همه کارگردان های زنی که تاکنون نامزد دریافت جایزه اسکار یا گلدن گلوب شده‌اند

امتیاز دهید post

برخی از طرفداران سینما از لیست نامزدهای جوایز اسکار ۲۰۲۰ هیجان‌زده شده بودند و در این بین افراد بسیاری هم بودند که از دیدن گروه بهترین کارگردانی آن‌هم بدون وجود حتی یک نماینده زن ناامید شده بودند. این نکته زمانی حائز اهمیت است که اقتباس ۲۰۱۹ «زنان کوچک» تاکنون چندین جایزه دریافت کرده است، اما نام کارگردان این اثر، گرتا گرویگ، در بخش بهترین کارگردانی غایب است.
گرچه دیدن لیست بهترین کارگردانان بدون حتی یک کارگردان زن ناامیدکننده است، اما این نادیده‌گرفته‌شدن‌ها غیرمعمول نیست. در حقیقت در بین رقابت‌های گلدن گلوب و اسکار، تاکنون تنها هفت زن توانسته‌اند نامزد دریافت جایزه بهترین کارگردانی شوند.

همچنین بخوانید:
۱۰ ایفای نقش برتر قرن بیست و یک که نامزد جایزه اسکار نشدند

بنابراین ما نیز فرصت پیش‌آمده را مغتنم شمردیم و فکر کردیم که الان بهترین زمان است تا بر روی این کارگردانان زن متمرکز شویم. ما به بررسی این موضوع پرداخته‌ایم که کدام یک از فیلم‌های آن‌ها تاکنون مورد تجلیل و تقدیر قرار گرفته شده است.
وقت آن است که به تاریخچه فصل جوایز سفر کنیم. در این مطلب نگاهی انداخته‌ایم به تمام زنانی که نامزد دریافت جایزه در بخش بهترین کارگردانی در جوایز گلدن گلوب یا اسکار شده‌اند و فیلم‌هایی که برای آن‌ها نامزد دریافت جایزه شده‌اند، را نیز معرفی کرده‌ایم.

۹ – لینا ورتمولر – هفت زیبا ۱۹۷۵ Seven Beauties

نخستین زنی که تاکنون از جانب آکادمی اسکار در بخش بهترین کارگردانی ارج نهاده شد، فیلم‌نامه‌نویس و کارگردان ایتالیایی، لینا ورتمولر است. گرچه او فیلم‌سازی را از دهه ۶۰ میلادی آغاز کرد اما تنها نامزدی اسکارش در سال ۱۹۷۷ برای فیلم «هفت زیبا» به وقوع پیوست. عملکرد او در دو گروه بهترین کارگردانی و بهترین فیلم‌نامه غیراقتباسی به رسمیت شناخته شد.
این فیلم درباره یک مرد ایتالیایی است که اسیر ارتش آلمان می‌شود و تصمیم می‌گیرد یک فرمانده زن “غیر جذاب” را به جهت زنده ماندن اغوا کند. مجموعه‌ای از فلش‌بک‌ها روایت‌گر تصمیمات قبلی او در زندگی‌اش می‌شوند که در واقع او چگونه به این انتخاب بحث‌برانگیز کشیده شده است.
گرچه ورتمولر موفق به کسب جایزه اسکار نشد اما بعدها در سال ۲۰۱۹ به پاس یک عمر فعالیت هنری در زمینه فیلم‌سازی از او با یک جایزه افتخاری تقدیر به عمل آمد.

۸ – باربارا استرایسند – ینتل ۱۹۸۳ Yentl

ینتل باربارا استرایسند - نامزد دریافت جایزه

باربارا استرایسند تصمیم گرفت، برای ساختن «ینتل» مشاغل متعددی را تجربه کند، درست همانطور که در ذهنش تصور می‌کرد. او در نهایت کارگردانی، تهیه‌کنندگی، نویسندگی و نقش‌آفرینی این درام عاشقانه موزیکال خود را به انجام رساند.
فیلم داستان یک زن یهودی را روایت می‌کند که خودش را به شکل یک مرد درمی‌آورد با این هدف که پس از درگذشت پدرش بتواند در مدرسه دینی یهودیان به تحصیل بپردازد.
استرایسند با تبدیل شدن به اولین زنی که نامزد دریافت جایزه گلدن گلوب در بخش بهترین کارگردانی می‌شود، تاریخ‌ساز شد. او همچنان تنها زنی است که در طول ۷۷ سال برگزاری گلدن گلوب این جایزه را برنده شده است.

۷ – باربارا استرایسند – شاهزاده جزر و مد ۱۹۹۱ The Prince Of Tides

باربارا استرایسند – شاهزاده جزر و مد

استرایسند در سال ۱۹۹۲ برای دومین بار به خاطر کارگردانی «شاهزاده جزر و مد» به سمت دریافت جایزه گلدن گلوب رفت؛ فیلمی که او در آن هم نقش‌آفرینی کرد و هم تهیه‌کنندگی مشترک کار را برعهده داشت.
این درام عاشقانه، براساس رمانی به همین نام اثر پت کانروی است که داستان یک معلم و مربی فوتبال از جنوب را روایت می‌کند. او به نیویورک نقل مکان می‌کند با این هدف که به روان‌پزشک خواهر دوقلویش کمک کند تا جزئیات پنهان پشت آخرین خودکشی نافرجام او را فاش کند. فیلم تلاش او برای کشف کردن درد گذشته‌اش و به طور غیرمنتظره‌ای عاشق شدن او را به نمایش می‌گذارد.
گرچه فیلم استرایسند در بخش‌های بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر نقش اول زن اسکار نادیده گرفته شد اما «شاهزاده جزر و مد» در بخش‌های دیگری همچون بهترین فیلم، بهترین بازیگر نقش اول مرد (نیک نولتی)، بهترین بازیگر نقش مکمل زن (کیت نلیگان)، بهترین فیلم‌نامه اقتباسی، بهترین کارگردانی هنری، بهترین فیلم‌برداری و بهترین موسیقی فیلم نامزد دریافت جایزه شد.

۶ – جین کمپیون – پیانو ۱۹۹۳ The Piano

جین کمپیون – پیانو - نامزد دریافت جایزه

یک سال بعد از نامزدی استرایسند، جین کمپیون نامزد دریافت جایزه بهترین کارگردانی و بهترین فیلم‌نامه هم در گلدن گلوب و هم در اسکار به خاطر عملکردش در فیلم «پیانو» شد. گرچه او برای کارگردانی‌اش هیچ جایزه‌ای را به خانه نبرد، اما مفتخر به دریافت جایزه بهترین فیلم‌نامه غیراقتباسی از آکادمی اسکار شد.
این درام دوره‌ای متعلق به اواسط قرن نوزدهم، داستان یک زن ناشنوا را روایت می‌کند که در تلاش است، در کنار دختر کوچکش و یک مرد مرزنشین در نیوزیلند زنده بماند. او قرار است در یک مراسم ازپیش‌مقرر‌شده با این مرد ازدواج کند.

۵ – سوفیا کوپولا – گمشده در ترجمه ۲۰۰۳ Lost In Translation

سوفیا کوپولا – گمشده در ترجمه - نامزد دریافت جایزه

ده سال طول کشید تا یک زن دیگر در فهرست بهترین کارگردانان گلدن گلوب یا اسکار قرار بگیرد. خوشبختانه، سوفیا کوپولا با به دست آوردن نامزدی بهترین کارگردانی و بهترین فیلم‌نامه در هر دو مراسم، به این دوره خشکسالی خاتمه داد. او فصل جوایز را با هر دو جایزه بهترین فیلم‌نامه به پایان رساند.
«گمشده در ترجمه» روایت زندگی یک ستاره سالخورده فیلم‌های سینمایی و یک جوان تازه‌فارغ‌التحصیل‌شده را دنبال می‌کند که در توکیو یکدیگر را ملاقات کرده‌اند. آن دو با هم در تلاش هستند تا آینده و گذشته‌ای را که آن‌ها را تعریف کرده ‌است، بیابند.
کوپولا جوان‌ترین زنی است که تاکنون در لیست بهترین کارگردان‌های اسکار قرار گرفته است؛ او در سن ۳۲ سالگی نامزد دریافت جایزه اسکار شد.

۴ – کاترین بیگلو – مهلکه ۲۰۰۸ The Hurt Locker

کاترین بیگلو – مهلکه  - نامزد دریافت جایزه

کاترین بیگلو در سال ۲۰۱۰ تاریخ‌ساز شد. او تنها زنی است که در تاریخ ۹۲ ساله اسکار، جایزه بهترین کارگردانی را از آن خود کرده است. به علاوه او موفق شد در بین نامزدهای دریافت جایزه گلدن گلوب بهترین کارگردانی نیز قرار بگیرد.
«مهلکه»، این فیلم او که مورد تجلیل و تمجید قرار گرفت؛ یک درام جنگی محصول سال ۲۰۰۸ است. داستان فیلم درباره یک گروه‌بان و یک متخصص است که پس از مرگ فرمانده ارشد تحسین‌شده‌شان با یک رهبر جدید عجول و بی‌فکر مواجه می‌شوند.
«مهلکه» همچنین با کسب عنوان بهترین فیلم که خیلی‌ها در آن دوره طالبش بودند، مراسم اسکار را ترک کرد.

۳ – کاترین بیگلو – سی دقیقه پس از نیمه‌شب ۲۰۱۲ Zero Dark Thirty

کاترین بیگلو – سی دقیقه پس از نیمه‌شب

بیگلو چند سال بعد، در سال ۲۰۱۳ با کسب نامزدی بهترین کارگردانی گلدن گلوب برای فیلم «سی دقیقه پس از نیمه‌شب» به عرصه جوایز بازگشت.
این تریلر اکشن، شکار طولانی و دشوار اسامه بن لادن را پس از حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر به نمایش می‌گذارد. همه این کارها با یورش شدید ارتش به مقر وی در پاکستان پایان می‌یابد.
فیلم هم از لحاظ تجاری موفق بود و هم توانست نظر منتقدان را به خود جلب کند؛ بسیاری از منتقدان، در پایان آن سال این فیلم را در لیست ۱۰ فیلم برتر خود قرار دادند.

۲ – ایوا دوورنی – سلما ۲۰۱۴ Selma

ایوا دوورنی – سلما - نامزد دریافت جایزه

ایوا دوورنی نیز در سال ۲۰۱۴ تاریخ‌ساز شد؛ او تنها زن سیاه‌پوستی است که تاکنون نامزد دریافت جایزه گلدن گلوب در بخش بهترین کارگردانی شده است. این افتخار به دلیل کارگردانی درام تاریخی ۲۰۱۴ او، «سلما»، به وقوع پیوسته است.
این داستان بر تبعیض در جنوب متمرکز بود که با وجود اجرای قانون حقوق مدنی در سال ۱۹۶۴ همچنان فعال باقی مانده بود. دکتر مارتین لوتر کینگ جونیور تصمیم می‌گیرد با راهپیمایی از سلما به مونتگومری در کنار پیروانش، علیه بی عدالتی اقدام کند.
گرچه فیلم در هر دو مراسم تنها جایزه بهترین ترانه را به خود اختصاص داد، اما یکی از تاثیرگذارترین داستان‌ها در طول سال انتشار خود باقی مانده است.

۱ – گرتا گرویگ – لیدی برد ۲۰۱۷ Lady Bird

 گرتا گرویگ – لیدی برد

گرچه ممکن است گرویگ برای مراسم اسکار ۲۰۲۰ نادیده گرفته شده باشد، اما او در سال ۲۰۱۸ موفق شد برای عملکردش در «لیدی برد»، نامزد دریافت جایزه بهترین کارگردانی و بهترین فیلم‌نامه غیراقتباسی اسکار شود.
این کمدی- درام با محوریت بلوغ، که در واقع اولین کارگردانی انفرادی گرویگ محسوب می‌شود، روایت‌گر داستان نوجوانی از ساکرامنتو است که امید دارد، بتواند از چنگال محدودیت‌های دبیرستان کاتولیک خود فرار کند و در یک کالج در شهری پر از فرهنگ واقع در ساحل شرقی حضور پیدا کند.
بازیگر نقش اصلی فیلم، سورشا رونان، و بازیگر نقش مکمل، لاری میت کالف، در هر دو مراسم اسکار و گلدن گلوب نامزد دریافت جایزه در بخش‌ها مربوطه شدند. رونان جایزه گلدن گلوب را برنده شد. «لیدی برد» همچنین جایزه بهترین فیلم این مراسم را نیز از آن خود کرد.
این مطلب برگرفته از نوشته Brooke Bajgrowicz در سایت screenrant.com است.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

نوشته همه کارگردان های زنی که تاکنون نامزد دریافت جایزه اسکار یا گلدن گلوب شده‌اند اولین بار در بلاگ نماوا. پدیدار شد.

مطالب مرتبط