۵ فیلم‌ مهم از عرفان خان

امتیاز دهید post

عرفان خان هنرپیشه مشهور هندی، پس از طی یک دوره بیماری، ۲۹ آوریل (۱۰ اردیبهشت) چشم از جهان فرو بست. او میراث سینمایی غنی از خود به جا گذاشته است. عرفان خان حدود ۳۰ سال در فیلم‌های پرفروش بالیوودی (زندگی در مترو Life in a Metro) و فیلم‌های برنده اسکار (میلیونر زاغه‌نشین Slumdog Millionaire، زندگی پی Life of Pi)، فیلم‌های هالیوودی پرفروش (دنیای ژوراسیک Jurassic World، مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز The Amazing Spider-Man) و درام‌های مستقل (همنام The Namesake، پازل Puzzle) نقش‌آفرینی کرده است. او به خاطر نقش‌آفرینی‌های خوبی که در فیلم‌های غربی داشت، به عنوان یکی از بهترین بازیگران هندی شناخته می‌شد. جدا از توانایی‌های چشمگیر او در بازیگری، چهرهٔ عرفان خان جزو با‌احساس‌ترین و گویاترین چهره‌های سینمایی بود. در ادامه، پنج تا از بهترین فیلم‌های عرفان خان را معرفی می‌کنیم.

همچنین بخوانید:
نگاهی به بهترین نقش آفرینی های جرج کلونی به مناسبت روز تولدش

جنگجو The Warrior
۲۰۰۲

عرفان خان بین سال‌های ۸۰ تا ۹۰ میلادی یک بازیگر فعال در سینما و تلویزیون بود و در عین حال به دنبال نقشی بود که کاملا استعدادهای او را به نمایش بگذارد. این فرصت طلایی با فیلم جنگجو برای او به‌وجود آمد. این فیلم حماسی جسورانه مدام با سرجو لئونه و آکیرا کوروساوا مقایسه می‌شود. عرفان خان نقش یک سرباز سنگ‌دل را بازی می‌کند که پس از دیدن یک ماجرای رمزآلود، به کلی تغییر می‌کند. جنگجو به کارگردانی آصف کاپادیا، کارگردان بامتانت سینما، موفق شد در جشنوراه‌های سینمایی نظر منتقدان را به خود و بازیگر نقش اول فیلم جلب کند. عرفان خان سفر معنوی این قاتل بی‌رحم را با بیانگری چشمگیری به اجرا درآورد.

ظرف نهار The Lunchbox
۲۰۱۳

ظرف نهار

عرفان خان کم‌کم در سینمای هالیوود هم دیده شد و به‌عنوان یک بازیگر قابل‌اعتماد شناخته می‌شد. او نه تنها هرگز از فیلم‌های هندی دور نشد، بلکه بقیه را به سمت خود می‌کشاند. در ظرف نهار، عرفان خان نقش یک مرد بیوه تنها را بازی می‌کند که یک روز ظهر در محل کار، اشتباهی ظرف نهار یکی از دیگر را برمی‌دارد، غذای خوشمزه‌ای می‌خورد و توجهش به یادداشتی که همسر همکارش روی نهار گذاشته تا کمی نشاط به ازدواج ملالت‌آورشان تزریق کند، جلب می‌شود. در ادامهٔ داستان، مکاتبه‌های صمیمی بین این دو غریبهٔ پریشان‌حال شکل می‌گیرد. این فیلم جذاب، خنده‌دار و غمگین فروش خوبی داشت، توجه منتقدان را به خود جلب کرد و برنده‌ جایزه‌های متعددی شد. مهم‌ترین نکته دربارهٔ ظرف نهار، بازی نادیده‌گرفته شده مردی است که از یک بیماری روحی نجات پیدا کرده و می‌خواهد به غریبه‌ای که در این مسیر قرار دارد نیز کمک کند.

شمشیر Talvar
۲۰۱۵

شمشیر - عرفان خان

بسیاری از منتقدان بر این عقیده‌اند که شمشیر یک فیلم بسیار ناراحت‌کننده بود و کابوسی از جنایت و تنبیه به سبک آثار کافکا است. در این فیلم داستان خانواده‌ای را می‌بینیم که صبح بیدار شده و متوجه می‌شوند دخترشان شب قبل به قتل رسیده است. کمی بعد جسد مستخدم خانواده هم روی پشت بام پیدا می‌شود. بی‌کفایتی پلیس و احساسات رسانه سعی دارند بی‌کفایت بودن والدین را دلیل اصلی این جنایت جلوه دهند و اعتبار آنها را خدشه‌دار کنند. عرفان خان نقش یک بازرس سرسخت و بدبین را بازی می‌کند که گاهی جستجوهای بی‌رحمانه‌اش او را به مظنون‌های باورپذیرتری سوق می‌دهد.

پیکو Piku
۲۰۱۵

پیکو

عرفان خان در پیکو با دو ستارهٔ دیگر همبازی بود: دیپیکا پادوکونه و آمیتاب باچان خارق‌العاده. داستان پیکو یک درام کمدی ظریف درباره یک معمار موفق (پادوکونه) و پدر مالیخولیایی اوست که خواستار همراهی او در سفر به خانهٔ اجدادی‌اش در کلکته است. خان نقش راننده ماشین به نان رانا را دارد که باید سروکله زدن مسافرهایش را تحمل کند. بازی او و رابطه‌اش با پادوکونه کمک کرده تا پیکو به یک فیلم گرم و خنده‌دار به همراه احساسات واقعی تبدیل شود. این فیلم که در فصل جوایز هندی سروصدای زیادی به پا کرد، فرصت عالی برای دیدن بهترین بازی از این سه ستاره را پیش آورد.

مدرسه هندی Hindi Medium
۲۰۱۷

مدرسه هندی - عرفان خان

این فیلم موفق شد فروش جهانی قابل قبولی داشته باشد. مدرسه هندی یک فیلم کمدی با حسی مثبت و مقدار مناسب تفسیرهای اجتماعی است. همان‌طور که راج (عرفان خان) و میتا (صبا قمر) در تلاش هستند تا دخترشان را به یک مدرسه انگلیسی معتبر بفرستند، تصمیم می‌گیرند که موقعیت اجتماعی‌شان را بالا ببرند. ماجراهایی که در ادامه می‌بینیم در واقع کمدی رفتاری جذابی است. هما‌ن‌طور که راج در حال تلاش کردن (و شکست‌ خوردن) است تا موقعیتش را تغییر دهد، مدرسه هندی هم به روند کاری مدرسه‌های گلچین نقد می‌کند. عرفان خان در نقش راج، لودگی و درام را بدون هیچ زحمتی، کنار هم به کار می‌گیرد و به راحتی تماشاچی را متقاعد می‌کند که شخصیت او حاضر است برای دخترش هر کاری انجام دهد.
این مقاله برگرفته از نوشته تیم رایان در سایت editorial.rottentomatoes.com است.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

نوشته ۵ فیلم‌ مهم از عرفان خان اولین بار در بلاگ نماوا. پدیدار شد.

مطالب مرتبط