نقد سونیک خارپشت Sonic the Hedgehog – یک فیلم خانوادگی تماشایی

2.3/5 - (3 امتیاز)

من جزو آن دسته آدم‌هایی بودم که وقتی خبر ساخت فیلم سونیک خارپشت Sonic the Hedgehog را شنیدم، گفتم واقعا نیازی به ساخت این فیلم نداریم. اما حالا حرفم را پس می‌گیرم، چرا که به نظرم سونیک خارپشت Sonic the Hedgehog یک فیلم بسیار سرگرم‌کننده‌ی خانوادگی است.
سونیک (با صدای بن شوارتز) در بچگی از دست موجودات شیطانی که برای به دست گرفتن قدرت‌های او به دنبالش بودند، به کره‌ی زمین فرار می‌کند. سونیک به کمک یکی از حلقه‌‌های طلایی که مادرش لانگ کلا به او داده بود در گرین‌هیلز مونتانا بر روی زمین فرود می آید. او در آن جا بزرگ شده و از چیزهای ساده‌ای مثل خواندن کتاب کمیک مورد علاقه‌اش (فلش)، پینگ پونگ بازی کردن با خودش، گوش دادن به موسیقی و مشاهده‌ی مردم شهر به صورت کاملا مخفیانه لذت می‌برد. او بیشتر از همه دوست دارد لرد دونات یا کلانتر شهر تام (جیمز مارسدن) و همسرش خانم پرتزل، دامپزشک شهر مدی (تیکا سومپتر) را زیر نظر بگیرد.
تام بیشتر روزهایش را منتظر روی دادن یک اتفاق است، حالا هر اتفاقی که می‌خواهد باشد.

همچنین بخوانید:
نقد و بررسی Bait – یکی از برترین فیلم‌های بریتانیایی این دهه

و بالاخره وقتی یک روز به خانه می‌رود، اتفاقی انتظارش را می‌کشد: به او پیشنهاد شده است به دپارتمان پلیس سن‌فرانسیسکو بپیوندد، جایی که ممکن است این فرصت را داشته باشد تا زندگی کسی را نجات دهد و یا دست‌کم بتواند کار مفیدی انجام دهد. همان بعدازظهر سونیک برای فرار از تنهایی‌اش خیلی سریع می‌دود و در نتیجه سیستم برق منطقه را دچار اختلالی بزرگ می‌کند، به طوری که دولت آمریکا به این قضیه مشکوک می‌شود.
دولت از دکتر روبات‌نیک (جیم کری) باهوش‌ترین مرد کره‌ی زمین که ارتشی از ماشین‌هایی با تکنولوژی بالا دارد، می‌خواهد این مسئله را پیگیری کند. خیلی زود روبات‌نیک قابلیت‌های سونیک را کشف می‌کند و به دنبال او می‌گردد. تام و سونیک نیز برای پیدا کردن حلقه‌های طلایی سونیک و فرار از دست روبات‌نیک، ماجراجویی را آغاز می‌کنند. سونیک می‌خواهد با پیدا کردن حلقه‌‌هایش برای نجات از دست روبات‌نیک از سیاره‌ای که عاشق آن شده است برود.
شخصیت سونیک از نظر جلوه‌های تصویری در آنونس این فیلم جای سوال داشت. اما در فیلم هیچ اثری از آن ایرادات به چشم نمی‌خورد.

جیم کری

سونیک و سیاره‌ای که از آن آمده است دقیقا همان چیزی است که من زمانی که نمی‌توانستم دست از سگا بازی کردن بردارم، از این شخصیت در ذهن داشتم.
کارگردان جف فاولر که فیلم سونیک خارپشت Sonic the Hedgehog اولین تلاش او برای کارگردانی محسوب می‌شود، همان چیزی که طرفداران از یک فیلم سونیک انتظار داشتند را جلوی دوربین برده است. دنیاهای فیلم باورپذیر هستند و به نظر می‌رسد فاولر کاملا نسبت به اینکه در یک فیلم درباره‌ی موجودی عجیب و بی‌نهایت سریع ممکن است از نظر خانواده‌های جذاب به نظر بیاید، آگاه بوده است. او به زیبایی طنز را وارد لایه‌های مختلف این فیلم کرده است.
حتی با وجود ماجراهایی در مورد بیگانه بودن و تنهایی که به دنبال آن فرد حس می‌کند، فیلم‌نامه‌ی فیلم بسیار دلنشین است. نویسندگان پت کیسی و جاش میلر هیچ‌گاه اجازه ندادند بار منفی داستان مدت زمان طولانی بر روی فیلم حاکم بوده و به مخاطب منتقل شود.

جیمز مارسدن

بچه‌هایی که به یک مدرسه‌ی جدید و یا شهر جدید نقل مکان می‌کنند قطعا با این بعد داستان آشنایی دارند و من واقعا خوشحالم که حتی یک بار هم در فیلم از سونیک خواسته نمی‌شود که خودش را تغییر دهد؛ بلکه با خودش بودن است که در نهایت همان آدم‌ها و دوست‌هایی را پیدا می‌کند که مدت زیادی به دنبال آن‌ها می‌گشته است.
سونیک خارپشت Sonic the Hedgehog چهارده فوریه بر روی پرده رفت.

و حالا نظر منتقدین درباره‌ی این فیلم:

یولاندا ماچادو منتقد ورپ در نقد خود نوشته است

تیم بازیگران فیلم متوجه هستند که در چه فیلمی بازی می‌کنند و در نتیجه ترکیب جذابیت و انرژی که برای تبدیل داستان این خارپشت فضایی آبی به داستانی دیدنی لازم بوده است را جلوی دوربین برده‌اند. کل فیلم نمی‌توانستم از جیم کری چشم بردارم. در روبا‌ت‌نیک او که شخصیت بد داستان است، می‌توانید المان‌هایی از شخصیت‌های “ایس ونچورا” و “ماسک” را ببینید که با هم ترکیب شده‌اند و این موجود دیوانه را به وجود آورده‌اند.

سونیک خارپشت

با اینکه ممکن است سونیک خارپشت Sonic the Hedgehog یکی از فیلم‌های کلاسیک کودکان نباشد، اما فرصتی برای خانواده‌‌هاست تا از دور هم بودن لذت ببرند. و این خود به تنهایی لیاقت یک حلقه‌ی طلایی را دارد.

اشر لوبرتو منتقد پلی‌لیست نوشته است

دکتر روبات‌نیک آن‌چنان جذاب است که اگر به خاطر سونیک نبود، مخاطبان احتمالا طرف شخصیت بد داستان را می‌گرفتند. اما سونیک واقعا دوست‌‌داشتنی است و وقتی که با کلانتر تام همراه می‌شود، شما مستاصلانه آرزو می‌کنید که هرچه زودتر حلقه‌‌هایی طلایی که به دنبالشان هستند را بیابند و اتفاق بدی برای آن‌ها نیفتد. اضافه شدن بخش خنده‌دار و طنز به فیل توسط زوج تام و سونیک، کمک زیادی به جذاب‌تر شدن سونیک خارپشت Sonic the Hedgehog کرده است. چه در حال یک تعقیب و گریز ماشینی با ارتش ربات‌های دکتر ربات‌نیک باشند و چه در حال دعوا کردن، این زوج بی‌نهایت تماشایی‌اند.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

نوشته نقد سونیک خارپشت Sonic the Hedgehog – یک فیلم خانوادگی تماشایی اولین بار در بلاگ نماوا. پدیدار شد.

مطالب مرتبط