بزرگترین بی اعتنایی ها و غافلگیری های گلدن گلوب ۲۰۲۰

امتیاز دهید post

قرار بود از زمانی که ریکی جرویز مجری ۷۷امین مراسم گلدن گلوب در بورلی هیلتون روی صحنه می‌رود، یک شب غیرقابل پیش‌بینی شکل بگیرد. اما غافلگیری‌ها تنها به شوخی‌های او ختم نشد.
اولین غافلگیری آن شب درست هنگام اعلام اولین برنده (بهترین بازیگر مرد سریال موزیکال یا کمدی) و خواندن نام رامی یوسف که برای نخستین بار نامزدی گلدن گلوب را به دست آورده بود رخ داد. هرچند از قبل نسبت به آماده بودن برای شنیدن هر چیزی در این مراسم هشدار داده شده بود، اما همهٔ بخش‌ها غافلگیرکننده نبودند.
در عین حال، بزرگ‌ترین غافلگیری در بخش فیلم‌ مربوط به نت‌فلیکس و نامزدی در ۱۷ رشته بود که تنها یک جایزه به آن اختصاص یافت؛ لارا درن بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای فیلم داستان ازدواج Marriage Story. فیلم ۱۹۱۷ با بردن جایزهٔ بهترین فیلم و بهترین کارگردانی برای سم مندس، شگفتی دیگر مراسم امسال بود.
در ادامه، ورایتی به بزرگ‌ترین غافلگیری‌ها و فیلم‌ها و عواملی که برخلاف انتظارمان نادیده گرفته شدند، نگاهی انداخته است.

همچنین بخوانید:
برندگان گلدن گلوب ۲۰۲۰

بخش فیلم

نایده گرفته‌شده: مرد ایرلندی The Irishman

درام گانگستری تحسین‌شده ساختهٔ مارتین اسکورسیزی با ۵ نامزدی در بخش‌های بهترین فیلم، کارگردانی، فیلم‌نامه و دو بازیگر مرد نقش مکمل در مراسم حضور داشت. تنها داستان ازدواج بود که یک نامزدی بیشتر از این فیلم داشت و حداقل یکی از جایزه‌ها را از آن خود کرد. در پایان، عوامل سازندهٔ مرد ایرلندی دست خالی مراسم را ترک کردند.

غافلگیری: ۱۹۱۷ – بهترین فیلم و بهترین کارگردانی

تقریبا تمام پیش‌بینی‌ها حاکی از آن بود که بونگ جون-هو برای فیلم انگل Parasite جایزهٔ بهترین کارگردانی گلدن گلوب امسال را به خانه می‌برد؛ هرچند اگر اسکورسیزی یا کوئنتین تارانتینو برندهٔ این جایزه می‌شدند جای تعجب نداشت. اما در نهایت سم مندس با فیلم حماسی ۱۹۱۷ که در زمان جنگ جهانی اول می‌گذرد این جایزه را دریافت کرد. همین موضوع احتمال برنده شدن ۱۹۱۷ در بخش بهترین فیلم را قوی‌تر کرد و یک ساعت بعد این گمانه‌زنی هم به حقیقت پیوست.

غافلگیری: تارون اگرتون ـ بهترین بازیگر مرد موزیکال یا کمدی برای راکت‌من Rocketman

فیلم سینمایی راکت‌من

شنیدن نام تارون اگرتون برای دریافت این جایزه با توجه به بازی او در نقش التون جان که نظر منتقدان سراسر جهان را به خود جلب کرده بود، زیاد هم شوکه‌کننده نبود. با این حال، برنده شدن یک بازیگر تازه‌کار در برابر ستاره‌های بزرگی مثل لئوناردو دی‌کاپریو و محبوبیت ادی مورفی در اسم من دولمایت است Dolemite Is My Name کمی غافلگیرمان کرد. حالا احتمال نامزدی اگرتون در یکی از شلوغ‌ترین بخش‌های اسکار بیش از پیش قوی شده است.

غافلگیری: لینک گمشده Missing Link ـ بهترین انیمیشن

فروش جهانی این فیلم تنها ۲۶ میلیون دلار بود (این در حالی است که فیلم‌های شرکت‌کننده در این بخش تنها در اکران آخر هفته‌شان به این رقم رسیدند)، اما پنجمین اثر کمپانی لایکا در رقابت با سه فیلم دیزنی (شیرشاه، منجمد ۲ و داستان اسباب‌بازی ۴) و چگونه اژدهایتان را تربیت کنید: دنیای پنهان محصول کمپانی دریم‌ورکس توانست این جایزه را از آن خود کند. حتی به‌نظر می‌رسید کریس باتلر نویسنده و کارگردان و آریان ساتنر تهیه‌کنندهٔ انیمیشن هم از شنیدن نام لینک گمشده غافلگیر شدند.

نایده گرفته‌شده: خرگوش جوجو Jojo Rabbit

خرگوش جوجو

اعضای HFPA (انجمن مطبوعات خارجی هالیوود) در مراسم امسال جایزه‌ها را به شکلی منصفانه بین نامزدها تقسیم کردند، اما بزرگ‌ترین شرکت‌کننده از سوی فاکس سرچلایت موفق به کسب جایزه برای رومن گریفین دیویس یا پیروزی به عنوان بهترین فیلم موزیکال یا کمدی نشد. هرچند خرگوش جوجو رقابت سختی با دیگر نامزدهای این دو بخش در پیش داشت، این کمدی سیاه موردپسند بسیاری از مخاطبان قرار گرفت و در جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو موفق به کسب جایزهٔ بهترین فیلم از نگاه تماشاچیان شد.

تلویزیون

نایده گرفته‌شده: اندرو اسکات ـ فلیبگ Fleabag

اندرو اسکات ـ فلیبگ

پیش‌بینی‌کننده‌ها نسبت به برنده شدن این بازیگر ایرلندی بسیار امیدوار بودند. با وجود این، او یکی از معدود بازیگران فلیبگ بود که برای حضورش در فصل دوم این سریال کمدی حتی نامزدی امی را هم دریافت نکرده است و اعضای HFPA عاشق این هستند که جزو اولین تجلیل‌کنندگان (به‌خصوص بازیگران یا کارگردان‌های بین‌المللی‌) باشند.

غافلگیری: رامی یوسف ـ رامی Ramy

رامی

این کمدینْ سریالی با نام خودش برای شبکه هولو ساخت و بازی در نقش اول، نویسندگی، تهیه‌کنندگی و کارگردانی آن را هم برعهده داشت. رامی از زمان پخش از آوریل ۲۰۱۹ تاکنون مورد توجه بسیاری از منتقدان قرار گرفته است. اما از آنجا که رامی هیچ نامزدی امی به دست نیاورده بود، دیدن نام این سریال در لیست رقابت‌کنندگان جوایز گلدن گلوب بسیار غافلگیرکننده بود. برنده شدن یوسف (به خصوص در برابر مایکل داگلاس در روش کامینسکی The Kominsky Method که سابقه طولانی با اعضای HFPA و دریافت جایزهٔ ارزشمند سیسیل بی دمیل دارد) به اولین خبر تعجب‌آور آن شب تبدیل شد.

نایده گرفته‌شده: برنامه صبحگاهی – The Morning Show

برنامه صبحگاهی مجموعه تلویزیونی

سریال موردتوجه با بودجه ساخت بالا از اپل تی‌وی پلاس تنها سریال از بین شش پخش‌کنندهٔ جدید بود که موفق به دریافت چند نامزدی گلدن گلوب شده بود. برنامه صبحگاهی فرصت برنده شدن به عنوان بهترین سریال درام یا بهترین بازیگر زن سریال درام برای جنیفر آنیستون و ریس ویترسپون را داشت، اما آن شب هیچ شانسی برای تجلیل از این سریال و پلتفرم جدید آن به دست نیامد.

غافلگیری: وراثت – Succession

وراثت

هرچند این سریال اچ‌بی‌او به تدریج مهیج شد و به محبوبیت رسید، پیش‌بینی می‌شد تاج The Crown محصول نت‌فلیکس جایزهٔ بهترین سریال درام را دریافت کند، اما در نهایت این جایزه به وراثت رسید. برایان کاکس نیز موفق شد جایزهٔ بهترین بازیگر مرد سریال درام را به خانه ببرد و همه حتی خودش از شنیدن نام او تعجب کردند. کاکس هنگام دریافت جایزه از دیگر رقابت‌کننده‌ها عذرخواهی و اعتراف کرد که هرگز فکر نمی‌کرد چنین جایزه‌ای نصیب او شود.

نایده گرفته‌شده: مریل استریپ – دروغ‌های کوچک بزرگ Big Little Lies

مریل استریپ نیکول کیدمن

به‌نظر می‌رسید این بازیگر باسابقه قادر به دریافت دهمین گوی طلایی‌اش (که جایزهٔ سیسیل بی دمیل در سال ۲۰۱۷ هم جزو آنهاست) باشد. او در فصل دوم سریال دروغ‌های کوچک بزرگ نقش مری لوئیس رایت ستیزه‌جو را بازی کرد که قصد گرفتن حضانت نوه‌هایش از سلست با بازی نیکول کیدمن را داشت. بازی استریپ در این نقش جدید سریال بسیار مورد توجه قرار گرفت، اما در شب مراسم ناکام ماند و در نهایت این جایزه به پاتریشیا آرکت برای بازی در تظاهر The Act (که موفق به کسب جایزه امی بهترین بازیگر زن نقش مکمل شده بود) رسید.

ریکی جرویز

غافلگیری: هرچند همه انتظار داشتند ریکی جرویز دربارهٔ هزینه‌ها و مخارج بازیگران و تهیه‌کنندگان حاضر در جمع شوخی کند، او مدام از اعضای HFPA انتقاد می‌کرد. دیدن جرویز که حرف‌های تند و تیز زیادی به برگزارکنندگان این مراسم می‌زد، تعجب خیلی‌ها را برانگیخت. آنها نه تنها اجازه داده بودند او برای پنجمین بار مجری این برنامه شود، بلکه توئیت‌های اخیر بحث‌برانگیز جرویز با موضوع تراجنس‌هراسی هم مانع حضور او در این مراسم نشده بود. او در اولین جمله‌اش پس از اشاره به نامزد نشدن بسیاری از چهره‌های رنگین‌پوست با استعداد در گلدن گلوب امسال، اعضای HFPA را «نژادپرست» خواند. کمی بعد در طول برنامه، او دربارهٔ منوی گیاه‌خواری حاضر در جشن نظر داد و گفت: «همهٔ غذاها سبزیجات هستند، درست مثل اعضای مطبوعات خارجی هالیوود». در طول برنامه، رفتار جرویز این فرضیه را شکل می‌داد که این آخرین مجری‌گری او برای گلدن گلوب خواهد بود؛ بنابراین به چیزهایی که می‌گفت اهمیتی نمی‌داد. فرقی نمی‌کند اعضای HFPA از شوخی‌های او ناراحت شده‌اند یا نه، باید دید این پیش‌بینی تا چه حد درست خواهد بود.
این مقاله برگرفته از نوشته دنیل تورچیانو و جنلر رایلی در سایت variety.com است.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

نوشته بزرگترین بی اعتنایی ها و غافلگیری های گلدن گلوب ۲۰۲۰ اولین بار در بلاگ نماوا. پدیدار شد.

مطالب مرتبط