پل نیومن اسطوره تاریخ سینما

امتیاز دهید post

پل نیومن در سال ۱۹۲۵، چهار سال قبل از شروع رکود بزرگ در شهر شیکر هایتس در اوهایو به دنیا آمد. او از همان سنین کودکی به بازیگری علاقه داشت، علاقه‌ای که بعدتر باعث رسیدن او به موفقیت و شهرت زیادی شد. پس از خدمت در ارتش در زمان جنگ جهانی دوم، او به همراه همسر اولش جکی ویت به نیویورک نقل‌مکان کرد. در نیویورک برای بازی در نقش‌هایی در برادوی و برنامه‌های تلویزیونی انتخاب شد. نیومن در سال ۱۹۵۴ اولین حضور خود را بر پرده سینما در فیلم ناموفق «جام نقره» داشت.

همچنین بخوانید:
مروری بر فیلم‌های جیم جارموش

نقش‌آفرینی‌های پل نیومن در دهه ۵۰:

دو فیلم از نقش‌‌آفرینی‌های نیومن در دهه ۵۰، یکی خاطره‌انگیز و دیگری فراموش‌شدنی هستند، با این‌حال در مقایسه با موفق‌های بسیار او، شکست‌هایش آن‌قدر به چشم نمی‌آید. او در طول فعالیت هنری خود ۹ بار نامزد جایزه اسکار شد که اولین آن برای بازی در نقش بریک پولیت در فیلم «گربه روی شیروانی داغ» در مقابل الیزابت تیلور بود. نیومن در دهه ۶۰ و ۷۰ نه تنها به خاطر ظاهر خوب و چشم‌های آبیش، بلکه برای استعداد بازیگری فوق‌العاده‌اش مشهور بود.

گربه روی شیروانی داغ

نیومن اکثرا در نقش مردهای سرسخت و در عین حال حساس بازی می‌کرد. از به یادماندنی‌ترین بازی‌های او می‌توان به بازی در نقش ادی فلسون در فیلم «بیلیاردباز» (۱۹۶۱) و شخصیت‌های اصلی در فیلم‌های «هاد» (۱۹۶۳)، «هارپر» (۱۹۶۶)، «لوک خوش‌دست» (۱۹۶۷) اشاره کرد. او در فیلم «لوک خوش‌دست» در نقش زندانی‌ای بازی کرد که با وجود ظلم و سختی که به او می‌شد روحیه خود را حفظ کرده بود. او برای بازی در تمام این نقش‌ها، بجز فیلم «هارپر»، نامزد جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد شد.

نکاتی جالب در مورد پل نیومن:

۱- هنرمند جذاب

در سال ۱۹۵۵ نیومن در لیست صد بازیگر جذاب در تاریخ سینما که توسط مجله امپایر منتشر شده بود، در رده دوازدهم قرار گرفت. چشم‌های آبی او یکی از نقاط جذابیت او بود.

پل نیومن

۲- تاکسیدوی سوخته

پل نیومن مخالف تجمل و تشریفات بود. او در مراسم تولد ۷۵ سالگیش برای اعتراض به تشریفات بیهوده، تاکسیدوی خود را به آتش کشید.

۳- سالاد نیومن

همه خانم‌هایی که قصد کاهش وزن را داشتند، از سس سالاد نیومن استفاده می‌کردند. این محصول آن‌قدر معروف شده بود که او در دهه پنجم زندگی خود خط تولید مواد غذایی به نام “نیومن اون” را به راه انداخت.

۴- کسب‌ و کار خانوادگی

نیومن قبل از ورود به حرفه بازیگری مدتی در مغازه محصولات ورزشی متعلق به خانواده‌اش مشغول به کار بود.

پل نیومن و مارلن براندو
پل نیومن و مارلن براندو

۵- منبع الهام

نیومن منبع الهام بزرگی برای بسیاری از طرفدارانش است. خالق شخصیت گرین لانترن،‌ با الهام از او این شخصیت را خلق کرد.

۶- نامی در لیست دشمنان

بسیاری از ما از ماجرای رسوایی واترگیت در زمان ریاست جمهوری ریچارد نیکسون باخبریم، اما تنها تعداد کمی می‌دانند در آن دوره اسم پل نیومن وارد “لیست دشمنان” شده بود.

۷- مارلون براندو

بسیاری از طرفداران مارلون براندو در سال‌های اول شهرت نیومن، او را با مارلون براندو اشتباه می‌گرفتند. او حتی بیش از ۵۰۰ امضا به جای مارلون براندو به طرفدارانش داده بود.

رنگ پول
رنگ پول

۸- رنگ ناشناخته

پل در سال ۱۹۸۶ برای بازی در فیلم «رنگ پول» ساخته مارتین اسکورسیزی، برنده جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مرد شد.

۹- کویینت

بازی در نقش کویینت در فیلم «آرواره‌ها» در سال ۱۹۷۵ اول به نیومن پیشنهاد شد. اما او این پیشنهاد را نپذیرفت و در نهایت رابرت شاو در این فیلم نقش‌آفرینی کرد.

‍۱۰- سرطانی که باعث مرگ او شد

با وجود سال‌ها مبارزه نیومن با سرطان ریه، در نهایت این هنرمند در روز ۲۶ سپتامبر سال ۲۰۰۸ در وست‌پورت کنتیکت از دنیا رفت.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

نوشته پل نیومن اسطوره تاریخ سینما اولین بار در بلاگ نماوا. پدیدار شد.

مطالب مرتبط