زندانی شدن جیمی هافا

سه سال بعد توسط رابرت اف کندی، برادر جان اف کندی رئیس‌جمهور وقت آمریکا که با جزئیات بیشتری داخل فیلم مرد ایرلندی نمایش داده می‌شود تحت تعقیب قرار گرفت تا سرانجام سال ۱۹۶۴ به جرم دادن رشوه به قاضی شهر تنسی و دستکاری روند تصمیم هیئت‌منصفه به هشت سال زندان محکوم شد. همان سال او به کلاه‌برداری و سوءاستفاده مالی از بودجه اتحادیه متهم شد و به این ترتیب ۵ سال دیگر نیز به محکومیت ۸ ساله او افزوده شد.

جیمی هافا

سال ۱۹۷۱ هافا با گذراندن ۵ سال از محکومیت ۱۳ ساله‌اش، در زمان رئیس‌جمهور نیکسون، از زندان آزاد شد. نیکسون با حمایت از قائم‌مقام منصوبی خود هافا او را از هر نوع فعالیتی در اتحادیه منع کرده بود ولی او خیلی تلاش کرد تا قدرت ازدست‌رفته‌اش را مجدداً پس بگیرد اما نتوانست کاری از پیش ببرد.

آل پاچینو و دنیرو در فیلم The Irishman

هافا کاراکتری بود از جنس کاراکترهایی که از زندگی بزرگ‌تر هستند، کاراکتری که شاید مسیر تاریخ را تغییر داده، نقشی که آل‌ پاچینو به‌خوبی بازی کرده.
ازنظر بعضی منتقدین آل‌پاچینو در این نقش زیادی آل پاچینو بوده و اغراق شخصی آل پاچینو در این کارکتر وارد شده است اما ازنظر من حتی کم بود، بهترین لحظات آل پاچینو در سینما لحظاتی است که یک تنه یک جمعیت را هدف می‌گیرد، روی میز می‌کوبد و به همه فحش می‌دهد.
مثل سکانس دادگاه فیلم عدالت برای همه که یک تنه یک دادگاه را از زیر تیغ رد می‌کند. آل پاچینو بهترین انتخاب و بهترین اتفاق برای فیلم مرد ایرلندی بود. این بازیگران اما در سال‌های گذشته اثری فاخر نداشتند اما مرد ایرلندی نشان داد که وقتی یک کارگردان و نویسنده کار بلد در زمین بازی باشد دنیرو و آل پاچینو هنوز بلدند چگونه تماشاچی را به صندلی میخ کنند.

دنیرو اسکورسیزی و آل پاچینو

در تریلر فیلم مرد ایرلندی جیمی هافا از فرانک شرین می‌پرسد که آیا می‌خواهی جزئی از ین تاریخ باشی و فرانک در جواب می‌گوید بله. رابرت دنیرو تمامی سکانس‌هایی که در آن حضور دارد را کاملا تغییر می‌دهد، آن هم با شخصیتی که اصرار به تغییر هیچ چیزی ندارد و زندگی را همان‌گونه که هست پذیرفته است.

طراحی صحنه و تکنولوژی جوان‌سازی دیجیتال در فیلم مرد ایرلندی

فیلم مرد ایرلندی از لحاظ ساختاری هم فوق‌العاده است. روند داستانی فیلم در بعضی از مواقع فلش بک داخل فلش بک است. برای دهه‌های مختلف آمریکا در آن زمان که در آن سال‌ها لباس‌ها، ماشین‌ها، نحوه آرایش خانم‌ها دائما در حال تغییر بود شما در هیچ صحنه‌ای مسیر زمانی را گم نمی‌کنید.
استفاده از تکنولوژی جوان سازی دیجیتال به بلوغ خوبی رسیده و در صحنه‌ای که بازیگران به سنشان در دنیای واقعی رسیده‌اند، تشخیص اینکه آیا الآن این چهره‌ها خودشان‌اند یا هنوز از جوان‌سازی دیجیتال استفاده شده بیننده را به تفکر وادار می‌کند و این نشان دهنده پیشرفت فوق‌العاده این تکنولوژی است.

رابرت دنیرو در مرد ایرلندی

فیلم مرد ایرلندی به صورت زبان اصلی و با زیرنویس فارسی اختصاصی هم اکنون در نماوا موجود و قابل تماشاست.

نوشته مرد ایرلندی The Irishman – بازگشت پر غرور مارتین اسکورسیزی به همراه رابرت دنیرو آل پاچینو و جو پشی اولین بار در بلاگ نماوا. پدیدار شد.

مطالب مرتبط