نگاهی به کارنامه هنری خاویر باردم بازیگر محبوب اسپانیایی

امتیاز دهید post

خاویر باردم با نام کامل خاویر انجل انچیناس باردم، متولد یکم مارس سال ۱۹۶۹ در لاس پالماس اسپانیا، بازیگر جذاب و موفق اسپانیایی است که حرفه بازیگری خود را از دهه ۶۰ آغاز کرده است.
او که در خانواده هنرمندان سینما به دنیا آمده بود، در پنج سالگی اولین نقش حرفه‌ای خود را بازی کرد. او پس از تحصیل به مدت کوتاهی در مادرید در رشته نقاشی، بر روی حرفه بازیگری تمرکز کرد. باردم در سال ۱۹۹۲ پس از بازی در فیلم «خامون خامون» توجه عده زیادی، مخصوصا خانم‌ها، را به خود جلب کرد. سه سال بعد با بازی در فیلم Dias contados برنده جایزه گویا (جایزه فیلم‌های ملی اسپانیا) شد و ثابت کرد که علاوه بر ظاهر خود، بازیگر با‌استعدادی نیز است. پس از آن با بازی در فیلم «دهان به دهان» در سال ۱۹۹۵ جایزه گویا دیگری را از آن خود کرد. در سال ۱۹۹۷ باردم در ساخته پدرو آلمودوار به نام «جسم زنده» در نقش پلیسی روی ویلچر حضور داشت.
با این‌که باردم در اسپانیا ستاره بزرگی بود، اما تا سال ۲۰۰۰ در سطح بین‌المللی آن‌چنان شناخته نشده بود. او در این سال در اولین فیلم انگلیسی زبان خود به نام «پیش از آغاز شب»، در نقش رینالدو آرناس، بازی کرد.

جایی برای پیرمردها نیست

او برای بازی در این نقش ۱۴ کیلو وزن کم کرد تا بتواند شخصیت این نویسنده کوبایی را به درستی به تصویر بکشد. باردم اولین بازیگر اسپانیایی بود که نامزد جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد شد. با این‌که باردم در فیلم‌های زیادی بازی می‌کرد، اما همیشه به دنبال بازی در نقش‌های سخت و چالش‌برانگیز بود. در سال ۲۰۰۲ در دو فیلم «رقصنده طبقه بالا» و «دوشنبه‌ها در آفتاب» نقش‌آفرینی کرد که برای «دوشنبه‌ها در آفتاب» بار دیگر برنده جایزه گویا شد. باردم پس از آن در سال ۲۰۰۴، با بازی چشمگیر خود در «دریای درون»، در نقش رامون سمپدرو، چهاریم جایزه گویای خود را برد.
در سال ۲۰۰۸، باردم برای بازی در نقش قاتل روانی در فیلم «جایی برای پیرمردها نیست» برنده اولین جایزه اسکار خود شد. باردم در این ساخته جوئل و ایتان کوئن، براساس رمان پرفروش کورماک مک‌کارتی، در نقش آنتون چیگور بازی کرد، قاتلی که به دنبال دزدی بود که کیف پر از پول مواد مخدر را دزدیده بود. در اواخر آن سال باردم در نقش نقاشی احساسی در ساخته کمدی وودی آلن، «ویکی کریستینا بارسلونا» بازی کرد.

خاویر باردم
Biutiful

در سال ۲۰۱۰ خاویر باردم با پنه‌لوپه کروز، یکی از هم‌بازی‌های سابق خود در فیلم «ویکی کریستینا بارسلونا»، ازدواج کرد. در همین سال باردم در «بخور عبادت کن عشق بورز»،‌ که براساس رمان نوشته الیزابت گیلبرت ساخته شده بود، در کنار جولیا رابرتز بازی کرد.
او با بازی در فیلم Biutiful ساخته الخاندرو گونسالس اینیاریتو، سومین نامزدی اسکار را از آن خود کرد. در سال ۲۰۱۲، باردم در نقش شخصیت پلید فیلم جیمز باند، «اسکای‌فال» حضور داشت. در ساخته سال ۲۰۱۲ ترنس مالیک، «به سوی شگفتی»، باردم در نقش کشیشی که در مورد ایمان خود دچار شک شده است، بازی زیبایی از خود به نمایش گذاشت. از نقش‌آفرینی‌های اخیر او می‌توان به «مشاور» در سال ۲۰۱۳ به همراه پنه‌لوپه کروز، «تفنگدار» (۲۰۱۵)، فیلمی اکشن در مورد مشکلات داخلی کنگو، اشاره کرد. در سال ۲۰۱۷ باردم در نقش کاپیتان سالازار در فیلم «دزدان دریایی کاراییب: مردگان حکایت نمی‌کنند» و فیلم روان‌شناسی «مادر!» حضور داشت. پس از آن او در دو فیلم «پابلوی دوست‌داشتنی» (۲۰۱۷)، در مورد رابطه پابلو اسکوبار و ویرجینیا والیو، و فیلم درام خانوادگی «همه می‌دانند» (۲۰۱۸) ساخته اصغر فرهادی، در کنار همسرش کروز، بازی کرد.
این مطلب از نوشته امی تیکانن در سایت Britannica گرفته شده است.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

نوشته نگاهی به کارنامه هنری خاویر باردم بازیگر محبوب اسپانیایی اولین بار در بلاگ نماوا. پدیدار شد.

مطالب مرتبط