معرفی سال بس Saul Bass یکی از برجسته‌ترین طراحان گرافیک آمریکا

امتیاز دهید post

سال بس یکی از برجسته‌ترین طراحان گرافیک قرن بیستم آمریکا است. او در طول زندگی هنری خود، تیتٰراژ، پوسترهای فیلم و لوگو کمپانی‌های مختلف را طراحی کرده است. او یکی از بنیان‌گذاران طراحی تیتراژ مدرن است و چهار دهه فعالیت هنری در کارنامه خود دارد. او در طی این سال‌ها برنده جایزه اسکار برای طراحی‌های فوق‌العاده خود نیز شده بود. او سازنده تیتراژ فیلم‌های به یاد ماندنی مانند «مرد بازو طلایی»، «روانی» و «شمال از شمال غربی» است.
سال بس در هشتم ماه می سال ۱۹۲۰ در خانواده‌ای یهودی مهاجر، در شهر نیویورک به دنیا آمد. او در دبیرستان جیمز مونرو تحصیل کرد و پس از اتمام دبیرستان، به دانشگاه بروکلین رفت و در آن‌جا هم‌کلاس طراح معروف، گیوگری کپس، بود. پس از فارع‌التحصیلی او به عنوان یک طراح مستقل، پوسترهایی را برای کمپانی‌های مختلف، از جمله کمپانی وارنر برادرز، طراحی کرد. سپس بس به لس‌آنجلس نقل مکان کرد و در آن‌جا به عنوان یک طراح تجاری به فعالیت خود ادامه داد.

در دهه ۴۰ بس سفارش طراحی پوستر چندین پروژه هالیوودی را قبول کرد. او سرانجام در سال ۱۹۵۲ شرکت خود، به نام “سال بس و همکاران” را تاسیس کرد.
در سال ۱۹۵۴ پیشنهاد کاری فوق‌العاده‌ای به بس شد. فیلم‌ساز اوتو پرمینگر، از سال خواست تا پوستر و تیتراژ فیلم «کارمن جونز» را طراحی کند. پرمینگر به حدی از همکاری با بس راضی بود که طراحی تیتراژ فیلم بعدی خود را نیز به او سپرد. در نتیجه این همکاری، بس متوجه شد که یک تیتراژ مناسب نه تنها بر نحوه معرفی فیلم، بلکه بر تجربه بیننده از تماشای فیلم نیز تاثیر می‌گذارد. او متوجه پتانسیل یک تیتراژ خوب به همراه موسیقی و تصاویر آغاز‌کننده فیلم و تاثیر آن بر موفقیت فیلم، شد.
او تیتراژ فیلم‌های دیگری را نیز برای کمپانی‌های معتبر فیلم‌سازی طراحی کرد. بس در سال ۱۹۵۵ تیتراژ فیلم «خارش هفت‌ساله» را طراحی کرد، با این‌حال تیتراژ فیلم «مردی با بازوی طلایی» (۱۹۵۵) The Man With The Golden Arm بود که او را به شهرت رساند.

سرگیجه - آناتومی یک قتل - مردی با بازوی طلایی

داستان این فیلم در مورد موزیسینی است که با اعتیاد به هرویین دست و پنجه نرم می‌کند. او برای کمتر کردن تنش این موضوع جنجال‌برانگیز، در طراحی پوستر فیلم از یک نقاشی دست بریده شده استفاده کرد، که تاثیر خوبی روی مخاطب گذاشت. پس از آن بس با فیلم‌ساز معروف دیگری، آلفرد هیچکاک، در چندین ساخته او از جمله «شمال از شمال غربی» (۱۹۵۹)، «سرگیجه» (۱۹۵۸) و «روانی» (۱۹۶۰)، نیز همکاری داشت.
بس با طرح‌های خلاقانه خود، طراحی تیتراژ و پوستر فیلم را به هنر تبدیل کرد. او براساس حسی که فیلم قصد داشت در مخاطب ایجاد کند، پوستر فیلم را طراحی می‌کرد. او همچنین با نشان‌ دادن موضوعات آشنا برای مخاطب به روشی جدید، مخاطب را از همان ابتدا جذب فیلم می‌کرد. طرح‌های او برای پوستر فیلم‌های Walk on the Wild Side (ساخته شده در سال ۱۹۶۲) و «نه ساعت به راما» (۱۹۶۳) نمونه‌های بسیار خوبی از تکنیک بس در طراحی است.
از دیگر طرح‌های مشهور او می‌توان به تیتراژ فیلم‌های «اسپارتاکوس»، «عصر بی‌گناهی»، «درخشش» و «کازینو» اشاره کرد.

این مطلب از سایت FamousGraphicDesigners گرفته شده است.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

نوشته معرفی سال بس Saul Bass یکی از برجسته‌ترین طراحان گرافیک آمریکا اولین بار در بلاگ نماوا. پدیدار شد.

مطالب مرتبط