فهرست کامل برندگان اسکار ٢٠٢٠ – انگل Parasite فاتح بی چون و چرا نود و دومین مراسم اسکار

امتیاز دهید post

نود و دومین دوره جایزه اسکار ساعتی پیش به کار خود خاتمه داد و فیلم کره‌ای انگل Parasite که پیشتر هم در بسیاری از فستیوال ‌های سینمایی درخشیده بود در یک رکورد شکنی فاتح بی چون و چرا شب جوایز اسکار ٢٠٢٠ بود.
مراسم امسال کمی زودتر برگزار شد به این امید که مانع از کاهش ارزش اسکار در میان رویدادهای سینمایی شود. به نظر می‌رسد تعداد زیاد جشنواره‌های سینمایی موجب شده علاقه به اسکار کم شود؛ رویدادی که به عنوان اختتامیه فصل جوایز سینمایی در نظر گرفته می‌شود. امسال هم به مانند دوره پیش مراسم اسکار بدون حضور مجری برگزار شد؛ و عدم حضور هیچ کارگردانی زنی در بین نامزدهای بهترین کارگردانی از نکات قابل توجه امسال بود.

آخرین ساخته تاد‌فلیپس، جوکر Joker، با ۱۱ نامزدی و بعد از آن ساخته تحسین شده مارتین اسکورسیزی فیلم مرد ایرلندی The Irishman، آخرین فیلم سام مندس فیلم ۱۹۱۷ و فیلم روزی روزگاری در هالیوود Once Upon a Time in Hollywood تارانتینو با ۱۰ نامزدی، در رتبه بعدی قرار داشتند.
اما قرعه شانس امشب به کام هیچکدام از فیلم‌های اشاره شده نبود و در یک شگفتی تمام کمدی سیاه کره‌ای انگل سه جایزه اصلی بهترین کارگردانی،بهترین فیلم‌نامه اورجینال و بهترین فیلم را در کنار بهترین فیلم خارجی زبان به خود اختصاص داد. بیشترین گمانه‌زنی ها برای جایزه بهترین فیلم و بهترین کارگردانی با توجه به فصل جوایز منتهی به مراسم اسکار متعلق به فیلم جنگی ١٩١٧ بود. فیلمی بر اساس یک داستان حقیقی به کارگردانی سام مندس، اگر او برنده جایزه بهترین کارگردان می‌شد، رکورد طولانی‌ترین فاصله بین جایزه بهترین کارگردانی را جابه‌جا می‌کرد .

جایزه بهترین فیلمنامه  اسکار 2020

مندس که بتازگی لقب شوالیه دریافت کرده، سال ۲۰۰۰ با فیلم زیبای آمریکایی برنده جایزه بهترین کارگردانی شد.
فیلم انگل پیش از امشب هم رکورد‌های متعددی را شکسته و با توجه به چهار جایزه اسکار رکوردی از خود به جا گذاشت که بعید است تا مدت‌ها توسط یک فیلم غیر انگلیسی زبان جابه‌جا شود. ساخته جدید بون جو‌هو اولین فیلم کره‌ایست که نامزد اسکار بهترین فیلم شده، همین‌‌طور ششمین فیلم تاریخ که هم در این رشته کاندید شده هم در بخش بهترین فیلم خارجی.
از جمله فیلم‌هایی که پیش از انگل در این دو بخش نامزد اسکار شده بودند، رم (۲۰۱۹)، عشق (۲۰۱۲) و ببر غران و اژدهای پنهان (۲۰۰۰) هستند.
اما در سایر بخش‌های دیگر شب مراسم اسکار امسال تقریباً جوایز بر اساس پیش‌بینی‌ها اتفاق افتاد. اسکار بهترین انیمیشن تعلق گرفت به داستان اسباب بازی ۴.

برندگان اسکار 2020 بخش بازیگری

اسکار بهترین فیلمنامه اقتباسی اهدا شد به جوجو خرگوشه Jojo Rabbit. راجر دیکنز اسکار بهترین فیلمبرداری را برای فیلم ۱۹۱۷ به خود اختصاص داد؛ و همچنین این فیلم توانست اسکار بهترین جلوه های ویژه را هم از آن خود کند.
همانطور که پیش‌بینی می‌شد اسکار بهترین موسیقی متن اهدا شد به فیلم جوکر ؛ تا آهنگساز زن این فیلم یک تاریخ ساز باشد خواکین فینیکس هم که هیچ شانسی برای رقبای خود نگذاشته بود جایزه بهترین بازیگر نقش اصلی مرد را برای بازی در فیلم جوکر دریافت کرد.
همچنین اسکار بهترین بازیگر نقش اصلی زن هم اهدا شد به رنی زلوگر برای بازی در فیلم پرتره جودی Judy.

فهرست برندگان اسکار ۲۰۲۰

انگل

بهترین فیلم: انگل

بهترین کارگردانی: بون جون هو – انگل

بهترین بازیگر نقش اصلی مرد: خواکین فینیکس – جوکر

بهترین بازیگر اصلی زن: رنی زلوگ – جودی

بهترین بازیگر نقش مکمل مرد: برد پیت – روزی و روزگاری در هالیوود

بهترین بازیگر نقش مکمل زن: لارا درن – داستان ازدواج

بهترین انیمیشن بلند: داستان اسباب بازی ۴

انیمیشن داستان اسباب بازی 4

بهترین انیمیشن کوتاه: عاشق مو

بهترین فیلمنامه غیر اقتباسی: بونگ جون هو و هان جین وون – انگل

بهترین فیلمنامه اقتباسی: تایکا وایتیتی – جوجو خرگوشه

بهترین فیلم کوتاه زنده: پنجره همسایه

بهترین طراحی صحنه: روزی و روزگاری در هالیوود

بهترین طراحی لباس: زنان کوچک

بهترین فیلم مستند: کارخانه آمریکایی

بهترین مستند کوتاه: آموزش اسکیت سواری در منطقه جنگی

بهترین تدوین صدا: فورد در برابر فراری

بهترین صداگذاری: ۱۹۱۷

فیلم 1917 فیلمبردار راجر دیکینز

بهترین فیلمبرداری: راجر دیکنز – ۱۹۱۷

بهترین تدوین: فورد در برابر فراری

بهترین گریم: گریمکازو هیرو، آنی مورگان و ویوین‌بیکر – بمب خبری

بهترین جلوه‌های ویژه: ۱۹۱۷

بهترین موسیقی متن: جوکر

بهترین ترانه: التون جان از فیلم راکتمن

بهترین فیلم خارجی: انگل کره جنوبی

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

نوشته فهرست کامل برندگان اسکار ٢٠٢٠ – انگل Parasite فاتح بی چون و چرا نود و دومین مراسم اسکار اولین بار در بلاگ نماوا. پدیدار شد.

مطالب مرتبط