۱۰ مستند برتر درباره قاتلان سریالی

امتیاز دهید post

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که چه انگیزه‌های خشن و فاسدی در پشت پرده ذهن یک قاتل سریالی واقعی وجود دارد؟ در تلاش برای به نتیجه رسیدن این سوال، وکلا غالباً به سابقه کودک‌آزاری یا قرار گرفتن در معرض شرایط عصبی اشاره می‌کنند. اما در پایان، هرگز بهانه خوبی برای قتل‌های دسته‌جمعی وجود ندارد. با این حال، چه چیزی باعث می‌شود که یک فرد، کاملاً عاری از شفقت انسانی و همدلی شود؟ در جستجوی پاسخ‌ها، مستندهای جنایات واقعی اغلب با انجام مصاحبه‌ها و دنبال کردن پیچ‌وقوس‌های داستان زندگی قاتلان سریالی، انگیزه‌های پیچیده آن‌ها را کشف می‌کنند و باید اعتراف کنیم، نتایج می‌توانند به طرز تیره و تاری جذاب باشند. در این مطلب ۱۰ تا از بهترین مستندهای ساخته‌شده درباره قاتلان سریالی را معرفی کرده‌ایم.

همچنین بخوانید:
ترسناک‌ترین قاتلین زنجیره‌ای در سریال‌های تلویزیونی

هشدار؛ این مطلب ممکن است برای همه مناسب نباشد.

۱۰ – Aileen: Life And Death Of A Serial Killer

این مستندِ محصول سال ۲۰۰۳ درباره آیلین وورنوس است؛ یک قاتل سریالی که بین سال‌های ۱۹۸۹ و ۱۹۹۰ هفت مرد را به ضرب گلوله به قتل رساند و با یک تزریق مرگبار در سال ۲۰۰۲ اعدام شد. به نظرتان آشنا می‌آید؟ فیلم «هیولا» ۲۰۰۳ Monster با بازی شارلیز ترون در نقش وورنوس، برای او جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن را به ارمغان آورد.
جالب اینجاست که این مستند بر وضعیت روانی رو به زوال وورنوس و ادعای سوال‌برانگیز دادگاه مبنی بر این که وی در زمان مرگش از یک “ذهن سالم” برخوردار بوده، متمرکز شده است. آیا اعدام آیلین یک تصمیم منصفانه بود، یا یک عمل ناعادلانه قضایی؟ خودتان تماشا کنید و تصمیم بگیرید.

۹ – Albert Fish: In Sin He Found Salvation

آلبرت فیش

مستندها معمولاً باعث نمی‌شوند مو بر پشت گردن انسان سیخ شود، اما این یکی مطمئناً در این مورد موفق بوده است. مستند «آلبرت فیش» زندگی یک قاتل سریالی و آدمخوار را شرح می‌دهد و به من اعتماد کنید، شما نباید قبل از خوردن شام آن را تماشا کنید. آلبرت فیش دارای سادومازوخیسم (آزارخواهی) و گوشت‌خوار بود؛ او در طول دوره رکود بزرگ، کودکانی را در شهر نیویورک مورد اذیت و آزار و شکنجه قرار می‌داد و در نهایت آن‌ها را می‌کشت. او در ظاهر یک پیرمرد بی‌آزار بود، اما آلبرت قربانیان خود را به خانه‌اش می‌برد و با “قربانی کردن” آن‌ها، باورهای مذهبی پیچیده‌اش را ارضا می‌کرد. به‌سختی می‌توان باور کرد که کسی بتواند تا این حد بی‌رحم باشد، اما این مستند با کج کردن ستون فقرات ما، جور دیگری می‌گوید.

۸ – The Pig Farm

مزرعه خوک - مستند قاتل قاتلین سریالی

«مزرعه خوک» را نباید مستندی در مورد رفتار غیرانسانی با خوک‌ها در نظر گرفت. این مستند داستان زندگی رابرت پیکتون را روایت می‌کند؛ کسی که به قتل ۴۹ زن اعتراف کرد و به مرگ‌آورترین قاتل سریالی کانادا تبدیل شد. حتی آزاردهنده‌تر این که، پیکتون اجساد را در مزرعه خوک خانوادگی‌اش دفن می‌کرد و خوک‌ها مستقیماً از این اجساد تغذیه می‌کردند. حتی گزارش‌هایی یافت شده که او گوشت‌های بدن‌ها را تکه‌تکه می‌کرده و آن را با گوشت خوک مخلوط می‌کرده و نهایتاً به مردم فروخته بود. پیکتون می‌خواست این قتل‌ها را ادامه دهد و آن را به عدد ۵۰ برساند، اما بعدها اعتراف کرد که به دلیل ناشی‌گری دستگیر شده است. با کمال تعجب، او به حبس ابد محکوم شده است و هیچ‌گونه امکان آزادی موقت یا عفو مشروط برای او وجود ندارد.

۷ – H.H. Holmes: America’s First Serial Killer

اچ.اچ. هولمز: اولین آدم‌کش زنجیره‌ای آمریکا

«اچ.اچ. هولمز: اولین آدم‌کش زنجیره‌ای آمریکا» داستان اولین قاتل سریالی آمریکایی و نابغه جنایت، یعنی اچ. اچ. هولمز، (که به او لقب “دکتر شکنجه” نیز داده شده بود) را با جزئیات روایت می‌کند. این مستند که در سال ۲۰۰۴ اکران شد، بر تمام زندگی دکتر هولمز تمرکز می‌کند و دارای بازی‌ها و نمایش‌های ساختگی، لوکیشن‌های معتبر و عکس‌های متعلق به آن دوره و مصاحبه‌های تخصصی است. دکتر هولمز تا زمانی که زنده بود، یک قلعه وحشت را در شیکاگو طراحی کرده بود، او در آنجا اتاق‌هایی را برای افرادی که به دیدن نمایشگاه جهانی ۱۸۹۳ آمده بودند، اجاره کرده بود. هولمز از اتاق‌های شکنجه، مخازن اسیدی، اتاق‌های استعمال گاز و ناودان‌های گریسی برای شکنجه و کشتن قربانیانش استفاده می‌کرد و بعدها اسکلت‌های آن‌ها را به دانشکده‌های پزشکی محلی فروخته بود.

۶ – Cropsey

کراپسی - مستند قاتل قاتلین سریالی

«کراپسی» یک فیلم مستند محصول سال ۲۰۰۹ درباره این است که چگونه افسانه‌های شهری می‌توانند اغلب بر اساس واقعیتی هولناک شکل بگیرند. به طور مشخص در«کراپسی» صحبت درباره یک شخصیت لولوخرخره‌مانند در نیویورک است. در این فیلم سازندگان، جاشوآ زمان و باربارا برنکاکیو، به بررسی شرایط پیرامون پنج کودک مفقودشده و ارتباط آن‌ها با اندرو رند (یک فرد متهم به کودک‌ربایی و یک ابلیس دنیای واقعی) می‌پردازند. تماشاگران تلاش‌های زمان و برنکاکیو را نظاره می‌کنند که داستان هر کودک مفقودشده را در تلاشی ناامیدانه برای رسیدن و خاتمه دادن به پاسخ‌ها برای خانواده‌ها و در مقیاس بزرگ‌تر برای جامعه استیتن آیلند موشکافی می‌کنند.

۵ – I Survived BTK

مستند من از بی تی کی زنده ماندم

«من از بی‌تی‌کی زنده ماندم» مستندی درباره چارلی اوترو است؛ مردی که اجساد والدین و خواهر و برادرش را در زمان نوجوانی کشف می‌کند. چارلی به عنوان یک قربانی زنده، پیرترین عضو زنده‌مانده از اولین خانواده‌ای است که توسط “BTK” به قتل رسیدند (دنیس ریدر قاتل زنجره ای که به خود لقب BTK داده بود که مخفف بستن، شکنجه و قتل است). پس از آن چارلی سی سال بعد می‌فهمد که BTK مسئول کشتن خانواده‌اش بوده است و بدین ترتیب از سفر شخصی شفابخش او راه زیادی مانده بود و هنوز تمام نشده بود. حتی با دانستن این که چه کسی مسئول بوده است، چطور یک مرد می‌تواند با شکنجه و قتل تمام اعضای خانواده‌اش کنار بیاید؟

۴ – Tales Of The Grim Sleeper

داستان‌های گریم اسلیپر - مستند قاتل قاتلین سریالی

«داستان‌های گریم اسلیپر» به بررسی زندگی گریم اسلیپر می‌پردازد؛ یک قاتل سریالی بدنام که حداقل ۱۰ نفر را در طول ۲۵ سال در لس‌آنجلس به قتل رساند. نام واقعی وی لونی دیوید فرانکلین جونیور است، اما به او لقب “گریم اسلیپر” داده شده بود زیرا به نظر می‌رسید که او یک وقفه ۱۴ ساله در اجرای فعالیت‌های جنایاتکارانه‌اش ایجاد کرده بود. در ماه مه سال ۲۰۱۶، فرانکلین به عنوان قاتل نه زن و یک دختر نوجوان متهم شناخته شد و پس از تحلیل DNA خانوادگی به اعدام محکوم شد.

۳ – This Is The Zodiac Speaking

این زودیاک است که صحبت می‌کند

«این زودیاک است که صحبت می‌کند» مستندی است که به بررسی تحقیقات زودیاک می‌پردازد و با بازرسان و قربانیان بازمانده مصاحبه کرده است. فیلم «زودیاک» ۲۰۰۷ Zodiac با بازی جیک جیلنهال، روایتی تخیلی از تحقیقات “زودیاک قاتل” است؛ یک نام مستعار از یک قاتل ناشناخته که حداقل هفت نفر را در کالیفرنیای شمالی از اواخر دهه ۱۹۶۰ تا اوایل دهه ۱۹۷۰ به قتل رسانده بود. قاتل که این نام مشهور را برای خود انتخاب کرده بود، یک سری نامه طعنه‌آمیز و رمزی را به مطبوعات ارسال می‌کرد. گرچه تاکنون مظنونین متعددی وجود داشته‌اند، اما هیچ مدرک قطعی‌ای به اثبات نرسیده است و این پرونده همچنان باز است.

۲ – The Jeffrey Dahmer Files

پرونده‌های جفری دامر

«پرونده‌های جفری دامر» از فیلم‌های آرشیوی، مصاحبه‌ها و اجراهای نمایشی تخیلی برای بازگو کردن روایت جفری دامر پیش از دستگیری‌اش در سال ۱۹۹۱ استفاده می‌کند. برای آن دسته از افرادی که با این پرونده آشنا نیستند، دامر به جرم قتل ۱۷ مرد و پسر و سپس تکه‌تکه کردن اجساد آن‌ها، دستگیر و به حبس ابد محکوم شد. در حقیقت این کشف وحشتناک تنها با دانستن این واقعیت آزاردهنده‌تر شد که او به نظر یک مرد معمولی می‌آمد که زندگی نسبتاً عادی‌ای داشته است. این مستند نگاهی عمیق به زندگی دامر و قربانیان وی از جمله جمع‌آوری مجدد معاینه‌های پزشکی، کارآگاهان پلیس و همسایگان انداخته است.

۱ – Interview With A Serial Killer

مستند مصاحبه با یک قاتل سریالی

«مصاحبه با یک قاتل سریالی» مستندی درباره آرتور شاوکراس است که با نام قاتل جنه‌سی ریور (جنه‌سی نام رودی در آمریکای شمالی است) نیز شناخته می‌شد؛ او به صراحت در مورد جزئیات جنایت‌های وحشتناکش در یک مصاحبه در زندان توضیح می‌دهد. شاوکراس به ۱۴ قربانی، از جمله دو کودک، تجاوز کرده و آن‌ها را به قتل رسانده بود. بعد از آن، با خوردن آن‌ها، از مثله کردن اجساد لذت می‌برد. این مصاحبه، آزاردهنده (در عین حال جذاب) است و نگاهی به ذهن دلهره‌آور و غیرپشیمان یک قاتل سریالی می‌اندازد و همچنین تلاش بیهوده‌ای را برای درک کردن انگیزه‌های او به کار می‌گیرد.

این مطلب برگرفته از نوشته Dena Daw در سایت screenrant.com است.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

نوشته ۱۰ مستند برتر درباره قاتلان سریالی اولین بار در بلاگ نماوا. پدیدار شد.

مطالب مرتبط