نقد و بررسی بانکدار The Banker – فیلمی سرگرم‌کننده و روشنگر لایق بیشترین میزان توجه مخاطب

امتیاز دهید post

مدتی قبل، اپل تصمیم داشت با یک پروژهٔ اسکار-پسند خودش را به‌عنوان یک رقیب جدید در تجارت فیلم معرفی کند. زوج هنری جذاب آنتونی مکی و ساموئل ال. جکسون (که پیش از این در انتقام‌جویان Avengers با هم همکاری داشتند) در نقش‌های اصلی فیلم بانکدار The Banker بازی کرده‌اند. این فیلم داستان واقعی از دو کارآفرین آفریقایی-آمریکایی موفق در دهه ۵۰ و ۶۰ میلادی را روایت می‌کند. آنها موفق می‌شوند یک امپراتوری مالی چشمگیر بسازند، قانون را پشت سر بگذارند و دربارهٔ تبعیض نژادی در مسکن آگاه‌سازی کنند.
اما زمانی که سینتیا گرت، دختر برنارد گرت (شخصیتی که مکی نقش او را بازی کرد) اتهاماتی علیه سواستفاده‌های جنسی برادر ناتنی‌اش برنارد گرت جونیور نسبت به او و خواهرش در زمانی کودکی را مطرح کرد، برنامه‌های اپل دست‌خوش تغییراتی شد. برنارد گرت جونیور یکی از تهیه‌کننده‌های بانکدار The Banker بود.
قرار بود این فیلم سال گذشته در شب آخر جشنواره بنیاد فیلم آمریکا (که یکی از شب‌های مهم این جشنواره است) به نمایش در بیاید، اما اپل از نمایش و اکران فیلم منصرف شد. نام گرت جونیور نیز از لیست تهیه‌کنندگان فیلم حذف شد.

همچنین بخوانید:
نقد و بررسی قوش شب Bacurau ـ زندگی و مرگ در یک شهر کوچک برزیلی

گذشته از حواشی فیلم، در بانکدار The Banker با داستان جالبی روبرو هستیم. این فیلم که بر اساس داستان‌های واقعی ساخته شده، مملو از پیام‌های تاثیرگذار، روشن‌کننده و در عین حال سرگرم‌کننده‌ است. همچنین، این فیلم بسیار هیجان‌انگیز و رضایت‌بخش با چاشنی فیلم‌های مهیج کلاسیک است که قهرمان‌ها و شخصیت‌های منفی جذابش کاملا به چشم می‌آیند.
آنتونی مکی بازیگر نیرومندی است که می‌توانست بازیگر معروف‌تری باشد. اجرای دوست‌داشتنی او در نقش برنارد گرت در بانکدار این موضوع را ثابت می‌کند. او یک سوداگر املاک زیرک و پویاست که با جو موریس (جکسون) همکار است و معامله‌های جسورانه و سودآوری را با وجود بازار نژادپرستانهٔ عجیب دهه ۵۰ میلادی رقم می‌زند.
زمانی که جو و برنارد تصمیم به گسترش عملیات‌شان می‌گیرند، با وجود تمام موفقیت‌هایی که کسب کرده‌اند، به دیوارهای به ظاهر غیرقابل‌نفوذی برخورد می‌کنند. برخی درب‌ها تنها به روی نژاد قفقازی باز است و آنها برای رسیدن به هدف‌شان، نیاز دارند تا یک سفیدپوست را به جای خود جلو بفرستند.
نیکلاس هولت اجرای دراماتیک/کمدی بسیار چشمگیری در نقش مت استاینر از خود نشان می‌دهد. یک قفقازی «پذیرفته‌شده در جامعه» که به جای برنارد ظاهر خواهد شد؛ مثل آدام درایور در بلکککلنزمن BlacKkKlansman.

بانکدار

جرج نلفی کارگردان و یکی از نویسنده‌های بانکدار The Banker ، در به تصویر کشیدن این فیلم شبیه فیلم‌های ژانر سرقت به خوبی عمل کرده است. برنارد، جو و مت و همکارانش حرکت‌های ماهرانه‌ای می‌زنند و چند بانک را از آن خود می‌کنند تا سیاه‌پوست‌های طبقه کارگر در جنوب آمریکا هم بتوانند فرصت خرید خانه یا راه‌اندازی یک تجارت کوچک را داشته باشند.
مکی همیشه بدون هیچ زحمتی خود را با شخصیت‌های تمام-آمریکایی و پیشرو همراه می‌کند. او نیروی ستاره بودنش را به نقشش تزریق می‌کند؛ شخصیت برنارد که از موقعیتی کوچک و محدود در شهری کوچک در تگزاس در دهه ۵۰ میلادی به جنوب کالیفرنیا می‌رود تا رویای آمریکایی‌اش را محقق کند.
از لحظه ورود ساموئل ال. جکسون به هر فیلمی، هیچ شکی وجود ندارد که او دست به عملیاتی خواهد زد. جکسون یکی از قابل‌اعتمادترین و قوی‌ترین اجراهای خودش در نقش جو موریس تاجر واقع‌بین و خودنما را به نمایش گذاشته است. او در ابتدا نسبت به نقشه‌های انقلابی برنارد شک و تردید دارد، اما با یک دو دو تا چهارتا و بررسی تئوری‌های اقتصادی، تمام و کمال با برنارد همراه می‌شود.

بانکدار

گاهی بانکدار The Banker همان‌طور که برنارد و جو مشغول درس دادن به مت سرگردان اما مشتاق برای تعامل با دلقک‌های نژادپرست (که هیچ ایده‌ای از دستان پشت پردهٔ این عروسک خوش‌تیپ ندارند) هستند، تا مرز مضحک بودن پیش می‌رود.
اما در موقعیت‌های مختلفی که برنارد، جو و همسر اول برنارد (با بازی نیا لانگ) را در نقش‌ کارمندهای چاپلوس مخفی و گول‌زننده مثل راننده لیموزین، سرایدار و خدمت‌کار می‌بینیم، به ما یادآوری می‌شود که این بازی‌ها تنها یک حرکت سبک و جلف از گذشته‌های نزدیک نیست. این یک یادآوری دلخراش و تأمل‌برانگیز از قدم‌ها و فداکاری‌های افراد پیشرو است که زیر بار پذیرش بی‌عدالتی‌ها نرفتند.
این مقاله برگرفته از نوشته ریچارد روپر در سایت chicago.suntimes.com است.

نظر سایر منتقدان درباره این فیلم چیست؟

کارلی دارلینگ | سان‌ فرانسیسکو کرونیکل

به لطف بازی‌های قوی از سه بازیگر نقش اصلی در این فیلم، بانکدار همان‌قدر که یک فیلم سرگرم‌کننده است، روشنگری هم می‌کند.

آنتونی مکی و ساموئل ال. جکسون

این فیلم شبیه به ارقام پنهان Hidden Figures است که به جای پرتاب موشک، داستان خودداری شرکت‌های وام مسکن و بیمه از معامله با سیاه‌پوست‌ها را شرح می‌دهد.

سایمون تامپسون | آی‌جی‌ان

بانکدار یک ساختهٔ کارآمد و قابل‌فهم است اما لزوما نگاهی نیروبخش به امور مالی، واقعیت و بی‌عدالتی‌های نژادپرستانه در آمریکا ندارد.

تاد مک‌کارتی | هالیوود ریپورتر

با وجود چالش‌های دشوار قابل تشخیص در روایت این داستان پیچیده به روشی کاملا منطقی و منسجم، بانکدار غافل‌گیرکننده و جذاب است. این فیلم یک فیلم زنده با روحیه بالا است که کمی حال و هوایمان را عوض می‌کند.

راجر مور | Movie Nation

بانکدار The Banker یک فیلم جدی است که به جنبه‌های انسانی زودگذر و رشوه‌گیری نژادپرستانه مزین شده است. مهم‌ترین ارزش این فیلم، نشان دادن بخشی از تاریخ است که بسیاری از ما دربارهٔ آن نمی‌دانستیم.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

نوشته نقد و بررسی بانکدار The Banker – فیلمی سرگرم‌کننده و روشنگر لایق بیشترین میزان توجه مخاطب اولین بار در بلاگ نماوا. پدیدار شد.

مطالب مرتبط