۲۰ خواننده ای که در فیلم های سینمایی درخشیده‌اند

امتیاز دهید post

تصمیم گرفتیم تا ۲۰ تا از بهترین خواننده‌هایی که بر پرده‌ٔ نقره‌ای نیز ظاهر شده‌اند را معرفی و فیلم‌هایشان را بررسی کنیم. نکاتی که برای ساخت این لیست مد نظر قرار داده‌ایم؛ شناخته شده بودن خواننده در صنعت موسیقی پیش از حضور در سینما و اجرای نقشی متفاوت با هویت واقعی‌شان بوده است. با ما همراه باشید.

همچنین بخوانید:
۲۰ موسیقی فیلم ماندگار در تاریخ سینما

۲۰. آیس تی – New Jack City

۱۹۹۱آیس تی Ice-T پیش از بازی در نقش یکی از مشهورترین مجریان قانون به نام فین توتولا Fin Tutuola در سریال «نظم و قانون: واحد قربانیان ویژه» Law & Order: Special Victims Unit، در «نیو جک سیتی» در سال ۱۹۹۱ نقش یک پلیس را ایفا کرد. آیس تی در نقش اسکاتی آپلتون Scotty Appleton به اندازهٔ نقش وسلی اسنایپس Wesley Snipes جذاب بود.

۱۹. الیویا نیوتن-جان – Grease

الیویا نیوتن-جان

۱۹۷۸با گذشت چهار دهه از اکران موفق «گریس»، این فیلم هم‌چنان یک اثر خارق‌العاده به حساب می‌آید. آهنگ‌های کلاسیک این فیلم به محبوبیت هرچه بیشتر این موزیکال کمک کرد. اما رابطهٔ احساسی میان جان تراولتا و الیویا نیوتن-جان Olivia Newton-John نیز هرگز از ذهن‌ها پاک نمی‌شود. شخصیت دوست‌داشتنی نیوتن-جان و صدای سوپرانوی بی‌نظیرش به شهرت و موفقیت بیشتر او در دههٔ ۷۰ کمک کرد.

۱۸. دیوید بویی – The Man Who Fell to Earth

دیوید بویی - خواننده

۱۹۷۶احتمالا اولین نقش سینمایی دیوید بویی David Bowie، خواننده‌ پاپ با رفتارهای عجیبش، در نقش یک آدم فضایی زیاد دور از انتظار نبوده است. حضور در «مردی که به زمین سقوط کرد» جنبهٔ دیگری از استعداد بویی در زمینهٔ موسیقی را به نمایش گذاشت. او نقش یک موجود فرازمینی را بازی کرد که برای پیدا کردن آب به کره زمین آمده بود و در این مسیر مثل زمینی‌ها به دنبال الکل و تلویزیون افتاد. شاید هیچ بازیگر دیگری نمی‌توانست از پس بازی در چنین نقش عجیبی بر آید.

۱۷. ویل اسمیت – Ali

ویل اسمیت

۲۰۰۲ویل اسمیت پیش از بازی در «علی»، در سومین دهه‌ٔ زندگی‌اش، یک بازیگر مشهور بود. علی نیز در همین سن و پیش از وقوع جنگ ویتنام و شروع فعالیت‌های سیاسی‌اش، یک مشت‌زن مطرح بود. این شباهت‌ها در یک پروژه‌ی سینمایی ادغام شد و نتیجهٔ عالی به جا گذاشت. اسمیت به خوبی جذبه، خودنمایی و ذکاوت علی را در کنار استعداد بی‌نظیر خودش در خوانندگی به نمایش گذاشت. اسمیت برای این نقش نامزدی اسکار بهترین بازیگر مرد را دریافت کرد و تا مدت‌ها الگوی فیلم‌های زندگی‌نامه‌ای پس از خودش بود.

۱۶. امینم – ۸ Mile

امینم - خواننده

۲۰۰۲مارشال مدرز Marshall Mathers با نام هنری امینم Eminem در «۸ مایل» به نوعی داستان زندگی خودش، در نقش شخصیتی به نام بی-ربیت B-Rabbit را بازی کرده است. فیلم فروش خوبی داشت اما هیچ‌کس فکر نمی‌کرد امینم از پس بازی در اثر کرتیس هنسن Curtis Hanson بر بیاید. پس از اکران فیلم، طرفداران او بُعد دیگری از شخصیت امینم و درگیری شخصیت او در یک داستان عاشقانه را دیدند. آهنگ «خودتو غرق کن» Lose Yourself برای امینم جایزه اسکار بهترین موسیقی فیلم را به ارمغان آورد.

۱۵. فرانک سیناترا – From Here to Eternity

فرانک سیناترا

۱۹۵۳فرانک سیناترا Frank Sinatra نقش بسیار مهمی در فیلم «از اینجا تا ابدیت» به دست آورد. او با بازیگران مطرحی از جمله مونتگومری کلیفت Montgomery Clift، برت لنکستر Burt Lancaster، دبورا کار Deborah Kerr و ارنست بورگناین Ernest Borgnine هم‌بازی بود و از پس کار به خوبی بر آمد. سیناترا برای بازی در نقش شخصیتی جذاب با لبخند بزرگش، موفق به کسب اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شد.

۱۴. بیورک – Dancer in the Dark

رقصنده در تاریکی - لارس فون تریه

۲۰۰۰بیورک خواننده همیشه از چند استعداد ویژه برخوردار بود است. «رقصنده در تاریکی» فیلم تراژیک ساخته‌ٔ لارس فون تریر Lars Von Trier باز هم شهرت او را بیشتر کرد. سلما یک زن ساده و کارگر کارخانه است که بینایی او رفته‌رفته کم می‌شود، اما رویای رسیدن به هالیوود و خوانندگی تنها دلخوشی او در زندگی رنج‌بارش به حساب می‌آید. بیورک موفق به دریافت نخل طلا و جایزه‌ٔ بهترین بازیگر زن در جشنواره فیلم کن شد.

۱۳. کویین لطیفه – Chicago

کویین لطیفه - خواننده

۲۰۰۲«شیکاگو» اولین فیلم موزیکالی بود که بعد از ۱۹۶۸ اسکار بهترین فیلم را از آن خود کرد. کویین لطیفه Queen Latifah در این اقتباس سینمایی نقش ماما Mama را داشت و بسیار خوش درخشید. برخی عقیده داشتند که کویین لطیفه نمی‌تواند به خوبی کارهای رپ خودش در یک فیلم موزیکال موفق باشد، اما او به زیبایی همه را تحت‌تأثیر قرار داد. او یکی از نامزدهای دریافت اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل بود که آن را به رقیب هم‌بازی‌اش کاترین زتا جونز Catherine Zeta-Jones باخت.

۱۲. مارک والبرگ – Boogie Nights

شب‌های عیاشی فیلیپ سیمور هافمن

۱۹۹۷در ابتدا مارک والبرگ Mark Wahlberg در سال ۱۹۹۱ خود را با اسم هنری مارکی مارک Marky Mark در عرصهٔ موسیقی رپ معرفی کرد. اما شش سال بعد و با بازی در «شب‌های عیاشی»، وجههٔ حرفه‌ای‌تری از خود به جا گذاشت. برعکس بیشتر خوانندگان در این لیست، والبرگ حرفه‌ٔ خوانندگی را برای همیشه به حضور در سینما ترک کرد و حالا یکی از ستارگان فیلم‌های سینمایی است.

۱۱. توپاک – Juice

توپاک - خواننده

۱۹۹۲توپاک شکور Tupac Shakur خواننده‌ٔ نامدار و تأثیرگذار موسیقی رپ که با نام هنری توپاک شناخته می‌شود، در ساختهٔ ارنست دیکرسون Ernest Dickerson نقش بیشاپ Bishop نوجوان را بازی کرد که با دوستانش زندگی ماجراجویانه‌ای در راه موسیقی پیش گرفته‌اند. توپاک در زمان اکران فیلم تنها ۲۰ سال داشت و درست ۲ ماه بعد، اولین آلبوم موسیقی‌اش منتشر شد.

۱۰. جاستین تیمبرلیک – The Social Network

جاستین تیمبرلیک - خواننده

۲۰۱۰«شبکه اجتماعی» درباره‌ٔ داستان پیدایش فیسبوک است و جاستین تیمبرلیک Justin Timberlake نقش شان پارکر Sean Parker یکی از نوابغ خالق نپستر Napster را ایفا کرده است. جذابیت او بیش از پیش به چشم می‌آید و آخر داستان همه چیز بسیار شوکه‌کننده است. اگر فکر می‌کنید کس دیگری می‌توانست به جای تیمبرلیک در این فیلم بازی کند، سخت در اشتباه هستید.

۹. دالی پارتن – ۹ to 5

دالی پارتن

۱۹۸۰جدا از موضوع فیلم که امروزه نیز زیاد مورد بحث است، بیایید تنها به بازی فوق‌العادهٔ دالی پارتن Dolly Parton در نقش دورالی رودس Doralee Rhodes بپردازیم. داستان فیلم ماجرای انتقام گرفتن چند زن کارمند از رئیس سکسیت و خودخواه‌شان و مبارزه علیه پایین بودن دستمزدشان با کارمندان آقا است. پارتن پیش از بازی در این فیلم، در عرصهٔ موسیقی یک سوپراستار بود و بازی در «۹ تا ۵» اولین تجربه‌ٔ بازیگری او بود.

۸. جنیفر هادسون – Dreamgirls

جنیفر هادسون - خواننده

۲۰۰۶«دختران رویایی» با الهام از موزیکالی با همین نام محصول سال ۱۹۸۱ ساخته شد و جنیفر هادسون Jennifer Hudson برای بازی در آن، جایزهٔ بهترین بازیگر نقش مکمل زن را به دست آورد. بازی در نقش افی Effie برای هادسون یک تجربهٔ موفق به حساب می‌آید. به نظر می‌رسد زمان‌هایی که هادسون در فیلم مشغول خواندن نیست، به شدت تحت‌تأثیر نقشش قرار گرفته است.

۷. پرینس – Purple Rain

پرینس

۱۹۸۴با داشتن سابقه انتشار ۵ آلبوم موسیقی، پرینس Prince پیش از بازی در «باران ارغوانی» به عنوان یک خوانندهٔ بی‌نهایت بااستعداد شناخته می‌شد. پرینس در این فیلم برای اولین بار جلوی دوربین سینما قرار گرفته بود و باز هم نشان داد که استعدادهای بیشماری دارد. داستان به نوعی درباره‌ٔ زندگی واقعی پرینس است که در فیلم نام دیگری دارد. «باران ارغوانی» به نمایش مشکلات و سختی‌های زندگی او به عنوان یک خواننده در روابط کاری، خانوداگی و عاطفی‌اش می‌پردازد. مهم نیست از طرفداران پرینس باشید یا نه، حضور او به شدت مجذوب‌کننده است.

۶. مدونا – A League of Their Own

مدونا - خواننده

۱۹۹۲رابرت گرینهوت Robert Greenhut تهیه‌کننده «A League of Their Own»، پیش از حضور مدونا Madonna این خواننده بزرگ، در فیلم، او را «بسیار جذاب» می‌نامید. جینا دیویس Geena Davis بازیگر نقش اول داستان نیز می‌گفت: «او مدونا بود. ما حتی مطمئن نبودیم که بتوانیم با او صحبت کنیم». با این همه، مدونا بازی در این فیلم را قبول کرد. نقش می Mae با بازی مدونا، بسیار شبیه به شخصیت خودش، جسور و فریبنده بود و نگاه‌ها را به خود جلب می‌کرد. او توانست جنبهٔ کمدی وجودش را نیز در کنار روزی اودانل Rosie O’Donnell به نمایش بگذارد.

۵. جودی گارلند – The Wizard of Oz

جادوگر شهر از

۱۹۳۹بازی در نقش دوروتی گیل Dorothy Gale به یکی از ماندگارترین نقش‌های جودی گارلند Judy Garland در تاریخ سینما تبدیل شد. باورکردنی نیست که در ابتدا قرار بود این نقش به شرلی تمپل Shirley Temple برسد. در نهایت گارلند جذاب که در آن زمان تنها ۱۸ سال داشت موفق به بازی در فیلم شد و آهنگ «بر فراز رنگین‌کمان» Somewhere Over the Rainbow که به نوعی امضای فیلم بود را از آن خود کرد. در مراسم اسکار سال ۱۹۴۰، جایزهٔ ویژه‌ای به نام Juvenile Oscar (اسکار نوجوان) به گارلند به پاس بازی در «‌‌اُز» و «بی‌تجربه‌ها» Babes in Arms تعلق گرفت.

۴. لیدی گاگا – A Star Is Born

ستاره ای متولد شده است

۲۰۱۸شاید برای لیدی گاگا حضور در یک فیلم سینمایی در نقش یک ستارهٔ موسیقی پاپ، اتفاق زیاد بزرگی به حساب نیاید. با این حال، شاید درست نباشد که بگوییم او نقش خودش را در یک فیلم هالیوودی بازی کرده است. داستان زندگی او با نقش آلی در «ستاره‌ای متولد شده است» متفاوت است. استعداد بازیگری لیدی گاگا این خواننده ی بزرگ در این فیلم چیزی است که از چشم‌ها پنهان نمی‌ماند.

۳. آیس کیوب – Boyz N the Hood

آیس کیوب - خواننده

۱۹۹۱شاید بهترین نظری که می‌توان نسبت به بازی آیس کیوب Ice Cube در «پسرا و محله» داشت این است که به سختی می‌توان گفت او در حال بازی کردن است. کیوب در زمان اکران فیلم تنها ۲۲ سال داشت و جان سینگلتون John Singleton نقش کیوب را کاملا برای او مد نظر قرار داده بود. شخصیت آیس کیوب در این فیلم بسیار جذاب، تهدیدکننده و وفادار است.

۲. باربارا استرایسند – The Way We Were

باربارا استرایسند

۱۹۷۳تنها یک صحنه برای اثبات قدرت بازیگری باربارا استرایسند Barbra Streisand کافی است: در یکی از شب‌های نیویورک، کتی Katie با هابل Hubble (رابرت ردفورد Robert Redford) که زمانی در دوران دانشگاه نسبت به او احساس داشته، در یک بار برخورد می‌کند. کتی هابل را که بسیار مست است به خانه می‌برد و همزمان سرشار از نگرانی و آرامش می‌شود. داستان فیلم سیدنی پولاک Sydney Pollack در پس‌زمینهٔ جنگ جهانی دوم می‌گذرد و این دو عاشق به شدت با هم اختلاف نظر دارند. استرایسند نقش مشابهی در سال ۱۹۶۸ در «دختر شوخ» Funny Girl بازی کرده بود و جایزه‌ٔ اسکار را به خانه برد. اما در «آنطور که بودیم» بسیار متفاوت و عالی ظاهر شده است.

۱. شر – Moonstruck

شر - خواننده

۱۹۸۷شر Cher نیز برای بازی در «ماه‌زده» موفق به کسب جایزهٔ اسکار شد. داستان این فیلم دربارهٔ یافتن شجاعت برای امیدوار بودن است؛ آن هم درست زمانی که همه‌‌ٔ اتفاقات زندگی سعی در زمین زدن انسان دارد. شر به خوبی ترکیب بیزاری و عشق را در این کمدی رمانتیک به تصویر کشیده است. او یکی از بزرگ‌ترین خواننده ها و ستاره‌های موسیقی پاپ قرن بیستم بود که باعث می‌شود نتوان به سادگی از بازی درخشان او در این فیلم گذشت.
این مقاله برگرفته از نوشته‌ٔ نویسندگان متعدد در سایت billboard.com است

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

نوشته ۲۰ خواننده ای که در فیلم های سینمایی درخشیده‌اند اولین بار در بلاگ نماوا. پدیدار شد.

مطالب مرتبط