بهترین اقتباس ها از رمان زنان کوچک Little Women

امتیاز دهید post

از رمان زنان کوچک لوییزا می الکات در طول سالیان، چندین اقتباس سینمایی و تلویزیونی ساخته شده است اما تعیین اینکه کدام‌یک از آن‌ها بهتر از بقیه است، کمی دشوار می‌نماید. این اثر یکی از مشهورترین رمان‌های آمریکایی است که تا به امروز منبع الهام آثار بسیاری قرار گرفته است. تاکنون هفت فیلم به طور کامل از این رمان اقتباس شده‌اند (البته بدون در نظر گرفتن مینی‌سریال‌های تلویزیونی، نمایش‌نامه‌ها، درام‌های رادیویی، موزیکال‌ها و غیره) آخرین مورد هم به فیلم زنان کوچک Little Women گرتا گرویگ محصول سال ۲۰۱۹ برمی‌گردد.
رمان زنان کوچک (۱۸۶۸) اثر برجسته الکات، داستان چهار خواهر به نام‌های مگ، جو، بت و ایمی مارچ را روایت می‌کند که در پس‌زمینه فقر و جنگ داخلی آمریکا بزرگ می‌شوند. هر دختر استعدادها و دیدگاه‌های مخصوص به خود را دارد و همه آن‌ها توسط مادر دوست‌داشتنی خود، مارمی تشویق می‌شوند. با افزایش سن، آن‌ها با درگیری‌ها و مشکلاتی‌ روبرو می‌شوند که شخصیت‌شان را به عنوان زنان جوان شکل می‌دهد. در نهایت، هر یک از این دختران جایگاه خود را در جهان پیدا می‌کند و برخی نیز در طول این مسیر عاشق می‌شوند. یک داستان به‌غایت زیبا که در بطن آن، مضامینی هم‌چون خودمختاری زنان، محوریت خانواده، اهمیت فداکاری و وفادار ماندن به خود حقیقی نهفته است.

همچنین بخوانید:
با بازیگران فیلم جدید زنان کوچک Little Women آشنا شوید

زنان کوچک یک رمان بنیادی آمریکایی است و برای طرفدارانی که دوشادوش خواهران مارچ بزرگ شده‌اند، عمیقاً مهم است. شاید به این دلیل است که زنان کوچک بارها و بارها مورد اقتباس قرار گرفته شده است. نخستین فیلم معروفی که از این رمان ساخته شد، به سال ۱۹۱۷ برمی‌گردد. کارگردان بریتانیایی، الکساندر باتلر و شرکت فیلم‌سازی قدیمی G. B. Samuelson Productions اولین فیلم شناخته‌شده زنان کوچک Little Women را ساختند اما این فیلم به مرور زمان از دست رفته است. سپس، یک سال بعد، پارامونت پیکچرز اولین اقتباس آمریکایی را به کارگردانی هارلی کنولس و با بازیگران هم‌چون دورتی برنار و کنراد نیگل به تصویر کشید، اما این مورد هم از بین رفته‌ است. (توجه: لیست آمازون پرایم برای این نسخه در واقع یک اپیزود تلویزیونی از استودیوی One Westinghouse است.) در این مطلب رتبه‌بندی خود را برای فیلم‌های اقتباس‌شده از رمان زنان کوچک که هنوز هم موجود هستند، ارائه کرده‌ایم.

۵ – اقتباس ۲۰۱۸ اثر کلر نیدرپروئم

زنان کوچک ۲۰۱۸ جدیدترین اقتباسی است که بدون شک با نسخه گرویگ مقایسه خواهد شد. کارگردان این اثر کلر نیدرپروئم و بازیگران آن، سارا داونپورت در نقش جو، لوکاس جرابل در نقش پسر علاقه‌مند به موسیقی، معروف به لاری و لی تامپسون در نقش مارمی هستند. این بازخوانی مدرن، نامانوس‌ترین اقتباس در این لیست است و البته یکی از بدترین آن‌ها هم هست. تصمیم نیدرپروئم در قرار دادن دختران مارچ در یک صحنه‌پردازی مدرن، در طرح اولیه مجذوب‌کننده است اما فیلم در اجراست که شکست می‌خورد.
کاراکترها تا جایی تغییر یافته‌اند که تقریباً غیرقابل‌شناسایی شده‌اند. پروفسور بایر (یک دوراندیش آلمانی خسته‌کننده، مسن و غیرجذاب در رمان اصلی) با بازیگر ایان بوهن به یک مرد جذاب، پیشرو و تقریباً جسور تبدیل شده است، حال آنکه لاری جرابل از ابتدا انتخاب دوم خوبی به نظر می‌رسد. این نوع بازسازی کاراکتر معنای کتاب را تغییر می‌دهد و برای هر کسی که با مطالب منبع آشنا باشد، گیج‌کننده خواهد بود. علاوه‌بر این، دیالوگ‌ها اغلب می‌لگند بیشتر به این دلیل که فیلم‌ساز اصرار بیش از حدی به مدرن بودن و مرتبط بودن داشته است. این یک جایگزین ضعیف برای زبان الکات است که بسیاری از فیلم‌های بالاتر این لیست، از آن برای یک تاثیرگذاری قدرتمند استفاده می‌کنند. از جمله جملات نمادینی که در این اقتباس به‌شدت از دست رفته‌اند.
زنان کوچکنیدرپروئم به طور کامل فاقد جذابیت نیست، با این حال، مشخصاً در به تصویر کشیدن صحنه‌های دخترانه بین خواهران و مارمی موفق عمل کرده است. برای بینندگانی که نمی‌توانند قطعات دوره‌ای را تحمل کنند، این یک دز مناسب از احساسات گرم و سرگرم‌کننده است، اما زنان کوچکواقعی نیست.

۴ – زنان کوچک ۱۹۴۹ اثر مروین لیروی

۱۹۴۹ اثر مروین لیروی

اقتباس تکنی‌کالر ۱۹۴۹ به کارگردانی مروین لیروی ساخته شده است و بازیگرانی نظیر جون الیسون در نقش جو و الیزابت تیلور در نقش ایمی در این فیلم حضور دارند. فیلم‌نامه دقیقاً همان نسخه ۱۹۳۳ است که کاترین هپبورن در آن فیلم می‌درخشد. متاسفانه، این اقتباس به اندازه کافی خوب نیست. به طور هم‌زمان سست و بی‌حال و با بازی‌های اغراق‌شده احساس می‌شود. دیالوگ‌ها باآب‌وتاب بیان می‌شوند و رابطه‌ها اجباری به نظر می‌رسند و این در حالی است که کتاب به اندازه کافی جذاب و صادقانه است تا برای طرفداران دلگرم‌کننده باشد، اما این فیلم صمیمیت ذاتی دیگر اقتباس‌های بالاتر در این فهرست را ندارد.
بخشی از آن به بازیگری کار برمی‌گردد؛ خواهرهایش خیلی شبیه خواهر نیستند، بلکه در عوض ستاره‌های درخشانی هستند که با هم رقابت می‌کنند و ارتباط چندانی با یکدیگر ندارند. به ویژه جون الیسون که ناامیدکننده ظاهر شده است. خشم بی‌پروا جو و شوخی‌های پسرنمایانه او، بُعد بانومآبانه‌اش را به طور کامل از بین برده است و او را بی‌احساس جلوه می‌دهد. به‌علاوه، الیسون در آن زمان ۳۳ سال سن داشت و نقش جو مارچ ۱۵ ساله را ایفا کرد، یعنی بیشتر از دو برابر سن کاراکتری که او به تصویر کشید و بدین ترتیب الیسون همه خوش‌باوری‌های نقش قهرمان دختر تازه‌بالغ‌شده فیلم را تغییر می‌دهد. این انتخاب‌های نادرست (از بازیگری گرفته تا کارگردانی) باعث می‌شود که رشد دختران دلخواه و مصنوعی احساس شود؛ خیلی شبیه به پس‌زمینه نقاشی‌شده این فیلم پرهیاهو.

۳ – فیلم ۱۹۳۳ اثر جرج کیوکر

زنان کوچک ۱۹۳۳ اثر جرج کیوکر

کارگردان نسخه ۱۹۳۳ جرج کیوکر و ستاره آن، کاترین هپبورن در نقش جو است و این فیلم با اختلاف زیاد بهترین اقتباس قدیمی است. دیالوگ‌ها سرزنده و نشاط‌آور است که با وضوح و بیان رسا هپبورن منتقل می‌شود. در واقع، او آنقدر خوب است که جو وی را می‌توان نسخه واقعی در نظر گرفت و این روی سایر بازیگران هم کاملاً تاثیرگذار بوده است. جو او باهوش، ماجراجو، با رفتارهای پسرمانند و درد‌ساز احساس می‌شود. او و خواهرانش به گونه‌ای صحبت می‌کنند که بااصالت و به طرز شگفت‌آوری خنده‌دار نشان داده می‌شوند. به‌رغم همه این خنده‌ها، اقتباس کیوکر اخلاقی و بی‌ریاست اما احساسات‌برانگیز نیست. فیلم متعلق به دوران افسرده‌کننده‌ای است و فراخوان قانع‌کننده‌ای برای ازخودگذشتگی و وطن‌پرستی ارائه می‌دهد که همین موضوع در مرکزیت رمان ۱۸۶۸ الکات قرار گرفته است. اقتباس کیوکر شوخ‌طبع و پرمهر است؛ کلاسیکی که آنچه طرفداران در رمان زنان کوچک دلباخته‌اش شده بودند، را به تصویر می‌کشد.

۲ – زنان کوچک ۱۹۹۴ اثر گیلیان آرمسترانگ

۱۹۹۴ اثر گیلیان آرمسترانگ

کارگردانی این اثر برعهده گیلیان آرمسترانگ بود؛ نخستین کارگردان زنی که یک اقتباس کامل از این اثر را به روی پرده برد. نسخه ۱۹۹۴ زنان کوچک، اغلب از جانب طرفداران کتاب، دوست‌داشتنی‌ترین و خوش‌فکرترین اثر در نظر گرفته می‌شود. ستاره‌های این فیلم به‌غایت درخشان و آرام، وینونا رایدر در نقش جو و کریستین بیل در نقش لاری هستند. تعبیر رایدر نوعی آرامش به تیزبینی جو افزود و آرمسترانگ نیز همین تعبیر را با شدت بیشتری به فیلم بخشید و بینندگان را با آغوش باز به خانواده مارچ دعوت کرد. برای طرفداران کتاب، این اقتباس مانند یک دوست قدیمی است. آرمسترانگ با به کار بردن ترفندهای متنوع کارگردانی، هر صحنه فیلمش را غرق در صمیمیت و آشنایی می‌کند. (از نمای نزدیک و نورپردازی گرم تا گام‌های آرامش‌بخش) فیلم زنان کوچک۱۹۹۴ با دقت و چیره‌دستی ساخته شده اما نه با تلاش بیش از اندازه. فیلم تجسم عشق و احترام آرمسترانگ به منبع اصلی خود است و بینندگان نیز او را همراهی خواهند کرد.

۱ – زنان کوچک ۲۰۱۹ اثر گرتا گرویگ

زنان کوچک

اگر زنان کوچک آرمسترانگ مانند خواندن دوباره کتاب مورد علاقه‌تان است، نسخه گرویگ مانند تجربه کردن آن برای اولین بار است. فیلم نفس‌گیر، شاد و بسیار زنده است. از همان صحنه‌های آغازین، زنان کوچک با چنان انرژی بالایی جلو می‌رود که خود نیز خطر شلوغ بودن را حس می‌کند. اما به‌مانند هر کارگردان قدرتمند دیگری، گرویگ ماهرانه از شلوغ شدن اثر خود با دقت زیاد در هر لحظه جلوگیری می‌کند. او جدول زمانی این رمان را برچیده و مجدداً از نو تنظیم می‌کند تا فیلم به جای آنکه فقط روایت‌گر داستان اصلی شود، یکپارچه در امتداد ضربات عاطفی خود جریان یابد. این موضوع باعث می‌شود هریک از زنان کوچک امکان رشد داشته باشند و بینندگان نیز این شانس را دارند که به سفر آن‌ها بپیوندند.
این فیلم زنان کوچک ۲۰۱۹ چیز جدیدی است؛ شگفت‌آور است. همه بازیگران بهترین اجرای خود را به نمایش می‌گذارند. ستاره این اثر، سورشا رونان، در نقش جو که یکی از بهترین کارهای اوست. با این حال به همه کاراکترها فضای پیچیده‌ای داده می‌شود؛ از خانم مارچ که اغلب مضحک است و در اینجا با زیرکی و ظریف‌انگارانه توسط مریل استریپ نقش‌آفرینی می‌شود، تا بتِ شوخ و شیرین که از طرف الیزا اسکنلن زندگی تازه‌ای به او داده شده است. فلورنس پیو در نقش ایمی قرار گرفته است (در این نقش او هم با اعتمادبه‌نفس است و هم آسیب‌پذیر) و لاریِ تیموتی شالامی، یکی از اولین تعبیرهای جذابی است که به ترکیبی از رنجش، بی‌حوصلگی و شیرینی شخصیت کتاب تبدیل می‌شود.
در آخر، این زنان کوچکدرباره زنان کوچک است؛ درباره همه آن‌ها، مگ، جو، بت و ایمی و همچنین مارمی، هانا و خانم مارچ که روزی بودند و بزرگسالان و دانش‌آموزان مدرسه جو که روزی تبدیل خواهند شد. اقتباس سینمایی گرویگ از رمان زنان کوچک، نه‌تنها یکی از بهترین‌هاست، بلکه یکی از جسورانه‌ترین تفسیرهای سینمایی از رمان الکات در نظر گرفته می‌شود. اما برای هر کسی که با ماجراجویی، سختی‌ها و عشق بزرگ شود، آشنا خواهد بود.

این مطلب برگرفته از نوشته Emily Injeian در سایت screenrant.com است.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

نوشته بهترین اقتباس ها از رمان زنان کوچک Little Women اولین بار در بلاگ نماوا. پدیدار شد.

مطالب مرتبط