معرفی فیلم لاوینگ Loving – فیلمی واقعی بر اساس قصه‌ای واقعی

امتیاز دهید post

خطر لو رفتن داستان
لاوینگ loving یکی از فیلم‌های درام و مطرح ۲۰۱۶ است که توسط جف نیکولز کارگردانی شده و روت نگا و جوئل اجرتون در آن به نقش آفرینی پرداخته اند. داستان فیلم بر اساس داستانی واقعی درباره ی ریچارد لاوینگ و همسر سیاه پوستش است که در دهه ۵۰ میلادی به جرم ازدواج میان نژادی از ایالت ویرجینیا تبعید می‌شوند.
جف نیکولز متولد ۷ دسامبر ۱۹۷۸ فیلمنامه نویس و کرگردانی آمریکاییست. رشته‌ی فیلمسازی را در دانشگاه کارولینای شمالی خوانده است. او فیلم «داستان‌های تفنگ ساچمه‌ای» Shotgun Stories را درسال ۲۰۰۷، «پناه بگیر» Take Shelter را در سال ۲۰۱۱، «ماد» Mud و «نیمه شب ویژه» Midnight Special را در سال ۲۰۱۶ ساخته است. فیلم اخیر او لاوینگ loving که موضوع مقاله‌ی ماست درباره‌ی پرونده ای جنجالی و تاریخ ساز پس از جنگ داخلی آمریکاست و در ۴ نوامبر ۲۰۱۶ به اکران در آمده است. پس از ساخت فیلم «نیمه شب ویژه»، منتقد رولینگ استون او را یکی از بهترین کارگردانان در میان کارگردانان همسن و سالش خواند.
روت نگا متولد ۷ ژانویه ۱۹۸۲ بازیگری اتیوپیایی-ایرلندیست. او درسال ۲۰۰۴ فیلم Capital Letters، در سال ۲۰۰۵ در فیلم‌های «ایزولیشن»‌ Isolation و «صبحانه در پلوتون» Breakfast on Pluto و در سال ۲۰۱۶ در فیلم‌های «وارکرفت»‌ Warcraft ایفای نقش کرده است.

او همچنین نقش‌هایی هم در فیلم ها و سریال های تلویزیونی از جمله؛ سریال کوتاه شبکه بی‌بی‌سی Criminal Justice، «عشق و نفرت» از شبکه آرتی‌ای،‌ «ناجورها» Misfits از شبکه ای ۴ و Marvel’s Agents of S.H.I.E.L.D. از شبکه اِی‌بی‌سی (ABC) بازی کرده است. یکی از اصلی‌ترین نقش‌های او در سال های آخیر نقش تولیپ اًهیر در سریال Preacher از شبکه‌ی ای‌ام‌سی بوده است.
این هنرپیشه برای به تصویر کشیدن نقش میلدرد لاوینگ در فیلم لاوینگ loving نامزد دریافت جوایز زیادی از جمله؛ اسکار، گلدن گلب ، بفتا برای هنرپیشه های تازه پا گرفته و جایزه منتقدین برای بهترین هنرپیشه نقش اصلی زن شده است.
جوئل اجرتون متولد ۲۳ جون ۱۹۷۴، فیلمساز و بازیگری استرالیاییست. در فیلم‌هایی از جمله؛ «جنگ ستارگان» Star Wars: Episode II – Attack of the Clones در سال ۲۰۰۲، «جنگجو» Warrior و «موجود» The Thing در سال ۲۰۱۱، «سی» Thirty در سال ۲۰۱۲، «گستبی بزرگ» The Great Gatsby در سال ۲۰۱۴ بازی کرده است. در سال ۲۰۱۵ در نقش اصلی «خروج: پادشاهان و خدایان» نقش آفرینی کرد و همچنین به عنوان نقش مکمل جانی دپ در فیلم «عشاء ربانی سیاه» Black Mass نقش آفرینی کرده است.

روث نگا جوئل اجرتون

او دو بار در استرالیا در سال های ۲۰۰۲ و ۲۰۱۰ موفق به دریافت جایزه ی AACTA Award برای نقش اول و مکمل مرد شده است. همچنین برای اولین فیلمش «هدیه» The Gift در آمریکا، نامزد دریافت جایزه‌ی بهترین کارگردان برای اولین فیلم، شد. او همچنین برای ایفای نقش ریچارد لاوینگ در گلدن گلب امسال نامزد دریافت جایزه‌ی بهترین هنرپیشه مرد بود.
فیلم لاوینگ loving با صحنه‌ای احساسی آغاز می‌شود. زن و مردی (ریچارد و میلدرد) در کنار هم روی ایوان خانه‌ای نشسته اند. زن سیاه پوست و مرد سفید پوست است. زن با استرس به مرد اعلام می‌کند که حامله شده و جو حاکم ما را آماده‌ی عکس‌العملی ویژه از مرد کرده، اما مرد با روی باز از این خبر استقبال می‌کند. در ادامه مسابقه‌ی ماشین رانی و شرط بندی بر روی ماشین را می‌بینیم و اینجاست که احساس می‌کنیم مرد داستان از مهارت‌هایی بر خوردار است. سفید پوست داستان اکثراً در میان سیاه‌پوستان دیده می شود و پس از پیشنهاد ازدواج ریچارد به میلدرد و درخواست او از پدر میلدرد برای همراهی آن‌ها به واشنگتن جهت ثبت ازدواج است که متوجه می شویم جایی از داستان مشکل دارد. چرا در ورجینیا ازدواج نکردند؟ چرا پنهان کاری می کنند؟ مادر ریچارد ماماست و با رویه ای خشک در تمام داستان درکنار (و شاید هم چاقو بدست پشت – شکی که به همه‌ی اطرافیانشان پیدا می کنید)‌ ریچارد ایستاده.

لاوینگ

ازدواجشان نباید آشکار شود، ولی بلاخره شبی که پلیس به خانه‌‌شان حمله می‌کند و ریچارد و میلدرد را در خانه‌ی پدری میلدرد دستگیر می کند میفهمیم که این دو درواقع با ازدواج میان نژادی جرمی بزرگ مرتکب شده اند. ریچارد با وثیقه آزاد می‌شود ولی به او گوشزد می‌شود که در صورت تلاش برای آزادی همسرش دوباره زندانی خواهد شد.
تصمیم به گرفتن وکیل می کند و بهترین وکیل ممکن را به استخدام خود در می اورد. وکیل با اینکه در اول داستان حس چندان خوشایندی به بیننده منتقل نمی کنند ولی در آخر یکی از بزرگترین پشتیبانان آن‌ها از آب در می اید.
در ادامه لاوینگ loving به دادگاه می روند وبه پیشنهاد وکیلشان، با قبول جرم خود به یک سال زندان و ۲۵ سال تبعید از ایالتشان محکوم می‌شوند. دوری از خانواده برای میلدرد بسیار سخت است و ریچارد نیز طاقت ناراحتی میلدرد را ندارد. برای تولد کودک پیش خانواده بر می‌گردند که دوباره دستگیر می‌شوند و وکیل نجاتشان می دهد. اینجاست که می فهمند راه برگشتی نیست و نباید به خانه بازگردند.
در ادامه داستان لاوینگ loving ریچارد همچنان به کارمکانیکی و ساخت خانه مردم مشغول است (آرزویی که برای خود و میلدرد داشته ولی در پروسه تبعید اجباری بر باد رفته است).

روث نگا - جوئل اجرتون

میلدرد با تشویق یکی از دوستانش در بحبوحه اعتراضات سیاه‌پوستان برای داشتن حقوق مساوی، نامه‌ای به دولت وقت می‌فرستد و چندی بعد سازمانی با تقبل هزینه‌ی پرونده و گرفتن یک وکیل برای کمک به آن‌ها اعلام آمادگی می‌کند. وکیل پسرکی جوان و بی‌تجربه، ولی پیگیر و اهل ریسک است. سال‌ها می‌گذرد، کشمکش بین ریچارد و میلدرد برای عمومی کردن پرونده ادامه دارد ولی همیشه این ریچارد است که برای راضی نگه‌داشتن میلدرد کوتاه می‌آید. در آخر و تقریباً پس از ۱۰ سال، با پشتکار و امید میلدرد، نا امیدی و یأس همراه با عشق ریچارد و زرنگی وکیل و دوستانِ در راه پیداشده، موفق می‌شوند که پرونده را به دادگاه عالی ببرند و نتیجه‌ای بگیرند. برای دیدن نتیجه بهتر است فیلم را ببینید!

نظر منتقدان درباره فیلم لاوینگ loving

منتقدین نگاهی تحسین‌برانگیز به فیلم داشته‌اند و با توجه به واقعی بودن داستان می‌توان گفت که امتیاز ۷۹/۱۰۰ منتقدین به این فیلم بسیار خوب بوده است. این بار با منتقد واشنگتن‌پست washingtonpost شروع می‌کنیم، به نظر او لاوینگ loving فیلمی رادیکال ولی آرام است، پرتره‌ای از ریچارد و میلدرد لاوینگ که بدون اینکه عمدی در کار باشد تبدیل به فعالان صحنه‌ی سیاسی ازدواج‌های میان نژادی شدند. داستانی که در نهایت هنوز هم برای تقویت پذیرش اجتماع در مورد ازدواج‌های میان نژادی است. داستان فیلم به زیبایی به نمایش روزمرگی و جزئیات زندگی این زوج پرداخته و تلاش میلدرد برای بازگشت به خانه را به تصویر کشیده.

لاوینگ

ولیلج ویسی‌ها (villagevoice) درباره‌ی فیلم لاوینگ loving می‌گویند که فیلم کاملاً و تمام‌وقت متمرکز بر زوج عاشق و متواضع است- که شاید به نظر، یکی از مشکلات فیلم باشد. بیننده معمولاً از فیلم‌های این‌ دوره‌ی زمانی توقع سخنرانی‌هایی طولانی در وصف اخلاق و حقوق بشر و یا نژادپرستانی دوآتشه در مقابل زوج داستان را دارد. ولی فیلم‌نامه و کارگردان بدون استفاده از این شیوه‌ی بعضاً حوصله سر بر توانسته‌اند داستان و هدفش را به بار بنشانند. تمایل آن‌ها به مقابله با ظلم تنها و تنها به دلیل عطش میلدرد برای بازگشت به روستاست. هر دو بازیگر در سکوت خود با هنرمندی تمام احساسات و داستان را بازگو کرده‌اند؛ و البته داستان به‌جز اشاره به ازدواج میان نژادی در دهه ۵۰ میلادی، گریزی هم به مشکلات فعلیِ ازدواج کردن در قرن ۲۱ دارد.

منتقد رولینگ استون (rollingstone) معتقد است که بازی دو نقش اصلی فیلم لاوینگ loving یکی از بهترین بازی‌هایی است که در سال‌های اخیر دیده‌ایم، کاری که سال‌ها راجع به آن صحبت خواهد شد. کارگردان فیلم به نظر او یکی از بااستعدادترین کارگردانان معاصر است، این منتقد همه را به دیدن ۴ کار قبلی کارگردان دعوت کرده و می‌گوید که اگر اهل سینما و فیلم‌ هستید و تا کنون این کارها را ندیده‌اید “از دستتان رفته” و حتماً برایشان وقت بگذارید.

جوئل اجرتون

منتقد راجر ایبرت (rogerebert) نیز مانند ویلج ویس معتقد است که یکی از نکات مثبت فیلم لاوینگ loving زیبایی روایت آن بدون استفاده یا در واقع شاید سوءاستفاده از احساسات و برانگیختن آن با سروصدا و حرف‌های نژادپرستانه است. نقش‌های اصلی اهل حرافی نیستند، خودنما نیستند، نمی‌خواهند در مرکز توجه قرار بگیرند و در سکوت یکی از تأثیرگذارترین اتفاقات در جهت تغییر قوانین نژادپرستانه را بر عهده گرفتند. فیلم‌سازی نیکولز هم فوق‌العاده است در طول فیلم افراد همیشه در حال انجام کار با دست‌هایشان هستند (مکانیکی، ساخت خانه، رفت و روب، شستن لباس و…) و همیشه صدایی در فضا مشخص است، جیرجیرک و یا صدای گرمای تابستان ویرجینیا. طراحی صحنه و کارگردانی چنان ظریف و دقیق است که ممکن است دست‌کم گرفته شود. همه جزئیات با دقت انتخاب‌شده‌اند ولی هیچ‌کدام پر رنگ نشده‌اند. این مهم‌ترین کار کارگردان و عوامل است.

منتقد ورایتی variety در میان چند منتقدی که به آن‌ها پرداختیم کمترین امتیاز را به فیلم داده (۷۰/۱۰۰). البته او نیز کارگردانی، بازی‌ها را ستوده ولی به نظرش وجود کمی سروصدا و هیجان در فیلم شاید می‌توانست تغییرات مثبتی در آن ایجاد کند. به نظر او تلاش کارگردان برای نشان دادن زوجی که بدون خودبینی و در عین تواضع کاری بزرگ انجام می‌دهند در واقع همین کار را با فیلم کرده است. لاوینگ loving فیلم خوبی است ولی آن‌چنان‌که باید خود را درست عرضه نکرده است.
شاید نظر منتقد ورایتی درست باشد، اینکه چه مقدار این فیلم را در سال‌های آینده به خاطر داشته باشید شاید نشانه‌ای در قبول یا رد این نظر باشد.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

نوشته معرفی فیلم لاوینگ Loving – فیلمی واقعی بر اساس قصه‌ای واقعی اولین بار در بلاگ نماوا. پدیدار شد.

مطالب مرتبط