نقد فیلم فرار از پرتوریا Escape From Pretoria – داستانی واقعی با بازی فوق‌العاده دنیل ردکلیف

امتیاز دهید post

با این‌که فرار از پرتوریا Escape From Pretoria ادامه داستان زندانی‌های فراری و رسیدن آن‌ها به آزادی واقعی، با گذشتن از زامبیا و تانزانیا و در نهایت رسیدن به لندن را به ما نشان نمی‌دهد، اما ابتکار و هوشمندی که در فیلم شاهد آن هستیم، یکی از مهم‌ترین عناصر برای رسیدن این زندانی‌ها به آزادی است و به آن‌ها این قدرت را داد که حتی پس از رهایی از زندان باز هم برای مقابله با آپارتاید تلاش کنند.
استفان لی و تیموتی جنکین در سال ۱۹۹۱ به زندان منتقل شدند و قبل از آن نیز پناهنده تلقی می‌شدند. شخصیت لئونارد فونتاین شخصیتی حقیقی نیست و در واقع ترکیبی از چندین زندانی است که لی و جنکین در زندان می‌شناختند. گلدبرگ نیز در واقعیت بسیار زودتر از آن‌چه انتظار می‌رفت از زندان آزاد شد.
دنیل ردکلیف در نقش حنکین، بازی بسیار تماشایی از خود به نمایش گذاشته است. بازی دنیل وبر در نقش لی نیز تاثیرگذار است، با این‌حال بازی مورد علاقه من در فرار از پرتوریا نقش‌آفرینی مارک لئونارد وینترز در نقش لئونارد فونتاین است. او به زیبایی خشم و استیصال یک زندانی را به مخاطب منتقل می‌کند.

طراحی صحنه‌های فیلم، کاری از اسکات برد، فوق‌العاده است. صحنه‌های فیلم حس محبوس بودن را به خوبی به مخاطب منتقل می‌کند و همین موضوع تاثیرگذاری داستان فیلم را بیشتر کرده است. فرار از پرتوریا اولین ساخته فرانسیس اننان است و بی‌صبرانه مشتاق دیدن ساخته‌های بعدی او هستم.
با این‌که فیلم فرار از پرتوریا براساس داستانی واقعی ساخته شده است، اما من پیش از این اصلا چیزی در مورد آن نشنیده بودم و فکر می‌کنم بسیاری از آمریکایی‌ها نیز شرایطی مشابه من را دارند. از تماشای برنامه‌ریزی و نقشه‌های هوشمندانه‌ای که این مردان برای فرار از این شرایط وحشتناک می‌کشند، بسیار لذت بردم. هم‌چنین داستان این فیلم بار دیگر این حقیقت را به ما یادآوری کرد که مردمان بسیاری در نقاط مختلف دنیا به دلیل رژیم سیاسی فساد تمام عمر خود را در زندان می‌گذارند.
تماشای این فیلم را شدیدا به همه دوست‌داران فیلم و سینما، مخصوصا کسانی که به فیلم‌های زندگی‌نامه‌ای و داستان‌های هیجان‌انگیز فرار از زندان علاقه دارند، توصیه می‌کنم. از نظر من آشنا شدن با این بخش از تاریخ بسیار مهم است و خوشحالم که فرانسیس اننان برداشت خود از این ماجرا را برای مخاطبانی که آشنایی با آن ندارند، در این ساخته خود روایت کرده است.

این مطلب از نوشته لوری کیکتا در سایت Film Theat گرفته شده است.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

نوشته نقد فیلم فرار از پرتوریا Escape From Pretoria – داستانی واقعی با بازی فوق‌العاده دنیل ردکلیف اولین بار در بلاگ نماوا. پدیدار شد.

مطالب مرتبط