مروری بر کارنامه کاری دنیل دی لوئیس – از Gandhi تا PhantomThread

امتیاز دهید post

جدای از استعداد شگفت‌انگیزش، دنیل دی لوئیس Daniel Day-Lewis به دو دلیل شهرت دارد: کمک زیادی که به پیشرفت بازیگری متد Method acting داشته است و وسواس زیادش هنگام انتخاب نقش‌. این بازیگر تحسین‌شده از سال ۲۰۰۰ به بعد فقط در شش فیلم ایفای نقش کرده است که برای دوتا از آ‌ن‌ها موفق به دریافت جایزه اسکار شده است.

به همچنین بخوانید:
سکوت دنیل دی-لوئیس پس از اعلام بازنشستگی شکسته شد: “به‌شدت غمگینم”

SUNDAY BLOODY SUNDAY -۱۹۷۱

دنیل دی لوئیس کارش را در ۱۴ سالگی با نقشی در درام جان شلزینجر John Schlesinger شروع کرد که کمتر دیده شد. باوجود اسمش، این فیلم هیچ ارتباطی با آن یکشنبه خونین معروف که درست یک سال بعدازآن اتفاق افتاد نداشت. (حادثه‌ای خونین در ۳۰ ژانویه ۱۹۷۲ در ایرلند شمالی اتفاق افتاد. در این حادثه سربازان انگلیسی به ۲۶ شهروند غیرمسلح که در راهپیمایی اعتراضی علیه توقیف دیمیتریوس شرکت کرده بودند آتش گشودند).

GANDHI -۱۹۸۲

گاندی

سال بعد دنیل دی لوئیس در نقش کوچک دیگری حاضر شد- این بار در فیلمی که بن کینگزلی Ben Kingsley را به یک جایزه اسکار برای بازی‌اش در نقش ماهاتما گاندی رساند.

THE BOUNTY -۱۹۸۴

باونتی -  دنیل دی لوئیس

ایفای نقش بعدی دی لوئیس بازیگر نقش اول نبود- در این فیلم بیشتر توجه‌ها به مل گیبسون Mel Gibson، آنتونی هاپکینز، Anthony Hopkins و لارنس الیویه Laurene Olivier جلب شد- اما این حجم از عصیانگری بر روی کشتی اچ‌ام‌اس بونتی HMS Bounty بیشترین حضور او بر روی پرده سینما را تاکنون رقم زد. او در آن زمان در تلویزیون هم دریکی از ساخته‌های بی‌بی‌سی BBC حضور داشت.

MY BEAUTIFUL LAUNDRETTE -۱۹۸۵

رختشویخانه زیبای من - دنیل دی لوئیس

دنیل دی لوئیس در درام ساخته استیون فریزر Stephen Frears از کمپانی ورکینگ تایتل Working Title که در لندن روایت می‌شد توجه‌ها را به خود جلب کرد. او نقش یک اوباش خیابانی را بازی می‌کرد که با دوست پاکستانی‌ای که عمویش یک لباسشویی داشت همراه می‌شد. دوستی‌ آن‌ها از یک دوستی ساده فراتر می‌رود و سختی‌های ادغام کار و خوشی‌ها را نشان می‌دهد.

A ROOM WITH A VIEW -۱۹۸۵

اتاقی با یک چشم‌انداز

دی لوئیس در فیلم فوق‌العاده اسماعیل مرچنت Ismail Merchant و جیمز آیووری James Ivory که در دهه ۱۹۸۰ و اوایل دهه ۱۹۹۰، هم آمریکا و هم انگلستان را درگیر خود کرد، حضور پیدا کرد. او در این اقتباس از رمان کلاسیک ادوارد مورگان فورستر E. M. Forster در کنار بازیگرانی مثل هلنا بونهام کارتر Helena Bonham Carter، جولیان سندز Julian Sands، مگی اسمیت Maggie Smith و جودی دنچ Judi Dench به ایفای نقش پرداخت.

THE UNBEARABLE LIGHTNESS OF BEING -۱۹۸۸

سبکی تحمل‌ناپذیر هستی

دنیل دی لوئیس در کنار ژولیت بینوش Juliette Binoche در این اقتباس فیلیپ کافمن Philip Kaufman از رمان موفق میلان کوندار Milan Kundera نظر منتقدین را به خودش جلب کرد، فیلم رمانتیک پراحساسی که در بهار سال ۱۹۶۸ پراگ Prague روایت می‌شد.

NANOU -۱۹۸۷

نانو -  دنیل دی لوئیس

این درام کانی تمپلمن Conny Templeman داستان زن جوانی به نام نانو NANOU را روایت می‌کند که زمانی که در حال گذراندن تعطیلات در فرانسه است، درگیر تروریست‌ها می‌شود.

STARS & BARS -۱۹۸۸

ستاره‌ها و نوارها

دی لوئیس به خنداندن تماشاگر شهرت ندارد اما در دهه ۱۹۸۰ به‌طور مکرر در فیلم‌ها و سریال‌های کمدی‌ حضور پیدا می‌کرد-به خصوص در بی‌بی‌سی. در این‌ فیلم او نقش مأموری بریتانیایی را بازی می‌کند که در ماجرای پیدا کردن اثری از پیر آگوست رنوآر Pierre-Auguste Renoir درگیر ماجراجویی‌ای دیوانه‌وار در جنوب آمریکا می‌شود.

MY LEFT FOOT -۱۹۸۹

پای چپ من - دنیل دی لوئیس

در بیوگرافی پرپیچ‌وخم جیم شریدان Jim Sheridan بود که دی-‌لوئیسی که ما می‌شناسیم، ظهور کرد. او نقش مردی ایرلندی را بازی می‌کند که فلج مغزی باعث شده است کنترل همه‌ی قسمت‌های بدنش به‌جز پای چپ را از دست بدهد. کریستی براون Christy Brown درنهایت به یک نقاش و نویسنده مشهور تبدیل می‌شود، پروسه‌ای که دی-لوئیس زیبایی و درد آن را به‌خوبی به تصویر کشیده است. دی‌ لوئیس موفق شد جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد را برای تلاش‌هایش در این فیلم، به خانه ببرد.

EVERSMILE, NEW JERSEY -۱۹۸۹

همیشه خندان، نیوجرسی

دنیل دی لوئیس ای که در نقش یک دندان‌پزشک مسافر که به پاتاگونیا Patagonia می‌رود به نظر جذاب می‌رسد، به حدی که از خودمان می‌پرسیم چرا EVERSMILE, NEW JERSEY مشهورتر از این نشده است.

THE LAST OF THE MOHICANS -۱۹۹۲

آخرین موهیکان - دنیل دی لوئیس

دنیل دی-لوئیس در کل ۱۱۲ دقیقه این برداشت مایکل مان Michael Mann از این داستان تکراری، عالی ظاهرشده است، اما فقط چند لحظه در زندگی کاریش وجود دارد که به‌اندازه سکانس پایانی این فیلم، بی‌نقص از آب درآمده‌اند.

THE AGE OF INNOCENCE -۱۹۹۳

عصر معصومیت

دی لوئیس در سال ۱۹۹۳ کاری غیرمعمول کرد: در دو فیلم متفاوت ظاهر شد، کاری که در ۲۴ سال بعدازآن هرگز تکرار نکرد و از سال ۱۹۹۶ و ۱۹۹۷ هم دیگر در دو سال متوالی در هیچ فیلمی حاضر نشد. اولین همکاری‌اش با اسکورسیزی Martin Scorsese این اقتباس چشم‌گیر از رمان ایدیت وارتون Edith Warton بود که این بازیگر را در مقابل میشل فایفر Michelle Pfeiffer و وینونا رایدر Winona Ryder قرارداد.

IN THE NAME OF THE FATHER -۱۹۹۳

به نام پدر

اگر صحبت از همکاری معمول دو نفر باشد، باید بگوییم دی‌ لوئیس با هیچ‌کس به‌اندازه جیم شریدان کار نکرده است. فیلم دوم او بعد از «پای چپ من» My Left Foot با این کارگردان یک فیلم بیوگرافی در مورد گری کونلون Gerry Conlon است که در سال ۱۹۷۴ به‌اشتباه برای دو بمب‌گذاری در کلاب که توسط ارتش موقت جمهوری‌خواه ایرلند Irish Republican Army انجام‌شده بود، محاکمه شد و ۱۵ سال به زندان افتاد.

THE CRUCIBLE -۱۹۹۶

بوته آزمایش - دنیل دی لوئیس

چرا دنیل دی لوئیس نقش جان پروکتور John Proctor را در اقتباس آرتور میلر Arthur Miller از این نمایش کلاسیک بازی کرد؟ چراکه اسم او این است! این فیلم او را بار دیگر هم‌بازی وینونا رایدر کرد.

THE BOXER -۱۹۹۷

بوکسور

همکاری سوم و آخر دی‌ لوئیس با شرایدن بازهم بر روی ارتش موقت جمهوری‌خواه ایرلند تمرکز داشت. اگر به شما بگویم که دعوای فوق‌العاده شخصیت او در فیلم درون رینگ بوکس انجام‌نشده است، باور می‌کنید؟

GANGS OF NEW YORK -۲۰۰۲

دارودسته‌های نیویورکی - دنیل دی لوئیس

دنیل دی لوئیس فقط دو بار نامزد جایزه اسکار شده است بدون آن‌که موفق شود آن را به خانه ببرد. دومین بار آن برای این نقش وحشتناک او در نقش بیل قصاب در این فیلم اسکورسیزی است که داستان آن در سال ۱۸۴۶ روایت می‌شود. او در این فیلم با لئوناردو دی‌کاپریو Leonardo DiCaprio هم‌بازی شده است.

THE BALLAD OF JACK AND ROSE -۲۰۰۵

تصنیف جک و رز

دی‌-لوئیس مسائل شخصی و حرفه‌ای را باهم در این درام عاشقانه ترکیب کرد، فیلمی که به کارگردانی همسرش ربکا میلر Rebecca Miller ساخته‌شده بود. (او با همسرش وقتی‌که در حال آماده‌سازی برای نقشش در فیلم «بوته آزمایش» The Crucible بود آشنا شد)

THERE WILL BE BLOOD -۲۰۰۷

خون به پا خواهد شد  - دنیل دی لوئیس

دنیل دی لوئیس در فیلمی که از آن به‌عنوان بهترین و قوی‌ترین بازی‌اش یاد می‌شود همه ما را متحیر می‌کند. فیلمی فوق‌العاده که حتی بااینکه در ۱۵ دقیقه آن حتی یک کلمه ردوبدل نمی‌شود فوق‌العاده است، امکان ندارد بتوانید دنیل پلین‌ویو Daniel Plainview را بفهمید و یا فراموشش کنید.

NINE -۲۰۰۹

نه

عجیب‌ترین انتخاب فیلم این بازیگر سخت‌گیر در انتخاب فیلم، این فیلم موزیکال راب مارشال NINE 2009 است، فیلمی الهام گرفته از «هشت و نیم» ۸½ فدریکو فلینی Federico Fellini که البته به‌خوبی آن از آب درنیامده است. لااقل دی-لوئیس برای این فیلم یک جایزه گلدن گلوب را به خانه برد.

LINCOLN -۲۰۱۲

لینکلن - دنیل دی لوئیس

دی لوئیس با «لینکلن» LINCOLN تاریخ‌ساز شد، او اولین (تابه‌حال او تنها کسی است که موفق شده است این عنوان را به دست آورد) بازیگری است که سه بار موفق شده است جایزه بهترین بازیگر مرد اسکار را از آن خود کند. این رکوردی است که حالا حالاها شکسته نمی‌شود. افتخاری به‌جا و درست که برای نقش فوق‌العاده او در این فیلم بیوگرافی استیون اسپیلبرگ Steven Spielberg به او داده‌شده است.

PHANTOM THREAD -۲۰۱۷

رشته خیال

دی لوئیس بعد از این فیلم اعلام کرد که از بازیگری کناره می‌گیرد. او لااقل در اوج خداحافظی می‌کند. دومین همکاری او با پل توماس اندرسن به همان اندازه که از او انتظار داریم قوی است که با حضور بازیگرانی مثل ویکی کریپ Vicky Kriep و لسلی منویل Lesley Manville در کنار او از قبل هم قوی‌تر می‌شود.

این مطلب برگرفته از نوشته‌ی مایکل نوردین MICHAEL NORDINE در سایت indiewire نوشته شده است.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

نوشته مروری بر کارنامه کاری دنیل دی لوئیس – از Gandhi تا PhantomThread اولین بار در بلاگ نماوا. پدیدار شد.

مطالب مرتبط