ترتیب زمانی آثار دنیای مارول

امتیاز دهید post

با در نظر گرفتن «انتقام‌جویان: جنگ ابدیت» Avengers: Infinity War، ده سال از فعالیت دنیای سینمایی مارول Marvel Cinematic Universe می‌گذرد. در این سال‌ها فیلم‌های زیادی پخش شده‌اند که بعضی از آن‌ها به یکدیگر مربوط بوده‌اند و جملات و ارجاعاتی به فیلم‌های دیگر داشته‌اند.
برای طرفداران جدید فیلم‌های ابرقهرمانی-برای مثال کسانی که با دیدن فیلم «پلنگ سیاه» Black Panther جذب این دسته از فیلم‌ها شده‌اند- تعداد آثاری که برای تماشا وجود دارد بسیار زیاد است؛ اما برای کسانی که تصمیم می‌گیرند در این راه قدم بر‌دارند دو ترتیب مختلف برای تماشای این فیلم‌ها وجود دارد.
بهتر است این فیلم‌ها را به ترتیب تاریخ اکران تماشا کنید. ماجراجویی‌تان را با «آیرون‌من»Iron Man ـ‌یکی از بهترین آثار مارول تا به امروز- شروع کنید. بعدازآن به ترتیب به تماشای «هالک» The Incredible Hulk، «آیرون‌من ۲» Iron Man 2، «ثور» Thor و «کاپیتان آمریکا: نخستین انتقام‌جو» Captain America: The First Avenger بنشینید و در آخر هم «انتقام جویان» Avengers را تماشا کنید.اگر طبق این ترتیب پیش بروید هر فیلم پیش‌زمینه‌ی فیلم بعدی است و ریتم موردنظر تهیه‌کننده‌ی مارول، کوین فایگی Kevin Feige را دارد.
بااین‌حال بسیاری از طرفداران ترجیح می‌دهند فیلم‌ها را به ترتیب منطقی‌ تماشا کنند. این کار ممکن است کمی پیچیده باشد اما چیزی نیست که مانع شما شود چراکه لیستی از تمام آثار مارول به ترتیب منطقی زمانی نوشته‌ایم. این لیست شامل فیلم‌ها، برنامه‌های نت‌فلیکس Netflix، وان‌شات‌ها one-shots (فیلم‌های کوتاهی که در قسمت بیشتر extras هر دی‌وی‌دی می‌توانید پیدا کنید) و برنامه‌های تلویزیونی دیگر می‌شود.

مرحله‌ی اول آثار دنیای مارول

Captain America: The First Avenger
Agent Carter (فصل اول و دوم)
Agent Carter (وان‌شات- دی‌وی‌دی Iron Man 3)
Iron Man
Iron Man 2
The Incredible Hulk
The Consultant (وان‌شات- دی‌وی‌دی Thor )
A Funny Thing Happened On The Way To Thor’s Hammer (وان‌شات- دی‌وی‌دی Captain America: First Avenger)
Thor
Avengers
Item 47 (وان‌شات- دی‌وی‌دی Avengers )

برای مرحله‌ی دوم همه‌چیز تقریباً هماهنگ با زمان اکران خود است، البته به‌استثنای اینکه «نگهبانان کهکشان بخش ۲» Guardians of the Galaxy Vol. 2 درست بعد از اولین «نگهبانان» پخش شده است. این به این معنی است که بااینکه در مرحله‌ی سوم پخش شده است اما در مرحله‌ی دوم دسته‌بندی می‌شود.
هم‌چنین جالب است بدانید که با وجود برنامه‌‌های نت‌فلیکس و «مأموران شیلد» Agents of Shield دیگر در مرحله‌ی دوم اثری از وان‌شات‌ها به چشم نمی‌خورد.
برای کسانی که به داستان «مأموران شیلد» علاقه دارند (فصل دوم و سوم آن فوق‌العاده است) بهتر است همراه با این فیلم‌ها به تماشای این سریال هم بنشینند، چراکه این فیلم‌ها تأثیر زیادی بر روی داستان «مأموران شیلد» دارند.

مرحله‌ی دوم آثار

فاز دو

Iron Man 3
All Hail the King (وان‌شات- Thor: The Dark World)
Agents of Shield (فصل اول: قسمت ۱ تا ۷)
Thor: The Dark World
Agents of Shield (فصل اول: قسمت ۸ تا ۱۶)
Captain America: The Winter Soldier
Agents of Shield (فصل اول: قسمت ۱۷ تا ۲۲)
Guardians of the Galaxy
Guardians of the Galaxy Vol. 2
Daredevil (فصل اول)
Agents of Shield (فصل دوم: قسمت ۱ تا ۱۹)
Avengers: Age of Ultron
Agents of Shield (فصل دوم: قسمت ۲۰ تا ۲۲)
Ant-Man
Jessica Jones (فصل اول)
Daredevil (فصل دوم)
Agents of Shield (فصل سوم: قسمت ۱ تا ۱۹)

تا اینجای کار پیش رفته‌اید؟ عالی است! مرحله‌ی سوم شامل چند تا از بهترین آثار دنیای مارول است، اما ازنظر زمانی پیچش‌های خاصی دارد. برای مثال داستان «دکتر استرنج» Doctor Strange قبل از «جنگ داخلی» Civil War شروع می‌شود اما بعد از «جنگ داخلی» تمام می‌شود. هم‌چنین «پلنگ سیاه» و «اسپایدرمن» Spider-Man هر دو درست بعد از «جنگ داخلی» روایت می‌شوند. این در حالی است که «رگنراک» Ragnarok، «پلنگ سیاه» و «انت‌من و زنبورک» Ant-Man and The Waspدرست قبل از «انتقام‌جویان: جنگ ابدیت» (واحتمالاً «انتقام‌جویان ۴» Avengers 4)اتفاق میفتند. هم‌چنین قسمت دوم «شیلد» هم‌زمان با «جنگ ابدیت» است. در زیر، لیستی منطقی از فیلم‌های مرحله‌ی سوم نوشته‌ایم.

مرحله‌ی سوم آثار دنیای مارول

ترتیب زمانی آثار دنیای مارول فاز سه

Captain America: Civil War
Agents of Shield (فصل سوم: قسمت ۲۰ تا ۲۲)
Luke Cage (season one) (فصل اول)
Doctor Strange
Agents of Shield (فصل چهارم: قسمت ۱ تا ۸)
Agents of Shield: Slingshot نسخه‌ی وب سریال web series
Agents of Shield (فصل چهارم: قسمت ۹ تا ۲۲)
Iron Fist (فصل اول)
The Defenders (فصل اول)
Spider-Man: Homecoming
Inhumans (فصل اول)
The Punisher (فصل اول)
Runaways (فصل اول)
Black Panther
Jessica Jones (فصل دوم)
Agents of Shield (فصل پنجم: قسمت ۱ تا ۱۹)
Cloak and Dagger (فصل اول)
Luke Cage (فصل دوم)
Thor: Ragnarok
Ant-Man and The Wasp
Avengers Infinity War
Agents of Shield (فصل پنجم: قسمت ۲۰ تا ۲۲)
(Avengers: Endgame (۲۰۱۹
(Spider-Man: Far From Home (۲۰۱۹

تبریک! اگر همه‌ی مواردی که ذکر شد را تماشا کرده باشید، شما بیش از ۹ روز فیلم‌های دنیای مارول را تماشا کرده‌اید، ۹ روز! و هنوز هم فیلم‌های دیگری در راه هستند: «کاپیتان مارول» Captain Marvel، فیلم چهارم «انتقام‌جویان»، «اسپایدرمن: بازگشت به خانه ۲» Spider-Man: Homecoming 2، «نگهبانان کهکشان بخش ۳» Guardians of the Galaxy Vol. 3، فصل دوم «لوک کیج» Luke Cage ، فصل سوم «بی‌باک» Daredevil، فصل دوم «پانیشر» The Punisher ، فصل دوم «مشت آهنی» Iron Fist، فصل سوم «جسیکا جونز» Jessica Jones و فصل اول «جنگجویان جدید» New Warriors .

دنیای سینمایی مارول

این مطلب برگفته از نوشته‌ی جک شپرد Jack Shepherd در سایت .independent.co.uk است.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

نوشته ترتیب زمانی آثار دنیای مارول اولین بار در بلاگ نماوا. پدیدار شد.

مطالب مرتبط